Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz
In analiza de mai jos, vom vedea cum se pot inregistra bonurile fiscale in registrul de casa.
Iata raspunsul specialistului!
Potrivit art. 1 din O.U.G. nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale:
"(1) Operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
(2) Operatorii economici prevazuti la alin. (1), denumiti in continuare utilizatori, au obligatia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale si sa le inmaneze clientilor.
La solicitarea clientilor, utilizatorii vor elibera acestora si factura."
Asadar, eliberarea bonului fiscal este obligatorie numai in cazul incasarilor cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, de la persoane fizice.
Codul beneficiarului trecut pe bon este elementul de identificare al clientului. Toti clientii pot solicita CUI pe bonul fiscal (atat cei platitori de TVA, cat si cei neplatitori de TVA).
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
In cazul platitorilul de TVA, pe bonul fiscal ar trebui trecut CUI-ul cu RO in fata.
In general, bonurile fiscale sunt documente care atesta doar efectuarea platii, iar pentru inregistrarea in contabilitate a bunurilor achizitionate sau a cheltuielilor efectuate de societate si achitate pe baza de bon fiscal este nevoie fie de detinerea facturii emise de furnizor/prestator, fie de intocmirea altor documente corespunzatoare (documente care atesta intrarea in gestiune a bunurilor achizitionate, ordine de deplasare, deconturi de cheltuieli, la care se anexeaza bonurile fiscale). Daca bonurile fiscale cu valoare sub 100 euro au mentionate cu ajutorul aparatului de marcat electronic fiscal codul de inregistrare in scopuri de TVA al societatii beneficiare, indeplinind conditiile unei facturi simplificate conform art. 319 alin. 12 din Codul fiscal si pct. 69 alin. 6 din Normele metodologice, atunci ele reprezinta documente justificative nu numai pentru efectuarea platilor, ci si pentru inregistrarea in contabilitate a bunurilor achizitionate sau a cheltuielilor.
In ceea ce priveste semnatura, in Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile din Anexa nr. 1 la OMFP nr. 2634/2015, se arata ca semnaturile persoanelor care raspund de efectuarea operatiunii economico-financiare este unul din elementele principale pe care trebuie sa-l contina un document justificativ.
Nu exista insa o prevedere legala care sa conditioneze valabilitatea ori care sa oblige societatile/persoanele sa foloseasca stampila pe diverse documente, in anumite situatii.
In acest sens, amintesc si prevederile O.G. nr. 17/2015 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si modificarea si completarea unor acte normative, care stabileste ca persoanele fizice, persoanele juridice de drept privat, precum si entitatile fara personalitate juridica nu au obligatia de a aplica stampila pe documente sau orice alte inscrisuri emise in relatia dintre acestea.
In ceea ce priveste conditiile de forma ale bonului fiscal, pentru a putea beneficia de dreptul de deducere al TVA, achizitiile trebuie sa fie efectuate de persoana impozabila in scopul operatiunilor taxabile ale acesteia ori altor operatiuni care dau drept de deducere si, in amonte, aceste bunuri sau servicii sa fie prestate de o alta persoana impozabila. Conditiile de forma se regasesc la art. 299 din Codul fiscal si normele de aplicare.
In concluzie:
Bonul fiscal poate sa nu fie stampilat, dar pentru deducerea TVA la achizitiile de bunuri si servicii, bonurile fiscale trebuie sa indeplineasca conditiile unei facturi simplificate (valoare sub 100 euro), iar codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului trebuie sa fie mentionat pe bonul fiscal cu ajutorul aparatului de marcat electronic fiscal.
Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Mariana Prejbeanu, expert contabil, consultant fiscal si auditor financiar.
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz
Articole similare
Sanctiuni acordate pentru neemiterea bonului fiscal si obligatii in 2017Incasarea cu cardul. Cum procedam privind TVA-ul si casa de marcat fiscala?"Case de marcat - obligatii si termene". ANAF, despre incasarile ocazionale, fiscalizarea intarziata si incasarea dupa scoaterea raportului ZDeductibilitate cheltuieli si TVA. Cum procedam cu bonul fiscal?Controale antifrauda in 2023: DGAF anunta verificari in domenii economice cu slaba conformare fiscalaUltimele articole
Declaratia Unica 2024. 3 studii de caz utile contribuabililorLegislatia e-Factura, neclara: Facturi dublate si amenzi nelimitate, doar cateva dintre aspectele asupra carora CCF vrea lamuririAchizitii de marfuri pe baza de BON FISCAL. Pana in ce perioada poate fi solicitata factura?Completare D394 in 2023: Daca bonul fiscal si factura sunt emise in perioade fiscale diferite, acestea se vor declara fiecare la momentul emiteriiComerciantii care NU asigura conexiunea casei de marcat cu serverul ANAF pot fi sanctionati cu amenda de pana la 10.000 leiArticole similare
Emil Boc: OUG pentru combaterea evaziunii fiscale a adus la buget 3,6 miliarde de leiAjustare TVA in cazul persoanelor fizice inregistrate in scopuri de TVA. Cum procedati corect?Codul comercial: Facturare servicii externeTratamentul fiscal al TVA in cazul importurilor de bunuri in Romania. Informare ANAFInformatii suplimentare privind declaratiile cu termen la 25 iunieUltimele articole
Ordinul 779/2024: Dupa primirea Notificarii ANAF, poate fi solicitata corectarea erorilor materiale din decontul de TVAFacturare in E-Factura: CCF cere lamuriri in privinta emiterii de facturi de catre persoanele impozabile care au codul de TVA anulatCalendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta pe 25 aprilie 2024Inspectorii ANAF au demarat un numar ridicat de controale pe teme de TVA, de la inceputul lui 2024. Cum sa eviti amenzileSAF-T in 2024. Datele de la care categoriile de contribuabili sunt obligate sa transmita D406Articole similare
Spatiu inchiriat. Cum gestionam operatiunile prin casa de marcat si registrul de casa?Contabilitate ONG fara casier. Cum se fac inregistrarile de cheltuieli?Plati in valuta in numerar catre nerezidenti si shimb valutar la casele de schimb. Cum ne incadram in plafonul de plati?Societate cu mai multe magazine. Cum se stabileste obligativitatea tinerii registrelor de casa?Bon fiscal pierdut. Cum se inregistreaza plata in registrul de casa?Ultimele articole
PFA in 2023. In contextul adoptarii Legii 296/2023, trebuie intocmit REGISTRU DE CASA si pentru PFA-uri?Plafon plati numerar 2023: Care este plafonul de casa pentru o societate cu mai multe casierii?Dispozitia de plata. Ce este, cum se completeaza o dispozitie de plata, model si studii de caz utileDiminuarea soldului din registrul de casa. Note contabile de reglare5 lucruri de care afacerea ta are nevoie ca sa sa poti face comert ambulantArticole similare
Impozit pe profit: 4 modificari fiscale pe care firmele trebuie sa le aplice din 1 ianuarie 2023Venituri obtinute din Romania de nerezidenti. Prezentarea certificatului de rezidenta fiscalaDeclaratia 101 pentru o fundatieDeclaratia 390 VIES. Cum completam?Noul COD FISCAL: creste impozitul pe apartament, scade cel la case mariUltimele articole
Codul Fiscal, modificat prin OUG 34/2024. Care sunt schimbarileMicrointreprinderi in 2024. Cotele de impozit sunt de 1% sau 3%, in functie de cifra de afaceri si/sau de domeniul de activitateCodul Fiscal, modificat prin OUG 31/2024. Care sunt schimbarile in privinta impozitului micro, pe profit si TVAContractul de inchiriere: conditii, obligatii si modelPolitici si proceduri contabile. Amenzile ajung pana la 4.000 lei pentru firmele care nu le intocmescSfaturi de la experti
Facturi emise catre persoane fizice. Transmitere in sistemul e-Factura
Intrebare: Firma noastra presteaza servicii de inchiriere si vanzare de echipamente de constructii (schele, cofraje) avand clienti persoane fizice, cat si juridice pentru care se emit facturi. Este necesara transmiterea in sistemul e-Factura...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Societate nou infiintata. Optiune aplicare sistem de impunere pe veniturile microintreprinderilor
Intrebare: O persoana fizica detinea la 31.12.2023 patru societati cu detinere de peste 25% (trei microintreprinderi si una platitoare de impozit pe profit) a coror cifra de afaceri (cea de la art. 53 pentru verificarea plafonului pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<