Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cum identificam operatiunile scutite de TVA? Furnizarea unui serviciu informatii prin sms

27-Mar-2017
2371

Situatiile in care anumite servicii sunt scutite de TVA se supun unui regim distinct. Prevederile in vigoare, consultate si explicate in mod corect, previn situatiile in care se fac confuzii cu privire la operatiunile scutite.

Avem astfel urmatorul caz: "O societate bancara doreste furnizarea unui serviciu de transmitere informatii prin SMS si va percepe un comision per SMS incasabil la momentul furnizarii fiecarui SMS. Valoarea acestuia este mai mare decat cea cu care achizitioneaza acest serviciu de la un furnizor extern (nu se poate furniza direct serviciul SMS). Valorile comisioanelor per SMS sunt subunitare. Este acest serviciu taxabil cu TVA? Societatea este inregistrata in scop de TVA fara drept de deducere."


Operatiunile scutie de TVA fara drept de deducere sunt scutite de TVA conform prevederilor de la art. 292 alin. (2) lit a) si a celor de la pct. 52 din Normele metodologice.

Redam in continuare, prevederile mai inainte mentionate:

Art. 292 alin. (2) lit.a) din Codul fiscal:


"Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:
a) prestarile urmatoarelor servicii de natura financiar-bancara:
1. acordarea si negocierea de credite, precum si administrarea creditelor de catre persoana care le acorda;
2. negocierea garantiilor de credit ori a altor garantii sau orice operatiuni cu astfel de garantii, precum si administrarea garantiilor de credit de catre persoana care acorda creditul;
3. tranzactii, inclusiv negocierea, privind conturile de depozit sau conturile curente, plati, viramente, creante, cecuri si alte instrumente negociabile, exceptand recuperarea creantelor;
4. tranzactii, inclusiv negocierea, privind valuta, bancnotele si monedele utilizate ca mijloc legal de plata, cu exceptia obiectelor de colectie, si anume monede de aur, argint sau din alt metal ori bancnote care nu sunt utilizate in mod normal ca mijloc legal de plata sau monede de interes numismatic;
5. tranzactii, inclusiv negocierea, dar exceptand administrarea sau pastrarea in siguranta, cu actiuni, parti sociale in societati comerciale sau asociatii, obligatiuni garantate si alte instrumente financiare, cu exceptia documentelor care stabilesc drepturi asupra bunurilor;
6. administrarea de fonduri speciale de investitii"

Pct. 52. Din Normele metodologice:
"(1) In sensul art. 292 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, pentru a se califica drept operatiuni scutite de taxa, serviciile externalizate trebuie sa fie servicii distincte care sa indeplineasca caracteristicile specifice si esentiale ale serviciului principal scutit de taxa. Scutirile se aplica numai in functie de natura serviciilor, si nu de statutul persoanei care le presteaza sau careia ii sunt prestate. In acest sens au fost date si deciziile Curtii Europene de Justitie: C-2/95 SDC; C-235/00 CSC; C-169/04 Abbey National. Serviciile externalizate aferente operatiunilor prevazute la art. 292 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, precum serviciile de marketing, cercetare, serviciile juridice, serviciile de contabilitate si/sau de audit nu se cuprind in sfera operatiunilor scutite de taxa.

(2) Este considerata negociere in operatiuni financiar-bancare asigurarea tuturor demersurilor necesare pentru ca cele doua parti direct implicate, respectiv clientul si prestatorul de servicii financiar-bancare, sa intre in relatie contractuala. Simpla culegere, prelucrare a datelor si furnizare a rezultatelor nu reprezinta negociere in operatiuni financiar-bancare, asa cum rezulta si din decizia Curtii Europene de Justitie in Cazul C-235/00 CSC.

(3) Printre altele, se cuprind in sfera operatiunilor scutite conform art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 1 din Codul fiscal si imprumuturile acordate de asociati/actionari societatilor in vederea asigurarii resurselor financiare ale societatii, imprumuturile garantate cu bunuri imobile, inclusiv imprumuturile ipotecare, imprumuturile garantate cu bunuri mobile corporale, inclusiv imprumuturile acordate de casele de amanet.

(4) Componentele de finantare din cadrul operatiunilor de leasing nu se cuprind in sfera operatiunilor scutite conform art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 1 din Codul fiscal, aceste componente reprezentand o parte a remuneratiei pentru respectivele bunuri sau servicii. In intelesul art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 1 din Codul fiscal, un furnizor de bunuri sau servicii care isi autorizeaza clientul sa amane plata pretului dupa data livrarii sau prestarii, in schimbul platii unei dobanzi, efectueaza o acordare de credit scutita. Daca un furnizor de bunuri sau servicii acorda clientului sau o amanare a platii pretului, in schimbul platii unei dobanzi, doar pana la momentul livrarii sau prestarii, acea dobanda nu reprezinta plata pentru acordarea creditului, ci este o parte din contrapartida obtinuta pentru furnizarea bunurilor sau serviciilor in intelesul art. 286 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal. In acest sens a fost data si decizia Curtii Europene de Justitie in Cazul C-281/91 - Muys' en De Winter's Bouw - en Aannemingsbedrijf BV.

(5) Se cuprind in sfera operatiunilor scutite conform art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 3 din Codul fiscal
servicii precum depozitarea, transferul si retragerea banilor catre sau din conturile bancare, inclusiv prin mijloace electronice.

(6) In sfera operatiunilor scutite conform art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 3 din Codul fiscal
se cuprind si servicii auxiliare, precum verificarea platilor, eliberarea extraselor de cont duplicat, punerea la dispozitia clientilor bancii, la cererea acestora, a copiilor mesajelor SWIFT legate de platile acestora.

(7) Exceptia prevazuta la art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 3 din Codul fiscal referitoare la neaplicarea scutirii de TVA pentru recuperarea de creante se aplica in functie de natura operatiunii, indiferent de terminologia utilizata, respectiv recuperare de creante sau factoring.

(8) In situatia in care, conform contractului, scopul operatiunii la care se face referire la alin. (7) nu il constituie recuperarea de creante, ci acordarea unui credit, societatea care preia creantele aferente unui credit acordat asumandu-si pozitia creditorului, operatiunea este scutita de taxa pe valoarea adaugata, nefacand obiectul exceptiei prevazute la art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 3 din Codul fiscal.

(9) Operatiunile cu creante se clasifica, in functie de contractul incheiat intre parti, in:

a) operatiuni prin care persoana care detine creantele angajeaza o persoana in vederea recuperarii acestora, care nu presupun cesiunea creantelor;
b) operatiuni care presupun cesiunea creantelor.

(10) In situatia prevazuta la alin. (9) lit. b) se disting operatiuni prin care:
a) cesionarul cumpara creantele, fara ca operatiunea sa aiba drept scop recuperarea creantei;
b) cesionarul cumpara creantele, asumandu-si sau nu riscul neincasarii acestora, percepand un comision de recuperare a creantelor de la cedent;
c) cesionarul cumpara creantele, asumandu-si riscul neincasarii acestora, la un pret inferior valorii nominale a creantelor, fara sa perceapa un comision de recuperare a creantelor de la cedent.

(11) Se considera ca cesionarul realizeaza o prestare de servicii de recuperare de creante in beneficiul cedentului, taxabila conform prevederilor art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 3 din Codul fiscal
in situatia prevazuta la alin. (10) lit. b), intrucat percepe de la cedent un comision pentru aceasta operatiune. De asemenea, persoana care este angajata in scopul recuperarii creantelor in situatia prevazuta la alin. (9) lit. a) realizeaza o prestare de servicii de recuperare de creante in beneficiul persoanei care detine creantele, taxabila conform prevederilor art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 3 din Codul fiscal.

(12) In situatia prevazuta la alin. (10) lit. b) se considera ca cesiunea creantei de catre cedent nu reprezinta o operatiune in sfera de aplicare a TVA.

(13) In situatia prevazuta la alin. (10) lit. a):
a) daca pretul de vanzare al creantei este mai mare decat valoarea nominala a creantei, cedentul realizeaza o operatiune scutita de TVA conform prevederilor art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 3 din Codul fiscal, iar cesionarul nu realizeaza o operatiune in sfera de aplicare a TVA;
b) daca pretul de vanzare al creantei este mai mic sau egal cu valoarea nominala a creantei, nici cedentul, nici cesionarul nu realizeaza operatiuni in sfera de aplicare a TVA.

(14) In cazul cesiunii de creanta prevazute la alin. (10) lit. c):
a) se considera ca cesiunea creantei de catre cedent reprezinta o operatiune scutita de TVA in sensul art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 3 din Codul fiscal;
b) cesionarul se considera ca nu efectueaza o prestare de servicii de recuperare de creante in beneficiul cedentului, respectiv nu realizeaza o operatiune in sfera de aplicare a TVA, intrucat nu percepe un comision pentru aceasta operatiune.

(15) In sensul alin. (9) - (14) au fost pronuntate si deciziile in cauzele Curtii Europene de Justitie nr. C-305/01 Finanzamt Gross-Gerau impotriva MKG-Kraftfahrzeuge-Factoring GmbH si C-93/10 Finanzamt Essen-NordOst impotriva GFKL Financial Services AG.

(16) Baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata pentru serviciile constand in recuperare de creante prevazute la alin. (11) este constituita din contravaloarea serviciului, reprezentand toate componentele comisionului perceput de cesionar, inclusiv componenta de finantare.

(17) Se cuprind in sfera operatiunilor scutite conform art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 4 din Codul fiscal
operatiuni precum schimbarea bancnotelor sau monedelor intr-o alta valuta sau in aceeasi valuta si distribuirea de numerar.

(18) In sfera operatiunilor scutite conform art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 4 din Codul fiscal nu se cuprind operatiuni precum: furnizarea de informatii financiare cu caracter general, analize privind evolutia cursului valutar sau a ratei dobanzii, vanzarea ori inchirierea dispozitivelor pentru numararea sau sortarea banilor, serviciile externalizate privind transportul de numerar.

(19) Se cuprind in sfera operatiunilor scutite conform art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 5 din Codul fiscal, printre altele, si transferul si/sau orice alte operatiuni cu parti sociale si actiuni necotate la bursa.

(20) In sfera operatiunilor scutite conform art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 5 din Codul fiscal
nu se cuprind operatiuni precum: depozitarea activelor fondurilor speciale de investitii, asa cum rezulta si din Decizia Curtii Europene de Justitie nr. C-169/04 Abbey National, administrarea si depozitarea titlurilor de valoare.

(21) In sensul art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 6 din Codul fiscal, fondurile speciale de investitii sunt urmatoarele:
a) organismele de plasament colectiv definite conform legislatiei in vigoare care reglementeaza aceste organisme;
b) fondurile de pensii administrate privat si fondurile de pensii facultative;
c) fondurile comune de garantare a creantelor."

Daca comisioanele per sms, nu se incadreaza la niciuna din prevederile mai inainte mentionate ca scutite fara drept de deducere, acestea intra in baza de impozitare a TVA. Cota de TVA este 19%, in anul 2017.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cum identificam operatiunile scutite de TVA? Furnizarea unui serviciu informatii prin sms":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Ministrul Finantelor: Pana la finalul lunii mai, ANAF trebuie sa plateasca toate sumele aferente taxei auto
    • ANAF va trebui sa “se dea peste cap” si de mai multe ori daca este nevoie, spune ministrul Finantelor Publice, amenintand ca daca sumele aferente taxei auto nu vor fi restituite pana la finalul lunii mai, ii va demite pe toti cei care nu emit deciziile de impunere la timp. Intr-o conferinta de presa sustinuta la Bistrita, ministrul Eugen Teodorovici a anuntat ca deja se stie foarte clar la nivelul ANAF ca pana la finalul lunii aprilie trebuie sa fie emise toate deciziile de impunere...» citeste mai departe aici

  • Guvernul mareste lista domeniilor in care pot fi angajati zilieri. Alte noua activitati adaugate pe lista
    • Executivul a aprobat Ordonanta de Urgenta pentru includerea a inca noua activitati si domenii pe lista celor in care se pot angaja zilieri, anunta, joi, 18 aprilie, Ministerul Muncii, intr-un comunicat de presa. Actul normativ urmareste asigurarea protectiei zilierilor, scaderea birocratiei si simplificarea procedurilor administrative de inregistrare a acestora. Asadar, o persoana poate desfasura pentru un singur beneficiar activitati necalificate, cu caracter ocazional. Zilierii vor putea fi...» citeste mai departe aici

  • Detalii de incasare din bonul fiscal. Corectia erorilor
    • In situatia emiterii unui bon fiscal pe care valoarea este corecta dar, din greseala, s-a trecut la detalii incasare cu card, desi incasarea a fost cu numerar sau invers - s-a trecut incasare cu numerar in loc de incasare cu card (prin selectarea eronata a optiunii din aparatul de marcat), mai este necesara decizia de corectie sau anulare a bonului respectiv (procedura prevazuta pentru corectarea erorilor din bonurile fiscale), dat fiind ca suma nu este gresita? La aceste intrebari raspunde...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Finantelor, despre amnistia fiscala: Guvernul are in plan un pachet cu masuri care vizeaza stergerea datoriei pentru firmele de stat
    • Ministrul Finantelor Publice a anuntat, joi, intr-o conferinta de presa, ca Guvernul lucreaza la un pachet care cuprinde masuri privind amnistia fiscala, dar si un set de masuri pentru firmele care isi platesc la timp datoriile catre stat. Pachetul de masuri la care se lucreaza in prezent va fi publicat in luna mai, spune ministrul Teodorovici. „Restructurarea aceasta financiara este o masura pe care o avem in atentie la Guvern. Eu imi doresc foarte mult ca in luna mai sa venim cu un...» citeste mai departe aici

  • 5 avantaje de care poti beneficia atunci cand angajezi studenti in firma ta
    • Formarea tinerilor angajati in persoane cu adevarat valoroase pentru o firma mica sau o companie mare este o strategie la care nu foarte multi manageri apeleaza, desi se poate dovedi extrem de valoroasa si eficienta din punct de vedere financiar. Mai multe studii efectuate in 2017 de catre Comisia Europeana arata ca numai 25% dintre tinerii care termina o facultate ajung sa se angajeze in domeniul pentru care s-au pregatit atatia ani. Cum intre structura programei universitare si activitatea...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016