Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cum se calculeaza din punct de vedere fiscal si contabil un contract de management...

04-Aug-2008
11499

Intrebare:


Cum se calculeaza din punct de vedere fiscal si contabil un contract de management semnat intre firma si o persoana fizica ce are incheiat un contract de munca cu o alta firma: ce contributii se retin si se suporta de firma, cum si cine declara obligatiile?


Raspuns in luna iulie 2008:
Contractul de administrare/management este o conventie incheiata intre doua parti, prin care o parte, de regula o persoana
juridica - in calitate de mandant - incredinteaza celeilalte parti, de regula o persoana fizica ? in calitate de manager - organizarea, conducerea si gestionarea activitatii sale, pe baza obiectivelor si criteriilor de performanta stabilite de parti.

Un astfel de contract se supune regulilor referitoare la mandat, insa abordarea din punct de vedere fiscal depinde de continutul propriu-zis al contractului, respectiv dupa cum este vorba de un contract pentru administrarea societatii (pentru administrator) sau pentru conducerea executiva a (managementul) societatii (pentru director), cand sunt aplicabile prevederile legislatiei societatilor comerciale (Legea nr. 31/1990, cu modificarile si completarile ulterioare) ori numai managementul unei anumite activitati, care nu presupune exercitarea atributiilor de conducere si administrare prevazute de Legea nr. 31/1990, caz in care sunt aplicabile numai prevederile din Codul comercial.

In primul caz, avem cele doua situatii:

1. Pentru directori (administratori executivi sau persoane din afara consiliului de administratie), remuneratia obtinuta in temeiul contractului de mandat, este asimilata veniturilor din salarii, din punct de vedere al impozitului pe venit si al obligatiilor decurgand pentru director si societatea comerciala din legislatia de asigurari sociale (prevederile exprese ale art. 152 alin. (2) si (3) din Legea nr. 31/1990, cu modificarile si completarile ulterioare).

2. Pentru administratorii neexecutivi, remuneratia obtinuta este asimilata salariului din punct de vedere al impozitului pe venit (prevederile exprese ale art. 55 alin. (2) lit. j) din Codul fiscal), insa nu acelasi lucru este valabil din punct de vedere al legislatiei de asigurari sociale, care contine prevederi disparate, confuze si uneori contradictorii.

Astfel, administratorii neexecutivi sunt obligati sa se asigure individual si sa depuna declaratia de asigurare la casa teritoriala de pensii, numai daca nu realizeaza venituri ca urmare a incadrarii in una din situatiile de la art. 5 alin. (1) pct. I si II din Legea nr. 19/2000.

La inceputul derularii activitatii, aceste persoane sunt obligate sa completeze si sa declare unitatii de la care obtin indemnizatia de administrator daca obtin venituri de la unitati in baza unui contract individual de munca ori in calitate de functionar public, persoana aleasa in functii elective, persoana numita in cadrul activitatii executive, legislative sau judecatoresti ori in calitate de membru cooperator. Obligatia depunerii acestei declaratii a fost introdusa prin Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse nr. 1.019/2007.

Deoarece administratorii neexecutivi au declarat ca obtin si alte venituri ca urmare a incadrarii in una din situatiile de la art. 5 alin. (1) pct. I si II din Legea nr. 19/2000 (spre exemplu, au incheiat un contract individual de munca cu o alta unitate), ei nu au obligatia sa depuna declaratie de asigurare, caz in care asupra indemnizatiei de administrator societatea in cauza datoreaza atat contributia individuala de asigurari sociale (in sensul obligatiei de retinere si virare), cat si contributia datorata de angajator bugetului asigurarilor sociale de stat. In declaratia privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat (anexa nr. 1.1), pentru acesti administratori, unitatea care efectueaza raportarea, fara a avea un contract de munca sau raport de serviciu cu administratorul, completeaza campul rezervat pentru rubrica ?contract individual de munca? cu valoarea ?3?.

Contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale urmeaza regimul contributiei de asigurari sociale.

In ceea ce priveste celelalte contributii sociale, administratorii neexecutivi nu sunt obligati la plata asigurarilor pentru somaj si la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale (asigurare optionala conform art. 20 din Legea nr. 76/2002), societatea care le achita indemnizatia neavand nicio obligatie in acest sens, dar au obligatia platii contributiei de asigurari sociale de sanatate, societatea datorand contributia angajatului si contributia angajatorului (art. 257 alin. (2) lit. a) si art. 258 alin. (2) din

Legea nr. 95/2006 coroborat cu art. 55 alin. (2) lit. j) din Codul fiscal). In Lista nominala cuprinzand persoanele asigurate pentru care se plateste contributia de asiguari sociale de sanatate (anexa 2a) acestia sunt mentionati la categoria ?CT?.

Referitor la contributia pentru concedii si indemnizatii, administratorii neexecutivi se pot asigura facultativ pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale, in baza Declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii (anexa nr. 4), avand in vedere ca aceste persoane pot solicita oricand retragerea declaratiei, pe baza unui formular-tip de retragere (anexa nr. 6), conform

Normelor de aplicare a O.U.G. nr. 158/2005, aprobate prin Ordinul comun nr. 60/32/2006.

Din punct de vedere contabil, indemnizatia administratorilor se inregistreaza fie folosind articolul contabil 641 = 421 (recomandat, mai ales daca societatea are obligatia retinerii contributiilor sociale), fie articolul contabil 621 = 401.

Pentru informatii mai detaliate, puteti consulta analiza efectuata in lucrarea noastra la capitolul ?Contributii si fonduri speciale? ? subcapitolul C 2.3 ? Contributii sociale pentru administratori si directori.

In cel de-al doilea caz, cand este un vorba de contract de management care nu presupune exercitarea unor atributii de
conducere si administrare prevazute de Legea nr. 31/1990 (contract comercial propriu-zis) societatea care incheie un astfel de contract cu o persoana fizica are doar obligatia retinerii la sursa a impozitului anticipat de 10% din suma bruta, conform art. 52 din Codul fiscal, activitatea persoanei fizice fiind tratata ca o activitate independenta. Celelalte obligatii fiscale (inregistrarea la organele fiscale, contributiile sociale, etc.) sunt numai in sarcina persoanei fizice respective, societatea neavand alte obligatii.

In orice caz, daca este vorba de administrarea unei societati comerciale cu raspundere limitata, pentru evitarea neclaritatilor si abuzurilor de interpretare in ceea ce priveste tratamentul fiscal al indemnizatiei de administrator, va sugeram ca administrarea societatii sa fie prevazuta in actul constitutiv (act aditional), fara vreo remuneratie anume, iar persoana respectiva sa incheie si un contract de munca cu societatea, pentru alte activitati decat cele de administrare propriu-zisa, iar salariul obtinut in temeiul contractului de munca sa fie singura forma de remunerare (sau, cel putin, in contractul de administrare sa fie prevazute si atributii de conducere executiva, specifice directorilor de la societatile pe actiuni, caz in care s-ar putea remuneratia de director ar putea fi asimilata salariului din punct de vedere fiscal si al legislatiei de asigurari sociale).

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cum se calculeaza din punct de vedere fiscal si contabil un contract de management...":
Rating:

Nota: 4.83 din 3 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Procedura legala de anulare a unor facturi declarate in D 394
    • In studiul de caz propus astazi, specialistul nostru ne va arata daca este posibila anularea unor numere de documente fiscale (facturi fiscale, avize, chitante) in cazul in care aceste documente sunt pretiparite cu logoul societatii, iar societatea isi modifica logo-ul si, prin urmare, nu mai pot fi utilizate. Iar daca raspunsul este afirmativ, vom afla care este procedura legala de anulare a unor numere pentru aceste documente, avand in vedere ca plaja de numere pentru facturi se declara si in...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Finantelor, despre modificarea OUG 114: Astazi vom lansa Ordonanta in spatiul public
    • Ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici, a vorbit despre modificarea Ordonantei 114/2018, spunand ca este foarte posibil ca OUG-ul sa fie lansat vineri in spariul public, astfel incat, pana saptamana viitoare sa fie si adoptat de Guvern. Vorbind despre modificarile aduse OUG 114/2018, ministrul Eugen Teodorovici a anuntat: „Eu zic ca astazi o vom lansa in spatiul public”. In cadrul unor declaratii de presa, referitor la modificarea OUG 114/2018, ministrul Finantelor a precizat si ca...» citeste mai departe aici

  • Legea salarizarii 2019 se modifica: Profesorii vor primi mai multi bani
    • Legea salarizarii din invatamant s-ar putea modifica, dupa ce Camera Deputatilor a adoptat un Proiect de lege prin care profesorii ar putea primi mai multi bani de la stat. Proiect de Lege privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/2018 pentru modificarea si completarea Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice a fost votat miercuri, 20 martie 2019, de 185 de deputati. Au mai fost si 67 de voturi impotriva, dar si 30 de abtineri....» citeste mai departe aici

  • ANOFM: Aproape 2.300 de locuri disponibile in luna aprilie la cursurile gratuite de formare profesionala
    • Romanii care vor sa participe la cursuri gratuite de formare profesionala au la dispozitie 138 de programe la care se pot inscrie in luna aprilie 2019, la nivelul intregii tari, anunta Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca. In total, la nivel national, sunt asteptate 2.289 de persoane la cursurile gratuite organizate de ANOFM in aprilie 2019. Intre cursurile organizate luna viitoare se numara comunicare in limba engleza, expert achizitii publice si inspector resurse umane....» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016