
Raportul Special
realizat de specialisti
In analiza de mai jos, vom vedea cum se pot inregistra bonurile fiscale in registrul de casa.
Iata raspunsul specialistului!
Potrivit art. 1 din O.U.G. nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale:
"(1) Operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
(2) Operatorii economici prevazuti la alin. (1), denumiti in continuare utilizatori, au obligatia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale si sa le inmaneze clientilor.
La solicitarea clientilor, utilizatorii vor elibera acestora si factura."
Asadar, eliberarea bonului fiscal este obligatorie numai in cazul incasarilor cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, de la persoane fizice.
Codul beneficiarului trecut pe bon este elementul de identificare al clientului. Toti clientii pot solicita CUI pe bonul fiscal (atat cei platitori de TVA, cat si cei neplatitori de TVA).
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
In cazul platitorilul de TVA, pe bonul fiscal ar trebui trecut CUI-ul cu RO in fata.
In general, bonurile fiscale sunt documente care atesta doar efectuarea platii, iar pentru inregistrarea in contabilitate a bunurilor achizitionate sau a cheltuielilor efectuate de societate si achitate pe baza de bon fiscal este nevoie fie de detinerea facturii emise de furnizor/prestator, fie de intocmirea altor documente corespunzatoare (documente care atesta intrarea in gestiune a bunurilor achizitionate, ordine de deplasare, deconturi de cheltuieli, la care se anexeaza bonurile fiscale). Daca bonurile fiscale cu valoare sub 100 euro au mentionate cu ajutorul aparatului de marcat electronic fiscal codul de inregistrare in scopuri de TVA al societatii beneficiare, indeplinind conditiile unei facturi simplificate conform art. 319 alin. 12 din Codul fiscal si pct. 69 alin. 6 din Normele metodologice, atunci ele reprezinta documente justificative nu numai pentru efectuarea platilor, ci si pentru inregistrarea in contabilitate a bunurilor achizitionate sau a cheltuielilor.
In ceea ce priveste semnatura, in Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile din Anexa nr. 1 la OMFP nr. 2634/2015, se arata ca semnaturile persoanelor care raspund de efectuarea operatiunii economico-financiare este unul din elementele principale pe care trebuie sa-l contina un document justificativ.
Nu exista insa o prevedere legala care sa conditioneze valabilitatea ori care sa oblige societatile/persoanele sa foloseasca stampila pe diverse documente, in anumite situatii.
In acest sens, amintesc si prevederile O.G. nr. 17/2015 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si modificarea si completarea unor acte normative, care stabileste ca persoanele fizice, persoanele juridice de drept privat, precum si entitatile fara personalitate juridica nu au obligatia de a aplica stampila pe documente sau orice alte inscrisuri emise in relatia dintre acestea.
In ceea ce priveste conditiile de forma ale bonului fiscal, pentru a putea beneficia de dreptul de deducere al TVA, achizitiile trebuie sa fie efectuate de persoana impozabila in scopul operatiunilor taxabile ale acesteia ori altor operatiuni care dau drept de deducere si, in amonte, aceste bunuri sau servicii sa fie prestate de o alta persoana impozabila. Conditiile de forma se regasesc la art. 299 din Codul fiscal si normele de aplicare.
In concluzie:
Bonul fiscal poate sa nu fie stampilat, dar pentru deducerea TVA la achizitiile de bunuri si servicii, bonurile fiscale trebuie sa indeplineasca conditiile unei facturi simplificate (valoare sub 100 euro), iar codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului trebuie sa fie mentionat pe bonul fiscal cu ajutorul aparatului de marcat electronic fiscal.
Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Mariana Prejbeanu, expert contabil, consultant fiscal si auditor financiar.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Loteria bonurilor fiscale: Pana la 1 milion de lei pentru un bon de 695 leiLoteria bonurilor fiscale. Bonurile castigatoare au valoarea de 504 leiAchizitii servicii pe teritoriul comunitar, neimpozabile in RomaniaFiscul raspunde: Inchidere punct de lucru. Ce declaratie trebuie depusa pentru a nu fi obligat sa depun F4109 lunar?Recunoasterea veniturilor si a cheltuielilorUltimele articole
Bonul fiscal eronat. Poate fi corectat prin emiterea unui BON FISCAL pe minus?Facturile simplificate B2B si B2C vor trebui transmise in E-Factura incepand cu 2025Ghid pentru incepatori: Tot ce trebuie sa stii despre echipamentele fiscaleCase de marcat electronice. Noutati fiscale care se aplica in 2025Clarificare: Bonurile fiscale vor fi emise la platile cu cardul, insa nu mai exista obligatia imprimarii lorArticole similare
Refacturare cheltuieli catre societatea-mama. Care va fi tratamentul fiscal?TAXAREA in 2024. Noutatile Codului fiscalMarti, 25 iunie, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteRegulile E-Factura, modificate prin Legea 296/2023. Vezi TOATE schimbarile care au intrat in vigoare din 11 noiembrie 2023Cheltuieli de transport, cazare si alte cheltuieli pentru specialisti straini. Ce tratament fiscal si contabil?Ultimele articole
SAF-T: Se poate transmite D406 fara a contine date despre stocuri?Sistemul e-TVA. 3 lucruri importante pe care sa le aiba in vedere firmele din 2025SAF-T si depunerea D406. Cum procedeaza firmele care au activitatea suspendata la ONRCE-TVA si dublarea Z-ului in casele de marcat. Cum sa raspundeti la Notificarea de conformareImpozitul pe venit. Obligatii pentru firme in cazul salariatilor SCUTITI de la plata impozitului pe venitArticole similare
Sanctiuni pentru ridicare dividende in numerar peste plafonul maxim. Registrul de casaRegistrul jurnal, inventar si REGISTRU DE CASARegistrul de casa. PFA-urile si II-urile au obligatia completarii lui?Sediu secundar. Cum va proceda in ce priveste autorizatia de functionare si declararea punctului fiscal?Plafon plati numerar 2023: Care este plafonul de casa pentru o societate cu mai multe casierii?Ultimele articole
PFA in 2023. In contextul adoptarii Legii 296/2023, trebuie intocmit REGISTRU DE CASA si pentru PFA-uri?Diminuarea soldului din registrul de casa. Note contabile de reglare5 lucruri de care afacerea ta are nevoie ca sa sa poti face comert ambulantPlati in valuta in numerar catre nerezidenti si shimb valutar la casele de schimb. Cum ne incadram in plafonul de plati?Contabilitate ONG fara casier. Cum se fac inregistrarile de cheltuieli?Articole similare
Impozitare venituri din drepturi de proprietate intelectuala. Se plateste CASS in 2016?Procedura pentru inscrierea in One Stop Shop in 2022Tranzactii imobiliare si taxele datorate. Ce forma de organizare ar trebui sa aiba persoana care face tranzactiile?Furnizor cu cod TVA anulat. Ce consecinte fiscale apar pentru cumparator?Modificari ale Codului fiscal privind CAS si CASSUltimele articole
Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Impozitul pe veniturile micro 2025. Modificari aduse prin OUG 156/2024Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest anFirmele trebuie sa depuna D700 pana pe 31 martie 2025 daca nu se incadreaza in plafonul micro de 250.000 euroCum vor trece la impozit pe profit firmele care NU se mai incadreaza in plafonul de 250.000 euro al regimului microSfaturi de la experti
Intrebare: Dezvoltatorul imobiliar a construit, in perioada 2020?2022, apartamente de locuit, care au fost apoi vandute persoanelor fizice prin promisiune de vanzare?cumparare (implicit factura), cu plata in rate. Apartamentele de locuit au...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Declarare impozit pe constructii (stalp)
Intrebare: Pentru o societate pe actiuni aflata in faliment trebuie sa se completeze vectorul fiscal si sa se declare impozitul pe constructii (?taxa pe stalp?)? Daca da, se raporteaza prin D100, desi in Codul fiscal, art.?499 alin.?(5), se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
[CALCUL] Impozit intreprindere individuala si reglementari cheie
SAF-T: Se poate transmite D406 fara a contine date despre stocuri?
Formular 230: Ce faci in cazul in care apar erori la completarea Formularului 230
Atentie, comercianti! Apar noi OBLIGATII de la ANPC incepand cu luna mai 2025
Depunere Declaratia Unica. In atentia PFA-urilor care vor sa se asigure voluntar la CASS si CAS
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA