Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum se calculeaza impozitul specific pentru anul 2022 in contextul prevederilor aduse de OG 11/2022 si OG 16/2022

01-Sep-2022
8045
Cum se calculeaza impozitul specific pentru anul 2022 in contextul prevederilor aduse de OG 11/2022 si OG 16/2022

Cum se calculeaza si cand se declara si plateste impozitul specific pe anul 2022, avand in vedere prevederile OG 11/2022 si OG 16/2022?

• Tip societate: S.A.
• Numar de angajati: peste 250 angajati
• Platitoare TVA: Da
• Cod CAEN: 0893

Raspunsul consultantului fiscal Otilia Roman:

1) ORDONANTA nr. 11 din 31 ianuarie 2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru modificarea unor termene:

“Art. III

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Descresterea valorii contabile nete Clarificari: 1. Achizitie investitie imobiliara 215 = 404 3.000.000; 2. Investitia nu a fost amortizata; 3. Inregistrare reevaluare dupa 3 ani: 655 = 215 1.100.000. Societatea era...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Majorare CS din profiturile reportate O companie a raportat mai multi ani profit nerepartizat in contul 117. Actionarii doresc sa repartizeze la alte rezerve, in contul 1068, o parte din acest profit, urmand ca apoi sa...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Achizitie servicii din afara UE Factura achizitie tik tok cu taxe promovare cu cod de GB ( non UE), la tva 0. Eu sunt platitoare de tva. Cum o inregistrez? Trebuie sa apara in 394 si o trec la taxare inversa?citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Calculul numarului de angajati. Fond de handicap. Contract de mandat Calcularea numarului mediu de salariati pentru fondul de handicap Art. 3 alin. (1)-(3) din Ordinul comun MMSS/ANPDPD nr. 1001/2022: (1) In vederea aplicarii prevederilor art. 78...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    ONG. Locul prestarii de servicii, regim TVA Suntem un ONG de utilitate publica, persoana impozabila cu regim mixt de TVA, care deruleaza si activitati economice, printre care: "Amenajare standuri expozitionale" si...citeste mai mult

(1)Contribuabilii obligati la plata impozitului specific unor activitati, potrivit Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, cu completarile ulterioare, pentru anul 2022, nu datoreaza impozit specific pentru o perioada de 180 de zile calculata de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.

(2)Pentru aplicarea prevederilor alin. (1), contribuabilii recalculeaza, in mod corespunzator, impozitul specific stabilit potrivit Legii nr. 170/2016, cu completarile ulterioare, aferent anului 2022, prin impartirea impozitului specific anual la 365 de zile calendaristice si inmultirea valorii rezultate cu diferenta dintre numarul de 365 de zile calendaristice si numarul de 180 de zile calendaristice.”

2) ORDONANTA nr. 16 din 15 iulie 2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale:

“Art. VI

(1)Incepand cu data de 1 ianuarie 2023 se abroga Legea nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 812 din 14 octombrie 2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2)Incepand cu data de 1 ianuarie 2023, contribuabilii care au intrat sub incidenta prevederilor Legii nr. 170/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data de 31 decembrie 2022, pot opta, prin exceptie de la prevederile art. 47 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru plata impozitului pe veniturilor microintreprinderilor, potrivit titlului III din Codul fiscal, sau pentru plata impozitului pe profit, potrivit titlului II din Codul fiscal.”

 

3) LEGE nr. 24 din 27 martie 2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative - REPUBLICARE

“Art. 12: Intrarea in vigoare a actelor normative

 

(1)Legile si ordonantele emise de Guvern in baza unei legi speciale de abilitare intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, sau la o data ulterioara prevazuta in textul lor. Termenul de 3 zile se calculeaza pe zile calendaristice, incepand cu data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, si expira la ora 24,00 a celei de-a treia zi de la publicare.

(2)Ordonantele de urgenta ale Guvernului intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, sub conditia depunerii lor prealabile la Camera competenta sa fie sesizata, daca in cuprinsul lor nu este prevazuta o data ulterioara.

(3)Actele normative prevazute la art. 11 alin. (1), cu exceptia legilor si a ordonantelor, intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, daca in cuprinsul lor nu este prevazuta o data ulterioara. Atunci cand nu se impune ca intrarea in vigoare sa se produca la data publicarii, in cuprinsul acestor acte normative trebuie sa se prevada ca ele intra in vigoare la o data ulterioara stabilita prin text.”

Ca de obicei, orice prevedere nou adoptata si publicata, indiferent de natura acesteia (facilitate sau obligatie), este, cumva, neexplicata, nelamurita, dand nastere la interpretari si discutii... interminabile, intelegerea respectivelor prevederi legale fiind bazata pe logica cea mai logica: imi convine, atunci e clar, sau nu-mi convine si atunci nu e clar.

Ce intelegem (mai degraba, ce citim) din aceste paragrafe legale, referitoare la impozitul specific (HORECA):

(i) OG 11/2022 intra in vigoare in data de 03.02.2022, potrivit art. 12 alin. (1) din legea 24/2000, citat mai sus;

(ii) pentru anul 2022, impozitul specific are doua atribute: datorabil pentru o anumita perioada si nedatorabil pentru alta perioada;

(iii) incepand cu data de 01 ianuarie 2023, acest impozit este abrogat, nu se va mai calcula si nu se va mai datora;

(iv) ce ramane dupa eliminarea impozitului specific pentru HORECA? Pentru companiile din acest domeniu se introduce otiunea / permisiunea de a alege regimul de impozitare: fie impozit pe veniturile microintreprinderilor, fie impozit pe profit, bineinteles, in functie de caracteristicile fiecarei societati in parte, dupa cum o avantajeaza un regim sau altul;

(v) optiunea aleasa pentru anul 2023 se declara, ca vector fiscal, in formularul 700, depus online.

Dar, revenind la timpul prezent – anul 2022:

a) primul atribut al impozitului specific prevazut la alin. (1) al art. III din OG 11/2022: nedatorabil.

Nedatorabilitatea (scutirea) acestui impozit este valabila pentru o perioada de 180 de zile (calendaristice) din anul 2022; perioada celor 180 de zile (calendaristice, deoarece nu se specifica in mod precis ca este vorba de zile lucratoare) incepe sa curga de la data intrarii in vigoare a OG 11/2022, respectiv de la data de 03 februarie 2022;

b) al doilea atribut al impozitului specific prevazut la alin. (2) al art. III din OG 11/2022: datorabil.

Datorabilitatea (plata) acestui impozit este valabila pentru cealalta parte din anul calendaristic 2022, pentru partea din anul calendaristic 2022 care este in afara perioadei de 180 de zile de scutire.

Cum se calculeaza?

Conform formulei aritmetice specificate chiar la alin. (2) al art. III din OG 11/2022:

pas 1 – se calculeaza tot impozitul specific, aferent activitatii, pe intreg anul 2022 (pentru 365 de zile calndaristice): trebuie tinut cont de faptul ca impozitul specific este, de fapt, impozit specific ANUAL, a carei calculatie se realizeaza, deci, pe un an intreg;

pas 2 – se determina impozitul zilnic pentru anul 2022, prin impartirea valorii impozitului stabilita la pasul 1 la 365 de zile;

pas 3 – se determina impozitul specific datorat bugetului pentru perioada extra celor 180 de zile din anul 2022 prin inmultirea valorii impozitului specific zilnic su 185 de zile (diferenta dintre 365 si 180).

pas 4 – acest impozit datorat bugetului se declara si se plateste semestrial, conform art. 8 din legea 170/2016, inca in vigoare in anul 2022; declararea si plata pentru semestrul I 2022 este pana la data de 25 iulie 2022, iar pentru semestrul II 2022 este pana la data de 25 iunie 2023;

pas 5 – cum se stabileste, pentru fiecare semestru, impozitul specific datorat in anul 2022 si calculat conform pasului 3? ei bine, nu avem aceasta informatie din textele legale, dar va propun urmatoarele doua variante:

5.1) fie prin impartirea la 2 a impozitului specific datorat pentru 2022, calculat la pasul 3, rezultand, astfel, valori egale ale impozitului pentru fiecare semestru; declararea si plata se fac pana la 25.07.2022, pentru semestrul I 2022, si pana la data de 25.06.2023, pentru semestrul II 2022;

5.2) fie prin urmatorul calcul – care mi se pare mai corect:

a) pentru fiecare semestru calendaristic (ianuarie-iunie 2022 si iulie-decembrie 2022) se calculeaza numarul de zile calendaristice aferente fiecaruia (pentru ianuarie-iunie 2022 sunt 181 de zile, iar pentru iulie-decembrie 2022 sunt 184 de zile); 181 184 = 365 de zile;

b) pentru fiecare semestru in parte se stabileste numarul de zile de scutire din cele 180, astfel:

pentru ianuarie-iunie 2022 sunt 148 de zile (03.02.2022-30.06.2022)

pentru iulie-decembrie 2022 sunt 32 de zile (01.07.2022-01.08.2022)

Total 180 de zile de scutire

c) pentru fiecare semestru se stabileste numarul de zile in care se datoreaza impozitul, astfel:

pentru ianuarie-iunie 2022 sunt 33 de zile (31.01.2022-02.02.2022)

pentru iulie-decembrie 2022 sunt 152 de zile (02.08.2022-31.12.2022)

Total 185 de zile in care se datoreaza

d) se calculeaza impozitul pentru fiecare semestru, astfel:

d.1) se stabileste impozitul specific datorabil pentru fiecare zi calendaristica in care se datoreaza prin impartirea impozitului stabilit la pasul 3 de mai sus la 185 de zile;

d.2) se stabileste impozitul specific pentru semestrul I (ianuarie-iunie 2022) prin inmultirea impozitului zilnic stabilit la d.1) cu 33 de zile – acesta se declara si se plateste pana la data de 25 iulie 2022;

d.3) se stabileste impozitul specific pentru semestrul II (iulie-decembrie 2022) prin inmultirea impozitului zilnic stabilit la d.1) cu 152 de zile – acesta se declara si se plateste pana la data de 25 iunie 2023.

Cam asta este pana acum, fara alte precizari legale.

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016