Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum rezolvam problemele cand completam Declaratia 101. Raspunsul care va salveaza de erori!

20-Mar-2017
4463

Cunoastem deja consecintele grave pe care completarea incorecta sau incompleta a unei declaratii le poate avea pentru firma. Daca ar fi sa facem un top al celor mai des sanctionate greseli, declaratiile fiscale incorecte, nedepuse la termen sau incomplete s-ar afla printre primele locuri.



Tocmai de aceea ne dorim sa clarificam cat mai mult, inclusiv prin studii de caz, toate acele posibile situatii de care profesionistii contabili sau antreprenorii se lovesc in practica din fiecare zi.

Avem astfel urmatoarea situatie: "In Declaratia 101, programul de contabilitate preia cheltuielile cu amortizarea la randul11 "Amortizare fiscala" dupa care suma este preluata la randul 16 "Total deduceri". Respectiva cheltuiala cu amortizarea este preluata tot de program la randul 28 "Cheltuieli cu amortizarea contabila" si adunata alaturi de impozitul pe profit la randul 34 "Total cheltuieli nedeductibile". Cheltuielile cu amortizarea sunt cheltuieli nedeductibile? Daca nu sunt, de ce apar la randul 34 "Total cheltuieli nedeductibile"?"

 

Conform prevederilor de la art. 28 alin. (2) din Codul fiscal, mijlocul fix amortizabil este orice imobilizare corporala care indepline?te cumulativ urmatoarele conditii:
a) este detinut ?i utilizat in productia, livrarea de bunuri sau in prestarea de servicii, pentru a fi inchiriat tertilor sau in scopuri administrative;
b) are o valoare fiscala egala sau mai mare decat limita stabilita prin hotarare a Guvernului, la data intrarii in patrimoniul contribuabilului ( in prezent 2.500 lei fara TVA);


c) are o durata normala de utilizare mai mare de un an.

Amortizarea mijloacelor fixe (metodele folosite) trebuie prevazuta in Manualul de politici si proceduri contabile al societatii.

Amortizarea fiscala se calculeaza incepand cu luna urmatoare celei in care imobilizarea corporala amortizabila este pusa in functiune, pana la recuperarea integrala a valorii de intrare, conform duratelor normale de functionare stabilite in Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe.

Duratele normale de functionare a imobilizarilor corporale amortizabile se preiau din Catalogul aprobat prin HG 2139/2004, publicata in M.Of. nr. 46 din 13 ianuarie 2005.

La achizitia unei imobilizari corporale noi, pe baza catalogului se stabileste durata normala de functionare in ani cu posibilitatea alegerii unei durate cuprinse intre o limita minima si una maxima.
Conform prevederilor de la art. 28 alin. (17) din Codul fiscal pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se determina fara a lua in calcul amortizarea contabila. Castigurile sau pierderile rezultate din vanzarea ori din scoaterea din functiune a acestor mijloace fixe se calculeaza pe baza valorii fiscale a acestora, diminuata cu amortizarea fiscala.

Din punct de vedere contabil, conform OMFP 1802/2014 mijloacele fixe sunt active:
a) detinute de o entitate pentru a fi utilizate in productia de bunuri sau prestarea de servicii, pentru a fi inchiriate tertilor sau pentru a fi folosite in scopuri administrative; si
b) sunt utilizate pe parcursul unei perioade mai mari de un an.

Prin urmare, nu se mentioneaza un plafon valoric peste care o achizitie se incadreaza in categoria mijloacelor fixe.

Daca cele doua conditii sunt indeplinite, din punct de vedere contabil se poate amortiza orice bun, de orice valoare. Amortizarea contabila este cea inregistrata pe balanta.

Astfel amortizarea fiscala, poate fi diferita de amortizarea contabila. In mod ideal, societatea ar trebui sa detina doua registre de mijloace fixe: unul contabil si unul fiscal.

Registrul contabil serveste la furnizarea informatiilor care se inregistreaza in contabilitate (notele contabile de amortizare 6811= 281xx).

Registrul fiscal este doar o evidenta externa, care furnizeaza informatii atunci cand se calculeaza impozitul pe profit.

Pentru o reflectare corecta cheltuililor la calculul impozitul pe profit , cheltuielile cu amortizarea vor fi evidentiate in declaratia 101 privind impozitul pe profit la randurile 11, 11.1,11.2 si 11.3 si randul 28.

La randul 11 se trece valoarea sumelor cu amortizarea fiscala recunoscuta (conform legilor fiscale), iar la randul 28 sumele reprezentand amortizarea contabila inregistrata in evidenta contabila. Prin diferenta rezulta suma nedeductibila.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codurile NC. Ce sunt si lista coduri NC pentru 2025

    • Codurile NC (Nomenclatura Combinata) reprezinta un sistem standardizat de clasificare a produselor utilizat la nivel european pentru identificarea si gestionarea diferitelor categorii de marfuri. In Romania, aceste coduri sunt esentiale pentru conformarea cu reglementarile fiscale si vamale, mai ales in cazul produselor considerate cu risc fiscal ridicat. In acest articol vom explica ce sunt codurile NC, de ce sunt importante si vom prezenta lista actualizata, oferind detalii utile pentru...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli deductibile. Reparatiile suportate prin CASCO sunt sau nu deductibile

    • Firmele trebuie sa stie ca unele cheltuieli pentru desfasurarea afacerii sunt deductibile sau nedeductibile la calculul rezultatului fiscal, insa exista si categoria cheltuielilor care sunt deductibile limitat. In acest articol vom vedea care sunt cheltuielile deductibile limitat, dar si o speta cu privire la reparatiile suportate prin CASCO. Sunt sau nu deductibile? Specialistul ne va pferi raspunsul, dar si o monografie contabila utila in acest caz.» citeste mai departe aici

  • Taxe PFA. Care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in 2025

    • Conform legislatiei in vigoare, contributia la asigurarile sociale de sanatate (CASS) ramane si in 2025 la o cota de 10% din veniturile nete realizate pentru PFA-uri si se aplica atat celor care obtin venituri peste un anumit plafon, cat si celor care nu sunt scutiti pe plata CASS. Reamintim ca nivelul salariului minim brut de 4.050 lei determina noile plafoane de venit pentru CASS. In continuarea articolului vom vedea care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in cazul PFA, in 2025.» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Cu ce luna trebuie inregistrate facturile daca NU au fost primite la timp

    • Sistemul e-FACTURA pentru emisia si transmiterea facturilor electronice este utilizat de toata lumea din 1 ianuarie 2025, iar in acest context, persoanele care il folosesc trebuie sa acorde o mare atentie termenelor legale de transmitere si inregistrare a facturilor. Exista insa situatii in care facturile nu sunt emise la timp, din diferite motive, iar uneori sunt transmise in alta luna. Contribuabilii vor sa stie cum trebuie sa procedeze in aceasta situatie. Avem cazul urmator. Un contribuabil...» citeste mai departe aici

  • Venituri din surse neidentificate. Ce spune ANAF despre impozitarea lor

    • ANAF a publicat recent un material informativ prin care raspunde anumitor curiozitati ale contribuabililor, cu privire la veniturile din surse neidentificate. Reamintim ca aceste clarificari ale ANAF vin in urma informatiilor din presa conform carora tranzactiile de bani intre rude vor fi controlate de organele fiscale si impozitate cu 70% acolo unde NU exista documente. Detalii in ACEST articol»» citeste mai departe aici

  • Formular 230. ANAF a publicat Ghidul pentru redirectionarea a 3,5% din impozitul pe venit

    • ANAF a publicat Ghidul contribuabililor care opteaza in anul 2025 pentru redirectionarea unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii si asimilate salariilor pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii sau a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016