Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contributii sociale administrator. Modificarile Codului fiscal de la 1 iulie 2012

27-Apr-2012
5905
Pana la 31.12.2012 administratorul nerezident UE este indemnizat in SRL in forma asimilat salariului cu NIF. Vedem mai jos care este modalitatea legala prin care acesta ar putea in 2012 (dupa iulie 2012) sa fie remunerat (ca salariat, PFA, conventie) si care sunt costurile asociate si obligatiile de inregistrare/declarare.

Raspuns:

Modificarile Codului fiscal stabilite de OUG 125/2011 ce urmeaza sa intre in vigoare de la 1 iulie 2012 nu privesc contributiile sociale datorate pentru remuneratia administratorului in baza contractului de mandat/administrare sau contributiile sociale datorate asupra veniturilor salariale.
La societatile comerciale cu raspundere limitata functia de administrator poate fi indeplinita in baza unui contract de mandat sau in baza unui contract individual de munca.



Conform art. 296 indice 3 lit. a) si b) din Codul fiscal , contribuabilii sistemelor de asigurari sociale sunt atat persoanele fizice rezidente cat si persoanele fizice nerezidente care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte.

In consecinta, administratorul, rezident sau nerezident, va datora contributii sociale in Romania daca potrivit instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, legislatia securitatii sociale aplicabila este legislatia din acest stat.

Prin instrumente juridice internationale se intelege regulamentele comunitare privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, cat si acordurile si conventiile in domeniul securitatii sociale la care Romania este parte.

In relatia dintre statele membre UE, Spatiul Economic European (SEE) si Elvetia sunt aplicabile prevederile Regulamentului (CE) 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala si cele ale Regulamentului (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala.

Regula stabilita de Regulamentul (CE) 883/2004 este ca sistemul de securitate sociala aplicabil este cel stabilit de legislatia statului membru in care lucratorul presteaza activitate.
De la aceasta regula sunt prevazute exceptii pentru anumite categorii de persoane (detasati, pluri-activitate, etc).

Documentul portabil A1 dovedeste mentinerea titularului acestuia la sistemul de securitate sociala din statul de care apartine institutia care a emis respectivul document. In lipsa acestuia devine aplicabila regula generala - cea a asigurarii conform legislatiei locului de desfasurare a activitatii.

In consecinta, daca administratorul nu prezinta documentul portabil A1 eliberat de institutia competenta din statul al carui rezident este, contributiile sociale se platesc in Romania.

Conform art. 296 indice 4 lit. e) din Codul fiscal , remuneratia administratorilor societatilor comerciale, companiilor/societatilor nationale si regiilor autonome, desemnati/numiti in conditiile legii, precum si sumele primite de reprezentantii in adunarea generala a actionarilor si in consiliul de administratie intra in baza de calcul al contributiilor sociale.

Art. 296 indice 18 alin. (5) din acelasi cod, prevede ca, calculul contributiilor sociale individuale se realizeaza prin aplicarea cotelor prevazute la alin. (3) asupra bazei lunare de calcul prevazute la art. 296 indice 4, corectata cu veniturile specifice fiecarei contributii in parte, cu exceptiile prevazute la art. 296 indice 15 si, dupa caz, la art. 296 indice 16.

Astfel, la calculul contributiilor individuale se exclud din baza de calcul, exceptiile prevazute la art. 296 indice 15 si, dupa caz, la art. 296 indice 16. Exceptii de la plata contributiilor sociale datorate pentru remuneratia administratorului, desemnat/numit in conditiile legii, regasim in ceea ce priveste contributia la sistemul asigurarilor pentru somaj (art. 296 indice 16 lit. c1), la contributia pentru accidente de munca si boli profesionale(art. 296 indice 16 lit. d1) si la contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale (art. 296 indice 16 lit. f).

In consecinta, daca potrivit instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, legislatia de securitate sociala aplicabila este legislatia din Romania, pentru remuneratia administratorului rezident sau nerezident se datoreaza urmatoarele contributii sociale:
- contributia individuala la sistemul asigurarilor sociale de stat si contributia angajatorului la sistemul asigurarilor sociale de stat;
- contributiile de asigurari sociale de sanatate(salariat si angajator) datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;
- contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate datorata de angajator bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;

In cazul in care administratorul isi desfasoara activitatea in baza unui contract individual de munca, contributiile sociale datorate sunt cele eferente veniturilor salariale.

In ambele situatii(contract de mandat/administrator sau contract individual de munca, remuneratia administratorului sau veniturile salariale se declara in formularul 112.



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Taxe PFA. CAS si CASS de platit in cazul PFA-urilor care au avut pierderi fiscale

    • PFA-urile au, ca alte entitati, diferite obligatii fiscale si declarative. Printre cele mai importante se numara declararea si plata contributiilor sociale si sunt reglementate de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Iar in acest articol vom vedea, explicat de specialist, care sunt acestea in cazul PFA-urilor care au inregistrat pierderi fiscale. Avem speta urmatoare. O PFA are pierdere aferenta anului 2024. In anul 2023 in Declaratia Unica la venituri estimate nu s-a declarat nimic. In...» citeste mai departe aici

  • Taxe PFA. Care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in 2025

    • Conform legislatiei in vigoare, contributia la asigurarile sociale de sanatate (CASS) ramane si in 2025 la o cota de 10% din veniturile nete realizate pentru PFA-uri si se aplica atat celor care obtin venituri peste un anumit plafon, cat si celor care nu sunt scutiti pe plata CASS. Reamintim ca nivelul salariului minim brut de 4.050 lei determina noile plafoane de venit pentru CASS. In continuarea articolului vom vedea care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in cazul PFA, in 2025.» citeste mai departe aici

  • Deductibilitate cheltuieli. Sunt deductibile sau nu cheltuielile de PROTOCOL, DIURNA si pentru CADOURI?

    • Fiecare firma trebuie sa stie ca anumit cheltuileli, facute pentru activitatea economica a firmei sau cele pentru cadouri oferite salariatilor, au un tratament fiscal diferit, insa unele pot fi deduse de la calculul impozitului pe profit. Iar in acest articol vom vedea unde se incadreaza cheltuielile de protocol, cele cu diurna sau cele pentru cadouri oferite angajatilor.» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri in 2025. Atentie la depunerea D177 si la sponsorizari [VIDEO]

    • Impozitul minim pe cifra de afaceri este o problema de mare interes pentru contribuabilii din Romania, mai ales ca au tot aparut modificari si schimbari in ultima perioada. In acest articol vom vedea cateva reglementari importante cu privire la acest impozit, dar si informatii despre sponsorizarile efectuate de firme. In plus, vom clarifica daca aceste persoane mai pot redirectiona din impozit prin D177 sau nu.» citeste mai departe aici

  • Sanctiuni e-Factura in 2025: Atentie la amenzile egale cu 15% din valoarea facturii [VIDEO]

    • Avand in vedere ca sistemul e-Factura este un sistem functional de ceva timp deja, iar obligativitatea lui a fost extinsa pentru toate categoriile de contribuabili, trebuie sa fiti foarte atenti la emiterea si inregistrarea facturilor. In acest articol vom vedea pana cand trebuie transmise facturile in E-Factura, care sunt sanctiunile, atat in cazul facturilor emise, cat si pentru cele primite, dar si un VIDEO explicativ cu privire la acest subiect.» citeste mai departe aici

  • Raportare SAF-T si D406. Cum se completeaza sectiunea Produse

    • Sistemul SAF-T a fost introdus de autoritati deja de ceva timp, iar raportarea se face prin transmiterea D406. Exista insa in continuare neclaritati pentru contribuabilii care trebuie sa o depuna. Una dintre intrebarile frecvente se refera la modul in care trebuie completata sectiunea Produse. Avem urmatorul caz. Pentru raportarea SAF-T, modulul 2.9. Products [Produse], ce informatii ar trebui sa includem? In softul de contabilitate nu avem informatii referitoare la codul NC, metoda de evaluare,...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016