Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contribuabili inactivi din vina Fiscului

14-Mai-2009
6509

Problema fiscala
Contribuabilii pot fi declarati inactivi si din vina Fiscului. Ce se intampla cu acestia? Cum pot acestia repara
greseala Fiscului? Care sunt consecintele declararii inactive a contribuabililor din vina Fiscului? Este Fiscul sanctionat pentru aceasta greseala?

1. Cand ne poate declara Fiscul inactivi?

Putemfi declarati inactivi in cazul in care indeplinim cumulativ urmatoarele conditii:

  • nu am depus nicio declaratie la doua termene de declarare consecutive;
  • nu ni s-a aprobat, la cerere, de catre organul fiscal competent o masura privind indeplinirea obligatiilor fiscale declarative (regim derogatoriu).

In acest scop, Fiscul ia in considerare urmatoarele declaratii:

  • formularul 100 ?Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat?;
  • formularul 102 ?Declaratie privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale?;
  • formularul 103 ?Declaratie privind accizele?;
  • formularul 300 ?Decont de taxa pe valoarea adaugata?;
  • formularul 301 ?Decont special de taxa pe valoarea adaugata?;
  • formularul 390 VIES ?Declaratie recapitulativa privind livrarile/ achizitiile intracomunitare de bunuri?;
  • formularul 394 ?Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national?.

Declararea contribuabililor inactivi se face incepand cu data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, a Listei contribuabililor declarati inactivi.

Important
Autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie efectuata de un contribuabil declarat inactiv.

De asemenea, nu sunt luate in considerare de autoritatile fiscale tranzactiile efectuate cu un contribuabil declarat inactiv.

2. Cum ne reactivam in cazul in care am fost declarati inactivi?

Important
In cazul in care am fost declarati inactivi avem posibilitatea sa ne reactivam daca indeplinim una dintre
urmatoarele conditii:

  • ni s-a aprobat, la cerere, trecerea in regimul derogatoriu de declarare; 

  • ne-am indeplinit toate obligatiile declarative.

Reactivarea contribuabililor declarati inactivi se face incepand cu data publicarii inMonitorulOficial al Romaniei a Listei contribuabililor reactivati.

3. Cum procedam daca am fost declarati inactivi din eroare?

In cazul in care am fost declarati inactivi ca urmare a unei erorimateriale putem fi scosi din evidenta contribuabililor inactivi astfel:

  • fie din oficiu, de catre organul fiscal competent;
  • fie la solicitarea scrisa a reprezentantului legal al contribuabilului declarat inactiv.

Cererea de eliminare din lista o vom depune la organul fiscal competent, direct sau prin imputernicit. Dupa primirea acestei cereri, organul fiscal competent verifica in evidentele fiscale proprii daca amfost declarati inactivi ca urmare a unei erori materiale a organului fiscal.

Daca intre datele si documentele furnizate de noi prin cerere si datele din evident a fiscala exista neconcordante privitoare la conditiile pe baza carora am fost declarati inactivi, organul fiscal competent solicita prezenta noastra la sediul sau, in vederea clarificarii situatiei fiscale, prin transmiterea unei notificari.

4. Care sunt consecintele declararii inactive din eroare?

In cazul in care am fost declarati inactivi ca urmare a unei erori materiale:

  • vom fi eliminati din lista contribuabililor inactivi si ne vom pastra calitatea de contribuabili activi pe toata perioada de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a declararii inactive si pana la eliminarea din lista contribuabililor inactivi;
  • ni se va anula si scoaterea din evidenta persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA. In acest caz, se mentine data inregistrarii in scopuri de TVA initiala. De asemenea, ne vom pastra aceasta calitate inclusiv pe perioada cuprinsa intre data inscrierii in lista contribuabililor inactivi si data eliminarii din aceasta lista.

Concluzie
Atentie si Fiscul poate gresi! Insa pentru el nu sunt prevazute sanctiuni.
Lista contribuabililor declarati inactivi trebuie urmarita chiar daca am depus declaratiile la termene. Deoarece
Fiscul este indreptatit sa nu ia in considerare o tranzactie efectuata cu contribuabilii declarati inactivi, putem avea surpriza ca tot el sa reconsidere o tranzactie, considerand in acest sens o cheltuiala ca fiind nedeductibila si de asemenea sa nu ne dea dreptul la deducerea TVA chiar si din vina lui. Asadar, urmariti cu atentie lista contribuabililor inactivi! Si Fiscul trebuie controlat.

Acte normative aplicabile:
Pct. 1.1, pct. 1.2, pct. 2-4, lit.A. Prevederi generale din Procedura privind declararea contribuabililor inactivi, aprobata prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 819/2008
Art. 11 alin. (11) [i (12) din Codul fiscal Pct. 1-4, pct. 4.2, pct. 4.4, pct. 4.5, pct. 14-15, pct. 16.2 din Procedura
de scoatere din evidenta contribuabililor declarati inactivi ca urmare a unei erori materiale, aprobata prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 819/2008, astfel cum a fost modificat prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 67/2009

Acest articol este preluat din newsletterul Taxe si Impozite Actual. Avand peste 4.300 de abonati newsletterul se adreseaza acelora care vor sa munceasca usor, fara stres. Rezultat al muncii unor profesionisti in fiscalitate ce cunosc in esenta toate posibilitatile de optimizare si minimizare a taxelor si impozitelor, Taxe si Impozite Actual va ofera solutii perfect legale ce avantajeaza vizibil bugetul dvs. Descarcati gratuit numarul pe luna noiembrie si convingeti-va!

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Articol adaugat in 14 mai 2009

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Scoatere din evidenta clienti neincasati. MONOGRAFIE si reglementari cheie

    • Scoaterea din evidenta a creantelor neincasate se realizeaza atunci cand anumite sume datorate de clienti nu mai pot fi recuperate, fie din cauza falimentului acestora, fie din motive juridice sau economice. In aceste situatii, firmele trebuie sa le elimine din contabilitate, respectand reglementarile contabile si fiscale in vigoare. In acest articol vom analiza principalele reglementari legislative cu privire la procesul de scoatere din evidenta a clientilor neincasati si vom prezenta...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Contract de administrare/mandat si reglementari cheie pentru antreprenori

    • Contractul de admninistrare sau mandat se foloseste ca instrument juridic pentru delegarea puterii de reprezentare si luare a deciziilor in cadrul unei organizatii sau societati comerciale. Acesta este utilizat preponderent pentru numirea administratorilor, directorilor, membrilor consiliului de administratie sau altor persoane care asigura conducerea unei entitati juridice, conferindu-le dreptul de a actiona in numele mandantului (societate, actionar etc.). In acest articol, vom analiza...» citeste mai departe aici

  • Impozit micro. 4 exemple de calcul UTILE pentru anul 2025

    • Impozitul pe veniturile micro a fost modificat de mai multe ori in ultimii ani, de aceea calcularea lui sau aplicarea acestui regim fiscal nu sunt intotdeauna usoare pentru contribuabili. In acest articol vom vedea cand se aplica acest tip de impozit, ce cota de impozitare trebuie sa plateasca firmele, dar si 4 exemple utile de calcul pentru anul 2025.» citeste mai departe aici

  • Registrul de casa. PFA-urile si II-urile au obligatia completarii lui?

    • Atunci cand ti-ai infiintat un PFA sau un II, sau daca detii deja unul, trebuie sa fii la curent cu documentele pe care trebuie sa le intocmesti, pentru a te asigura ca respecti legea si ca nu vei fi sanctionat de autoritati. In acest context, un contribuabil se intreaba daca PFA-urile si II-urile au obligatia de a tine Registrul de casa. Vom vedea in continuarea articolului daca exista sau nu aceasta responsabilitate, dar si restul documentelor care trebuie intocmite de aceste entitati.» citeste mai departe aici

  • ONPCSB si prevenirea spalarii banilor. Noutati introduse prin OUG 10/2025

    • OUG 10/2025 a fost publicat recent in Monitorul Oficial. Acesta aduce mai mult schimbari in privinta regulilor nationale pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor. Vizati de modificari sunt furnizorii de criptoactive in Romania.» citeste mai departe aici

  • Contract de inchiriere. Obligatii fiscale importante

    • Persoanele care dau in chirie case sau apartamente, trebuie sa stie ca, pe langa completarea contractului si declararea lui la ANAF, exista si alte obligatii fiscale importante pentru persoanele care incaseaza banii din chirie. De asemenea, in anumite cazuri, si firmele sau PFA-urile care inchiriaza spatii au unele indatoriri fiscale. Avem cazul urmator. Contract de inchiriere apartament intre o societate comerciala si 2 persoane fizice sot-sotie co-proprietari cu valoarea chiriei de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016