Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum deducem cheltuielile pentru pregatirea profesionala si perfectionarea angajatilor?

14-Nov-2016
8262

Printr-un material util pentru societati oferim ca exemplu o firma care inchiriaza pentru salariati trimisi la perfectionare un apartament in alta localitate diferita de sediul social. Vom stabili in ce masura toate cheltuielile legate de acest aspect (chiria si utilitatile) sunt considerate aventaje in natura din punct de vedere al salariatului.

In masura in care salariatii sunt trimisi la perfectionare in alta localitate in cadrul programelor de formare profesionala a salariatilor, potrivit art. 196 alin. (2) din Codul muncii, modalitatea concreta de formare profesionala, drepturile si obligatiile partilor, durata formarii profesionale, precum si orice alte aspecte legate de formarea profesionala, inclusiv obligatiile contractuale ale salariatului in raport cu angajatorul care a suportat cheltuielile ocazionate de formarea profesionala, se stabilesc prin acordul partilor si fac obiectul unor acte aditionale la contractele individuale de munca. In cazul in care participarea la cursurile sau stagiile de formare profesionala este initiata de angajator, toate cheltuielile ocazionate de aceasta participare sunt suportate de catre acesta, prin urmare si cazarea acestora. Pe perioada participarii la cursurile sau stagiile de formare profesionala, salariatul va beneficia, de toate drepturile salariale detinute, precum si de vechime la acel loc de munca, aceasta perioada fiind considerata stagiu de cotizare in sistemul asigurarilor sociale de stat.

Pe aceeasi linie, si prevederile fiscale reglementeaza in mod distinct tratamentul fiscal acordat drepturilor cuvenite salaritilor pe perioada formarii profesionale. In acest sens, in masura in care angajatorul plateste pe perioada suspendarii contractului de munca ca urmare a participarii la cursuri sau la stagii de formare profesionala ce presupune scoaterea integrala din activitate, indemnizatii prevazute in contractul de munca, acestea se vor impozita in totalitate fiind supuse impozitului pe salarii potrivit pct. 12 alin. (1) lit. k) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 76 alin. (1) si (2) din Codul fiscal.

In schimb, potrivit art. 76 alin. (4) lit. p) din Codul fiscal, toate cheltuielile efectuate de angajator pentru pregatirea profesionala si perfectionarea angajatilor, pregatire legata de activitatea desfasurata de persoanele respective pentru angajator, nu se vor concretiza in avantaje la nivelul salariatilor fiind considerate venituri neimpozabile. Sfera de cuprindere a avantajelor este reglementata de Codul fiscal in cadrul art. 76 alin. (3) din Codul fiscal care exclude din categoria avantajelor impozabile veniturile neimpozabile prevazute la alin. (4) al aceluiasi articol.

La nivelul societatii, cheltuielile efectuate de angajator pentru pregatirea profesionala si perfectionarea angajatilor se vor inscrie regulilor de deductibilitate stabilite de art. 25 alin. (2) din Codul fiscal si pct. 14 din Normele metodologice pentru aplicarea acestui artiol, indiferent de regimul fiscal aplicabil acestora la nivelul persoanei fizice. In acest sens, cheltuielile cu salariile si cele asimilate salariilor astfel cum sunt definite potrivit Titlului IV sunt cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal, cu exceptia celor deductibile limitat si nedeductibile, reglementate la alin. (3) si (4) ale art. 25 din Codul fiscal.



Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Redirectionare impozit pe profit 2025. Termen, formular si reglementari cheie

    • Redirectionarea impozitului pe profit reprezinta o oportunitate importanta pentru contribuabilii care doresc sa sustina organizatiile non-profit si cauzele sociale, culturale sau educationale. Prin completarea formularului 177, firmele pot directiona o parte din impozitul datorat catre entitati eligibile, respectand anumite conditii si limite legale. In acest articol vom vedea cine poate beneficia de aceasta facilitate, ce documente sunt necesare, termenul de depunere si regulile esentiale...» citeste mai departe aici

  • SANCTIUNI pentru neconformarea cu E-Factura in B2C de la 1 iulie 2025

    • De la 1 iulie 2025, firmele care nu transmit facturile catre persoane fizice in sistemul RO e-Factura risca amenzi usturatoare. Extinderea obligativitatii e-Facturii si in relatia B2C aduce noi responsabilitati pentru toti operatorii economici, indiferent de metoda de plata folosita de client. In acest articol, explicam cine este vizat, ce reglementari trebuie respectate si care sunt sanctiunile prevazute de lege.» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF. Clarificari pentru contribuabilii care NU au cont bancar

    • Implementarea SAF-T (Standard Audit File for Tax) a adus numeroase intrebari din partea contribuabililor, mai ales din randul firmelor mici si al celor aflate la inceput de drum. Una dintre cele mai frecvente dileme este legata de necesitatea unui cont bancar pentru a putea depune aceasta declaratie. Este sau nu obligatoriu sa ai un cont bancar activ ca sa poti raporta catre ANAF? In cele ce urmeaza, clarificam acest aspect.» citeste mai departe aici

  • GHID e-Transport 2025: Termene, Obligatii si Sanctiuni

    • Autoritatile fiscale au revizuit recent ghidul oficial privind utilizarea sistemului RO e-Transport, pentru a reflecta modificarile legislative din 2024–2025 si pentru a alinia platforma la noua sa structura. In prezent, sistemul este impartit clar in doua directii: transporturile nationale de bunuri cu risc fiscal ridicat si transporturile internationale, indiferent daca implica sau nu astfel de bunuri. In continuarea articolului vom vedea ce transporturi trebuie declarate,...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. Ce cota aplici daca platesti dividende in 2025

    • Daca intentionezi sa platesti dividende in 2025, este important sa cunosti cota actuala de impozitare si obligatiile fiscale aferente. In prezent, impozitul pe dividende este de 10%, iar retinerea si virarea acestuia la bugetul de stat intra in sarcina platitorului. In continuare, explicam cine datoreaza acest impozit, cand se plateste si in ce situatii se pot aplica exceptii.» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe inregistrate gresit. Solutii si clarificari pentru firme

    • Mijloacele fixe reprezinta o componenta esentiala in patrimoniul oricarei societati, iar o evidenta contabila corecta a acestor active este cruciala. Cu toate acestea, in practica se pot intalni frecvent erori in clasificarea sau inregistrarea mijloacelor fixe. Identificarea si corectarea lor reprezinta pasi importanti pentru asigurarea transparentei si conformitatii contabile. Avem acest caz. Societatea A va absorbi societatea B. Data de referinta a absorbtiei a fost data de 31.12.2024. In...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016