Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Contributii datorate pentru indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate

13-Feb-2018
6131

In analiza de mai jos, vom vedea ce contributii si impozite se retin la indemnizatie, in cazul concediilor medicale.

Iata raspunsul specialistului!

In situatia in care salariatul prezinta un certificat medical pentru incapacitate temporara de munca, in ceea ce priveste contributia de asigurari sociale, vor fi aplicabile prevederi ale art. 139 alin. (1) lit. o) din Codul fiscal.

Potrivit acestor prevederi, indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate de angajator sau din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, potrivit legii, primite pe perioada in care persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor beneficiaza de concedii medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, intra in baza de calcul al contributiei de asigurari sociale.

Semnalam publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 125 din 8 februarie 2018 a OUG 3/2018 care modifica baza de calcul al CAS datorata in cazul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate suportate de angajator sau din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, potrivit legii, primite pe perioada in care persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor beneficiaza de concedii medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate. Pentru acestea, conform prevederilor OUG 3/2018 care modifica art. 139 alin. (1) lit. o) din Codul fiscal, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale nu mai este reprezentata de 35% din castigul salarial mediu brut, corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical, ci de insasi indemnizatia de asigurari sociale de sanatate.

Astfel, potrivit art. II pct. 1 din OUG 3/2018, prevederea art. 139 alin. (1) lit. o) din Codul fiscal se modifica, avand urmatorul cuprins: "(1) Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, o reprezinta castigul brut realizat din salarii si venituri asimilate salariilor, in tara si in alte state, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, care include:[...] o) indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate de angajator sau din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, potrivit legii, primite pe perioada in care persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor beneficiaza de concedii medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, conform prevederilor legale”, fiind eliminata prevederea „pentru care baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale este suma reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut, prevazut la art. 143 alin. (2), corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical".

De asemenea, potrivit art. III alin. (5) din OUG 3/2018, "dispozitiile art. II se aplica incepand cu obligatiile declarative aferente lunii ianuarie 2018”, urmand ca in termen de 15 zile de la intrarea in vigoare a OUG 3/2018 sa fie emise norme aprobate prin ordin al presedintelui ANAF.

In temeiul art. 12 din OUG 158/2006, indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca se suporta dupa cum urmeaza:

A. de catre angajator, din prima zi pana in a 5-a zi de incapacitate temporara de munca;
B. din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, incepand cu ziua urmatoare celor suportate de angajator, conform lit. A, si pana la data incetarii incapacitatii temporare de munca a asiguratului sau a pensionarii acestuia.

Asadar, atat indemnizatia de incapacitate temporara de munca suportata de angajator pentru primele 5 zile de concediu medical, cat si cea suportata din bugetul FNUASS se supun contributiei de asigurari sociale stabilita in cota de 25% aplicata la baza de calcul mentionata anterior.

In ceea ce priveste contributia de asigurari sociale de sanatate, daca pana la 31 decembrie 2017, pentru indemnizatiile de incapacitate temporara de munca pentru boli obisnuite, angajatul nu datora contributia de asigurari sociale de sanatate, iar angajatorul datora contributia de asigurari sociale de sanatate pentru indemnizatia suportata de acesta pentru primele 5 zile, ca urmare a transferului contributiilor sociale in sarcina salariatilor incepand cu 1 ianuarie 2018 au fost eliminate prevederile referitoare la contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de angajator pentru indemnizatiile de incapacitate temporara de munca aferente concediilor medicale.

Totodata, Codul fiscal in forma modificata de OUG 79/2017 nu contine prevederi clare referitoare la modul de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul indemnizatiilor de incapacitate temporara de munca pentru boli obisnuite, aceste venituri nefiind incluse nici in categoria exceptiilor reglementate de art. 154 si nici in categoria veniturilor care se includ in baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate potrivit art. 157.

Potrivit Notei de fundamentare a OUG 79/2017 care a introdus modificarea aplicabila incepand cu 1 ianuarie 2018, "se mentine regimul fiscal actual, potrivit caruia, angajatul aflat in incapacitate temporara de munca nu suporta contributia de asigurari sociale de sanatate din indemnizatia primita pe perioada in care se afla in incapacitate temporara de munca, avand in vedere faptul ca beneficiaza de o prestatie sociala pentru care a contribuit". Prin urmare, intentia legiuitorului a fost aceea de a nu supune contributiei de asigurari sociale de sanatate indemnizatiile de incapacitate temporara de munca pentru boli obisnuite.

Pe aceeasi linie, prin OUG 99/2017, au fost abrogate incepand cu 1 ianuarie 2018 si prevederile art. 44 din OUG 158/2005 care precizau ca asupra indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate nu se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, cu exceptia contributiei de asigurari sociale de sanatate datorata de angajatori pentru indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate din fondurile proprii ale acestora, fara pastrarea sau adaptarea textului corespunzator contributiei datorate de asigurat incepand cu 1 ianuarie 2018.

In aceste conditii, in opinia noastra, indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca pentru boli obisnuite nu ar trebui sa intre in baza de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate.

In ceea ce priveste contributia asiguratorie pentru munca, aceasta nu se datoreaza pentru prestatiile suportate din bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor pentru somaj, precum si din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate.

Pe cale de consecinta, avand in vedere cele analizate mai sus, considera ca indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, cauzata de boli obisnuite sau de accidente in afara muncii, suportata de angajator, se supune contributiei de asigurari sociale si contributiei asiguratorie pentru munca, nedatorandu-se contributia de asigurari sociale de sanatate, iar cea suportata din FNUASS, este supusa contributiei de asigurari sociale, nedatorandu-se contributia de asigurari sociale de sanatate si contributia asiguratorie pentru munca.

Vezi Noul Cod Fiscal 2018 - Legea 227/2015 valabila de la 1 ianuarie 2018 >>

Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Dani Cucu, consultant fiscal si expert contabil.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Contributii datorate pentru indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate":
Rating:

Nota: 3.42 din 12 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Proiect de Ordin MFP: Modificari si completari aduse legislatiei contabile
    • Potrivit unui Proiect de Ordin pus in dezbatere publica, marti, 16 octombrie, de Ministerul Finantelor Publice (MFP), se propun o serie de masuri privind modificarea si completarea unor reglementari contabile. Proiectul de Ordin si Reperatul de aprobare au fost publicate pe site-ul Ministerului si se afla in dezbatere publica pentru 10 zile calendaristice. Mai jos veti regasi cele mai importante modificari aduse planurilor de conturi, amortizarii, raportarii nefinanciare, tratamentului...» citeste mai departe aici

  • Venituri din activitati independente: Pragul pentru calcularea CAS si CASS se modifica de la 1 ianuarie 2019
    • Odata cu modificarea salariului minim pe economie de la 1 ianuarie 2019, va creste si pragul pentru calcularea CAS si CASS in cazul persoanelor care obtin venituri din activitati independente. In Codul Fiscal, Cap. II - Venituri din activitati independente (art. 67 - art. 75), la art. 67, veniturile independente sunt definite astfel: “(1) Veniturile din activitati independente cuprind veniturile din activitati de productie, comert, prestari de servicii si veniturile din profesii liberale,...» citeste mai departe aici

  • PFA: Obligatii privind dotarea cu casa de marcat si emitere bon fiscal
    • Obligativitatea dotarii cu aparat de marcat electronic fiscal revine si profesorilor care ofera meditatii contra cost elevilor? Aceasta este intrebarea la care va raspunde unul dintre consultantii nostri fiscali. Concret, un profesor - persoana fizica autorizata (PFA) care preda ore copiilor (meditatii) vrea sa stie daca are obligatia detinerii si utilizarii casei de marcat pentru incasarile in numerar de la elevi? Raspunsul specialistului Potrivit art 1 alin (1) din Ordonanta de urgenta nr....» citeste mai departe aici

  • Sesiune de asistenta ANAF: Esalonarea la plata a obligatiilor fiscale
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a organizat, miercuri – 17 octombrie, o noua sesiune de asistenta online, pe tema "Esalonarea la plata a obligatiilor fiscale". Specialistii ANAF au stat la dispozitia contribuabililor pentru a le oferi asistenta in ceea ce priveste aceasta tema. Iata unele dintre intrebarile care si-au gasit raspuns de la specialistii ANAF. Intrebare contribuabil “Buna dimineata. Pot sa vad online daca am obligatii de plata? Multumesc anticipat!”,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016