Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contribuabilii care nu depun fisierul de control fiscal vor fi sanctionati cu 5.000 lei din luna aprilie 2022

25-Aug-2021
9588
Contribuabilii care nu depun fisierul de control fiscal vor fi sanctionati cu 5.000 lei din luna aprilie 2022

Ministerul Finantelor a pus recent in dezbatere publica un nou Proiect de Ordonanta pentru modificarea Codului de procedura fiscala. Astfel, a fost introdus un nou articol care prevede amenzi de pana la 5.000 lei pentu contribuabilii care nu depun fisierul de control fiscal (SAF-T).

Conform proiectului de Ordonanta, contribuabilii au OBLIGATIA depunerii fisierului de control fiscal. In caz contrar, vor fi amendati cu pana la 5.000 lei pentru nedepunerea SAF-T si cu 1.500 lei pentru raportarea eronata a datelor.

In Nota de fundamentare se mentioneaza ca ANAF are in derulare un proiect finantat prin Programul Operational Capacitate Administrativa (POCA) conform contractului nr. 299/14.12.2018 incheiat cu Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP), avand ca obiect finantarea implementarii SAF-T, ca modalitate de comunicare/transfer a datelor financiar-contabile de la contribuabil in scopul realizarii obiectivelor strategice ale administratiei fiscale din Romania.

Potrivit Organizatiei de Cooperare si Dezvoltare Economica, SAF-T este un fisier de audit standard pentru schimbul electronic de date contabile fiabile de la organizatii catre o autoritate fiscala nationala sau auditori externi.

In ultima perioada un numar tot mai mare de controale fiscale se deruleaza prin efectuarea de analize privind datele furnizate electronic de catre contribuabilii verificati, la cererea inspectorilor fiscali, insa, si fara a avea un format standard privind furnizarea de date.

Utilizarea tehnologiei este indispensabila in administratiile fiscale moderne, cu necesitatea continua de imbunatatire a eficientei si eficacitatii. Prin urmare, analizarea cantitatilor mari de date ar trebui efectuata in mod eficient. In absenta unui format standardizat de date solicitat de administratia fiscala, este necesara cunoasterea specializata a sistemului informatic contabil pentru a putea analiza si interpreta corect datele. Automatizarea procesarii datelor intr-un instrument de analiza este complicata si consumatoare de timp atat pentru compania auditata, cat si pentru inspectorul fiscal, atunci cand datele sunt transferate in formate diferite, continand de multe ori coloane/siruri de date nestandardizate ce necesita prelucrare manuala la momentul importului.

Avand in vedere caracterul de noutate al conceptului SAF-T precum si impactul implementarii obligatiei de depunere a acestuia asupra contribuabililor, este oportuna introducerea acestuia in legislatia nationala.
 


Pe cale de consecinta se propune modificarea urmatoarelor prevederi din Codul de procedura fiscala:


- pct. 19 al art. 1 din Codul de procedura fiscala, in sensul introducerii notiunii de standard de control fiscal, respectiv definirea SAF-T - ului ca fiind o declaratie informativa in legatura cu evidentele contabile si fiscale;

- completarea art. 55 din Codul de procedura fiscala astfel incat sa constituie mijloc de proba orice element de fapt care serveste la constatarea unei stari de fapt fiscale, inregistrari audiovideo, date si informatii aflate in orice mediu de stocare, inclusiv fisierul standard de control fiscal stocat intr-un mediu care asigura unicitatea, integralitatea si integritatea acestuia. 

De asemenea, completarea cu dispozitii referitoare la punerea la dispozitie, a unei copii sau a unui link privind fisierul standard de control fiscal, la solicitarea persoanelor interesate, care pot fi: organele de solutionare a contestatiilor, organele judiciare.

- prin art. 591 se instituie obligatia depunerii fisierului standard de control fiscal.

- la art. 113 alin. (2) se propune ca fisierul standard de control fiscal sa constituie obiect al verificarii organului de inspectie fiscala in cadrul efectuarii inspectiei fiscale;

- introducerea unui nou articol, art. 3371 care sa permita A.N.A.F. sa sanctioneze contraventional contribuabilii care nu depun fisierul standard de control fiscal.

 

Citeste si PFA-urile, firmele si alte entitati fara personalitate juridica vor avea OBLIGATIA inrolarii in SPV din luna martie 2022, click AICI<<

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025

    • Termenul de prescriptie fiscala este perioada in care ANAF poate stabili creante fiscale prin decizii de impunere. Pentru anul 2019, acest termen nu se incheie la data obisnuita de 1 iulie 2025, ci a fost prelungit pana la 30 decembrie 2025, ca urmare a suspendarii intervenite in timpul pandemiei. In acest articol explicam cum se calculeaza acest termen si ce implicatii are pentru contribuabili.» citeste mai departe aici

  • Impozit pe dividende in 2025: Poti plati anticipat? Ce faci daca se schimba cota?

    • In anul 2025, distribuirea dividendelor continua sa reprezinte un subiect important pentru societatile comerciale si asociatii acestora, in special in contextul modificarilor privind cota de impozitare si obligatiile fiscale aferente. Avem acest caz. Asociatii doresc distribuirea de dividende pentru anul 2025, astfel ca societatea va intocmi bilant interimar la 30.06.2025, cu intentia de a plati dividende interimare in luna iulie, dupa finalizarea inventarierii. Daca societatea nu dispune de...» citeste mai departe aici

  • CASS pentru PFA in 2025. 2 solutii de luat in calcul dupa eliminarea D. Unice estimative

    • Anul 2025 a venit cu promisiuni de simplificare fiscala, dar si cu o doza serioasa de confuzie pentru persoanele fizice autorizate (PFA) si alte categorii de contribuabili cu venituri nesalariale. Una dintre cele mai importante intrebari fara raspuns clar este: cum se asigura continuitatea la sanatate, in lipsa declaratiei estimative? Daca in trecut aceasta declaratie era un pilon important in dobandirea calitatii de asigurat, acum, in contextul noilor reguli, contribuabilii se confrunta cu...» citeste mai departe aici

  • Plafon plati numerar in valuta: Ce e permis si ce nu in relatia cu partenerii externi

    • Platile si incasarile cash cu parteneri straini pot ridica semne de intrebare, mai ales cand vine vorba de limite legale. Exista plafon pentru plati externe in numerar? Ce reguli se aplica in Romania si ce trebuie justificat cand operatiunea are loc in afara tarii? In acest articol, clarificam ce spune legea despre plafonul platilor numerar in valuta, in functie de locul tranzactiei si provenienta fondurilor.» citeste mai departe aici

  • Catalogul mijloacelor fixe. Exemple practice si reguli fiscale in 2025

    • Mijloacele fixe reprezinta bunuri materiale utilizate pe termen lung in activitatea economica sau administrativa a unei entitati. Acestea nu se consuma intr-un singur ciclu de exploatare si contribuie la desfasurarea activitatilor prin intermediul lor pe o perioada mai mare de un an. In cazul organizatiilor neguvernamentale (ONG-uri), gestionarea corecta a mijloacelor fixe este esentiala pentru transparenta si conformitate cu reglementarile contabile si fiscale aplicabile.» citeste mai departe aici

  • Controale antifrauda: Administratorii care NU raspund la somatia ANAF risca sa faca inchisoare

    • Incepand cu anul 2025, ANAF a adus o modificare esentiala in modul in care sunt desfasurate controalele antifrauda. Un nou document, cu efecte juridice majore, a fost introdus in arsenalul Directiei Generale Antifrauda Fiscala: somatia de prezentare a documentelor. Aceasta inlocuieste, din punct de vedere al fortei juridice, vechea invitatie informala, transformand refuzul nejustificat de cooperare intr-o potentiala infractiune penala.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016