
Raportul Special
realizat de specialisti
Sunt mari sanse ca, in 2017, intr-o tara in care antreprenoriatul cunoaste in continuare o tendinta de crestere, sa lipseasca punctul oportun de intalnire dintre cererea de pe piata de munca si oferta fortei de munca. Altfel spus, daca un profesionist dintr-un anumit domeniu ramane fara un loc de munca, se prea poate ca acesta sa nu stie la ce metode sa apeleze pentru a-si gasi rapid un nou loc de munca potrivit pentru profesia sa.
Potrivit celor mai noi date transmise de Institutul National de Statistica, anul trecut, rata de ocupare a populatiei in varsta de munca (15-64 ani) a fost de 61,6%, in crestere fata de 2015 cu 0,2 puncte procentuale. Ca si in anii anteriori, rata de ocupare era mai mare la barbati (69,7%, fata de 53,3% la femei), conform informatiilor publicate marti de Institutul National de Statistica. Pe medii de rezidenta, rata de ocupare a fost mai mare in mediul urban (62,6%, fata de 60,2% in mediul rural).
Rata de ocupare a tinerilor (15-24 ani) a fost de 22,3%, iar cea a persoanelor varstnice (55-64 ani) de 42,8%.
Nivelul cel mai ridicat al ratei de ocupare pentru persoanele in varsta de munca s-a inregistrat in randul absolventilor invatamantului superior (86,2%). De remarcat in aceasta privinta e faptul ca erau ocupate 65,2% dintre persoanele cu nivel mediu de educatie si numai 41,0% dintre cele cu nivel scazut de educatie. Cu toate acestea, putem fi optimisti si ne putem dori o crestere care sa treaca de 90% in cazul ambelor categorii. Putem observa cat de mic e procentul persoanelor cu nivel scazut de educatie, angajate in campul muncii.
Salariatii, in crestere fata de anul precedent (+139 mii persoane), au detinut in continuare cea mai mare pondere (73,4%) in totalul populatiei ocupate. In anul 2016 lucratorii pe cont propriu si lucratorii familiali neremunerati reprezentau 25,6% din populatia ocupata. Din nou, o pondere mica si in aceasta privinta.
Lucratorii calificati in agricultura, silvicultura si pescuit reprezentau 19,4% din totalul populatiei ocupate. Ponderi insemnate in totalul populatiei ocupate detineau si muncitorii calificati (16,6%), specialistii in diverse domenii de activitate (15,2%) si lucratorii in domeniul serviciilor (14,9%).
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Din totalul persoanelor ocupate, 23,1% lucrau in sectorul agricol, 29,9% in industrie sau constructii si 47,0% in servicii. in activitatile neagricole erau ocupate 6497 mii persoane, ponderi semnificative in randul acestora fiind detinute de cele care isi desfasurau activitatea in industria prelucratoare (24,6%), comert (18,1%) si constructii (10,4%).
In plus, din pacate, se remarca scaderi semnificative in ce priveste persoanele care, cel putin teoretic, ar fi putut beneficia de fonduri europene sau de sprijin din partea statului pentru a-si putea derula afaceri in agricultura. Veti remarca si ca in invatamant in 2016 au lucrat cu 9.000 mai putine persoane. Astfel, comparativ cu anul 2015, a scazut numarul persoanelor care si-au desfasurat activitatea in agricultura, silvicultura si pescuit (-232 mii persoane), dar si al celor care au lucrat in invatamant (-9 mii persoane), administratie publica si aparare (-8 mii persoane), industria extractiva, informatii si comunicatii si tranzactii imobiliare (toate in scadere cu 4 mii persoane fata de anul precedent). Cele mai semnificative cresteri fata de anul precedent s-au inregistrat in industria prelucratoare (+46 mii persoane), constructii (+42 mii persoane), comert (+28 mii persoane) si hoteluri si restaurante (+19 mii persoane).
Din totalul persoanelor ocupate in anul 2016, au lucrat cu program partial 723 mii persoane (8,6%). Marea majoritate a persoanelor ocupate cu program partial lucrau in sectorul agricol (82,8%).
Conform INS, anul trecut, durata medie efectiva a saptamanii de lucru pentru activitatea principala a fost de 38,8 ore pe saptamana; 130 mii persoane au desfasurat si activitati secundare, lucrand in medie 12,9 ore pe saptamana.
Rata somajului a fost de 5,9%, in scadere fata de anul precedent (6,8% in 2015). Pe sexe, ecartul dintre cele doua rate ale somajului a fost de 1,6 puncte procentuale (6,6% la barbati fata de 5,0% la femei), iar pe medii de rezidenta de 0,7 puncte procentuale (6,3% in rural fata de 5,6% in urban).
Rata somajului avea nivelul cel mai ridicat (20,6%) in randul tinerilor (15-24 ani).somajul a afectat in masura mai mare absolventii invatamantului scazut si mediu, pentru care rata somajului a fost de 7,6%, respectiv 6,2%. Rata somajului a fost de doar 3,1% in cazul persoanelor cu studii superioare.
Rata somajului de lunga durata (in somaj de un an si peste) a fost de 3,0%, iar incidenta somajului de lunga durata (ponderea persoanelor aflate in somaj de un an si peste in total someri) a fost de 50,0%. Un procent mare cel de 50%, ceea ce indica o situatie alarmanta. Trebuie identificate astfel cauzele care prelungesc si/sau mentin o rata atat de mare a perioadelor de somaj care depaseste un an de zile.
Pentru tineri (15-24 ani), rata somajului de lunga durata (in somaj de sase luni si peste) a fost de 13,0%, iar incidenta somajului de lunga durata in randul tineretului de 63,1%. In aceeasi nota alarmanta se incheie statisticile, in conditiile in care somajul de lunga durata in cadrul categoriei de varsta de 15-24 ani este de 63,1%. Cu siguranta, ne-am dori ca in ce priveste acest segment sa vedem o crestere si in ce priveste datele care arata invatamantul absolvit. Cu toate acestea, un lucru e cert: o problema exista si in aceasta zona si trebuie remediata urgent.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
ANOFM: RATA SOMAJULUI, in scadere in luna aprilieVesti mai putin bune privind inflatia si somajul in zona euroAntreprenoriatul, solutia grea de iesire din somajGhid pentru infiintarea de intreprinderi sociale. Ce spuneti de acest nou model de afacere?INS: RATA SOMAJULUI in luna iulie ramane la 4,2%Ultimele articole
OUG 132/2020: Masuri de sprijin pentru angajati si angajatori. Reducerea timpului de lucru, acordarea indemnizatiilor si telemuncaConcediu de odihna dupa somaj tehnic. Baza de calculRATA SOMAJULUI, in scadere in luna iulie, fata de aceeasi perioada a anului trecutRATA SOMAJULUI, la cea mai scazuta cota din ultimii 26 de ani, a doua luna consecutivCNP revizuieste in scadere prognoza privind cresterea economica a Romaniei in 2018Articole similare
Instructiuni privind remedierea si corectarea suspendarilor lipsa din baza de date Reges ITMOrdinul 831/600/2015 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii zilierilorModificarea Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscalDocumentar fiscal: Diferente de impozitare. Persoanele impozabile si grupul fiscal unicDetasare salariat. Care va fi tratamentul fiscal al cheltuielilor?Ultimele articole
[MODEL] Contract imprumut salariat, reglementari cheie si monografie contabilaVenituri neimpozabile. Ce venituri intra in plafonul lunar de 33% in 2025Deducerea personala de baza a crescut din ianuarie 2025. Impact asupra salariilor si impozitului pe venitSalariu minim majorat in 2025. Ce amenzi se aplica firmelor care NU transmit modificarile in REVISALReminder ANAF! Declaratii fiscale scadente la 27 ianuarie 2025Articole similare
Justificarea cheltuielilor sociale aferente unui eveniment cu ocazia zilei de 1 IunieEfectele cresterii salariului minim brut pe tara din 1 ianuarie 2018Piata de munca din Romania se pregateste de relansare cu ajutorul FMINou proiect de OUG pentru intreprinderile mici si mijlociiParvan (AOAR) explica de ce noul Cod fiscal nu incurajeaza muncaUltimele articole
Controale GDAF: Inspectorii verifica operatorii care efectueaza ITP pentru autovehiculeDecont precompletat e-TVA. Ordonanta 70/2024 ar putea fi AMANATA pana in 2025Min. Muncii a confirmat! Salariul minim va creste la 3700 lei din 1 iulie 2024Reprezentantii IMM-urilor RESPING scaderea pragului de la 500.000 la 100.000 euro pentru microintreprinderiSalariu minim: A aparut ordonanta cu modicarea salariului minim incepand cu 1 septembrie 2023?Articole similare
Contract civil de prestari servicii incheiat cu o persoana fizica. Ce contributii se retin?Calcul salariu si contributii cu cotele din anul 2018Codul fiscal 2011 - Titlul IX (partea a VIII)Actualizare Declaratia 112 pentru 2014. Cine e obligat sa depuna formularul?Facilitatile fiscale pentru persoane cu handicapUltimele articole
Politici contabile 2025. Nerespectarea reglementarilor in vigoare este amendata cu pana la 10.000 leiCe trebuie sa stii despre elaborarea procedurilor contabileProcedura inventarierii patrimoniului + alte zeci de proceduri contabile pentru societatiDeclaratia 112 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareD112 in 2024. A fost aprobat un nou model de formular prin Ordinul 3796/2024Articole similare
Amanarea la plata a obligatiilor fiscale restanteCum se corecteaza facturile cu TVA emise gresit? Speta zilei cu Irina DumitrescuINScrieri la seminarul pentru Contabilitatea INStitutiilor Publice. Tot ce trebuie sa stiti ca profesionist in domeniuCheltuieli deductibile LIMITAT: dobanzi aferente imprumuturilorAfacerile hand-made pot participa gratuit la targul national pentru artizanat. Cazarea si transportul se deconteazaUltimele articole
Cheltuieli deductibile. Reparatiile suportate prin CASCO sunt sau nu deductibileONPCSB si spalarea banilor. Cum se inregistreaza o entitate raportoare in evidentele ONPCSBTransferul de afacere. Reglementari cheie si implicatii fiscaleGHID PRACTIC pentru implementarea legii privind auditul internDecontare servicii turistice in 2025. Conditii, documente si implicatii fiscaleSfaturi de la experti
Impozit si contributii sociale pe venitul din arenda 2025
Intrebare: Societatea a luat in arenda teren. Cum calculam impozitul pe venit, CAS si CASS? Se achita sume intre 1.000 lei si 80.000 lei/persoana.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Depunere declaratii dupa radiere
Intrebare: In data de 12.03.2025, o societate a primit certificatul de radiere. In data de 15.03.2025, pe site-ul ANAF, societatea figureaza ca persoana impozabila a carei inregistrare in scopuri de tva a fost anulata. Tot pe site-ul ANAF,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA