
Atentie contabili!
Codul fiscal se schimba radical de la 1 ianuarie 2023!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Principalele MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile în 2023. Studii de caz
Cum se calculeaza si cand se declara si plateste impozitul specific pe anul 2022, avand in vedere prevederile OG 11/2022 si OG 16/2022?
• Tip societate: S.A.
• Numar de angajati: peste 250 angajati
• Platitoare TVA: Da
• Cod CAEN: 0893
Raspunsul consultantului fiscal Otilia Roman:
1) ORDONANTA nr. 11 din 31 ianuarie 2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru modificarea unor termene:
“Art. III
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Corespondenta detaliata a conturilor
(1)Contribuabilii obligati la plata impozitului specific unor activitati, potrivit Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, cu completarile ulterioare, pentru anul 2022, nu datoreaza impozit specific pentru o perioada de 180 de zile calculata de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
(2)Pentru aplicarea prevederilor alin. (1), contribuabilii recalculeaza, in mod corespunzator, impozitul specific stabilit potrivit Legii nr. 170/2016, cu completarile ulterioare, aferent anului 2022, prin impartirea impozitului specific anual la 365 de zile calendaristice si inmultirea valorii rezultate cu diferenta dintre numarul de 365 de zile calendaristice si numarul de 180 de zile calendaristice.”
2) ORDONANTA nr. 16 din 15 iulie 2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale:
“Art. VI
(1)Incepand cu data de 1 ianuarie 2023 se abroga Legea nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 812 din 14 octombrie 2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2)Incepand cu data de 1 ianuarie 2023, contribuabilii care au intrat sub incidenta prevederilor Legii nr. 170/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data de 31 decembrie 2022, pot opta, prin exceptie de la prevederile art. 47 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru plata impozitului pe veniturilor microintreprinderilor, potrivit titlului III din Codul fiscal, sau pentru plata impozitului pe profit, potrivit titlului II din Codul fiscal.”
3) LEGE nr. 24 din 27 martie 2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative - REPUBLICARE
“Art. 12: Intrarea in vigoare a actelor normative
(1)Legile si ordonantele emise de Guvern in baza unei legi speciale de abilitare intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, sau la o data ulterioara prevazuta in textul lor. Termenul de 3 zile se calculeaza pe zile calendaristice, incepand cu data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, si expira la ora 24,00 a celei de-a treia zi de la publicare.
(2)Ordonantele de urgenta ale Guvernului intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, sub conditia depunerii lor prealabile la Camera competenta sa fie sesizata, daca in cuprinsul lor nu este prevazuta o data ulterioara.
(3)Actele normative prevazute la art. 11 alin. (1), cu exceptia legilor si a ordonantelor, intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, daca in cuprinsul lor nu este prevazuta o data ulterioara. Atunci cand nu se impune ca intrarea in vigoare sa se produca la data publicarii, in cuprinsul acestor acte normative trebuie sa se prevada ca ele intra in vigoare la o data ulterioara stabilita prin text.”
Ca de obicei, orice prevedere nou adoptata si publicata, indiferent de natura acesteia (facilitate sau obligatie), este, cumva, neexplicata, nelamurita, dand nastere la interpretari si discutii... interminabile, intelegerea respectivelor prevederi legale fiind bazata pe logica cea mai logica: imi convine, atunci e clar, sau nu-mi convine si atunci nu e clar.
Ce intelegem (mai degraba, ce citim) din aceste paragrafe legale, referitoare la impozitul specific (HORECA):
(i) OG 11/2022 intra in vigoare in data de 03.02.2022, potrivit art. 12 alin. (1) din legea 24/2000, citat mai sus;
(ii) pentru anul 2022, impozitul specific are doua atribute: datorabil pentru o anumita perioada si nedatorabil pentru alta perioada;
(iii) incepand cu data de 01 ianuarie 2023, acest impozit este abrogat, nu se va mai calcula si nu se va mai datora;
(iv) ce ramane dupa eliminarea impozitului specific pentru HORECA? Pentru companiile din acest domeniu se introduce otiunea / permisiunea de a alege regimul de impozitare: fie impozit pe veniturile microintreprinderilor, fie impozit pe profit, bineinteles, in functie de caracteristicile fiecarei societati in parte, dupa cum o avantajeaza un regim sau altul;
(v) optiunea aleasa pentru anul 2023 se declara, ca vector fiscal, in formularul 700, depus online.
Dar, revenind la timpul prezent – anul 2022:
a) primul atribut al impozitului specific prevazut la alin. (1) al art. III din OG 11/2022: nedatorabil.
Nedatorabilitatea (scutirea) acestui impozit este valabila pentru o perioada de 180 de zile (calendaristice) din anul 2022; perioada celor 180 de zile (calendaristice, deoarece nu se specifica in mod precis ca este vorba de zile lucratoare) incepe sa curga de la data intrarii in vigoare a OG 11/2022, respectiv de la data de 03 februarie 2022;
b) al doilea atribut al impozitului specific prevazut la alin. (2) al art. III din OG 11/2022: datorabil.
Datorabilitatea (plata) acestui impozit este valabila pentru cealalta parte din anul calendaristic 2022, pentru partea din anul calendaristic 2022 care este in afara perioadei de 180 de zile de scutire.
Cum se calculeaza?
Conform formulei aritmetice specificate chiar la alin. (2) al art. III din OG 11/2022:
pas 1 – se calculeaza tot impozitul specific, aferent activitatii, pe intreg anul 2022 (pentru 365 de zile calndaristice): trebuie tinut cont de faptul ca impozitul specific este, de fapt, impozit specific ANUAL, a carei calculatie se realizeaza, deci, pe un an intreg;
pas 2 – se determina impozitul zilnic pentru anul 2022, prin impartirea valorii impozitului stabilita la pasul 1 la 365 de zile;
pas 3 – se determina impozitul specific datorat bugetului pentru perioada extra celor 180 de zile din anul 2022 prin inmultirea valorii impozitului specific zilnic su 185 de zile (diferenta dintre 365 si 180).
pas 4 – acest impozit datorat bugetului se declara si se plateste semestrial, conform art. 8 din legea 170/2016, inca in vigoare in anul 2022; declararea si plata pentru semestrul I 2022 este pana la data de 25 iulie 2022, iar pentru semestrul II 2022 este pana la data de 25 iunie 2023;
pas 5 – cum se stabileste, pentru fiecare semestru, impozitul specific datorat in anul 2022 si calculat conform pasului 3? ei bine, nu avem aceasta informatie din textele legale, dar va propun urmatoarele doua variante:
5.1) fie prin impartirea la 2 a impozitului specific datorat pentru 2022, calculat la pasul 3, rezultand, astfel, valori egale ale impozitului pentru fiecare semestru; declararea si plata se fac pana la 25.07.2022, pentru semestrul I 2022, si pana la data de 25.06.2023, pentru semestrul II 2022;
5.2) fie prin urmatorul calcul – care mi se pare mai corect:
a) pentru fiecare semestru calendaristic (ianuarie-iunie 2022 si iulie-decembrie 2022) se calculeaza numarul de zile calendaristice aferente fiecaruia (pentru ianuarie-iunie 2022 sunt 181 de zile, iar pentru iulie-decembrie 2022 sunt 184 de zile); 181 184 = 365 de zile;
b) pentru fiecare semestru in parte se stabileste numarul de zile de scutire din cele 180, astfel:
pentru ianuarie-iunie 2022 sunt 148 de zile (03.02.2022-30.06.2022)
pentru iulie-decembrie 2022 sunt 32 de zile (01.07.2022-01.08.2022)
Total 180 de zile de scutire
c) pentru fiecare semestru se stabileste numarul de zile in care se datoreaza impozitul, astfel:
pentru ianuarie-iunie 2022 sunt 33 de zile (31.01.2022-02.02.2022)
pentru iulie-decembrie 2022 sunt 152 de zile (02.08.2022-31.12.2022)
Total 185 de zile in care se datoreaza
d) se calculeaza impozitul pentru fiecare semestru, astfel:
d.1) se stabileste impozitul specific datorabil pentru fiecare zi calendaristica in care se datoreaza prin impartirea impozitului stabilit la pasul 3 de mai sus la 185 de zile;
d.2) se stabileste impozitul specific pentru semestrul I (ianuarie-iunie 2022) prin inmultirea impozitului zilnic stabilit la d.1) cu 33 de zile – acesta se declara si se plateste pana la data de 25 iulie 2022;
d.3) se stabileste impozitul specific pentru semestrul II (iulie-decembrie 2022) prin inmultirea impozitului zilnic stabilit la d.1) cu 152 de zile – acesta se declara si se plateste pana la data de 25 iunie 2023.
Cam asta este pana acum, fara alte precizari legale.
Atentie contabili!
Codul fiscal se schimba radical de la 1 ianuarie 2023!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Principalele MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile în 2023. Studii de caz
Articole similare
Facilitati fiscale legate de plata impozitului specific pentru anul 2020 (Comunicat de presa ANAF)IMPOZIT SPECIFIC sau impozit pe profit? Aflati daca sunteti obligati sa depuneti D 010 pana la 25 august?Impozitele care substituie impozitul pe profit in 2022, conform legislatiei actualeContribuabilii pot beneficia de scutirea de la plata impozitului specific pentru o perioada da 90 de zile, incepand cu 1 aprilie 2021Facilitati fiscale la determinarea si plata impozitului pe profit, pe venitul microintreprinderilor si impozitului specificUltimele articole
Termenul de depunere a declaratiilor D100 si D 101 este data de 26 iunie 2023, conform Legii 153/2020Ordinul 2578/2022: Formularele 010 si 700 au fost din nou modificate in contextul abrogarii impozitului specificTermenul de depunere a declaratiilor D100 si D101 este 26 iunie 2023Din 1 ianuarie au OBLIGATIA modificarii vectorului fiscal toate firmele care nu se mai incadreaza la conditiile de aplicare ale impozitului micro sau cele care plateau IMPOZIT SPECIFICDeclaratia 100 aferenta sem. II 2022 pentru plata impozitului specific se va depune pana pe data de 25.06.2023Articole similare
Contract part-time la mai multe firme: cum se calculeaza CAS si CASS in acest cazMicrointreprinderi: Masuri fiscale de ultima ora pentru 2022-2023 si interpretarea modificarilor RADICALE aduse de OG 16/2022Firmele NU vor trece la sistemul real din 2023 chiar daca va fi depasit plafonul de 25.000 euro in acest anDin 1 ianuarie 2023 contractele de locatiune vor fi declarate la ANAF. Institutia a pus in dezbatere publica procedura de inregistrare necesaraMicrointreprinderea in 2023: Regulile de iesire din sistem in cursul anului, conform OG 16/2022Ultimele articole
Firmele care la final de 2022 au depasit cifa de afaceri de 500.000 euro sunt OBLIGATE sa intre la plata impozitului pe profit?Venituri din chirii in 2023. Ce obligatii au persoanele care realizeaza venituri din chirii incepand cu acest anOG 16/2022, sub lupa specialistilor! Rezolva rapid si legal orice problema legata de impozitul pe venit, microintreprinderi, CAS si CASS in 2023PFA in 2023: Plafonul de 100.000 euro pentru trecerea la sistemul real se aplica si anul acesta pentru veniturile din 2022Microintreprinderile care trec la plata impozitului pe profit in 2023 mai pot reveni la impozitul micro din 2024?Sfaturi de la experti
Refacturare taxa de membru avocat
Intrebare: Un avocat colaborator platitor de tva isi plateste o taxa de membru catre o institutie internationala (ECBA). Ulterior, refactureaza aceasta taxa catre firma de avocatura (SPARL), cu care are contract de colaborare pentru servicii...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Obligatia de inregistrare in scopuri de tva pentru depasirea de plafon
Intrebare: Societate comerciala cu codul CAEN activitate de ingrijire medicala depaseste cifra de afaceri de 85.000 de euro. Are obligatia sa se inregistreze ca platitoare de TVA in conditiile in care desfasoare majoritar activitati de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<