Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum stam cu somajul in prezent? In atentia firmelor angajatoare

19-Apr-2017
2158

Sunt mari sanse ca, in 2017, intr-o tara in care antreprenoriatul cunoaste in continuare o tendinta de crestere, sa lipseasca punctul oportun de intalnire dintre cererea de pe piata de munca si oferta fortei de munca. Altfel spus, daca un profesionist dintr-un anumit domeniu ramane fara un loc de munca, se prea poate ca acesta sa nu stie la ce metode sa apeleze pentru a-si gasi rapid un nou loc de munca potrivit pentru profesia sa.



Statisticile INS sunt ingrijoratoare, aratand o rata a somajului de lunga durata care ar trebui sa ne alarmeze. Vorbim de o incidenta a somajului de lunga durata (ponderea persoanelor aflate in somaj de un an si peste in total someri) de 50,0% si de o incidenta a somajului de lunga durata in randul tineretului de 63,1%.

Potrivit celor mai noi date transmise de Institutul National de Statistica, anul trecut, rata de ocupare a populatiei in varsta de munca (15-64 ani) a fost de 61,6%, in crestere fata de 2015 cu 0,2 puncte procentuale. Ca si in anii anteriori, rata de ocupare era mai mare la barbati (69,7%, fata de 53,3% la femei), conform informatiilor publicate marti de Institutul National de Statistica. Pe medii de rezidenta, rata de ocupare a fost mai mare in mediul urban (62,6%, fata de 60,2% in mediul rural).

Rata de ocupare a tinerilor (15-24 ani) a fost de 22,3%, iar cea a persoanelor varstnice (55-64 ani) de 42,8%.

Nivelul cel mai ridicat al ratei de ocupare pentru persoanele in varsta de munca s-a inregistrat in randul absolventilor invatamantului superior (86,2%). De remarcat in aceasta privinta e faptul ca erau ocupate 65,2% dintre persoanele cu nivel mediu de educatie si numai 41,0% dintre cele cu nivel scazut de educatie. Cu toate acestea, putem fi optimisti si ne putem dori o crestere care sa treaca de 90% in cazul ambelor categorii. Putem observa cat de mic e procentul persoanelor cu nivel scazut de educatie, angajate in campul muncii.

Salariatii, in crestere fata de anul precedent (+139 mii persoane), au detinut in continuare cea mai mare pondere (73,4%) in totalul populatiei ocupate. In anul 2016 lucratorii pe cont propriu si lucratorii familiali neremunerati reprezentau 25,6% din populatia ocupata. Din nou, o pondere mica si in aceasta privinta.

Lucratorii calificati in agricultura, silvicultura si pescuit reprezentau 19,4% din totalul populatiei ocupate. Ponderi insemnate in totalul populatiei ocupate detineau si muncitorii calificati (16,6%), specialistii in diverse domenii de activitate (15,2%) si lucratorii in domeniul serviciilor (14,9%).

Din totalul persoanelor ocupate, 23,1% lucrau in sectorul agricol, 29,9% in industrie sau constructii si 47,0% in servicii. in activitatile neagricole erau ocupate 6497 mii persoane, ponderi semnificative in randul acestora fiind detinute de cele care isi desfasurau activitatea in industria prelucratoare (24,6%), comert (18,1%) si constructii (10,4%).

In plus, din pacate, se remarca scaderi semnificative in ce priveste persoanele care, cel putin teoretic, ar fi putut beneficia de fonduri europene sau de sprijin din partea statului pentru a-si putea derula afaceri in agricultura. Veti remarca si ca in invatamant in 2016 au lucrat cu 9.000 mai putine persoane. Astfel, comparativ cu anul 2015, a scazut numarul persoanelor care si-au desfasurat activitatea in agricultura, silvicultura si pescuit (-232 mii persoane), dar si al celor care au lucrat in invatamant (-9 mii persoane), administratie publica si aparare (-8 mii persoane), industria extractiva, informatii si comunicatii si tranzactii imobiliare (toate in scadere cu 4 mii persoane fata de anul precedent). Cele mai semnificative cresteri fata de anul precedent s-au inregistrat in industria prelucratoare (+46 mii persoane), constructii (+42 mii persoane), comert (+28 mii persoane) si hoteluri si restaurante (+19 mii persoane).

Din totalul persoanelor ocupate in anul 2016, au lucrat cu program partial 723 mii persoane (8,6%). Marea majoritate a persoanelor ocupate cu program partial lucrau in sectorul agricol (82,8%).

Conform INS, anul trecut, durata medie efectiva a saptamanii de lucru pentru activitatea principala a fost de 38,8 ore pe saptamana; 130 mii persoane au desfasurat si activitati secundare, lucrand in medie 12,9 ore pe saptamana.

Rata somajului a fost de 5,9%, in scadere fata de anul precedent (6,8% in 2015). Pe sexe, ecartul dintre cele doua rate ale somajului a fost de 1,6 puncte procentuale (6,6% la barbati fata de 5,0% la femei), iar pe medii de rezidenta de 0,7 puncte procentuale (6,3% in rural fata de 5,6% in urban).

Rata somajului avea nivelul cel mai ridicat (20,6%) in randul tinerilor (15-24 ani).somajul a afectat in masura mai mare absolventii invatamantului scazut si mediu, pentru care rata somajului a fost de 7,6%, respectiv 6,2%. Rata somajului a fost de doar 3,1% in cazul persoanelor cu studii superioare.

Rata somajului de lunga durata (in somaj de un an si peste) a fost de 3,0%, iar incidenta somajului de lunga durata (ponderea persoanelor aflate in somaj de un an si peste in total someri) a fost de 50,0%. Un procent mare cel de 50%, ceea ce indica o situatie alarmanta. Trebuie identificate astfel cauzele care prelungesc si/sau mentin o rata atat de mare a perioadelor de somaj care depaseste un an de zile.

Pentru tineri (15-24 ani), rata somajului de lunga durata (in somaj de sase luni si peste) a fost de 13,0%, iar incidenta somajului de lunga durata in randul tineretului de 63,1%. In aceeasi nota alarmanta se incheie statisticile, in conditiile in care somajul de lunga durata in cadrul categoriei de varsta de 15-24 ani este de 63,1%. Cu siguranta, ne-am dori ca in ce priveste acest segment sa vedem o crestere si in ce priveste datele care arata invatamantul absolvit. Cu toate acestea, un lucru e cert: o problema exista si in aceasta zona si trebuie remediata urgent.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Cum stam cu somajul in prezent? In atentia firmelor angajatoare":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
NOUTATILE din CODUL FISCAL aduse de Legea 296/2023 – lista completa + data intrarii in vigoare –

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
NOUTATILE din CODUL FISCAL aduse de Legea 296/2023 – lista completa + data intrarii in vigoare –


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti

  • Declaratia 205

    Intrebare: In luna aprilie 2023 profitul anului 2022 a fost repartizat in totalitate pentru distribuirea de dividende catre actionari persoane fizice. In urma aprobarii situatiilor financiare - 31.12.2022, in luna iunie s-a facut plata...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<

  • Proiect in faza de preserie

    Intrebare: Societatea noastra are un proiect in faza preserie pentru productia de piese auto. In perioada pana la intrare in serie se desfasoara teste de fabricatie, in acest sens consumandu-se materii prime si materiale. As dori opinia...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<



Subiectele saptamanii

  • E-Factura: Facturile trebuie transmise in sistem cel tarziu in 5 sau 20 de zile de la data emiterii?

    • Sunt societate comerciala cu capital de stat. Avand in vedere ART 10 (7) OUG 120/2021 Termenul - limita pentru transmiterea facturilor prevazute la alin. (1) in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura este de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile calendaristice de la data - limita prevazuta pentru emiterea facturii la art. 319 alin. (16) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. (alineat introdus prin art....» citeste mai departe aici

  • Impozit chirii 2024. Noutati si studii de caz utile

    • OUG 115/2023 a adus modificari semnificative in ceea ce priveste impozitarea veniturilor din chirii pentru persoanele fizice, incepand cu anul 2024. Noutati impozit chirii 2024 VENITUL BRUT DIN CEDAREA FOLOSINTEI BUNURILOR Pana la 31.12.2023, art. 84 alin. 1 din Codul fiscal, prevedea: ”Venitul brut din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendarea bunurilor agricole, reprezinta totalitatea sumelor in bani si/sau echivalentul in...» citeste mai departe aici

  • Plafon casierie 2024. Ce se intampla cu sumele ce depasesc plafonul de 50.000 lei

    • Care e opinia dvs. in legatura cu tratarea sumei peste plafonul legal de casa ca venit din alte surse cu declararea si plata impozitului aferent de 10%? Plafon casierie 2024 – raspunsul specialistului: Din informatiile prezentate retinem ca sunteti o societate cu raspundere limitata neplatitoare de impozit pe profit a carei activitate este, potrivit codului CAEN 3011 Constructia de nave si structuri plutitoare. Intrebarea d-voastra face subiectul Legii nr. 70/2015 pentru intarirea...» citeste mai departe aici

  • RO e-Transport. Obligatii, noutati in 2024 si lista produselor vizate

    • Inca de la 1 iulie 2022, prin OUG 41/2022, a fost implementat sistemul RO e-Transport, care trebuie utilizat pentru monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal pe teritoriul Romaniei. Desi sistemul a fost obligatoriu inca de acum doi ani, amenzile pentru nedeclarare s-au aplicat abia de la 1 ianuarie 2023. Mentionam ca si in 2024 se vor aplica cateva schimbari in privinta sistemului. Este vorba despre extinderea listei de bunuri cu risc fiscal (de la 1 martie), care nu a fost...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Utilizarea sistemului in relatia B2B devine obligatorie din 1 ianuarie sau din 1 iulie 2024?

    • Va rog sa precizati care e textul de lege care precizeaza obligativitatea incepand cu data de 01.01.2024 a raportarii/transmiterii facturilor prin sistem RO E FACTURA, in relatia B2B. Doar din lecturarea OUG 120/2021 asa cum a fost aceasta modificata prin OUG 115/2023 si legea 296/2023, ar rezulta ca aceasta obligatie intervine la 01.07.2024. Utilizare E-Factura in relatia B2B – raspunsul specialistului: Pentru a raspunde intrebarii privind obligativitatea transmiterii facturilor prin...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica 2024. Care este modul corect de completare, cu exemple pentru toate tipurile de venit

    • Prin OPANAF nr. 6/2024, in vigoare din 9 ianuarie a.c., a fost aprobat noul model al formularului 212 referitor la declararea impozitului pe veniturile realizate si contributiile sociale datorate pe anul 2023, precum si la impozitul estimat si contributiile sociale aferente anului 2024. Formularul a fost suferit modificari importante fata de anul trecut, determinate de aparitia unor obligatii fiscale noi sau de cresterea salariului minim pe economie – lucruri care au impus introducerea...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2024 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

NOUTATILE din CODUL FISCAL aduse de Legea 296/2023 – lista completa + data intrarii in vigoare –

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016