Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum se calculeaza din punct de vedere fiscal si contabil un contract de management...

04-Aug-2008
13795

Intrebare:


Cum se calculeaza din punct de vedere fiscal si contabil un contract de management semnat intre firma si o persoana fizica ce are incheiat un contract de munca cu o alta firma: ce contributii se retin si se suporta de firma, cum si cine declara obligatiile?


Raspuns in luna iulie 2008:
Contractul de administrare/management este o conventie incheiata intre doua parti, prin care o parte, de regula o persoana
juridica - in calitate de mandant - incredinteaza celeilalte parti, de regula o persoana fizica ? in calitate de manager - organizarea, conducerea si gestionarea activitatii sale, pe baza obiectivelor si criteriilor de performanta stabilite de parti.

Un astfel de contract se supune regulilor referitoare la mandat, insa abordarea din punct de vedere fiscal depinde de continutul propriu-zis al contractului, respectiv dupa cum este vorba de un contract pentru administrarea societatii (pentru administrator) sau pentru conducerea executiva a (managementul) societatii (pentru director), cand sunt aplicabile prevederile legislatiei societatilor comerciale (Legea nr. 31/1990, cu modificarile si completarile ulterioare) ori numai managementul unei anumite activitati, care nu presupune exercitarea atributiilor de conducere si administrare prevazute de Legea nr. 31/1990, caz in care sunt aplicabile numai prevederile din Codul comercial.

In primul caz, avem cele doua situatii:

1. Pentru directori (administratori executivi sau persoane din afara consiliului de administratie), remuneratia obtinuta in temeiul contractului de mandat, este asimilata veniturilor din salarii, din punct de vedere al impozitului pe venit si al obligatiilor decurgand pentru director si societatea comerciala din legislatia de asigurari sociale (prevederile exprese ale art. 152 alin. (2) si (3) din Legea nr. 31/1990, cu modificarile si completarile ulterioare).

2. Pentru administratorii neexecutivi, remuneratia obtinuta este asimilata salariului din punct de vedere al impozitului pe venit (prevederile exprese ale art. 55 alin. (2) lit. j) din Codul fiscal), insa nu acelasi lucru este valabil din punct de vedere al legislatiei de asigurari sociale, care contine prevederi disparate, confuze si uneori contradictorii.

Astfel, administratorii neexecutivi sunt obligati sa se asigure individual si sa depuna declaratia de asigurare la casa teritoriala de pensii, numai daca nu realizeaza venituri ca urmare a incadrarii in una din situatiile de la art. 5 alin. (1) pct. I si II din Legea nr. 19/2000.

La inceputul derularii activitatii, aceste persoane sunt obligate sa completeze si sa declare unitatii de la care obtin indemnizatia de administrator daca obtin venituri de la unitati in baza unui contract individual de munca ori in calitate de functionar public, persoana aleasa in functii elective, persoana numita in cadrul activitatii executive, legislative sau judecatoresti ori in calitate de membru cooperator. Obligatia depunerii acestei declaratii a fost introdusa prin Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse nr. 1.019/2007.

Deoarece administratorii neexecutivi au declarat ca obtin si alte venituri ca urmare a incadrarii in una din situatiile de la art. 5 alin. (1) pct. I si II din Legea nr. 19/2000 (spre exemplu, au incheiat un contract individual de munca cu o alta unitate), ei nu au obligatia sa depuna declaratie de asigurare, caz in care asupra indemnizatiei de administrator societatea in cauza datoreaza atat contributia individuala de asigurari sociale (in sensul obligatiei de retinere si virare), cat si contributia datorata de angajator bugetului asigurarilor sociale de stat. In declaratia privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat (anexa nr. 1.1), pentru acesti administratori, unitatea care efectueaza raportarea, fara a avea un contract de munca sau raport de serviciu cu administratorul, completeaza campul rezervat pentru rubrica ?contract individual de munca? cu valoarea ?3?.

Contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale urmeaza regimul contributiei de asigurari sociale.

In ceea ce priveste celelalte contributii sociale, administratorii neexecutivi nu sunt obligati la plata asigurarilor pentru somaj si la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale (asigurare optionala conform art. 20 din Legea nr. 76/2002), societatea care le achita indemnizatia neavand nicio obligatie in acest sens, dar au obligatia platii contributiei de asigurari sociale de sanatate, societatea datorand contributia angajatului si contributia angajatorului (art. 257 alin. (2) lit. a) si art. 258 alin. (2) din

Legea nr. 95/2006 coroborat cu art. 55 alin. (2) lit. j) din Codul fiscal). In Lista nominala cuprinzand persoanele asigurate pentru care se plateste contributia de asiguari sociale de sanatate (anexa 2a) acestia sunt mentionati la categoria ?CT?.

Referitor la contributia pentru concedii si indemnizatii, administratorii neexecutivi se pot asigura facultativ pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale, in baza Declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii (anexa nr. 4), avand in vedere ca aceste persoane pot solicita oricand retragerea declaratiei, pe baza unui formular-tip de retragere (anexa nr. 6), conform

Normelor de aplicare a O.U.G. nr. 158/2005, aprobate prin Ordinul comun nr. 60/32/2006.

Din punct de vedere contabil, indemnizatia administratorilor se inregistreaza fie folosind articolul contabil 641 = 421 (recomandat, mai ales daca societatea are obligatia retinerii contributiilor sociale), fie articolul contabil 621 = 401.

Pentru informatii mai detaliate, puteti consulta analiza efectuata in lucrarea noastra la capitolul ?Contributii si fonduri speciale? ? subcapitolul C 2.3 ? Contributii sociale pentru administratori si directori.

In cel de-al doilea caz, cand este un vorba de contract de management care nu presupune exercitarea unor atributii de
conducere si administrare prevazute de Legea nr. 31/1990 (contract comercial propriu-zis) societatea care incheie un astfel de contract cu o persoana fizica are doar obligatia retinerii la sursa a impozitului anticipat de 10% din suma bruta, conform art. 52 din Codul fiscal, activitatea persoanei fizice fiind tratata ca o activitate independenta. Celelalte obligatii fiscale (inregistrarea la organele fiscale, contributiile sociale, etc.) sunt numai in sarcina persoanei fizice respective, societatea neavand alte obligatii.

In orice caz, daca este vorba de administrarea unei societati comerciale cu raspundere limitata, pentru evitarea neclaritatilor si abuzurilor de interpretare in ceea ce priveste tratamentul fiscal al indemnizatiei de administrator, va sugeram ca administrarea societatii sa fie prevazuta in actul constitutiv (act aditional), fara vreo remuneratie anume, iar persoana respectiva sa incheie si un contract de munca cu societatea, pentru alte activitati decat cele de administrare propriu-zisa, iar salariul obtinut in temeiul contractului de munca sa fie singura forma de remunerare (sau, cel putin, in contractul de administrare sa fie prevazute si atributii de conducere executiva, specifice directorilor de la societatile pe actiuni, caz in care s-ar putea remuneratia de director ar putea fi asimilata salariului din punct de vedere fiscal si al legislatiei de asigurari sociale).

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025

    • In acest articol vom reda noutatile care se aplica din anul 2025 in privinta Legii contabilitatii. Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025 Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, balanta de verificare se va intocmi obligatoriu lunar. Institutiile publice intocmesc situatii financiare trimestriale si anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor si se pastreaza timp de 10 ani. Situatiile financiare anuale...» citeste mai departe aici

  • Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?

    • Pentru a remunera angajatii, firmele pot acorda numeroase beneficii extrasalariale, fara a fi supuse impozitarii, in limita unui plafon lunar de 33% din salariu. Printre facilitati amintim tichetele de masa, cazarea sau chiar contributiile la pensii facultative. Este important de mentionat faptul ca angajatorii au de respectat mai multe reguli si trebuie sa calculeze corespunzator plafonul de 33%, fiindca aceste beneficii salariale pot fi cumulate. Plafon 33% beneficii netaxabile. Beneficii...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca

    • Prin OUG 107/2024, a fost introdusa facilitatea conform careia se aplica, incepand cu anul 2025, o bonificatie de 3% pentru contribuabilii bun-platnici. Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabili bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca acestia Ordonanta de urgenta nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparut

    • Mai multe modificari importante cu privire la impozitul pe venit se vor aplica din 2025. Acestea vor afecta atat persoanele fizice, cat si persoanele juridice, fiinca au aparut intr-o perioada economica incerta. Printre cele mai semnificative masuri se numara eliminarea scutirii de impozit pentru salariatii din sectoarele IT, constructii, agricol si industria alimentara, cresterea cotei de impozitare pentru dividendele distribuite, dar si noi reguli privind impozitarea veniturilor din transferul...» citeste mai departe aici

  • Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?

    • Modul in care sunt gestionate platile intre furnizori si clienti a fost schimbat prin implementarea sistemului E-Factura. Iar in acest context, multi antreprenori se intreaba daca mai pot efectua plati pe baza facturilor proforme, asa cum se obisnuia inainte de implementarea acestui sistem electronic. Factura proforma in contextul e-Factura In conditiile existentei e-Factura si a obligatiei de a plati o suma de bani unui furnizor doar dupa ce ai primit factura fiscala prin e-Factura, se mai...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului de 250.000 euro?

    • Reguli importante de aplicare a sistemului pe veniturile micro pentru firme, valabile incepand cu 1 ianuarie 2025, au fost aduse ca urmare a modificarilor incluse in OUG 156/2024 privind unele masuri fiscal-bugetare. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului 250.000 euro? Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului 250.000 euro? Reamintim ca, asa cum apare in prevederile art. 47...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016