Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Contributii datorate pentru indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate

13-Feb-2018
4066

In analiza de mai jos, vom vedea ce contributii si impozite se retin la indemnizatie, in cazul concediilor medicale.

Iata raspunsul specialistului!

In situatia in care salariatul prezinta un certificat medical pentru incapacitate temporara de munca, in ceea ce priveste contributia de asigurari sociale, vor fi aplicabile prevederi ale art. 139 alin. (1) lit. o) din Codul fiscal.

Potrivit acestor prevederi, indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate de angajator sau din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, potrivit legii, primite pe perioada in care persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor beneficiaza de concedii medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, intra in baza de calcul al contributiei de asigurari sociale.

Semnalam publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 125 din 8 februarie 2018 a OUG 3/2018 care modifica baza de calcul al CAS datorata in cazul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate suportate de angajator sau din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, potrivit legii, primite pe perioada in care persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor beneficiaza de concedii medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate. Pentru acestea, conform prevederilor OUG 3/2018 care modifica art. 139 alin. (1) lit. o) din Codul fiscal, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale nu mai este reprezentata de 35% din castigul salarial mediu brut, corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical, ci de insasi indemnizatia de asigurari sociale de sanatate.

Astfel, potrivit art. II pct. 1 din OUG 3/2018, prevederea art. 139 alin. (1) lit. o) din Codul fiscal se modifica, avand urmatorul cuprins: "(1) Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, o reprezinta castigul brut realizat din salarii si venituri asimilate salariilor, in tara si in alte state, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, care include:[...] o) indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate de angajator sau din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, potrivit legii, primite pe perioada in care persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor beneficiaza de concedii medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, conform prevederilor legale”, fiind eliminata prevederea „pentru care baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale este suma reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut, prevazut la art. 143 alin. (2), corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical".

De asemenea, potrivit art. III alin. (5) din OUG 3/2018, "dispozitiile art. II se aplica incepand cu obligatiile declarative aferente lunii ianuarie 2018”, urmand ca in termen de 15 zile de la intrarea in vigoare a OUG 3/2018 sa fie emise norme aprobate prin ordin al presedintelui ANAF.

In temeiul art. 12 din OUG 158/2006, indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca se suporta dupa cum urmeaza:

A. de catre angajator, din prima zi pana in a 5-a zi de incapacitate temporara de munca;

Impozitul pe venit si Declaratia unica
Impozitul pe venit si Declaratia unica
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Ghid GDPR pentru asociatiile de proprietari
Ghid GDPR pentru asociatiile de proprietari
Vezi detalii

B. din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, incepand cu ziua urmatoare celor suportate de angajator, conform lit. A, si pana la data incetarii incapacitatii temporare de munca a asiguratului sau a pensionarii acestuia.

Asadar, atat indemnizatia de incapacitate temporara de munca suportata de angajator pentru primele 5 zile de concediu medical, cat si cea suportata din bugetul FNUASS se supun contributiei de asigurari sociale stabilita in cota de 25% aplicata la baza de calcul mentionata anterior.

In ceea ce priveste contributia de asigurari sociale de sanatate, daca pana la 31 decembrie 2017, pentru indemnizatiile de incapacitate temporara de munca pentru boli obisnuite, angajatul nu datora contributia de asigurari sociale de sanatate, iar angajatorul datora contributia de asigurari sociale de sanatate pentru indemnizatia suportata de acesta pentru primele 5 zile, ca urmare a transferului contributiilor sociale in sarcina salariatilor incepand cu 1 ianuarie 2018 au fost eliminate prevederile referitoare la contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de angajator pentru indemnizatiile de incapacitate temporara de munca aferente concediilor medicale.

Totodata, Codul fiscal in forma modificata de OUG 79/2017 nu contine prevederi clare referitoare la modul de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul indemnizatiilor de incapacitate temporara de munca pentru boli obisnuite, aceste venituri nefiind incluse nici in categoria exceptiilor reglementate de art. 154 si nici in categoria veniturilor care se includ in baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate potrivit art. 157.

Potrivit Notei de fundamentare a OUG 79/2017 care a introdus modificarea aplicabila incepand cu 1 ianuarie 2018, "se mentine regimul fiscal actual, potrivit caruia, angajatul aflat in incapacitate temporara de munca nu suporta contributia de asigurari sociale de sanatate din indemnizatia primita pe perioada in care se afla in incapacitate temporara de munca, avand in vedere faptul ca beneficiaza de o prestatie sociala pentru care a contribuit". Prin urmare, intentia legiuitorului a fost aceea de a nu supune contributiei de asigurari sociale de sanatate indemnizatiile de incapacitate temporara de munca pentru boli obisnuite.

Pe aceeasi linie, prin OUG 99/2017, au fost abrogate incepand cu 1 ianuarie 2018 si prevederile art. 44 din OUG 158/2005 care precizau ca asupra indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate nu se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, cu exceptia contributiei de asigurari sociale de sanatate datorata de angajatori pentru indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate din fondurile proprii ale acestora, fara pastrarea sau adaptarea textului corespunzator contributiei datorate de asigurat incepand cu 1 ianuarie 2018.

In aceste conditii, in opinia noastra, indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca pentru boli obisnuite nu ar trebui sa intre in baza de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate.

In ceea ce priveste contributia asiguratorie pentru munca, aceasta nu se datoreaza pentru prestatiile suportate din bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor pentru somaj, precum si din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate.

Pe cale de consecinta, avand in vedere cele analizate mai sus, considera ca indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, cauzata de boli obisnuite sau de accidente in afara muncii, suportata de angajator, se supune contributiei de asigurari sociale si contributiei asiguratorie pentru munca, nedatorandu-se contributia de asigurari sociale de sanatate, iar cea suportata din FNUASS, este supusa contributiei de asigurari sociale, nedatorandu-se contributia de asigurari sociale de sanatate si contributia asiguratorie pentru munca.

Vezi Noul Cod Fiscal 2018 - Legea 227/2015 valabila de la 1 ianuarie 2018 >>

Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Dani Cucu, consultant fiscal si expert contabil.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Contributii datorate pentru indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate":
Rating:

Nota: 3.78 din 9 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • S-a aprobat programul Investeste in tine. Conditii de acordare a creditelor cu dobanda zero!
    • Guvernul a aprobat, in cadrul sedintei de joi, programul „Investeste in tine”, prin care cei cu varsta intre 16 si 26 de ani pot lua credite de pana la 40.000 de lei, cu dobanda zero, iar cei intre 26 si 55 de ani pot primi un credit de pana la 35.000 de lei, in aceleasi conditii. Pentru a beneficia de acest program, ei trebuie sa fie in sistemul de invatamant sau sa urmeze cursuri de specializare, iar banii pot fi folositi pentru educatie, sanatate sau sport. Principalii beneficiari...» citeste mai departe aici

  • Trecerea de la impozitul pe venitul microintreprinderilor la impozitul pe profit
    • Sunt multe cazuri in care societatile decid sa treaca de la impozitul pe venit microintreprindere, la impozit pe profit. In cele ce urmeaza vom analiza cazul unei societati platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor, care decide urmatoarele: trecerea celor 2 salariati de la o norma pariala la o norma intreaga fiecare si majorarea capitalului social la peste 45.000 lei. Ca urmare a modificarilor facute, societatea vrea sa devina platitoare de impozit pe profit incepand din trimestrul...» citeste mai departe aici

  • MFP: Ajutor de la stat in sprijinul operatorilor economici din domeniul transportului rutier
    • La propunerea Ministerului Finantelor Publice, Guvernul a aprobat un proiect care prevede o schema de ajutor pentru operatorii economici din domeniul transportului public. Memorandumul cu tema: “Incadrarea schemei de ajutor de stat reprezentand diferenta dintre nivelul standard al accizelor si nivelul accizelor diferentiat pentru motorina utilizata drept combustibil pentru motor in baza alin. (9) si (10) ale art. 342 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si...» citeste mai departe aici

  • ROBOR, nou maxim istoric! Indicele la 3 luni creste la 3,09%
    • Indicele ROBOR la 3 luni, in functie de care se calculeaza costul creditelor de consum in lei cu dobanda variabila, a atins vineri un nou maxim istoric, cu o urcare de 0,14 puncte procentuale pe piata interbancara. Astfel, de la 2,95% cat era joi, ROBOR a crescut la 3,09%, atingand cel mai ridicat nivel din ultimii trei ani si opt luni, dupa cum reiese din datele Bancii Nationale a Romaniei (BNR). O valoare mai mare a ROBOR la trei luni a fost inregistrata ultima data pe 30 septembrie 2014, cand...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016