Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contributii datorate in cazul contractelor de munca cu timp partial

02-Ian-2020
25037

Un contract part time in constructii (2 ore si 1200 lei brut) pentru care nu se aplicau facilitatile pana in iulie 2019, acum beneficiaza de facilitati. CAS si CASS conform OUG 43/2019 mai datoreaza angajatorul? Pana acum era (3000-1200)*25/100 = 450 lei CAS si (3000-1200)*10%=180 lei CASS. Daca nu mai datoreaza, care este temeiul legal? 

Raspunsul specialistului

In cazul in care sunt indeplinite cumulativ toate conditiile prevazute de art. 60 pct. 5 din Codul fiscal astfel cum acesta a fost succesiv modificat de OUG 114/2018 si OUG 43/2019, facilitatile fiscale vor putea fi acordate, salariatul beneficiind de cota redusa de contributie de asigurari sociale (CAS) si fiind exceptat de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS), astfel,

- potrivit art. 138 1 alin. (1) din Codul fiscal, in perioada 1 ianuarie 2019 - 31 decembrie 2028 inclusiv, pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor realizate in baza contractelor individuale de munca incheiate cu angajatori care desfasoara activitati in sectorul constructii si care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 5, cota CAS prevazuta la art. 138 lit. a) se reduce cu 3,75 puncte procentuale;

- potrivit art. 154 alin. (1) lit. r) din Codul fiscal, persoanele fizice pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor in baza contractelor individuale de munca incheiate cu angajatori care desfasoara activitati in sectorul constructii si care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 5, in perioada 1 ianuarie 2019 - 31 decembrie 2028 inclusiv sunt exceptate de la plata contributia de asigurari sociale de sanatate.

In temeiul art. 60 pct. 5 lit. d) din Codul fiscal, scutirea se aplica potrivit instructiunilor la ordinul comun al ministrului finantelor publice, al ministrului muncii si justitiei sociale si al ministrului sanatatii, prevazut la art. 147 alin. (17). In acest sens, potrivit Instructiunilor de completare a Declaratiei 112 aprobate prin OMFP 3063/2019, „conditia prevazuta la art. 60 pct. 5 lit. c) din Codul fiscal, privind salariul minim, in vigoare incepand cu data de 22 iulie 2019, se considera indeplinita” „in cazul contractelor individuale de munca cu norma intreaga, veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor sunt calculate la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 3000 lei lunar, respectiv salariul minim brut pe tara de 3.000 lei lunar este stabilit pentru un program de lucru in medie de 167.333 ore pe luna, reprezentand in medie 17,928 lei/ora. Pentru salariatii care au incheiate cu angajatorii contracte de munca cu timp partial, facilitatile fiscale se acorda numai daca este indeplinita conditia ca salariul tarifar orar sa fie cel putin egal cu 17,928 lei”.



Prin urmare, facilitatile in constructii nu vizeaza eliminarea masurii introduse prin OG 4/2017 si transpuse incepand cu anul 2018 in cadrul art. 146 alin. (5 1) – (5 5) si art. 168 alin. (5 1) din Codul fiscal la nivelul CAS si CASS datorate de persoanele fizice.

De asemenea, pentru calculul CAS in situatia salariatului pentru care veniturile brute se situeaza sub nivelul salariului minim brut pe tara prevazuta pentru categoria de persoane pentru care se datoreaza CAS, respectiv 3000 lei, urmeaza a fi avute in vedere si prevederile art. 146 alin. (5 1) – (5 5) din Codul fiscal.

In acest sens, potrivit art. 146 alin. (5 1) din Codul fiscal, CAS datorata de catre persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor, in baza unui contract individual de munca cu timp partial, calculata aplicand cota de CAS asupra venitului realizat, nu poate fi mai mica decat nivelul CAS calculate prin aplicarea cotei asupra salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza CAS, corespunzator numarului zilelor lucratoare din luna in care contractul a fost activ. Alin. (5 1) face referire atat la cota de 25% stabilita potrivit art. 138 lit. a) din Codul fiscal cat si la cota de 21,25% stabilita potrivit art. 138 1 din Codul fiscal pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor realizate in baza contractelor individuale de munca incheiate cu angajatori care desfasoara activitati in sectorul constructii si care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 5.

Art. 146 alin. (5 5) din Codul fiscal vine sa precizeze, care este salariu minim utilizat pentru stabilirea CAS in cazul in care venitul brut este inferior salariului minim brut pe tara, in aplicarea prevederilor alin. (5 1) al art. 146 din Codul fiscal. Acesta este salariul minim brut pe tara prevazut pentru categoria de persoane pentru care se datoreaza contributiile.

Prin urmare, raman aplicabile si prevederile art. 146 alin. (5 4) din Codul fiscal, astfel ca in cazul in care nivelul CAS calculat in functie de venitul brut realizat este mai mic decat cel al CAS stabilit in functie de salariul minim, societatea va trebui sa aiba in vedere ca diferenta se plateste de catre angajator in numele angajatului/beneficiarului de venit.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • E-Factura: Calcularea termenului limita de 5 zile pentru depunerea facturilor, confirmata oficial de Finante

    • Dupa ce Ministerul Finantelor anuntase printr-o simpla postare pe pagina oficiala de Facebook modalitatea de calculare a termenului limita de 5 zile calendaristice de transmitere a facturilor in sistemul national Ro e-Factura, recent a confirmat informatiile si in mod oficial, printr-un comunicat postat pe site-ul lor. Potrivit art.10 alin.(7) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura...» citeste mai departe aici

  • Amnistie fiscala introdusa prin OUG 107/2024. Ce datorii NU se incadreaza in masura

    • Amnistia fiscala propusa de Guvern atat pentru firme cat si pentru persoane fizice a fost aprobata, iar masurile incluse in OUG 107/2024. Este vorba despre anularea accesoriilor, adica a dobanzilor si penalitatilor, restante la 31 august 2024, insa numai in cazul in care este platita obligatia bugetara principala pana pe 25 noiembrie 2024. Obligatii bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv a) obligatii bugetare pentru care s-a implinit scadenta sau...» citeste mai departe aici

  • Firmele trebuie sa respecte 3 conditii pentru a putea beneficia de bonificatia de 3%, introdusa prin OUG 107/2024

    • Orin OUG 107/2024 au fost introduse cateva beneficii pentru contribuabili, precum si o bonoficatie de 3% care se va acorda celor care platesc la timp toate datoriile fiscale. Insa ce conditii trebuie sa mai indeplineasca firmele? Bonificatie de 3% pentru firme Conform OUG 107/2024, contribuabilii platitori de impozit pe profit, precum ?i contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, beneficiaza de o bonificatie de 3% din impozitul pe profit anual ?i din impozitul...» citeste mai departe aici

  • Legea 126/2024: Noutati aduse asupra Legii 241/2005 privind evaziunea fiscala

    • ANAF a publicat, pe site-ul oficial, Brosura care prevede noutat?i aduse de Legea nr. 126/2024 asupra Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale. Noutati aduse de Legea 126/2024 in cazul evaziunii fiscale In anul 2024, prin Legea nr. 126/2024 privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii de combatere a evaziunii fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, au fost introduse in Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea...» citeste mai departe aici

  • OUG 107/2024. Cum se aplica amnistia fiscala pentru firme

    • Recent a fost aprobat OUG 107/2024 care prevede facilitati fiscale pentru firme, precum anularea accesoriilor in cazul datoriilor restante la 31 august 2024. Actul normativ prevede si bonificatii pentru persoanele juridice care platesc la timp darile catre stat. Anulare accesorii firme -anularea accesoriilor in procent de 100% din valoarea acestora in cazul datoriilor cumulate pana la data de 31 august 2024; ( daca plata datoriilor se face pana la data de 25 noiembrie 2024); -anularea...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Valoarea tichetelor de masa pentru sem. II 2024 creste doar cu 0,4 bani

    • Conform unui Proiect de Ordin pus recent in dezbatere publica de Ministerul Muncii, valoarea tichetelor de masa in sem. II 2024 creste doar cu 0,4 bani. Care este suma maxima pe care o pot acorda firmele angajatoare? Valoare tichete de masa sem. II 2024 Ordinul pentru stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masa pentru semestrul II al anului 2024 a fost pus in dezbatere publica pe site-ul Ministerului Muncii. Conform documentului, valoarea tichetelor de masa pentru sem. II 2024...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016