Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?

23-Feb-2017
5359

In analiza de mai jos, avem situatia in care societate comerciala A, parte afiliata a societatii B, are creante (clienti neincasati) fata de societatea B. Societatea B se afla in inolventa conform Legii 85/2006. I se aproba un plan de reorganizare conform caruia creantele societatii A nu se vor putea achita vreodata. Stabilim ce trebuie sa faca societate A pentru a asigura o imagine fidela a patrimoniului, daca sunt deductibile cheltuielile cu anularea acestor creante, precum si in ce fel se contabilizeaza in conditiile in care sunt mai vechi pe contul 1171. Totodata, vom vedea daca se depune rectificativa pentru D101 si daca TVA-ul aferent se poate recupera pe D300.

Din punct de vedere al impozitului pe profit, conform art. 25 alin. 4 lit. h pct. 1 din Codul fiscal sunt considerate cheltuieli nedeductibile pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor in alte cazuri decat cele vizand punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii 85/2014.

Cu alte cuvinte, daca scoaterea din evidenta a creantelor este urmarea unui plan de reorganizare confirmat, cheltuiala aferenta este deductibila. Spre deosebire de ajustarile pentru deprecierea clientilor, care nu pot fi deductibile intrucat creantele sunt datorate de o persoana (societatea B) afiliata contribuabilului (societatea A), dupa cum se prevede la art. 26 alin. 1 lit. c pct. 3, respectiv art. 26 alin. 1 lit. j pct. 3 din Codul fiscal, aplicarea exceptiei de la art. 25 alin. 4 lit. h pct. 1 din Codul fiscal nu este conditionata in vreun fel de relatiile de afiliere dintre parti, fiind vorba de anularea creantelor in baza unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca.

Din punct de vedere al asigurarii imaginii fidele a patrimoniului, societatea trebuia sa tina cont de faptul ca ar fi trebuit sa-si inregistreze in contabilitate o ajustare pentru depreciere la sfarsitul exercitiului financiar in care au fost inregistrate creantele restante, in functie de gradul probabil de incasare (formulele contabile 6814 = 491 si 4118 = 4111). Valoarea deprecierii inregistrate in cheltuieli (contul 6814) ar fi fost nedeductibila integral, in conditiile in care creantele sunt datorate de o persoana (societatea B) afiliata contribuabilului (societatea A) conform celor precizate anterior. Ulterior, la momentul confirmarii planului de reorganizare, societatea A trebuia sa anuleze creantele si sa le scada din evidenta contabila (formula contabila 654 = 4118), pierderea din creantele anulate fiind deductibila la calculul rezultatului fiscal conform art. 25 alin. 4 lit. h pct. 1 din Codul fiscal. Prin anularea deprecierea inregistrate (formula contabila 491 = 7814) rezulta un venit neimpozabil conform art. 23 lit. d din Codul fiscal.

Daca societatea A nu si-a constituit ajustari pentru depreciere, pe care sa le reflecte in situatiile financiare anuale aferente exercitiilor in care s-au inregistrat creantele restante nu se va mai proceda la corectarea profitului din exercitiile anteriorare (contul 1174 si nicidecum contul 1171 propus in intrebare), ci doar se va scoate din evidenta creantele prin inregistrarea lor in cheltuielile exercitiului in care s-a confirmat planul de reorganizare (contul 654). Nu se pune problema depunerii vreunei declaratii rectificative 101.


Din punct de vedere al TVA, in conformitate cu prevederile art. 287 lit. d din Codul fiscal se poate proceda la ajustarea bazei impozabile in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare si se realizeaza prin emiterea facturilor de stornare (in rosu, in minus), dupa cum se prevede la art. 330 alin. 2 din Codul fiscal, care vor fi evidentiate corespunzator si in decontul de TVA 300.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
NOUTATILE din CODUL FISCAL aduse de Legea 296/2023 – lista completa + data intrarii in vigoare –

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
NOUTATILE din CODUL FISCAL aduse de Legea 296/2023 – lista completa + data intrarii in vigoare –


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti

  • Declaratia 205

    Intrebare: In luna aprilie 2023 profitul anului 2022 a fost repartizat in totalitate pentru distribuirea de dividende catre actionari persoane fizice. In urma aprobarii situatiilor financiare - 31.12.2022, in luna iunie s-a facut plata...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<

  • Proiect in faza de preserie

    Intrebare: Societatea noastra are un proiect in faza preserie pentru productia de piese auto. In perioada pana la intrare in serie se desfasoara teste de fabricatie, in acest sens consumandu-se materii prime si materiale. As dori opinia...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<



Subiectele saptamanii

  • E-Factura: Facturile trebuie transmise in sistem cel tarziu in 5 sau 20 de zile de la data emiterii?

    • Sunt societate comerciala cu capital de stat. Avand in vedere ART 10 (7) OUG 120/2021 Termenul - limita pentru transmiterea facturilor prevazute la alin. (1) in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura este de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile calendaristice de la data - limita prevazuta pentru emiterea facturii la art. 319 alin. (16) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. (alineat introdus prin art....» citeste mai departe aici

  • Impozit chirii 2024. Noutati si studii de caz utile

    • OUG 115/2023 a adus modificari semnificative in ceea ce priveste impozitarea veniturilor din chirii pentru persoanele fizice, incepand cu anul 2024. Noutati impozit chirii 2024 VENITUL BRUT DIN CEDAREA FOLOSINTEI BUNURILOR Pana la 31.12.2023, art. 84 alin. 1 din Codul fiscal, prevedea: ”Venitul brut din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendarea bunurilor agricole, reprezinta totalitatea sumelor in bani si/sau echivalentul in...» citeste mai departe aici

  • Plafon casierie 2024. Ce se intampla cu sumele ce depasesc plafonul de 50.000 lei

    • Care e opinia dvs. in legatura cu tratarea sumei peste plafonul legal de casa ca venit din alte surse cu declararea si plata impozitului aferent de 10%? Plafon casierie 2024 – raspunsul specialistului: Din informatiile prezentate retinem ca sunteti o societate cu raspundere limitata neplatitoare de impozit pe profit a carei activitate este, potrivit codului CAEN 3011 Constructia de nave si structuri plutitoare. Intrebarea d-voastra face subiectul Legii nr. 70/2015 pentru intarirea...» citeste mai departe aici

  • RO e-Transport. Obligatii, noutati in 2024 si lista produselor vizate

    • Inca de la 1 iulie 2022, prin OUG 41/2022, a fost implementat sistemul RO e-Transport, care trebuie utilizat pentru monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal pe teritoriul Romaniei. Desi sistemul a fost obligatoriu inca de acum doi ani, amenzile pentru nedeclarare s-au aplicat abia de la 1 ianuarie 2023. Mentionam ca si in 2024 se vor aplica cateva schimbari in privinta sistemului. Este vorba despre extinderea listei de bunuri cu risc fiscal (de la 1 martie), care nu a fost...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Utilizarea sistemului in relatia B2B devine obligatorie din 1 ianuarie sau din 1 iulie 2024?

    • Va rog sa precizati care e textul de lege care precizeaza obligativitatea incepand cu data de 01.01.2024 a raportarii/transmiterii facturilor prin sistem RO E FACTURA, in relatia B2B. Doar din lecturarea OUG 120/2021 asa cum a fost aceasta modificata prin OUG 115/2023 si legea 296/2023, ar rezulta ca aceasta obligatie intervine la 01.07.2024. Utilizare E-Factura in relatia B2B – raspunsul specialistului: Pentru a raspunde intrebarii privind obligativitatea transmiterii facturilor prin...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica 2024. Care este modul corect de completare, cu exemple pentru toate tipurile de venit

    • Prin OPANAF nr. 6/2024, in vigoare din 9 ianuarie a.c., a fost aprobat noul model al formularului 212 referitor la declararea impozitului pe veniturile realizate si contributiile sociale datorate pe anul 2023, precum si la impozitul estimat si contributiile sociale aferente anului 2024. Formularul a fost suferit modificari importante fata de anul trecut, determinate de aparitia unor obligatii fiscale noi sau de cresterea salariului minim pe economie – lucruri care au impus introducerea...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2024 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

NOUTATILE din CODUL FISCAL aduse de Legea 296/2023 – lista completa + data intrarii in vigoare –

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016