Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Corectare factura inregistrata eronat in anii anteriori. Tratament contabil si fiscal

26-Sep-2012
10261
O societate cumpara de la un furnizor de apa plata apa pentru consum intern. In contractul individual de munca al fiecarui salariat este stipulat la alte materiale consumabile ca salariatul beneficiaza de apa/sapun; in baza aceasta societatea inregistreaza facturile de apa astfel 401=604 pentru ca nu este cantitate mare ( maxim 6 doze pe luna, deductibila integral).

Vom oferi raspuns pentru urmatoarele intrebari:
1. Are societatea dreptul sa deduca aceasta cheltuiala integral? Cum se vor inregistra facturile?
2. Daca s-a inregistrat in 2009 o factura de servicii transport 624 si nu trebuia inregistrata, cum se va corecta aceasta eroare in 2012?
3. Este corect sa se faca storno la factura initiala si ulterior sa se inregistreze112=1174?

Raspuns:
Cheltuiala cu apa acordata salariatilor, pentru a fi deductibila la calculul impozitului pe profit, trebuie sa indeplinesca acele conditii specificate la art. 21 alin. (1) din codul fiscal , respectiv sa fie efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile si/sau sa fie reglementate prin acte normative in vigoare.
Agricultura. Monografii contabile specifice
Agricultura. Monografii contabile specifice
Vezi detalii
Consilier Institutiile Statului in Control
Consilier Institutiile Statului in Control
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii

Pentru aceasta speta, acordarea de apa salariatilor proprii, actul normativ in vigoare este OUG 99/2000 privind masurile ce pot fi aplicate in perioadele cu temperaturi extreme pentru protectia persoanelor incadrate in munca.

Spicuind din textul OUG, retinem, in mare, urmatoarele:

"Art. 1
(1)Masurile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta se aplica pentru asigurarea protectiei persoanelor incadrate in munca in perioadele in care, datorita conditiilor meteorologice nefavorabile, se inregistreaza temperaturi extreme.
(2)In sensul prevederilor prezentei ordonante de urgenta, prin temperaturi extreme se intelege temperaturile exterioare ale aerului, care:
a)depasesc +370 C sau, corelate cu conditii de umiditate mare, pot fi echivalate cu acest nivel;
b)scad sub -200 C sau, corelate cu conditii de vant intens, pot fi echivalate cu acest nivel.
(3)Temperaturile prevazute la alin. (2) sunt temperaturi monitorizate si certificate de Institutul National de Meteorologie si Hidrologie si transmise de centrele regionale ale acestuia."

"Art. 4
In perioadele cu temperaturi ridicate extreme, in sensul art. 1, angajatorii trebuie sa asigure urmatoarele masuri minimale:
A.Pentru ameliorarea conditiilor de munca:
a)reducerea intensitatii si ritmului activitatilor fizice;
b)asigurarea ventilatiei la locurile de munca;
c)alternarea efortului dinamic cu cel static;
d)alternarea perioadelor de lucru cu perioadele de repaus in locuri umbrite, cu curenti de aer.
B.Pentru mentinerea starii de sanatate a angajatilor:
a)asigurarea apei minerale adecvate, cate 2-4 litri/persoana/schimb;
b)asigurarea echipamentului individual de protectie;
c)asigurarea de dusuri."

Asadar, daca sunt indeplinite conditiile meteo prevazute la art. 1, in cantitatile stabilite la art. 4 alin. B) litera a), apa acordata salariatilor este considerata ca fiind o cheltuiala cu protectia sociala a acestora, prevazuta intr-un act normativ in vigoare si deductibila la calculul impozitului pe profit, in perioadele respective.

In aceasta situatie, inregistrarea in contabilitate este urmatoarea:

6458/analitic protectia sociala cf.OUG 99/2000 = 401
4426 = 401

In alte perioade ale anului, apa respectiva, daca este prevazuta in contractul de munca, este considerata cheltuiala de natura sociala, putind fi incadrata, pentru deductibilitate, in limita de 2% aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, asa cum este prevazut in codul fiscal la art. 21 alin. (3) litera c) si in normele respective la punctul 33^1.

In aceasta situatie, inregistrarea in contabilitate este urmatoarea:

6458/analitic cheltuiala de natura sociala = 401
4426 = 401

La fiecare termen de calcul al impozitului pe profit, suma din contul 6458/analitic cheltuiala de natura sociala se va incadra in limita de 2% aplicata la fondul de salarii, pentru deductibilitate. Diferenta va fi cheltuiala nedeductibila.

De asemenea, pentru diferenta de cheltuiala nedeductibila se va colecta TVA, conform art. 128 lain. (4) litera c) din codul fiscal, intocmindu-se autofactura conform art. 155 alin. (2) din codul fiscal si punctului 70 din norme.

In ceea ce priveste factura de transport inregistrata eronat in anul 2009, din punct de vedere contabil aceasta se incadreaza la sectiunea "8.1.3.2. Corectarea erorilor contabile" din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009.

In cadrul acestei sectiuni, la art. 63 alin. (5) si (6) se prevede:
"(5) Corectarea erorilor semnificative aferente exercitiilor financiare precedente se efectueaza pe seama rezultatului reportat.
(6) Erorile nesemnificative aferente exercitiilor financiare precedente se corecteaza, de asemenea, pe seama rezultatului reportat."

Totusi, pot fi corectate pe seama contului de profit si pierdere erorile nesemnificative.
Erorile nesemnificative sunt cele de natura sa nu influenteze informatiile financiar-contabile. Se considera ca o eroare este semnificativa daca aceasta ar putea influenta deciziile economice ale utilizatorilor, luate pe baza situatiilor financiare anuale.
Analizarea daca o eroare este semnificativa sau nu se efectueaza in context, avand in vedere natura sau valoarea individuala sau
cumulata a elementelor."

Daca in manualul dvs de politici contabile ati stabilit care este marimea absoluta pina la care o eroare se considera nesemnificativa si suma respectiva se incadreaza in aceasta marja, atunci puteti corecta factura pe seama contului 121 in anul 2012 astfel:
624 = 401 cu suma in rosu (sau minus)
4426 = 401 cu suma in rosu (sau minus).

Daca suma din factura pe care doriti s-o corectati depaseste suma stabilita in manulalul de politici pina la care o eroare se considera nesemnificativa sau daca nu ati mentionat nimic in manual atunci va trebui s-o corectati pe seama rezultatului reportat astfel:
1174 = 401 cu suma in rosu (sau minus)
4426 = 401 cu suma in rosu (sau minus)

De asemenea, pentru anul 2009 va trebui depusa o declaratie rectificativa de impozit pe profit si, in masura in care va reiesi impozit pe profit de plata, acesta trebuie platit si inregistrat in anul 2012 tot pe seama rezultatului reportat:

1174 = 4411 cu suma in negru
Aceasta diferenta de impozit pe profit aferenta anului 2009 nu va fi luata in considerare la intocmirea declaratiei anuale de impozit pe profit aferenta anului 2012.
Trebuie tinut cont de faptul ca prin depunerea declaratiei rectificative de impozit pe profit aferenta anului 2009 vor rezulta si accesorii de plata (dobinzi si penalitati).
Insa, conform punctului 13 din normele date in aplicarea art. 19 din codul fiscal "Veniturile sau cheltuielile inregistrate eronat sau omise se corecteaza prin ajustarea profitului impozabil al perioadei fiscale careia ii apartin si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala ."

Din acest citat rezulta ca trebuie depusa o declaratie 100 rectificativa pentru trimestrul caruia ii apartine suma care se corecteaza in anul 2012.

De exemplu, daca factura respctiva a fost emisa si inregistrata in luna mai 2009, atunci pentru trimestrul II al anului 2009 se va recalcula (extracontabil, fiscal) impozititul pe profit aferent acestui trimestru si se va depune o declaratie 100 rectificativa cu noul impozit, care va genera si accesorii de plata.

De asemnea, pentru anul 2009 se va depune, asa cum am mentionat mai sus, si o rectificativa pentru declaratia anuala de impozit pe profit. In ceea ce priveste TVA dedusa, chiar daca aceasta se va storna in anul 2012 (nu se face corectie in anul 2009), va genera TVA de plata si accesorii din perioada in care a fost inregistrata initial si pina in acest moment.

In decontul de TVA depus pentru luna in care se face corectia in 2012, suma respectiva va fi trecuta pe rindul de regularizari, cu minus, de la rubrica de TVA deductibila.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Corectare factura inregistrata eronat in anii anteriori. Tratament contabil si fiscal":
Rating:

Nota: 3.58 din 6 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • E oficial! Majorarea plafonului TVA pentru intreprinderi mici : 300.000 lei
    • Regasiti mai jos Decizia Comisiei Europene privind plafonul special al intreprinderilor mici pentru perioada 1 ianuarie 2018 pana la 31 decembrie 2020. Astfel, conform art. 1, prin derogare de la articolul 287 punctul 18 din Directiva 2006/112/CE, Romania este autorizata sa acorde o scutire de la plata TVA persoanelor impozabile a caror cifra de afaceri anuala nu depaseste echivalentul in moneda nationala a 88.500 EUR la cursul de schimb din ziua aderarii sale. Articolul 2 Prezenta decizie...» citeste mai departe aici

  • Procedura de inregistrare in scopuri de TVA va fi corelata cu modificarile din Codul Fiscal
    • Printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, Agentia Nationala de Administrare Fiscala coreleaza prevederile "Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de TVA", cu modificarile recente ale Codului Fiscal. Astfel, din cuprinsul actualei proceduri si din continutul unor formulare va fi eliminata sintagma "nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica". De asemenea, este necesara stabilirea unei proceduri prin care sa se asigure exercitarea, de catre...» citeste mai departe aici

  • Revine impozitul pe bacsis!
    • O masura controversata, din nou in atentia autoritatilor: impozitul pe bacsis revine, iar dovada consta in faptul ca reprezentanti ai domeniului HORECA au in lucru, impreuna cu Ministerul de Finante, un proiect prin care este prevazuta impozitarea bacsisului cu 16%. Se fiscalizeaza astfel bacsisul pe care il primesc ospatarii si, considera autoritatile, masura va aduce si bani la buget. "Pe notele de plata din restaurante va aparea o rubrica noua: bacsisul pe care un client vrea il lase...» citeste mai departe aici

  • Noile criterii ANAF, inainte de respingerea codului TVA
    • Recent au fost aduse modificari in ce priveste reinregistrarea firmelor in scopuri de TVA. Prin Legea nr.177/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.3/2017, a fost eliminata din Codul fiscal prevederea conform careia firmele pot fi reinregistrate in scopuri de TVA doar daca justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, indiferent de motivul pentru care li se anulase inregistrarea in scopuri de TVA. Asadar, firmele nu trebuie sa isi mai justifice nici...» citeste mai departe aici

  • OANAF 2927/2017: Explicatii privind procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
    • Prin OANAF 2.927/2017 publicat in MOF nr. 813 din 13 octombrie 2017 a aprobata Procedura de transfer a sumelor din contul de TVA. Concret, este vorba de transferul urmatoarelor sume din contul de TVA in contul curent al persoanei impozabile: 1. sume rezultate ca urmare a unor corectii in urma unor erori materiale in procesul de plata, pentru care restituirea se efectueaza intr-un alt cont decat un cont de TVA; 2. sume rezultate ca urmare a corectarii facturilor sau ca urmare a ajustarii bazei de...» citeste mai departe aici

  • Cele mai multe firme din Romania gasesc cu greutate candidati valorosi
    • In functie si de cerintele companiei, dar si de felul in care universitatile isi pregatesc absolventii, pe piata fortei de munca nu intarzie sa apara o criza in ce priveste cererea si oferta. Conform unui studiu recent intocmit de Ejobs, circa 86% dintre respondenti, majoritatea afaceri mici si mijlocii, se confrunta cu o lipsa acuta de candidati valorosi atunci cand recruteaza. Printre motive se numara "competivitatea ridicata", dar si "accesul la candidati specializati" ingreunat...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"