Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Curtea de Conturi a gasit 5 nereguli la ANAF. Inspectorii au invocat legi care nu se aplica si controale prea lungi

30-Ian-2020
2989

Curtea de Conturi a publicat neregulile regasite la Directia Generala Antifrauda Fiscala in rapoartele pe anii 2018 si 2019. Printre acestea se numara actiuni de control prea lungi (uneori fara a fi mentionat motivul pentru care se efectueaza), legile aplicate nu sunt corecte sau sunt incheiate procese-verbale de control in lipsa reprezentantilor legali ai societatilor comerciale devenite intre timp “firme fantoma”.

 

O analiza a rapoartelor a fost facuta de Hotnews.ro. Iata care sunt cele 5 nereguli identificate de Curtea de Conturi:

1. A fost constatata durata exagerat de mare a unor actiuni de control, precum si nefinalizarea unor actiuni de control incluse in Planul de control inca din anul 2014;

2. Procedurile si instrumentele utilizate pentru determinarea riscului fiscal nu au fost utilizate/nu exista proceduri formalizate cu privire la:

- analiza de risc in vederea identificarii/selectarii contribuabililor cu risc fiscal ridicat si identificarea de noi domenii, identificarea activitatilor cu risc fiscal;

- constituirea si utilizarea unei baze de date in care sa fie evidentiati comerciantii cu activitate in mediul online in vederea selectarii comerciantilor cu risc fiscal mare.

3. Referitor la modul de intocmire a actelor de control:

- au fost identificate situatii de neaplicare a sanctiunii complementare, constand in suspendarea activitatii operatorului economic la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor pentru 30 de zile, in cazurile in care inspectorii antifrauda au constatat nerespectarea de catre agentii economici a prevederilor OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale;

- in unele acte de control se mentioneaza ca s-au intocmit procese-verbale de ridicare de inscrisuri dar, de fapt acestea nu au fost intocmite si nici nu s-au ridicat inscrisuri;

- in unele cazuri, declararea in inactivitate fiscala s-a facut cu intarziere;

- nu in toate cazurile sunt precizate in mod punctual obiectivele controlului;

- s-a constatat ca, in anul 2018, 1.006 actiuni de control au fost finalizate intr-o perioada mai mare de 100 de zile.

4. Conform Hotnews.ro, au existat situatii in care:

- in procesele-verbale intocmite de inspectorii antifrauda fiscala au fost mentionate acte normative care nu pot fi imputate societatilor comerciale;

- procesele-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor au continut erori materiale sau faptele sanctionate au fost descrise insuficient, ceea ce a condus la anularea acestora;

- sanctiunea aplicata nu a fost proportionala cu gradul de pericol social al faptei savarsite;

- prin procesele-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor au fost aplicate sanctiuni contraventionale pentru fapte prescrise la data respectiva;

- nu au fost motivate deciziile de instituire a masurilor asiguratorii, respectiv pericolul ca debitorul sa se sustraga de la urmarire, sa-si ascunda, eventual sa-si risipeasca patrimoniul;

- masurile asiguratorii dispuse nu au fost stabilite in limita a 150% din valoarea creantei estimate.

5. Actiunile de control la societati cu risc fiscal ridicat au fost uneori neefectuate in timp real, fapt ce a condus la urmatoarele situatii:

- incheierea de procese-verbale de control in lipsa reprezentantilor legali ai societatilor comerciale devenite intre timp „firme fantoma”;

- instituirea de masuri asiguratorii pentru debite estimate, de cele mai multe ori, in urma consultarii bazelor de date si a informatiilor din aplicatiile informatice ale ANAF, dupa ce activele societatilor comerciale au fost instrainate;

- finalizarea actiunilor de control si instituirea de masuri asiguratorii cu putin timp inainte de intrarea societatilor comerciale in insolventa, nemaifiind posibila individualizarea creantei prin efectuarea de inspectii fiscale in vederea inscrierii la masa credala, instantele judecatoresti desfiintand masurile asiguratorii;

- intocmirea de sesizari penale dupa ce unii reprezentanti legali ai societatilor comerciale auditate – cetateni straini, parasisera deja teritoriul Romaniei.

Pentru mai multe detalii despre acest subiect, consultati:

-Raportul public al Curtii de Conturi pe anul 2018;

-Rapoartele privind finantele publice locale 2018;

-Raportul de activitate pe anul 2019.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sponsorizarile catre persoanele fizice bolnave. Reglementari cheie

    • In Romania, companiile au posibilitatea de a ajuta persoanele fizice care se confrunta cu probleme de sanatate, insa acest sprijin trebuie acordat in conformitate cu anumite cerinte legale specifice. Pentru ca procesul sa se desfasoare corect si transparent, atat companiile care ofera ajutorul, cat si beneficiarii acestuia trebuie sa inteleaga cu claritate distinctia fundamentala intre sponsorizare si donatie, deoarece fiecare forma de sprijin implica obligatii fiscale si juridice diferite. In...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitati

    • Conform profit.ro, Guvernul a aprobat astazi o ordonanta de urgenta prin care termenul pentru obligativitatea utilizarii sistemului e-Factura de catre micii producatori agricoli este amanat pana la 1 octombrie 2025. Aceeasi amanare se aplica si institutelor sau centrelor culturale ale altor state, care activeaza in Romania pe baza unor acorduri interguvernamentale.» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscal

    • De la intrarea in vigoare a raportarii SAF-T, firmele trebuie sa fie tot mai atente la codurile fiscale aplicate in fisierul D406. Una dintre situatiile frecvente este cea in care se emite o factura pentru o vânzare deja incasata cu bon fiscal. In acest articol iti aratam ce cod SAF-T trebuie sa folosesti, cum se face inregistrarea contabila corecta si care sunt cerintele ANAF in acest caz. Informatiile sunt utile mai ales pentru contribuabilii platitori de TVA care vând cu amanuntul...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • Obiecte de inventar. MONOGRAFIE contabila privind casarea obiectelor de inventar

    • In practica, firmele se confrunta frecvent cu situatii in care anumite obiecte de inventar se deterioreaza iremediabil si nu mai pot fi utilizate in activitatea economica. In lipsa predarii catre o unitate specializata pentru casare, este important ca scoaterea acestora din gestiune sa fie realizata corect din punct de vedere contabil si fiscal. In acest articol explicam care sunt pasii necesari: de la documentele obligatorii (inventariere, proces-verbal, decizia de scoatere), pana la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe dividende. Se plateste la data AGA sau la fiecare transa?

    • Distribuirea profitului sub forma de dividende este o practica obisnuita in cadrul societatilor comerciale. Totusi, in spatele acestui proces aparent simplu, se afla o serie de obligatii fiscale importante. Impozitul pe dividende, momentul retinerii, declararii si platii acestuia, precum si modificarile legislative intervenite, trebuie tratate cu atentie pentru a evita erori sau sanctiuni. In acest articol, prezentam un studiu de caz concret care clarifica modul de aplicare corecta a regulilor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016