Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum trebuie sa aplice firmele OUG 67/2023 privind plafonarea adaosurilor la anumite produse

28-Iul-2023
10983
Cum trebuie sa aplice firmele OUG 67/2023 privind plafonarea adaosurilor la anumite produse

Suntem o fabrica de paine care vinde produsele prin magazine proprii si catre alti clienti (en-gros). Conform OUG 67/2023, care va fi si cum vom stabili cota de adaos incepand din luna august?



Cum stabilim costul de productie? Ce cheltuieli intra in costul de productie? Costurile cu magazinele proprii (salarii, chirie, energie,etc.) intra in costul de productie? Costurile de distributie a produselor catre clienti persoane juridice (salarii soferi, costuri masini transport) intra in costul de productie? Cand se da aceasta declaratie pe propria raspundere? La solicitarea organelor de control sau trebuie sa insoteasca livrarile?

Aplicare OUG 67/2023 – raspunsul specialistului:

1. Adaosul practicat la punctul de desfacere cu amanuntul al marfii transferate din productie (vanzarea produselor prin magazinele proprii)

 Conform art. 3 din OUG 67/2023 privind instituirea unei masuri cu caracter temporar de combatere a cresterii excesive a preturilor la unele produse agricole si alimentare:
“Art. 3. -
(1) Masura cu caracter temporar de combatere a cresterii excesive a preturilor consta in limitarea adaosurilor comerciale practicate pentru produsele prevazute in anexa, dupa cum urmeaza:
a) cota de adaos comercial practicata de procesator este de maximum 20% fata de costul de productie al produsului, calculat potrivit reglementarilor contabile in vigoare, respectiv Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in care sunt incluse cheltuielile directe si indirecte;
b) cota de adaos comercial practicata in mod cumulat pe intreg lantul de distributie, indiferent de numarul distribuitorilor de pe lant, este de maximum 5% fata de pretul de achizitie la care se adauga cheltuielile operationale;


c) cota de adaos comercial practicata de comerciant la vanzarea cu amanuntul si cash&carry este de maximum 20% fata de pretul de achizitie, la care se adauga cheltuielile directe si indirecte ale comerciantului; in cota de adaos comercial de maximum 20% vor fi incluse si remizele si risturnele, prevazute in art. 3 pct. 6 din Legea nr. 81/2022 privind practicile comerciale neloiale dintre intreprinderi in cadrul lantului de aprovizionare agricol si alimentar.”

Asadar, cota de adaos pentru procesator, inteleg ca sunteti o unitate de productie este limitata la 20% fata de costul de productie pentru produsele prevazute expres in Anexa la actul normativ.
Probabil neclaritatea este daca puteti aplica si cei 20% de la litera c), in opinia mea nu, intrucat transferul dintre gestiunea de productie si gestiunea de desfacere cu amanuntul facandu-se la costul de productie si nu la cel de vanzare catre terti in regim cu ridicata (en gros). Cel mult, fata de vanzarea cu ridicata din gestiunea de productie, la gestiunea cu amanuntul veti mai putea adauga la costul de achizitie si cheltuielile directe si indirecte aferente acesteia (salariati, energie, amortismente etc.).
In concluzie, in cazul dvs. adaosul comercial este plafonat la 20% atat pentru vanzarile directe cu amanuntul, cat si pentru cele cu ridicata.

2. Stabilirea costului de productie 

Paragraful din lege anterior redat care stabileste plafonarea adaosului la 20% fata de costul de productie stipuleaza ca acesta din urma este cel calculat potrivit reglementarilor contabile invocand legea contabilitatii 82/1991, cu precizarea (nota proprie) ca toate referirile din respectivul act normativ fac trimitere la reglementarile contabile aplicabile, in cazul nostru OMFP 1802/2014 privind Reglementarile contabile, OMFP 1826/2003 pentru aprobarea Precizarilor privind unele masuri referitoare la organizarea si conducerea contabilitatii de gestiune s.a.m.d.
In concluzie, urmarind respectarea prevederilor actelor normative anterior enumerate, societatea dvs. are obligatia asigurarii (ca si pana la OUG 67/2023) in mod transparent a costurilor de productie pe fiecare tip/sortiment de produs, aplicand ulterior cota de adaos limitata de 20% la acele produse care apar in Anexa ordonantei 67/2023.

Precizarile din OMFP 1826/2003 stipuleaza urmatoarele:
"Costul de productie se calculeaza cel tarziu lunar, in functie de metoda de calcul utilizata, respectiv metoda costului standard, metoda pe comenzi, metoda pe faze, metoda globala, metoda direct costing sau alte metode adoptate de persoana juridica in functie de modul de organizare a productiei, specificul activitatii, particularitatile procesului tehnologic si de necesitatile proprii. Metoda costului standard ia in considerare nivelurile normale ale consumurilor de materiale si consumabile, manoperei, eficientei si capacitatii de productie. Aceste niveluri trebuie revizuite periodic si ajustate, daca este necesar, in functie de conditiile existente la un moment dat. Diferentele de pret fata de costul de achizitie sau de productie trebuie evidentiate distinct in contabilitate, fiind recunoscute in costul activului.
Costul de productie sau de prelucrare al stocurilor cuprinde cheltuielile directe aferente productiei, si anume: materiale directe, energie consumata in scopuri tehnologice, manopera directa si alte cheltuieli directe de productie, precum si cota cheltuielilor indirecte de productie alocata in mod rational ca fiind legata de fabricatia acestora.
Costul complet cuprinde costul de productie plus cheltuielile generale de administratie si cheltuielile de desfacere, repartizate rational.

In costul bunurilor, lucrarilor, serviciilor nu trebuie incluse urmatoarele elemente care se recunosc drept cheltuieli ale perioadei in care au survenit:

a) pierderile de materiale, manopera sau alte costuri de productie inregistrate peste limitele normal admise;

b) cheltuielile de depozitare, cu exceptia cazurilor in care astfel de costuri sunt necesare in procesul de productie, anterior trecerii intr-o noua faza de fabricatie;

c) regiile generale de administratie care nu participa la aducerea stocurilor in forma si in locul in care se gasesc in prezent;

d) costurile de desfacere;
e) regia fixa nealocata costului.
Cheltuielile perioadei sunt acele cheltuieli reprezentate de consumurile de bunuri si servicii aferente perioadei curente, care nu se pot identifica pe obiectele de calculatie stabilite, deoarece nu participa efectiv la obtinerea stocurilor, fiind necesare la realizarea activitatii in ansamblul ei."
Totodata, pct. 8 subpunctul 7 din IMFP 1802/2014 defiuneste costul de productie astfel:
"7. cost de productie inseamna pretul de achizitie al materiilor prime si al materialelor consumabile si alte cheltuieli care pot fi atribuite direct bunului in cauza.

Costul de productie sau de prelucrare al stocurilor, precum si costul de productie al imobilizarilor cuprind cheltuielile directe aferente productiei, si anume: materiale directe, energie consumata in scopuri tehnologice, manopera directa si alte cheltuieli directe de productie, costul proiectarii produselor, precum si cota cheltuielilor indirecte de productie alocata in mod rational ca fiind legata de fabricatia acestora.

Costurile de conversie (prelucrare) a stocurilor includ costurile direct legate de unitatile produse, cum ar fi costurile cu manopera directa. De asemenea, ele includ si alocarea sistematica a regiei fixe si variabile de productie generata de transformarea materialelor in produse finite. Regia fixa de productie consta in acele costuri indirecte de productie care raman relativ constante, indiferent de volumul productiei, cum sunt: amortizarea, intretinerea sectiilor si utilajelor, precum si costurile cu conducerea si administrarea sectiilor. Regia variabila de productie consta in acele costuri indirecte de productie care variaza direct proportional sau aproape direct proportional cu volumul productiei, cum sunt materialele indirecte si forta de munca indirecta.

Alocarea regiei fixe de productie asupra costurilor de conversie se face pe baza capacitatii normale a instalatiilor de productie. Nivelul real de productie poate fi folosit daca se considera ca acesta aproximeaza capacitatea normala. Valoarea cheltuielilor cu regia fixa alocate fiecarei unitati de productie nu se majoreaza ca urmare a obtinerii unei productii scazute sau a neutilizarii unor echipamente. Cheltuielile de regie nealocate sunt recunoscute drept cheltuiala in perioada in care sunt suportate. In perioadele in care se inregistreaza o productie neobisnuit de mare, valoarea cheltuielilor cu regia fixa alocate fiecarei unitati de productie este diminuata, astfel incat stocurile sa nu fie evaluate la o valoare mai mare decat costul lor. Regia variabila de productie este alocata fiecarei unitati de productie pe baza folosirii reale a instalatiilor de productie.

Un proces de productie poate conduce la obtinerea simultana a mai multor produse, de exemplu, in cazul obtinerii produselor cuplate sau in cazul in care exista un produs principal si altul secundar. Atunci cand costurile de conversie nu se pot identifica distinct, pentru fiecare produs in parte, acestea se aloca pe baza unei metode rationale, aplicate cu consecventa. Alocarea se poate baza, de exemplu, pe valoarea de vanzare relativa a fiecarui produs, fie in stadiul de productie in care produsele devin identificabile in mod distinct, fie in momentul finalizarii procesului de productie. Prin natura lor, majoritatea produselor secundare au o valoare nesemnificativa. In acest caz, ele sunt adesea evaluate la valoarea realizabila neta si aceasta valoare se deduce din costul produsului principal. Ca urmare, valoarea contabila a produsului principal nu difera in mod semnificativ de costul sau.

In situatia in care anumite costuri (regii) generale sau costuri de proiectare a produselor pot fi identificate ca avand legatura cu unele stocuri, acestea se includ in costul stocurilor respective.

(...)
In costul de productie al bunului se include o proportie rezonabila din cheltuielile de regie fixe sau variabile atribuibile indirect bunului in cauza, in masura in care acestea se refera la perioada de productie. Includerea in costul stocurilor a regiilor generale poate fi adecvata in masura in care reprezinta costuri suportate pentru a aduce stocurile in locul si forma dorite.

In costul de productie nu se includ costurile de distributie;"

Va recomand si parcurgerea Sectiunii 4.5 “Active circulante” din Reglementarile contabile adoptate prin OMFP 1802/2014, precum si prevederile din OMPF 1826/2003 pct. 2.3.

3. Costurile cu magazinele proprii nu intra in costul de productie dar vor intra in costul de achizitie definit la lit. c) a art. 3 din OUG 67/2023.

4. Astfel cum am redat mai sus prevederile din Reglementarile contabile, costurile de distributie NU vor intra in costul de productie.

5. Alin. (3) si (4) ale aceluiasi art. 3 din OUG 67/2023 specifica urmatoarele:
“(3) Comercializarea produselor din anexa, pe perioada de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, se face doar cu prezentarea dovezilor de catre operatorii economici prevazuti la art. 2 cu privire la valoarea adaosului comercial aplicat produselor vandute. In cazul vanzarilor succesive intre operatorii economici prevazuti la alin. (1) lit. b), comercializarea produselor din anexa se face doar cu prezentarea dovezilor valorii adaosului comercial cumulat.
(4) Dovezile prevazute la alin. (3) constau in declaratii pe propria raspundere semnate de reprezentantii legali ai operatorilor economici prevazuti la art. 2 sau de alte persoane imputernicite in acest scop.”
Din pacate actul normativ nu este foarte analitic vizavi de aceasta declaratie, in opinia mea ea va trebui modificata/innoita de fiecare data cand se modifica cota de adaos (adica suficient de des, dat fiind faptul ca in general pretul de vanzare este relativ fix, in timp ce costurile de productie pot varia).
In intelegerea mea pe actuala forma a normei legale, declaratia va trebui sa insoteasca livrarile cu ridicata pe intregul lant de distributie conform art. 3 lit. b) din OUG 67/2023, cu alte cuvinte fiecare veriga din lant (distribuitor) va trebui sa detina declaratiile de la cei de dinaintea lui si sa intocmeasca, la randul sau respectiva declaratie.


Raspuns oferit in luna iulie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Calcul impozit pe profit. Exemplu si reglementari cheie

    • Impozitul pe profit reprezinta o obligatie fiscala esentiala pentru companiile care isi desfasoara activitatea in Romania. Determinarea acestuia implica aplicarea unei cote de impozitare, conform legislatiei fiscale in vigoare. In acest articol, vom analiza reglementarile cheie legate de impozitul pe profit si vom oferi un exemplu practic pentru a intelege mai bine procesul de calcul si obligatiile asociate. » citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii, modificata prin OUG 138/2024. Balanta de verificare trebuie intocmita lunar

    • OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1222 din 5 decembrie 2024 si prevede, printre altele, mai multe modificari asupra Legii contabilitatii. Conform documentului, balanta de verificare va trebui sa fie intocmita lunar. Legea contabilitatii, modificata prin OUG 138/2024. Balanta de verificare trebuie intocmita lunar Referitor la balanta de verificare,...» citeste mai departe aici

  • Inventariere anuala. Trebuie efectuata obligatoriu la data de 31 decembrie?

    • Scopul inventarierii anuale este acela al stabilirii situatiei patrimoniale reale a societatii, respectiv a tuturor elementelor de active, datorii si capitaluri inregistrate in evidentele societatii in baza carora se intocmesc situatiile financiare anuale. Inventarierea anuala este reglementata la alin 2 al punctului 1 din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobate prin OMFP 2861/2009: 1. -...» citeste mai departe aici

  • 10+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitatea

    • Cu ce probleme majore va veti confrunta in 2025? Este suficient sa parcurgeti lucrarea Taxare 2025. Noutatile Codului fiscal care expune clar absolut toate schimbarile intrate recent in vigoare (sau care vor intra curand), grupate in 2 mari categorii, cu subiecte esentiale pentru mediul fiscal-contabil: A. Noutati fiscale 1. Taxa pe valoarea adaugata 2. Impozit pe veniturile microintreprinderilor 3. Accize 4. Noutati privind salarii si beneficii extrasalariale 5. Sistemul RO...» citeste mai departe aici

  • Semnare bilant anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmei

    • Legea contabilitatii a fost modificata prin OUG 138/2024 si prevede mai multe schimbari in privinta bilantului anual. A fost introdusa prevederea conform careia situatiile financiare anuale trebuie semnate in mod obligatoriu si de reprezentantul legal al firmei. Semnare bilant anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmei OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor...» citeste mai departe aici

  • E-TVA: Obligatiile privind Notificarea de conformare, amanate pana pe 1 iulie 2025

    • Conform OUG 138/2024, anumite obligatii privind Notificarea de conformare RO e-TVA au fost amanate pana pe 1 iulie 2025. OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1222 din 5 decembrie 2024. E-TVA: Obligatiile privind Notificarea de conformare, amanate pana pe 1 iulie 2025 A fost modificat OUG nr. 70/2024 in vederea amanarii pana la data de 1 iulie 2025 a...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016