Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Contributii sociale administrator. Modificarile Codului fiscal de la 1 iulie 2012

27-Apr-2012
3922
Pana la 31.12.2012 administratorul nerezident UE este indemnizat in SRL in forma asimilat salariului cu NIF. Vedem mai jos care este modalitatea legala prin care acesta ar putea in 2012 (dupa iulie 2012) sa fie remunerat (ca salariat, PFA, conventie) si care sunt costurile asociate si obligatiile de inregistrare/declarare.

Raspuns:

Modificarile Codului fiscal stabilite de OUG 125/2011 ce urmeaza sa intre in vigoare de la 1 iulie 2012 nu privesc contributiile sociale datorate pentru remuneratia administratorului in baza contractului de mandat/administrare sau contributiile sociale datorate asupra veniturilor salariale.
La societatile comerciale cu raspundere limitata functia de administrator poate fi indeplinita in baza unui contract de mandat sau in baza unui contract individual de munca.


Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

Conform art. 296 indice 3 lit. a) si b) din Codul fiscal , contribuabilii sistemelor de asigurari sociale sunt atat persoanele fizice rezidente cat si persoanele fizice nerezidente care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte.

In consecinta, administratorul, rezident sau nerezident, va datora contributii sociale in Romania daca potrivit instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, legislatia securitatii sociale aplicabila este legislatia din acest stat.

Prin instrumente juridice internationale se intelege regulamentele comunitare privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, cat si acordurile si conventiile in domeniul securitatii sociale la care Romania este parte.

In relatia dintre statele membre UE, Spatiul Economic European (SEE) si Elvetia sunt aplicabile prevederile Regulamentului (CE) 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala si cele ale Regulamentului (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala.

Regula stabilita de Regulamentul (CE) 883/2004 este ca sistemul de securitate sociala aplicabil este cel stabilit de legislatia statului membru in care lucratorul presteaza activitate.
De la aceasta regula sunt prevazute exceptii pentru anumite categorii de persoane (detasati, pluri-activitate, etc).

Documentul portabil A1 dovedeste mentinerea titularului acestuia la sistemul de securitate sociala din statul de care apartine institutia care a emis respectivul document. In lipsa acestuia devine aplicabila regula generala - cea a asigurarii conform legislatiei locului de desfasurare a activitatii.

In consecinta, daca administratorul nu prezinta documentul portabil A1 eliberat de institutia competenta din statul al carui rezident este, contributiile sociale se platesc in Romania.

Conform art. 296 indice 4 lit. e) din Codul fiscal , remuneratia administratorilor societatilor comerciale, companiilor/societatilor nationale si regiilor autonome, desemnati/numiti in conditiile legii, precum si sumele primite de reprezentantii in adunarea generala a actionarilor si in consiliul de administratie intra in baza de calcul al contributiilor sociale.

Art. 296 indice 18 alin. (5) din acelasi cod, prevede ca, calculul contributiilor sociale individuale se realizeaza prin aplicarea cotelor prevazute la alin. (3) asupra bazei lunare de calcul prevazute la art. 296 indice 4, corectata cu veniturile specifice fiecarei contributii in parte, cu exceptiile prevazute la art. 296 indice 15 si, dupa caz, la art. 296 indice 16.

Astfel, la calculul contributiilor individuale se exclud din baza de calcul, exceptiile prevazute la art. 296 indice 15 si, dupa caz, la art. 296 indice 16. Exceptii de la plata contributiilor sociale datorate pentru remuneratia administratorului, desemnat/numit in conditiile legii, regasim in ceea ce priveste contributia la sistemul asigurarilor pentru somaj (art. 296 indice 16 lit. c1), la contributia pentru accidente de munca si boli profesionale(art. 296 indice 16 lit. d1) si la contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale (art. 296 indice 16 lit. f).

In consecinta, daca potrivit instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, legislatia de securitate sociala aplicabila este legislatia din Romania, pentru remuneratia administratorului rezident sau nerezident se datoreaza urmatoarele contributii sociale:
- contributia individuala la sistemul asigurarilor sociale de stat si contributia angajatorului la sistemul asigurarilor sociale de stat;
- contributiile de asigurari sociale de sanatate(salariat si angajator) datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;
- contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate datorata de angajator bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;

In cazul in care administratorul isi desfasoara activitatea in baza unui contract individual de munca, contributiile sociale datorate sunt cele eferente veniturilor salariale.

In ambele situatii(contract de mandat/administrator sau contract individual de munca, remuneratia administratorului sau veniturile salariale se declara in formularul 112.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Contributii sociale administrator. Modificarile Codului fiscal de la 1 iulie 2012":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

02-Mai-2012

Persoanele nerezidente pe teritoriul Romaniei nu au obligatia de achita contributia de asigurari sociale de sanatate la FNUASS. Art.2 Ord 617/2007-NORME METODOLOGICE privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat, respectiv de asigurat fara plata contributiei, precum si pentru aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate. 1.Calitatea de asigurat o au toti cetatenii romani cu domiciliul in tara, precum si cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara sau au domiciliul in Romania si fac dovada platii contributiei la fond, in conditiile legii si ale prezentelor norme metodologice. 2 Calitatea de asigurat inceteaza odata cu pierderea dreptului de domiciliu sau de sedere in Romania, cu decesul sau cu declararea judecatoreasca a mortii asiguratului.





Subiectele saptamanii

  • ANAF implementeaza poprirea electronica
    • Poprirea electronica - Sistemul de comunicare a actelor de executare catre institutiile de credit prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta este functionala din data de 23.06.2017. Prin intermediul acestui sistem este asigurata o comunicare rapida si eficienta a actelor de executare si sunt inlaturate deficientele legate de intarzierea ridicarii masurii popririi conturilor bancare in cazul stingerii obligatiilor fiscale, astfel incat activitatea contribuabililor sa fie...» citeste mai departe aici

  • Noua procedura de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale
    • Va informam ca a fost modificata Procedura de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale depuse de operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial. In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 467/21.06.2017, a fost publicat Ordinul ministrului finantelor publice nr. 894 din 16 iunie 2017 privind completarea Ordinul ministrului finantelor publice nr. 450/2016 pentru aprobarea Procedurii de corectare a erorilor...» citeste mai departe aici

  • Frauda de peste 35 milioane de lei, identificata de inspectorii
    • In perioada 06.12.2016 - 24.04.2017, inspectorii antifrauda din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala au procedat la verificarea operatiunilor de comercializare a marfurilor, derulate in anul 2015, pe teritoriul Romaniei, de catre un operator economic, prin raportare la importurile realizate de acesta, in vederea estimarii bazei de impozitare. In urma verificarilor efectuate asupra documentelor de livrare marfa, intocmite si inregistrate, in evidenta contabila, in cursul anului 2015, de...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Raportarilor contabile la 30 iunie se face pana la 16 august 2017
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr.463/ 21.06.2017 a fost publicat OMFP nr.895/ 2017 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2017 a operatorilor economici, precum si pentru reglementarea unor aspecte contabile. Actul normativ mentionat a intrat in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial. In conformitate cu prevederile acestui OMFP, operatorii economici care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri de peste 220.000 lei vor trebui sa...» citeste mai departe aici

  • Amortizarea unui domeniu web. Care e tratamentul fiscal?
    • Toate analizele prezentate tin cont de situatii actuale, obstacole si nelamuriri aduse de legislatia in vigoare si acorda mare atentie unor situatii de care se lovesc multe societati in practica. Un studiu de caz pe care il propunem prin cele de mai jos face referire la amortizarea unui domeniu web, in contextul numarului in crestere de afaceri online. Astfel, in ce priveste incadrarea la art. 28 din Codul fiscal alin (4) lit. h) privind achizitia unui domeniu pe internet pe perioada...» citeste mai departe aici

  • Servicii de promovare. Cum facturam, in ce priveste TVA-ul, factura catre firma straina?
    • In analiza urmatoare, o societate din Romania va incheia un acord de parteneriat pentru o conferinta organizata in Romania. Acordul incheiat cu o firma din alt stat non-UE. Obiectul acordului de parteneriat este acela de promovare a firmei straine in cadrul conferintei. Promovarea va consta si intr-o prezentare pe care o va tine un lector al firmei straine in timpul conferintei. Vom vedea daca factura emisa de catre firma din Romania va fi purtatoare sau nu de TVA. Potrivit intelegerii noastre,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.