
Raportul Special
realizat de specialisti
Ministerul Finantelor a pus recent in dezbatere publica un nou Proiect de Ordonanta pentru modificarea Codului de procedura fiscala. Astfel, a fost introdus un nou articol care prevede amenzi de pana la 5.000 lei pentu contribuabilii care nu depun fisierul de control fiscal (SAF-T).
Conform proiectului de Ordonanta, contribuabilii au OBLIGATIA depunerii fisierului de control fiscal. In caz contrar, vor fi amendati cu pana la 5.000 lei pentru nedepunerea SAF-T si cu 1.500 lei pentru raportarea eronata a datelor.
In Nota de fundamentare se mentioneaza ca ANAF are in derulare un proiect finantat prin Programul Operational Capacitate Administrativa (POCA) conform contractului nr. 299/14.12.2018 incheiat cu Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP), avand ca obiect finantarea implementarii SAF-T, ca modalitate de comunicare/transfer a datelor financiar-contabile de la contribuabil in scopul realizarii obiectivelor strategice ale administratiei fiscale din Romania.
Potrivit Organizatiei de Cooperare si Dezvoltare Economica, SAF-T este un fisier de audit standard pentru schimbul electronic de date contabile fiabile de la organizatii catre o autoritate fiscala nationala sau auditori externi.
In ultima perioada un numar tot mai mare de controale fiscale se deruleaza prin efectuarea de analize privind datele furnizate electronic de catre contribuabilii verificati, la cererea inspectorilor fiscali, insa, si fara a avea un format standard privind furnizarea de date.
Utilizarea tehnologiei este indispensabila in administratiile fiscale moderne, cu necesitatea continua de imbunatatire a eficientei si eficacitatii. Prin urmare, analizarea cantitatilor mari de date ar trebui efectuata in mod eficient. In absenta unui format standardizat de date solicitat de administratia fiscala, este necesara cunoasterea specializata a sistemului informatic contabil pentru a putea analiza si interpreta corect datele. Automatizarea procesarii datelor intr-un instrument de analiza este complicata si consumatoare de timp atat pentru compania auditata, cat si pentru inspectorul fiscal, atunci cand datele sunt transferate in formate diferite, continand de multe ori coloane/siruri de date nestandardizate ce necesita prelucrare manuala la momentul importului.
Avand in vedere caracterul de noutate al conceptului SAF-T precum si impactul implementarii obligatiei de depunere a acestuia asupra contribuabililor, este oportuna introducerea acestuia in legislatia nationala. Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025 PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Portal Codul Fiscal
Portal Codul Fiscal
Portal Codul Fiscal
Portal Codul Fiscal
Portal Codul Fiscal
Pe cale de consecinta se propune modificarea urmatoarelor prevederi din Codul de procedura fiscala:
- pct. 19 al art. 1 din Codul de procedura fiscala, in sensul introducerii notiunii de standard de control fiscal, respectiv definirea SAF-T - ului ca fiind o declaratie informativa in legatura cu evidentele contabile si fiscale;
- completarea art. 55 din Codul de procedura fiscala astfel incat sa constituie mijloc de proba orice element de fapt care serveste la constatarea unei stari de fapt fiscale, inregistrari audiovideo, date si informatii aflate in orice mediu de stocare, inclusiv fisierul standard de control fiscal stocat intr-un mediu care asigura unicitatea, integralitatea si integritatea acestuia.
De asemenea, completarea cu dispozitii referitoare la punerea la dispozitie, a unei copii sau a unui link privind fisierul standard de control fiscal, la solicitarea persoanelor interesate, care pot fi: organele de solutionare a contestatiilor, organele judiciare.
- prin art. 591 se instituie obligatia depunerii fisierului standard de control fiscal.
- la art. 113 alin. (2) se propune ca fisierul standard de control fiscal sa constituie obiect al verificarii organului de inspectie fiscala in cadrul efectuarii inspectiei fiscale;
- introducerea unui nou articol, art. 3371 care sa permita A.N.A.F. sa sanctioneze contraventional contribuabilii care nu depun fisierul standard de control fiscal.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
SAF-T ANAF: Cum sa raportezi notele contabile in sisteme-TVA. Studii de caz utile cu privire la decontul precompletat e-TVAMasura de combatere a fraudei cu TVA: Taxarea inversa, extinsa pana la 30 iunie 2022SAF-T. Inregistrarea facturilor cu TVA la incasare12 intrebari esentiale despre D406Ultimele articole
SAF-T 2025: Cand sunt OBLIGATORII codurile NCSAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscalLichidare societate. Firmele au 2 obligatii fiscale cheie: depunere D101 si SAF-TSAF-T ANAF. Clarificari pentru contribuabilii care NU au cont bancarSAF-T in 2025. Firmele care NU au mijloace fixe in contabilitate mai depun D406?Articole similare
Amenzi in valoare totala de 4.000.000 lei pentru contribuabilii care nu au respectat prevederile OUG 67/2023Pasagerii sanctionati pentru necompletarea formularului PLF pot depune pana pe 14 noiembrie cererile prin care isi pot recupera baniiDin 2022 procesele de contestare a amenzilor contraventionale ar putea sa se desfasoare ONLINE, la cererea persoanei in cauzaCONTROALE MASIVE cu privire la Dosarul preturilor de transfer! Amenda pentru neprezentarea lui ajunge la 14.000 leiCand se prescrie dreptul de a cere executarea silitaUltimele articole
Controale antifrauda la inceput de 2024. Au fost aplicate sanctiuni contraventionale de peste 8 milioane de leiControale antifrauda: Sanctiuni contraventionale de peste 8,3 milioane de lei aplicate de inspectorii DGAFControale activitati de comert: Inspectorii ANAF au acordat amenzi de 77.000 lei si au confiscat peste 1.5 kg obiecte din aurAmenzile contraventionale pot fi achitate pe jumatate intr-un termen de 15 zile (in loc de 48 de ore)ANAF modifica continutul Cererii de acordare a esalonarii la plata, documentele justificative si procedura aferenta (Proiect de Ordin)Articole similare
SAF-T: De cand trebuie sa depuna D406 firmele care au trecut in 2024 la categoria contribuabililor mijlocii?Sfaturi de la experti
Intrebare: Compania a depasit in anul 2024 cifra de afaceri de 50 milioane euro, iar in anul 2025 nu va depasi acest prag. Va fi obligata, la calculul impozitului pe profit pentru trimestrul IV din 2025, sa aplice tot cota de 1% pe cifra de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Microintreprindere. Activitati agricole
Intrebare: Firma are doar activitati agricole: cultivare de grau, porumb, rapita si orz. Are 3 salariati si a realizat, in anul 2024, o cifra de afaceri de 472.000 lei. Este incadrata ca microintreprindere. Ce cota de impozit trebuie...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025
Impozit pe dividende in 2025: Poti plati anticipat? Ce faci daca se schimba cota?
CASS pentru PFA in 2025. 2 solutii de luat in calcul dupa eliminarea D. Unice estimative
Plafon plati numerar in valuta: Ce e permis si ce nu in relatia cu partenerii externi
Catalogul mijloacelor fixe. Exemple practice si reguli fiscale in 2025
Controale antifrauda: Administratorii care NU raspund la somatia ANAF risca sa faca inchisoare
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA