Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum completati Formularul 088 de la 1 august? Procedura completa si noile modificari

01-Aug-2016
7280

Prin OANAF 2048/2016, publicat in M. Of. 533/2016 s-a modificat Ordinul Presedintelui ANAF 384/2015 privind modelul si continutul formularul 088 "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA."

Formularul 088 Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA se depune de catre societatile infiintate in baza Legii 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care sunt supuse inmatricularii la registrul comertului astfel:

>> daca solicita inregistrarea in scopuri de TVA:

- la infiintare potrivit dispozitiilor art. 316 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, caz in care formularul se depne in aceeasi zi cu depunerea la oficiul registrului comertului a cererii de inmatriculare in registrul comertului.
- ulterior infiintarii:
* prin depasirea plafonului de scutrie de TVA in cursul anului calendaristic potrivit dispozitiilor art. 316 alin. (1) lit.b) din Codul fiscal, caz in care formularul se depune odata cu declaratia de mentiuni
* prin optiune potrivit dispozitiilor art. 316 alin. (1) lit. c) din Codul, caz in care formularul se depune odata cu declaratia de mentiuni
* cu ocazia reinregistrarii in scopuri de TVA potrivit dispozitiilor art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, caz in care formularul se depune odata cu cererea de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art. 316 alin. (12) din Codul fiscal.

>> la solicitarea organelor fiscale competente, in situatia in care prezinta risc fiscal in urma selectiei efectuate in mod automat.

Principalele noutati:

* in cadrul cartusului "Date de identificare a persoanei impozabile" se introduc urmatoarele rubrici:

- o rubrica care permite reprezentantului legal/imputernicitului persoanei impozabile analizate sa declare daca societatea se afla/nu se afla in procedura insolventei prevazuta de Legea 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare. Datele cu privire la asociati si/sau administratori se vor completa pentru asociatii si/sau administratorii care indeplineau aceasta calitate la momentul declansarii procedurii insolventei.

- o rubrica care permite reprezentantului legal/imputernicitului persoanei impozabile analizate sa inscrie adresa de website a persoanei impozabile, dupa caz.

* eliminarea pct. 1 din vechiul formular privind precizarea modului de detinere a spatiului cu destinatie de sediu social.

* eliminarea pct. 2 din vechiul formular privind precizarea daca domiciliul fiscal declarat este diferit de sediul social.

* eliminarea ptc. 3 din vechiul formular privind precizarea detinerii de spatii cu destinatia de sedii secundare declarate.

* reformularea si renumerotarea pct. 4 din vechiul formular, iar in noul model de formular informatiile se regasesc la ptc. 1 astfel:

A. se precizeaza daca persoana impozabila desfasoara activitati economice:
a) la sediul social/profesional;
b) la sediile secundare (puncte de lucru);
c) in afara sediului social/profesional si a sediilor secundare (puncte de lucru).

B. se detaliaza acivitatea economica pentru care se solicita sau s-a obtinut codul de inregistrare in scopuri de TVA, precizand, dupa caz, principalii clienti/furnizori/prestatori."

C. daca persoana impozabila urmeaza sa efectueze investitii in legatura cu domeniul principal de activitate se precizeaza, dupa caz, urmatoarele informatii: adresa unde se realizeaza investitia, durata realizarii investitiei, valoarea estimata a investitiei, numar/data autorizatie de construire.

Referitor la aceste prevederi se elimina obligativitatea anexarii in cope a contractelor de proprietate/inchiriere/comodat/leasing financiar care atesta detinerea cu titlu legal a spatiului cu destinatie de sediu social sau a spatiului cu destinatie de sediu secundar (punct de lucru).

* reformularea si renumerotarea pct. 6 din vechiul formular, iar in noul model de formular informatiile se regasesc la pct. 2 cu precizari daca asociatii si/sau administratorii persoanei impozabiel pentru care se depune declaratia:

- au detinut/detin calitatea de asociar si/sau administrator in cadrul altor persoane impozabile, aflate in situatiile prezentate mai jos:

1) la care a fost declansara procedura insolventei;
2) in inactivitate temporara, la data depunerii declaratiei, inscrisa la registrul comertului"

- au fost/sunt titulari ai unor persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale respectiv membri ai unor intreprinderi familiale, aflate in situatiile prezentate mai jos:

1) la care a fost declansata procedura insolventei;
2) in inactivitate temporara, la data depunerii declaratiei, inscrisa la registrul comertului."

Informatiile de la pct.2 din noul formular trebuie sa corespunda unei perioade de 5 ani fiscali incheiati care preceda datei prezentei declaratii.

COMENTARII:

- persoana impozabila va trebui sa precizeze motivul care a condus la declansarea procedurii de insolventa respectiv al inactivitatii temporare inregistrate la registrul comertului.

- au fost eliminate informatiile care erau in vechiul formular cu privire la faptul ca asoiatii si/sau administratorii persoanei impozabile pentru care se depune declaratia 088 se aflau in situatiile: lichidate; declarate contribuabili inactivi in conformitate cu prevederile art. 92 sin Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare; la care a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (11) lit. c)-f) si h) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare).

*eliminarea pct. 10 din vechiul formular privind specificarea datelor de contact a 3 persoane din Romania care, la solicitarea organului fiscal, pot da relatii despre administratorul/administratorii persoanei impozabile pentru care se depune declaratia.

* la pct. 5 din noul formular:
- in situatia in care contabilitatea este organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, conform art. 10 alin. (3) din Legea 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ramane valabila atasarea in copie a contractului de prestari servicii incheiat intre prestatorul de servicii in domeniul contabilitatii si persoana impozabila.

- in situatia in care contabilitatea este organizata si condusa in compartinebre distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicicta sa indeplineasca aceasta functie, conform art. 10 alin. (2) din Legea 82/1991, nu se mai ataseaza copia contractului de munca inregistrat in REVISAL si copia diplomei de studii economice superioare.

* la pct. 7 din noul formular: nu se mai ataseaza in copie, intre unul si trei contracte, dupa caz, inregistrate in REVISAL pentru persoanele care detin pozitii relevante in cadrul persoanei impozabile (director, manager, sef compartiment etc.)
* la pct. 8 din noul formular cu privire la veniturile brute realizate de asociati si administratori persoane fizice:
- au fost introduse praguri/intervale prestabilite in interiorul carora sa se incadreze veniturile brute realizate de catre asociatii si/sau administratorii, persoane fizice, ai persoanei impozabile analizate, in ultimele 12 luni anterioare celei pentru care se depune declaratia

- se solicita informatii legate de denumirea platitorului de venit, date de identificare a platitorului de venit (CIF/CUI/Alte date de identificare...), tara din care s-a obtinut venitul.

- au fost introduse urmatoarele mentiuni:

>>>> in cazul veniturilor din salarii si asimilate salariilor, precum si a veniturilor din pensii obtinute din Romania/din afara Romaniei, se vor avea in vedere veniturile brute realizate in ultimele 12 luni anterioare celei in care se depune prezenta declaratia. Pentru veniturile de alta natura decat cele din salarii si asimilate salariilor, respectiv din pensii, obtinute din Romania/din afara Romaniei, se vor avea in vedere veniturile brute realizate in anul fiscal precedent, celui in care se depune prezenta declaratie, precum si veniturile brute realizate in anul fiscal curent, dupa caz.

>>>> in cazul obtinerii de venituri in valuta din Romania/din afara Romaniei se va calcula echivalentul in lei a valorii brute a veniturilor realizate avand in vedere cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data de 31 decembrie a anului anterior celui care se depune declaratia.

* la pct. 9 din noul formular cu privire la studiile/profesiile/ocupatiile avute de administratorii persoane fizice in ultimele 12 luni anterioare celei in care se depune declaratia: nu se mai ataseaza in copie documentele care atesta nivelul studiilor dobandite si declarate.

* in noul formular se introduce pct. 10 in noul formular care are urmatorul continut: "Precizati daca detineti active in vederea desfasurarii obiectului preponderent de activitate"

* in noul formular se introduce pct. 11 care are urmatorul continut: "Precizati daca efectuati sau intentionati sa efectuati in urmatoarele 12 luni:
a) operatiuni intracomunitare de natura celor prevazute la art. 329 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare

b) achizitii de bunuri/servicii din afara UE si/sau livrari de bunuri/prestari de servicii in afara UE (import/export)

Prevederile OANAF 2048/2016, publicat in M. Of. nr. 533/2016 intra in vigoare in 15 zile de la data publicarii (1 august!).

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti

  • Calcul rezultat fiscal

    Intrebare: La data de 30.09.2024, se inregistreaza urmatoarea situatie: Total cheltuieli: 2.600.000 lei Cheltuieli considerate nedeductibile: 3.950 lei Venituri din servicii prestate: 2.690.000 lei Venituri din productia de imobilizari...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<

  • Acordare credit unui IFN

    Intrebare: O societatea X doreste sa imprumute un IFN. In afara de autorizare cod CAEN, 6492 "Alte activitati de creditare - finantarea tranzactiilor comerciale si imprumuturi monetare in afara sistemului bancar" mai trebuie sa obtina alte...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<



Subiectele saptamanii

  • Bon fiscal emis eronat. Cum se poate face corectia contabila

    • Bonul fiscal este un document important in desfasurarea activitatii unei firme, fiindca include informatii referitoare la toate tranzactiile efectuate de aceasta, precum livrari de bunuri sau prestari de servicii, si este emis de casele de marcat fiscale electronice. Tocmai de aceea este necesar ca acestea sa fie corecte atunci cand sunt oferite clientilor de catre comercianti. Insa cum putem proceda in cazul in care o firma a emis un bon fiscal eronat? Cum se poate face corectia contabila?...» citeste mai departe aici

  • Amnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii, conform Ordinului 5521/2024

    • Amnistia fiscala care prevede anularea unor accesorii si amanari la plata pentru datornici a fost introdusa prin OUG 107/2024, iar recent a fost publicat in Monitorul Oficial si Ordinul 5521/2024 care contine procedura pe care trebuie sa o urmeze contribuabilii ca sa beneficieze de masuri. Amnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii Procedura de acordare a amanarii la plata (1) Debitorii isi exprima intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare,...» citeste mai departe aici

  • Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna august

    • Persoanele fizice, la fel ca cele juridice, au obligatii fiscale catre stat precum plata unor impozite, taxe sau contributii catre buget. In caz contrar, in urma controalelor ANAF, s-a putea sa fie amendate sau sa sufere alte consecinte fiscale. In acest articol vom vedea ce nereguli au descoperit inspectorii ANAF in urma controalelor la persoanele fizice din luna august 2024, asa cum apare in documentul publicat de institutie pe site-ul oficial. Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Obligatii fiscale scadente in luna OCTOMBRIE 2024

    • ANAF a publicat, pe site-ul oficial, calendarul obligatiilor fiscale pentru luna octombrie 2024. Obligatii fiscale scadente pentru luna OCTOMBRIE 2024 Luni, 7 octombrie Obligatii fiscale: Depunerea declaratiei de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania Dupa caz, contribuabilii depun: Formularul 010...» citeste mai departe aici

  • Reduceri de toamna de pana la 60% la R&S! Lucrarile explica TOATE modificarile fiscale din acest an

    • Pentru ca ne pregatim deja de un final de an incins din punct de vedere fiscal, venim n ajutorul dumneavoastra si va oferim o serie de oferte de pana la 60% la cele mai important titluri de contabilitate si fiscalitate. Cu ajutorul lor veti reusi sa scapati de amenzile si sanctiunile pentru neconformare date de ANAF si va puteti adapta noilor modificari legislative, care nu sunt putine la numar. Reduceri de toamna de pana la 60% TAXARE 2024. Noutatile Codului fiscal (stick USB) Ne...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem

    • Referitor la prevederile OUG nr. 120/2021 privind administrarea sistemului national RO-e Factura si cele ale Codului Fiscal (Legea nr. 227/2015), Oficiul National al Registrului Comertului va aduce la cunostinta urmatoarele aspecte: RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), prin activitatea sa de baza desfasurata ca autoritate publica, emite facturi fara TVA pentru serviciile specifice...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016