Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?

23-Feb-2017
2006

In analiza de mai jos, avem situatia in care societate comerciala A, parte afiliata a societatii B, are creante (clienti neincasati) fata de societatea B. Societatea B se afla in inolventa conform Legii 85/2006. I se aproba un plan de reorganizare conform caruia creantele societatii A nu se vor putea achita vreodata. Stabilim ce trebuie sa faca societate A pentru a asigura o imagine fidela a patrimoniului, daca sunt deductibile cheltuielile cu anularea acestor creante, precum si in ce fel se contabilizeaza in conditiile in care sunt mai vechi pe contul 1171. Totodata, vom vedea daca se depune rectificativa pentru D101 si daca TVA-ul aferent se poate recupera pe D300.

Din punct de vedere al impozitului pe profit, conform art. 25 alin. 4 lit. h pct. 1 din Codul fiscal sunt considerate cheltuieli nedeductibile pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor in alte cazuri decat cele vizand punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii 85/2014.

Cu alte cuvinte, daca scoaterea din evidenta a creantelor este urmarea unui plan de reorganizare confirmat, cheltuiala aferenta este deductibila. Spre deosebire de ajustarile pentru deprecierea clientilor, care nu pot fi deductibile intrucat creantele sunt datorate de o persoana (societatea B) afiliata contribuabilului (societatea A), dupa cum se prevede la art. 26 alin. 1 lit. c pct. 3, respectiv art. 26 alin. 1 lit. j pct. 3 din Codul fiscal, aplicarea exceptiei de la art. 25 alin. 4 lit. h pct. 1 din Codul fiscal nu este conditionata in vreun fel de relatiile de afiliere dintre parti, fiind vorba de anularea creantelor in baza unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca.

Din punct de vedere al asigurarii imaginii fidele a patrimoniului, societatea trebuia sa tina cont de faptul ca ar fi trebuit sa-si inregistreze in contabilitate o ajustare pentru depreciere la sfarsitul exercitiului financiar in care au fost inregistrate creantele restante, in functie de gradul probabil de incasare (formulele contabile 6814 = 491 si 4118 = 4111). Valoarea deprecierii inregistrate in cheltuieli (contul 6814) ar fi fost nedeductibila integral, in conditiile in care creantele sunt datorate de o persoana (societatea B) afiliata contribuabilului (societatea A) conform celor precizate anterior. Ulterior, la momentul confirmarii planului de reorganizare, societatea A trebuia sa anuleze creantele si sa le scada din evidenta contabila (formula contabila 654 = 4118), pierderea din creantele anulate fiind deductibila la calculul rezultatului fiscal conform art. 25 alin. 4 lit. h pct. 1 din Codul fiscal. Prin anularea deprecierea inregistrate (formula contabila 491 = 7814) rezulta un venit neimpozabil conform art. 23 lit. d din Codul fiscal.

Daca societatea A nu si-a constituit ajustari pentru depreciere, pe care sa le reflecte in situatiile financiare anuale aferente exercitiilor in care s-au inregistrat creantele restante nu se va mai proceda la corectarea profitului din exercitiile anteriorare (contul 1174 si nicidecum contul 1171 propus in intrebare), ci doar se va scoate din evidenta creantele prin inregistrarea lor in cheltuielile exercitiului in care s-a confirmat planul de reorganizare (contul 654). Nu se pune problema depunerii vreunei declaratii rectificative 101.



Din punct de vedere al TVA, in conformitate cu prevederile art. 287 lit. d din Codul fiscal se poate proceda la ajustarea bazei impozabile in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare si se realizeaza prin emiterea facturilor de stornare (in rosu, in minus), dupa cum se prevede la art. 330 alin. 2 din Codul fiscal, care vor fi evidentiate corespunzator si in decontul de TVA 300.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • UPDATE: A Fost Aprobat NOUL Model al Declaratiei Unice pe 2019! Vezi aici cum arata noul formular!
    • Update 18.01.2019 Modelul si continutul formularului "Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice" au fost aprobate prin O.A.N.A.F. nr. 49/2019. Articolul initial, din 11.01.2019 Pe site-ul ANAF, a fost pus in dezbatere publica un nou proiect de ordin al OPANAF pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului “Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate...» citeste mai departe aici

  • Constructii - Fluctuatii ale cifrei de afaceri. Stabilirea salariului minim
    • Pentru ca inca nu s-au oferit clarificari privind normele de aplicare ale OUG 114/2018, intrebarile contribuabililor si nelamuririle continua sa curga. Asadar, in analiza propusa astazi vom aborda un subiect pe aceasta tema. Mai exact, unul dintre specialistii nostri va vorbi despre stabilirea salariilor minime, in conditiile in care o companie are mai multe domenii de activitate. Acesta este cazul de la care s-a pornit in analiza noastra: "SC x SRL are cod CAEN principal 4321 - Lucrari de...» citeste mai departe aici

  • STUDIU: Cum sunt afectate firmele de constructii de aplicarea OUG 114? Costurile, mai mari cu 5-28%
    • In timp ce angajatii care pana la 1 ianuarie 2019 primeau salariul minim au de castigat in urma aplicarii Ordonantei de Urgenta 114/2018, se pare ca nu la fel de norocosi se simt si angajatorii care au un numar considerabil de salariati pe care-i platesc cu minimul pe economie. Un studiu realizat de compania de consultanta Cromwell Evan Global releva faptul ca firmele obligate sa aplice OUG 114 – privind anumite masuri fiscal-bugetare – vor avea costuri suplimentare cuprinse intre 5...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Muncii: Cine vrea o pensie mai mare, sa-si mai ia un job!
    • Ministrul Muncii si Justitiei Sociale este de parere ca pensiile ar trebui sa se bazeze strict pe contributivitate, iar cine vrea o pensie mai mare, ar trebui sa isi mai ia un job, ca sa isi creasca veniturile. Invitat la o emisiune TV, miercuri seara, si intrebat daca este "fericit ca exista pensii speciale", ministrul Muncii, Marius Budai, a subliniat ca, in opinia sa, pensiile nu ar trebui sa se bazeze pe altceva decat pe contributivitate. "E un sistem pe care nu il gestioneaza ministrul...» citeste mai departe aici

  • Proiect MFP: Plafonul pentru programul "Investeste in tine" 2019, stabilit la 1 miliard de lei
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica un proiect de act normativ, care stabileste ca plafonul pentru 2019 al programului „Investeste in tine” sa fie de 1 miliard de lei. Demarat la sfarsitul lunii octombrie 2018, programul a avut alocat pentru anul trecut un plafon de 600 de milioane de lei, din care au fost acordate 29,4 de milioane de lei, aferente unui numar de 1.049 de garantii, cu o valoare a finantarilor de 36,42 de milioane lei. Programul are ca obiect...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! MODIFICARI majore in Codul Fiscal si Codul de procedura! Schimbarile aduse de Legea 30/2019
    • Publicarea Legii nr. 30/2019 in M.Of. nr. 44 din 17 ianuarie 2019 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 25/2018 aduce modificari importante in domeniul fiscal, respectiv Codului fiscal si Codului de procedura fiscala. Asadar, cele mai importante modificari privind Cod de procedura fiscala sunt cele aduse: procedurii de administrare a contribuabililor in functie de riscul fiscal; procedurii de mediere intre debitor si organul fiscal. Iar modifcari/completari aduse Codului fiscal...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016