Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Conventii civile. Regimul juridic si fiscal

10-Dec-2010
4681
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal distinge intre doua metodologii de calcul al impozitului pe venitul realizat ca urmare a prestarii unor activitatii pe baza de conventii civile.

Diferentierea intre aplicarea unuia dintre cele doua tratamente fiscale este data de optiunea persoanei fizice mentionate in contractul incheiat. In momentul incheierii conventiei/contractului civil, persoanele fizice care obtin venituri din activitati desfasurate pe baza acestor contracte/conventii civile trebuie sa-si exercite in scris optiunea cu privire la modalitatea de impunere, prin considerarea veniturilor ca:

(1) venit din activitati independente;
(2) venit din alte surse.

(1) In situatia considerarii venitului obtinut drept ?venit din activitati independente?, potrivit Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, platitorul de venit are obligatia de a calcula, de a retine si de a vira impozit prin retinere la sursa, reprezentand plati anticipate, din veniturile platite. Cota de impunere este de 10% si se aplica asupra venitului brut.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
CD Manual de politici contabile 2018


Manualul de politici contabile este obligatoriu CD-ul „Manual de Politici Contabile editabil 100 editabil elaborat in conformitate cu reglementarile contabile Aflati solutia rapida pentru elaborarea propriului manual de politici contabile Modificarea Legii 82 1991 prin OUG 79 2014 a adus ca noutate o amenda aspra de pana la 4 000...

Oferta Speciala
expira in 1 ora 59 min 59 sec


Platitorul de venit va depune Formularul 205 ? Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit ? la organul fiscal competent. Termenul de depunere este pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului urmator celui in care se platesc veniturile.

(2) In situatia considerarii venitului obtinut drept ?venituri din alte surse?, potrivit art. 79 din Codul fiscal, impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea unei cote de 16% asupra venitului brut. Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final. Platitorul de venit va vira impozitul retinut la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

Platitorul de venit va depune la organul fiscal competent Formularul 205 ? Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit. Termenul de depunere este pana in ultima zi a lunii iunie inclusiv a anului urmator celui in care se platesc veniturile.

De asemenea, platitorul de venit, in ambele situatii, va declara impozitul pe venit calculat si retinut in Formularul 100 ? Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat. Declararea se face lunar, potrivit Instructiunilor de completare a Formularului 100 ? Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat.

Contributia la sistemul asigurarilor sociale

Persoanele care realizeaza venituri de natura profesionala in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil au obligatia, pentru veniturile realizate, de a plati contributia individuala de asigurari sociale.

Contributia la sistemul asigurarilor sociale se datoreaza asupra veniturilor obtinute in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil indiferent de periodicitatea realizarii acestor venituri, in mod exclusiv sau nu.

Baza lunara de calcul la care se datoreaza contributia individuala de asigurari sociale pentru veniturile obtinute in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil o constituie venitul brut realizat.

Baza de calcul, in decursul unei luni calendaristice, nu poate fi mai mare decat echivalentul a cinci salarii medii brute utilizate la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.

Pentru anul 2010, salariul mediu brut este de 1.836 lei.

Cota contributiei individuale de asigurari sociale este cea stabilita de legea bugetului asigurarilor sociale de stat.

In conformitate cu prevederile art. 18 alin.(1) lit.a) din Legea nr. 12/2010 a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2010, pentru anul 2010, cota de contributie de asigurari sociale datorata de angajati este de 10,5%.

Obligatia declararii, calcularii, retinerii si platii contributiei individuale de asigurari sociale revine platitorului de venit.

Prevederile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la obligatiile angajatorilor in ceea ce priveste declararea, calcularea, retinerea si plata contributiilor de asigurari sociale, precum si sanctiunile corelative in cazul nerespectarii acestora se aplica in mod corespunzator si in acest caz.

Platitorii de venit au obligatia de a depune, lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-au platit veniturile de natura profesionala, cate o declaratie privind evidenta nominala a persoanelor care realizeaza venituri in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil.

Declaratiile se depun la casa teritoriala de pensii in a carei raza teritoriala isi are sediul platitorul de venit.

Modalitatea de declarare a fost stabilita prin Ordinul 1294/2010 pentru modificarea si completarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 340/2001, si a Procedurii privind declararea lunara de catre angajatori a evidentei nominale a asiguratilor si a obligatiilor de plata la bugetul asigurarilor pentru somaj, aprobata prin Ordinul ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei nr. 405/2004.

OUG nr. 58/2010 astfel cum a fost modificata prin OUG nr. 82/2010 nu contine prevederi referitoare la contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate.

Contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate

Contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate in cazul veniturilor obtinute in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil este reglementata de Legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii.

In situatia considerarii venitului obtinut drept ?venit din activitati independente?, obligatia platii contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate rezulta din dispozitiile art. 215 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, potrivit carora aceasta obligatie revine si persoanelor care exercita profesii libere sau celor care sunt autorizate, potrivit legii, sa desfasoare activitati independente.

De asemenea, potrivit art. 257 alin. (3) din aceeasi lege, contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate se calculeaza asupra tuturor veniturilor in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente si alte venituri.

Contributia persoanelor care exercita profesii libere sau avizate potrivit legii sa desfasoare activitati independente se plateste trimestrial.

In cazul in care beneficiarul venitului opteaza pentru impozitarea venitului ca ?venit din alte surse?, in ceea ce priveste contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate, devin aplicabile dispozitiile art. 257 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 95/2006.

Potrivit acestor dispozitii, contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 5,5%, care se aplica asupra veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, veniturilor din dividende si dobanzi, veniturilor din drepturi de autor realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere si altor venituri care se supun impozitului pe venit numai in cazul in care nu realizeaza venituri de natura celor prevazute la alin. (2) lit. a)-e) si alin. (21), respectiv art. 213 alin. (2) lit. h), dar nu mai putin de un salariu de baza minim brut pe tara, lunar.

Veniturile prevazute la alin. (2) lit. a)-e) si alin. (21), respectiv art. 213 alin. (2) lit. h) sunt:

a. venituri din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit;

b. venituri impozabile realizate de persoane care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit; daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar;

c. venituri din agricultura supuse impozitului pe venit si veniturilor din silvicultura, pentru persoanele fizice care nu au calitatea de angajator si nu se incadreaza la lit. b);

d. indemnizatiile de somaj;

e. venituri din pensiile care depasesc limita supusa impozitului pe venit;

f. venituri care sunt neimpozabile;

g. veniturile din pensii pana la limita supusa impozitului pe venit.

In consecinta, daca modalitatea de impunere aleasa este ?venit din alte surse?, persoana fizica care obtine aceste venituri din conventii civile si concomitent realizeaza veniturile prevazute la lit.a)-g) nu datoreaza contributia la asigurarile sociale de sanatate.

In conformitate cu prevederile art. 259 alin. (4) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, persoanele care nu sunt salariate, dar au obligatia sa isi asigure sanatatea [...], sunt obligate sa comunice direct casei de asigurari alese veniturile, pe baza declaratiei de asigurare, in vederea stabilirii si achitarii contributiei la asigurarile sociale de sanatate.

Asadar, platitorul veniturilor nu retine contributia la sistemul asugurarilor sociale de sanatate.

Contributia la sistemul asigurarilor pentru somaj

Persoanele care realizeaza venituri de natura profesionala in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil au obligatia, pentru veniturile realizate, de a plati contributia individuala la sistemul asigurarilor pentru somaj.

Contributia la sistemul asigurarilor pentru somaj se datoreaza asupra veniturilor obtinute in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil indiferent de periodicitatea realizarii acestor venituri, in mod exclusiv sau nu.

Baza lunara de calcul la care se datoreaza contributia individuala la sistemul asigurarilor pentru somaj pentru veniturile obtinute in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil o constituie venitul brut realizat.

Baza de calcul, in decursul unei luni calendaristice, nu poate fi mai mare decat echivalentul a cinci salarii medii brute utilizate la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.

Pentru veniturile realizate in mod ocazional baza de calcul anuala nu poate depasi de 5 ori salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat.

Pentru anul 2010, salariul mediu brut este de 1.836 lei.

Cota contributiei individuale la sistemul asigurarilor pentru somaj este cea stabilita de legea bugetului asigurarilor sociale de stat.

Obligatia declararii, calcularii, retinerii si platii contributiei individuale la sistemul asigurarilor pentru pentru somaj revine platitorului de venit.

Prevederile ale Legii nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la obligatiile angajatorilor in ceea ce priveste declararea, calcularea, retinerea si plata contributiilor de asigurari pentru somaj, precum si sanctiunile corelative in cazul nerespectarii acestora se aplica in mod corespunzator si in acest caz.

Platitorii de venit au obligatia de a depune, lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-au platit veniturile de natura profesionala, cate o declaratie privind evidenta nominala a persoanelor care realizeaza venituri de natura profesionala, altele decat cele de natura salariala.

Declaratiile se depun la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in a caror raza teritoriala isi are sediul platitorul de venit.

Modalitatea de declarare a fost stabilita prin Ordinul 1294/2010 pentru modificarea si completarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 340/2001, si a Procedurii privind declararea lunara de catre angajatori a evidentei nominale a asiguratilor si a obligatiilor de plata la bugetul asigurarilor pentru somaj, aprobata prin Ordinul ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei nr. 405/2004.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Conventii civile. Regimul juridic si fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • MFP a publicat Proiectul de modificare a legii insolventei. Schimbari de ultima ora
    • Ministerul Finantelor a lansat, marti, in dezbatere publica, proiectul pentru modificarea legii insolventei, cu o serie de modificari fata de varianta redactata cu cateva zile anterior. Intre principalele modificari operate se numara introducerea unui termen de 10 zile pe care administratorul judiciar le are la dispozitie pentru a analiza cererile de plati pentru creantele nascute ulterior datei de deschidere a procedurii de insolventa. Anterior publicarii Proiectului de modificare a legislatiei...» citeste mai departe aici

  • Conditii de aplicare a cotei de 1% in cazul microintreprinderilor
    • Care sunt conditiile de aplicare a cotei de 1% in cazul unui SRL? In cele ce urmeaza vom vedea concret cum se aplica legea in cazul unei societati care a indeplinit conditia de minimum 1 salariat, pana la data de 13.07.2018, pentru a beneficia de cota de impozitare de 1% pe veniturile microintreprinderii. Pentru a beneficia fara intrerupere de aceasta cota de impunere, societatea trebuia sa angajeze un nou salariat in cursul trimestrului III (pana la 30.09 inclusiv), cu contract individual de...» citeste mai departe aici

  • Ce contributii sociale trebuie sa plateasca un PFA cu activitatea intr-un stat UE?
    • Care este tratamentul fiscal in cazul unui cabinet medical individual (PFA), care incheie un contract de prestari servicii cu o clinica din Franta? Activitatea se desfasoara in Franta. Specialistii nostri ne vor explica daca taxele se platesc in Romania sau in Franta si vor arata care sunt taxele care se platesc. Raspunsul specialistului Conform art. 11 alin. (3) lit.a) din Regulamentul CE nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala (Text cu relevanta pentru SEE si pentru...» citeste mai departe aici

  • Sectorul constructiilor din Romania, cel mai mare declin din UE
    • Romania a inregistrat cea mai mare scadere din Uniunea Europeana, in domeniul lucrarilor in constructii, in iulie, comparativ cu luna precedenta, potrivit datelor publicate miercuri de Oficiul European de Statistica (Eurostat). Lucrarile de constructii in Romania au inregistrat un declin semnificativ in luna iulie, de 9,1%, comparativ cu luna precedenta, aceasta fiind cea mai mare scadere lunara a lucrarilor de constructii din Uniunea Europeana. La nivelul Uniunii Europene, lucrarile de...» citeste mai departe aici

  • Studiu: Ce beneficii cer romanii la angajare?
    • Se pare ca intre primele locuri din topul cerintelor salariatilor la angajare se numara… masa de pranz, potrivit analistilor de la Frames. "Multinationalele, cu programul lor de munca infernal, cu taskurile multiple si subdimensionarea schemei de personal, au inceput sa nu mai reprezinte un target atat de important. Inclusiv munca la stat, altadata vazuta drept doar o solutie de avarie, a devenit atractiva, in conditiile in care salariile bugetarilor au crescut semnificativ, in unele...» citeste mai departe aici

  • Director ANRE: Clientii vor fi incurajati sa schimbe furnizorii de energie
    • Prin campaniile pe care le va derula, Autoritatea Nationala de Reglementare in Energie (ANRE) va incuraja schimbarea furnizorilor de energie de catre clienti, sustine directorul ANRE, Claudiu Dumbraveanu. „Noi am incurajat, vom incuraja si acum legea ne si permite, prin unele modificari facute anul acesta, sa popularizam si sa incurajam atitudinile clientilor de schimbare a furnizorilor. in opinia noastra, serviciul universal, asa cum este el definit pe partea de energie electrica, ar...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016