
Raportul Special
realizat de specialisti
In perioada ianuarie 2011 - septembrie 2016, la nivelul A.N.F.P. si al centrelor regionale de formare continua pentru administratia publica locala s-au desfasurat 2.876 programe de formare profesionala/perfectionare, in valoare totala de 34.362.744 lei, organizate pentru 45.943 cursanti, marea majoritate a acestora provenind din cadrul institutiilor publice.
Programele de formare profesionala/perfectionare au fost realizate de catre partenerii A.N.F.P. sau ai centrelor regionale, care au fost selectati cvasi-exclusiv (cu trei exceptii) din randul unor societati comerciale sau organizatii neguvernamentale. Pentru derularea efectiva a acestor activitati, entitatile mentionate au utilizat, potrivit cadrului legal in vigoare, personal specializat in activitati de formare, constituit in mare masura din functionari publici.
Prezentam in continuare unele din principalele probleme constatate:
- au fost identificati parteneri de formare care detin o pozitie dominanta in ceea ce priveste furnizarea programelor de formare profesionala/perfectionare, desi nu au furnizat astfel de programe decat pe o perioada scurta de timp (ex.: 2 ani - Formatica S.R.L. Bucuresti sau 3 ani - A.P.S.A.P. Bucuresti);
- din analiza tarifelor practicate de formatori s-a constatat similitudinea acestora, situatie favorizata chiar de catre reglementarile emise de catre A.N.F.P., ceea ce poate reprezenta o incalcarea prevederilor Art.8 din Legea concurentei nr.21/1996, republicata. ;
- unele ordine elaborate la nivelul presedintelui A.N.F.P. au suferit o serie de modificari, care au avut ca efect o mai mare permisivitate in ceea ce priveste indeplinirea unor conditii de catre partenerii de formare sau monitorizarea activitatii de formare. in acelasi context se inscrie si modificarea modului de calcul a sumelor virate la bugetul statului, prin ordine ale presedintelui A.N.F.P. Aceasta modificare s-a soldat cu diminuarea atat a valorii reale a sumelor virate la bugetul de stat, incepand cu anul 2014 (333.919,80 lei in anul 2011, 368.250,32 lei - in anul 2012, 425.831,90 lei - in anul 2013, 301.490,80 lei - in anul 2014 si 281.291,50 lei in anul 2015), cat si a ponderii acestora, raportat la totalul contravalorii programelor de formare profesionala/perfectionare (2011 - 7,9%; 2012 - 6,2%; 2013 - 5,8%; 2014 - 5,3%; 2015 - 5,0%);
- au fost retinute o serie de aspecte care pot conduce la concluzia ca programele de formare profesionala/perfectionare constituie, in multe situatii, o modalitate de recompensare, de catre sefii institutiilor publice, a functionarilor publici;
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Manual de politici contabile - Stick USB
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
- au fost identificate programe de perfectionare diferite in acelasi interval de timp, cu acelasi formator, dar in locatii diferite, fapt fizic imposibil, precum si cazuri in care acelasi partener de formare a organizat programe de perfectionare diferite, cu formatori diferiti, dar in aceeasi perioada si locatie, si in aceste situatii punandu-se sub semnul intrebarii realitatea realizarii cursurilor in cauza;
- cheltuielile estimate ale serviciile hoteliere de care au beneficiat participantii la programele de formare profesionala/perfectionare s-au ridicat, in perioada analizata, la 55.579.534 lei (comparativ, contravaloarea programelor a fost de 34.362.744 lei), cu mentiunea ca aceste cheltuieli sunt suportate, in cvasitotalitatea situatiilor, de bugetele institutiilor si autoritatilor publice din care provin cursantii. Totodata, este de precizat ca acestor cheltuieli li se adauga si cele ocazionate de transportul la si de la locatiile de desfasurare a programelor, care se deconteaza de catre institutiile/autoritatile publice prin aplicarea dispozitiilor H.G. nr. 1860/2006, cu modificarile ulterioare; cazarea este asigurata in locatii aflate in statiuni turistice si in perioada vacantelor;
- serviciile de cazare includ, pe langa mic-dejun, bonuri de masa (de regula, in valoare de 100 lei/zi) reprezentand contravaloarea pranzului si a cinei. in H.G. nr. 1860/2006, cu modificarile ulterioare, singura prevedere referitoare la decontarea contravalorii mesei oferite personalului autoritatilor si institutiilor publice pe perioada delegarii in alta localitate se regaseste la art. 32, respectiv "in situatia in care in costul cazarii este inclus si micul dejun, se deconteaza si contravaloarea acestuia". Prin urmare, prin includerea valorii bonurilor de masa, altele decat mic dejun, in serviciile hoteliere s-a creat un avantaj locatiilor unde au loc cursurile, cu incalcarea prevederilor legale mai sus mentionate.
***Sinteza Notei de informare privind Programele de formare profesionala/perfectionare organizate Agentia Nationala a Functionarilor Publici (A.N.F.P.) si centrele regionale de formare continua pentru administratia publica locala, in perioada ianuarie 2011 - septembrie 2016, este disponibila integral, pe site-ul Guvernului Romaniei, la adresa: https://goo.gl/5EnsRE
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Voucherele de vacanta in 2016. Reglementari legale si tratament fiscal. Analiza zilei cu Irina DumitrescuNoutati Legislatie Fiscala 02 - 06 martie 2009Aministia fiscala aprobata: functionarii publici nu returneaza sporurile incasate in 2008-2010Noutati Legislatie Fiscala 23 - 27 martie 2009Executia bugetului general consolidat in anul 2016Ultimele articole
ANFP introduce un nou Proiect - pilot pentru ocuparea unor functii publice vacante. 700 de locuri de munca vor fi puse la bataieVioleta Alexandru: Toti angajatii platiti de statul roman vor fi inrolati in REVISALANOFM debirocratizeaza si digitalizeaza serviciile pentru persoanele in cautarea unui loc de muncaMFP intra in actiune: ANAF, reorganizata din temelii (Proiect de Hotarare)Sindicatele din Administratia Fiscala: Reorganizarea ANAF va avea efecte negative in colectarea veniturilor bugetareArticole similare
ANAF controleaza in martie si aprilie firmele care depun D 101!ANAF in control! Cei vizati au atestate de comercializare produse accizabileMin. Finantelor: Din 1 aprilie RO e-Factura este disponibil si pentru relatia B2B, iar primele facturi au fost deja introduse in sistemCe venituri vizeaza ANAF in 2017 si cine trebuie sa se astepte la un control fiscal?Controlul Garzii Financiare conditioneaza inregistrarea in scopuri de TVAUltimele articole
Cum sa treci cu SUCCES de un CONTROL ANAFSanctiuni in valoare de peste 20 milioane lei pentru nerespectarea prevederilor E-TransportControale ANAF. In aprilie 2024 au fost efectuate cu 44% mai multe actiuni de control fiscalControale ANAF. In ce domenii vor fi efectuate verificari in perioada 20 februarie-8 martie 2024Bolos, despre controale fiscale din 2024: Actiunile ANAF vor fi TINTITE, nu se va umbla in orb. Cine este luat in vizorArticole similare
Oficial! A fost aprobat Programul national de Competente digitale pentru angajatii inteprinderilor. Activitati elibigile (HG 574/2020)Camerele agricole devin utilitate publicaRevista Romana de Fiscalitate nr. 40, Iunie 2009Legea Uceniciei a fost modificata, din nouCe masuri vizeaza Guvernul in 2018 pentru piata munciiUltimele articole
Start Up Nation 2024. A fost aprobat programul care acorda pana la 50.000 euro pentru stimularea micilor afaceriCodul Muncii, modificat: Prin Legea 283/2022 au fost introduse doua noi tipuri de concediiSOMAJ TEHNIC la valoarea de 75% din salariu pentru angajatii firmelor afectate direct sau indirect de razboiCum functioneaza o directie de asistenta sociala modernaANOFM a publicat ghidul pentru recunoasterea experientei profesionale si a calificarilor dobandite in afara granitelorArticole similare
Guvernul a introdus Registrul public de evidenta a salariatilor: baza de date cu personalul platit din fonduri publice, dupa modelul REVISALVioleta Alexandru: Toti angajatii platiti de statul roman vor fi inrolati in REVISALANFP introduce un nou Proiect - pilot pentru ocuparea unor functii publice vacante. 700 de locuri de munca vor fi puse la bataieMMPS infiinteaza Registrul electronic national de evidenta al Fortei de Munca angajate din Romania! Ar putea fi inclusi si bugetariiSe schimba organizarea ANFP. Noi reguli pentru functionarii publiciArticole similare
Camerele agricole devin utilitate publicaCum vom trata fiscal costurile de formare profesionala?Sfaturi de la experti
Acordare premii in bani elevilor de liceu
Intrebare: Daca liceul nu are o fundatie/asociatie inscrisa in Registrul OUG, pot incheia un contract direct cu liceul pentru acordarea premiilor, iar cheltuiala sa fie considerata sponsorizare deductibila din impozitul pe profit? Daca da,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cheltuieli de transport in regimul de marja contabilizare si TVA
Intrebare: Facturile pentru autoturismele second-hand le-am inregistrat in contul 371, iar facturile conexe le-am inregistrat pe cheltuieli, respectiv in contul 624, aplicand taxarea inversa. Este obligatoriu sa includ aceste cheltuieli in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA