Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

De ce e avantajos sa accesati esalonarea la plata a obligatiilor fiscale restante

14-Iun-2017
1849

Pentru a veni in sprijinul contribuabililor care se confrunta cu dificultati financiare, autoritatile fiscale transmis persoanelor fizice si juridice care inregistraza obligatii fiscale restante ca pot solicita organului fiscal esalonari la plata debitelor restante pe o perioada de cel mult 5 ani, in conformitate cu prevederile Titlului VII “Colectarea creantelor fiscale", Capitolul IV "Inlesniri la


plata" din Codul de procedura fiscala aprobat prin Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Continutul cererii de acordare a esalonarii la plata, documentele justificative necesare, precum si Procedura de aplicare a acordarii esalonarii la plata de catre organele fiscale subordonate ANAF sunt aprobate prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 90/2016, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 45 din 20 ianuarie 2016.

Va prezentam, la modul general, avantajele accesarii unei esalonari la plata, conditiile si situatiile specifice de acordare a esalonarii.

1. Avantajele derularii unei esalonari la plata a) neinceperea sau suspendarea executarii silite pentru:
- obligatiile esalonate
- obligatiile care constituie conditie de mentinere a valabilitatii esalonarii (obligatii cu termene de plata ulterioare datei comunicarii deciziei de esalonare, diferentele rezultate din declaratii rectificative, obligatii restante nestinse la data comunicarii deciziei de esalonare si necuprinse in esalonare, obligatii pentru care a incetat suspendarea executarii dupa comunicarea deciziei de esalonare etc.)

In functie de forma de executare silita aplicata, suspendarea are ca efect:

** in cazul popririi bancare:
- mentinerea indisponibilizarii asupra sumelor existente in cont la data comunicarii adresei de suspendare, contribuabilul putand efectua plati din acestea numai pentru plata obligatiilor de care depinde mentinerea esalonarii;

- incetarea indisponibilizarii in privinta incasarilor viitoare.
** in cazul tertilor popriti - incetarea indisponibilizarii sumelor datorate de acestia contribuabilului.
** in cazul sechestrelor - oprirea procedurii de executare silita asupra bunurilor ce fac obiectul sechestrelor.
b) posibilitatea participarii la licitatiile publice deoarece obligatiile fiscale esalonate la plata nu sunt considerate obligatii fiscale restante daca se afla in termenul de plata prevazut in graficul de esalonare;
c) amanarea penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor fiscale esalonate, in vederea anularii la finalizarea esalonarii; 
d) necalcularea si nedatorarea penalitatilor de intarziere pe perioada esalonarii la plata (cu exceptia situatiei privind achitarea cu intarziere a ratei de esalonare).

2. Conditii generale de accesare a unei esalonari la plata (cumulative)

- sa aiba depuse toate declaratiile fiscale (la data eliberarii certificatului de atestare fiscala);
- sa se afle in dificultate generata de lipsa temporara de disponibilitati banesti;
- sa aiba capacitate financiara de plata pe perioada de esalonare;
- sa nu fie in procedura insolventei sau in dizolvare;
- sa nu se fi stabilit raspunderea potrivit legislatiei privind insolventa si/sau raspunderea solidara, conform Codului de procedura fiscala. Daca actele de stabilire a raspunderii sunt definitive in sistemul cailor administrative si judiciare de atac, iar suma a fost achitata, conditia se considera a fi indeplinita;
- sa aiba constituita garantia.

3. Mentiuni privind garantiile

Tipuri de garantii:

- mijloace banesti consemnate pe numele contribuabilului la dispozitia organului fiscal la o unitate a Trezoreriei Statului sau scrisoare de garantie bancara/polita de asigurare de garantie - valoarea trebuie sa acopere sumele esalonate si dobanzile pe perioada esalonarii; 
- sechestrul asigurator instituit asupra bunurilor contribuabilului;
- contract de ipoteca sau gaj in favoarea organului fiscal, avand ca obiect bunuri proprietate a unei terte persoane, libere de orice sarcini, cu exceptia sechestrelor aplicate de catre organul fiscal, daca valoarea bunului este acoperitoare pentru obligatiile tertului si pentru garantarea obligatiilor ce se esaloneaza. in acest caz, ipoteca se instituie numai pentru un singur contribuabil.

Valoarea garantiilor reale - trebuie sa acopere sumele esalonate, dobanzile pe perioada esalonarii, plus un procent de pana la 16%, in functie de perioada de esalonare (2,3,4 sau 5 ani).

In cazul ipotecii mobiliare - bunul sa nu aiba durata de functionare expirata conform Legii nr. 15/1994, insa se accepta totusi astfel de bunuri numai daca au fost supuse reevaluarii potrivit regulilor contabile.

In cazul bunurilor oferite pentru sechestru asiguratoriu care sunt deja ipotecate sau gajate - valoarea lor sa acopere valoarea pentru garantarea obligatiilor esalonate, cat si valoarea pentru care sunt constituite eventuale ipoteci/gajuri in favoarea altor creditori.

4. Situatii specifice

Exceptand situatia contribuabililor - persoane juridice, care, potrivit legii (art 193 alin. (3) din Codul de procedura fiscala), nu au obligatia constituirii de garantii (institutii publice, autoritati/servicii publice autonome infiintate prin lege organica, unitati si institutii de cercetare de drept public, institutii de invatamant superior de stat) legislatia distinge mai multe situatii
de acordare a esalonarii la plata, in functie de starea patrimoniala a contribuabilului si de nivelul obligatiilor de plata, respectiv:

 A. persoane juridice cu obligatii fiscale de pana la 20.000 lei
- exceptate de la constituirea de garantii;
- perioada de esalonare - cel mult 5 ani; 
- beneficiaza de amanarea la plata a penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor fiscale esalonate la plata, in vederea anularii.

 B. persoane juridice cu obligatii fiscale in cuantum mai mare sau egal cu 20.000 lei
- constituie garantii;
- perioada de esalonare - cel mult 5 ani;
- beneficiaza de amanarea la plata a penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor fiscale esalonate la plata, in vederea anularii.

 C. debitori care nu detin bunuri in proprietate si care nu constituie garantii

- perioada de esalonare - cel mult 6 luni (indiferent de cuantumul obligatiilor fiscale);
- penalitatile de intarziere aferente obligatiilor fiscale principale esalonate - nu se amana la plata si se includ in esalonare, deci nu pot fi anulate.

D. debitori care detin in proprietate bunuri, dar sunt insuficiente pentru a constitui garantiile prevazute de lege
- constituie garantii la valoarea bunurilor detinute;
- perioada de esalonare - cel mult 5 ani (indiferent de cuantumul obligatiilor fiscale);
- penalitatile de intarziere aferente obligatiilor fiscale principale esalonate - nu se amana la plata si se includ in esalonare, deci nu pot fi anulate.
E. debitori care, desi detin bunuri in patrimoniu, nu pot constitui garantii intrucat sunt gajate si/sau ipotecate in totalitate in favoarea altor creditori si nu aduc nici garantii constituite in favoarea lor de un tert
- perioada de esalonare - cel mult 6 luni ( indiferent de cuantumul obligatiilor fiscale);
- penalitatile de intarziere aferente obligatiilor fiscale principale esalonate - nu se amana la plata si se includ in esalonare, deci nu pot fi anulate.

5. Prevederi speciale aplicabile contribuabililor incadrati in categoria contribuabililor cu risc fiscal mic

** Criterii de incadrare in aceasta categorie:
- nu are fapte inscrise in cazierul fiscal;
- niciunul dintre administratori nu a detinut, in ultimii 5 ani, calitatea de administrator la persoane juridice lichidate la care au ramas obligatii fiscale neachitate;
- nu se afla in inactivitate temporara inscrisa la registrul comertului;
- nu are obligatii fiscale restante mai vechi de 6 luni;
- nu a inregistrat pierderi in fiecare din ultimii 3 ani fiscali consecutivi - sunt infiintate cu minimum 12 luni anterior depunerii cererii.

** Conditii de acordare:
- cerere;
- conditii generale (exceptie : conditia referitoare la dificultatea financiara);
- garantie : 20% din valoarea garantiilor stabilite ca regula generala.

Perioada de acordare a esalonarii - maximum 12 luni. In acest caz, contribuabilul beneficiaza de amanarea la plata a penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor fiscale esalonate la plata, in vederea anularii la finalizarea esalonarii. 

Sursa: Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Galati

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "De ce e avantajos sa accesati esalonarea la plata a obligatiilor fiscale restante":
Rating:

Nota: 4.5 din 2 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Fiscul s-a decis! Declaratia Unica se va depune si-n format hartie! (proiect de Ordin)
    • UPDATE 20 iunie 2019 Dupa lupte “seculare” care au durat mai bine de doua saptamanii, Agentia Nationala de Administrare Fiscala s-a decis: Declaratia Unica – cea care are termen de depunere data de 31 iulie 2019 – se va depune si in format hartie! Proiectul de Ordin privind modificare modului de depunere a Declaratiei vine in contextul in care OUG 35/2019 publicat in M.Of. In data de 30 mai, abroga paragraful din legea 227/2015 privind Codul Fiscal, in care era prevazut...» citeste mai departe aici

  • Senatul A RESPINS proiectul de majorare a ajutorului de stat pentru familiile monoparentale
    • UPDATE 20 iunie 2019 Proiectul de majorare a ajutorului de stat pentru familiile monoparentale a fost respins in Senat. Comisiei de fond si-a argumentat decizia prin faptul ca daca s-ar aproba proiectul "s-ar crea paralelism legislativ cu Legea nr. 277/2010” privind alocatia pentru sustinerea familiei, republicata, care stabileste forme de sprijinire a familiilor cu venituri reduse, inclusiv familia monoparentala. In acest caz, decizia finala apartine Camerei Deputatilor. La Camera, pana...» citeste mai departe aici

  • Sponsorizarea unui salariat. Monografie contabila
    • "Administratorul societatii (platitoare de impozit pe profit) doreste sa acorde un ajutor unui salariat prin intermediul unei sponsorizari. Ajutorul acordat consta in achizitia unor electrocasnice. Este posibil acest lucru sau se considera venit salarial? Care este monografia contabila?". La aceste intrebari va raspunde unul dintre expertii nostri, in cele ce urmeaza. Raspunsul specialistului Potrivit art 4 lit (i) din Legea 32/1994 privind sponsorizarea, poate fi beneficiar al sponsorizarii:...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Finantelor: Actul normativ pentru scoaterea Vamii din subordinea ANAF va fi adoptat in luna iulie
    • Desi nici nu a fost inca pus in dezbatere publica, seful de la Finante anunta deja ca actul normativ privind scoaterea Vamii din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) va fi adoptat in luna iulie, a afirmat. Declaratia a fost facuta, miercuri, de ministrul Finantelor Publice, Eugen Teodorovici, la Forumul "Managementul integrat al frontierelor in contextul Presedintiei Romaniei la Consiliul Uniunii Europene". Acesta precizeaza ca astfel se va asigura independenta totala a...» citeste mai departe aici

  • Propunere legislativa in Senat: Persoanele aflate in concediu de crestere copil isi pot suplimenta veniturile lucrand ca bone
    • Potrivit unei propuneri legislative inregistrate la Senat pentru dezbatere, mamele care se afla in concediu de crestere copil (CCC) pot sa-si suplimenteze veniturile din perioada concediului lucrand ca bone. Asadar, initiatorii proiectului propun modificarea si completarea legii nr. 167 din 2014 privind exercitarea profesiei de bona, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel incat persoanele aflate in CCC sa poata avea grija si de alti copii, nu doar de copiii proprii. Regula...» citeste mai departe aici

  • Refacturare servicii primite de la o persoana impozabila in regim special de scutire
    • "Societatea A inregistrata in scopuri de TVA in Romania, primeste o factura fara TVA pentru servicii de traducere de la o societate B din Romania (neplatitoare de TVA - regimul special pentru intreprinderi mici). Societatea A refactureaza 50% din contravaloarea acestui serviciu catre societatea C din Romania, societatea inregistrata ca platitoare de TVA", arata unul dintre cititorii nostri care are doua intrebari pe care le enuntam in cele ce urmeaza: 1. Avand in vedere ca factura initiala este...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016