Corectare eroare. Cum se scade un produs pe care firma nu il mai are in gestiune?
In cazul urmator, discutam despre situatia in care, in luna iunie a acestui an a fost dat eronat in consum, pe baza bonului de consum, un laminat. Laminatul a fost comandat gresit si cu acceptul furnizorului a fost returnat in septembrie. S-a primit factura storno. Firma nu mai pot scadea insa un laminat pe care din punct de vedere contabil nu-l mai are in gestiune. Care este solutia?
Conform OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile – Anexa 1 Norme metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, pct.14, corectarea inregistrarilor facute in contabilitate se face numai pe baza notelor de contabilitate intocmite in acest scop, astfel :
In cazul stornarilor, pe documentul initial se mentioneaza numarul si data notei de contabilitate prin care s-a efectuat stornarea operatiunii, iar în nota de contabilitate de stornare se menaioneaza documentul, data si numarul de ordine ale operatiunii care face obiectul stornarii.
Conform OMFP 1802/2014 – pct.2.5.2 subpunct 65.-(2) corectarea erorilor se efectueaza la data constatarii lor.
Inregistrarea stornarii unei operatiuni contabile aferente exercitiului financiar curent se efectueaza fie prin corectarea cu semnul minus a operatiunii initiale (stornare in rosu), fie prin inregistrarea inversa a acesteia (stornare in negru), in functie de politica contabila si programele informatice utilizate.
In speta de fata, ne aflam intr-o situatie de inregistrare eronata in evidentele unei societati a descarcarii de gestiune cu un produs.
Avand in vedere ca acel produs a existat la un moment dat in gestiune (stocuri), dupa care a fost returnat furnizorului, se impunea numai intocmirea de documente justificative cu privire la intrarea lui in gestiune si apoi returul sau, in baza facturii emise initial de furnizor pentru livrare si apoi a facturii storno, la returul produsului.
Deducem ca darea in consum s-a operat in mod eronat numai in evidentele financiar-contabile, fara sa existe un bon de consum semnat de gestionar.
Pentru corectarea erorii se va proceda astfel (presupunem ca laminorul este materie prima:
Luna VI.2015
Achizitie produs de la furnizor
%{301+4426} = 401 = 1.240 = {1.000+240}
Inregistrare eronata a descarcarii din gestiune a laminorului:
601 = 301 = 1.000
345=745 = 1.000 (valoarea laminorului este parte componenta din costul de productie)
Luna IX.2015
Retur laminor catre furnizor prin stornare in rosu, adica se inregistreaza cu semnul (-) valorile respective
(301+4426) = (401) = (1.240) = {(1.000)+(240)}
Note contabile corectie eroare inregistrare in luna VI.2015 prin stornare in rosu, adica se inregistreaza cu semnul (-) 1.000 lei
(601) = (301) = (1.000)
(345) = (745) = (1.000) (scaderea costului de productie cu valoarea de 1.000 de lei inregistrata in luna VI.2015).
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Marilena Radulescu, economist si expert contabil
Atentie contabili!
Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme