Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum se factureaza catre o tara non UE (Croatia) un comision de intermediere?

16-Mai-2011
15532
Raspuns:
Serviciile de intermediere nu se incadreaza in exceptiile de la regula generala de taxare, motiv pentru care este aplicabila regula generala de taxare reglementata prin articolul 133 alineatul 2 din Codul fiscal. Daca beneficiarul serviciilor de intermediere este persoana impozabila, locul de prestare al serviciilor se considera a fi locul unde beneficiarul respectiv are sediul activitatii economice sau sediul fix sau domiciliul stabil sau resedinta obisnuita.


Asa cum se precizeaza la punctul 13 alineatul (1) din Normele metodologice de aplicare a pre-vederilor art. 133 alin. (2), pentru aplicarea acestei reguli generale se are in vedere calitatea de persoana impo-zabila a beneficiarului in conditiile in care serviciile nu se pot incadra pe niciuna dintre exceptiile preva-zute la art. 133 alin. (4) - (7) din Codul fiscal.

Prin aplicarea regulii generale de taxare, in calitate de prestator, firma pe care o reprezentati trebuie sa se asigure ca beneficiarul serviciilor de intermediere este o persoana impozabila care are sediul activitatii economice intr-un stat tert, dar nu are un sediu fix pe teritoriul Romaniei pentru care serviciile sunt prestate. In aceste conditii, serviciul este neimpozabil in Romania, caz in care aveti urmatoarele obligatii fiscale:
- sa emiteti factura in valuta, la data prestarii serviciului, completata cu toate informatiile impuse prin art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
- sa nu colectati T.V.A.;
- sa inscrieti pe factura mentiunea ?neimpozabil in Romania? conform obligatiei de la articolul 155, alineatul 5, litera k);

- sa inregistrati factura in jurnalul pentru vanzari;
- sa inregistrati factura in evidenta contabila la cursul valutar din data emiterii;
- sa raportati operatiunea la randul 3 din decontul de TVA, dar fara reportarea sumei la randul 3.1;

Desi serviciul prestat de catre firma dvs. se incadreaza la operatiuni neimpozabile in Romania, pentru acest gen de operatiuni firma dvs. are dreptul de deducere a T.V.A. aferenta bunurilor si serviciilor achizitionate pentru realizarea activitatii economice. Acest fapt rezulta din prevederile art. 145, alin. (2), lit. (b) ,?Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
?? b) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania?

Faptul ca beneficiarul are sediul activitatii economice in afara Romaniei si serviciile sunt utilizate in afara Romaniei poate fi dovedit prin informatiile preluate din:
- contractul sau comanda primita care identifica sediul care primeste serviciile;
- natura serviciilor prestate;
- documentul de plata din care rezulta entitatea care plateste contravaloarea serviciilor respective.

In situatia in care prestatorul din Romania nu poate dovedi ca serviciile sunt consumate in afara teritoriului Romaniei, se considera ca serviciul a fost prestat unei persoane neimpozabile. In aceste con-ditii, se aplica exceptia de la regula generala reglementata prin articolul 133 alineatul 5 litera a) conform careia locul prestarii este ,, locul in care este efectuata operatiunea principala in conformitate cu preve-derile prezentului titlu, in cazul serviciilor prestate de un intermediar care actioneaza in numele si in contul altei persoane si beneficiarul este o persoana neimpozabila?.

Totusi, pentru aplicarea corecta a tratamentului fiscal aferent serviciului de intermediere trebuie analizata natura operatiunii economice pentru care se presteaza serviciul de intermediere. Astfel, serviciul de intermediere se poate incadra si in categoria prestarilor de servicii ca operatiune scutita cu drept de de-ducere a TVA reglementata prin articolul 143 alineatul (1):
? litera c): prestarile de servicii, inclusiv transportul si serviciile accesorii transportului, altele decat cele prevazute la art. 141, legate direct de exportul de bunuri;
? litera d): prestarile de servicii, inclusiv transportul si serviciile accesorii transportului, altele decat cele prevazute la art. 141, daca acestea sunt direct legate de importul de bunuri si valoarea acestora este inclusa in baza de impozitare a bunurilor importate potrivit art. 139;

Documentele de justificare a incadrarii corecte la operatiuni scutite cu drept de deducere a TVA sunt cele reglementate prin articolul 10 alineatul 1 din O.M.F.P. nr. 2222/2006 cu ultima modificare efectuata prin O.M.F.P. nr. 3419 din 21 decembrie 2009:
- la articolul 4 pentru operatiunile reglementat prin art. 143 alin. (1) lit. c);
- la articolul 5 pentru operatiunile reglementat prin art. 143 alin. (1) lit. d).

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Calcul impozit pe profit. Exemplu si reglementari cheie

    • Impozitul pe profit reprezinta o obligatie fiscala esentiala pentru companiile care isi desfasoara activitatea in Romania. Determinarea acestuia implica aplicarea unei cote de impozitare, conform legislatiei fiscale in vigoare. In acest articol, vom analiza reglementarile cheie legate de impozitul pe profit si vom oferi un exemplu practic pentru a intelege mai bine procesul de calcul si obligatiile asociate. » citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii, modificata prin OUG 138/2024. Balanta de verificare trebuie intocmita lunar

    • OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1222 din 5 decembrie 2024 si prevede, printre altele, mai multe modificari asupra Legii contabilitatii. Conform documentului, balanta de verificare va trebui sa fie intocmita lunar. Legea contabilitatii, modificata prin OUG 138/2024. Balanta de verificare trebuie intocmita lunar Referitor la balanta de verificare,...» citeste mai departe aici

  • Inventariere anuala. Trebuie efectuata obligatoriu la data de 31 decembrie?

    • Scopul inventarierii anuale este acela al stabilirii situatiei patrimoniale reale a societatii, respectiv a tuturor elementelor de active, datorii si capitaluri inregistrate in evidentele societatii in baza carora se intocmesc situatiile financiare anuale. Inventarierea anuala este reglementata la alin 2 al punctului 1 din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobate prin OMFP 2861/2009: 1. -...» citeste mai departe aici

  • 10+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitatea

    • Cu ce probleme majore va veti confrunta in 2025? Este suficient sa parcurgeti lucrarea Taxare 2025. Noutatile Codului fiscal care expune clar absolut toate schimbarile intrate recent in vigoare (sau care vor intra curand), grupate in 2 mari categorii, cu subiecte esentiale pentru mediul fiscal-contabil: A. Noutati fiscale 1. Taxa pe valoarea adaugata 2. Impozit pe veniturile microintreprinderilor 3. Accize 4. Noutati privind salarii si beneficii extrasalariale 5. Sistemul RO...» citeste mai departe aici

  • Semnare bilant anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmei

    • Legea contabilitatii a fost modificata prin OUG 138/2024 si prevede mai multe schimbari in privinta bilantului anual. A fost introdusa prevederea conform careia situatiile financiare anuale trebuie semnate in mod obligatoriu si de reprezentantul legal al firmei. Semnare bilant anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmei OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor...» citeste mai departe aici

  • E-TVA: Obligatiile privind Notificarea de conformare, amanate pana pe 1 iulie 2025

    • Conform OUG 138/2024, anumite obligatii privind Notificarea de conformare RO e-TVA au fost amanate pana pe 1 iulie 2025. OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1222 din 5 decembrie 2024. E-TVA: Obligatiile privind Notificarea de conformare, amanate pana pe 1 iulie 2025 A fost modificat OUG nr. 70/2024 in vederea amanarii pana la data de 1 iulie 2025 a...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016