Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

De ce e avantajos sa accesati esalonarea la plata a obligatiilor fiscale restante

14-Iun-2017
212

Pentru a veni in sprijinul contribuabililor care se confrunta cu dificultati financiare, autoritatile fiscale transmis persoanelor fizice si juridice care inregistraza obligatii fiscale restante ca pot solicita organului fiscal esalonari la plata debitelor restante pe o perioada de cel mult 5 ani, in conformitate cu prevederile Titlului VII “Colectarea creantelor fiscale", Capitolul IV "Inlesniri la


plata" din Codul de procedura fiscala aprobat prin Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Continutul cererii de acordare a esalonarii la plata, documentele justificative necesare, precum si Procedura de aplicare a acordarii esalonarii la plata de catre organele fiscale subordonate ANAF sunt aprobate prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 90/2016, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 45 din 20 ianuarie 2016.

Va prezentam, la modul general, avantajele accesarii unei esalonari la plata, conditiile si situatiile specifice de acordare a esalonarii.

1. Avantajele derularii unei esalonari la plata a) neinceperea sau suspendarea executarii silite pentru:
- obligatiile esalonate
- obligatiile care constituie conditie de mentinere a valabilitatii esalonarii (obligatii cu termene de plata ulterioare datei comunicarii deciziei de esalonare, diferentele rezultate din declaratii rectificative, obligatii restante nestinse la data comunicarii deciziei de esalonare si necuprinse in esalonare, obligatii pentru care a incetat suspendarea executarii dupa comunicarea deciziei de esalonare etc.)

In functie de forma de executare silita aplicata, suspendarea are ca efect:

** in cazul popririi bancare:

Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii
Legea prevenirii: 105 secrete legale care te scapa de control
Legea prevenirii: 105 secrete legale care te scapa de control
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii

- mentinerea indisponibilizarii asupra sumelor existente in cont la data comunicarii adresei de suspendare, contribuabilul putand efectua plati din acestea numai pentru plata obligatiilor de care depinde mentinerea esalonarii;

- incetarea indisponibilizarii in privinta incasarilor viitoare.
** in cazul tertilor popriti - incetarea indisponibilizarii sumelor datorate de acestia contribuabilului.
** in cazul sechestrelor - oprirea procedurii de executare silita asupra bunurilor ce fac obiectul sechestrelor.
b) posibilitatea participarii la licitatiile publice deoarece obligatiile fiscale esalonate la plata nu sunt considerate obligatii fiscale restante daca se afla in termenul de plata prevazut in graficul de esalonare;
c) amanarea penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor fiscale esalonate, in vederea anularii la finalizarea esalonarii; 
d) necalcularea si nedatorarea penalitatilor de intarziere pe perioada esalonarii la plata (cu exceptia situatiei privind achitarea cu intarziere a ratei de esalonare).

2. Conditii generale de accesare a unei esalonari la plata (cumulative)

- sa aiba depuse toate declaratiile fiscale (la data eliberarii certificatului de atestare fiscala);
- sa se afle in dificultate generata de lipsa temporara de disponibilitati banesti;
- sa aiba capacitate financiara de plata pe perioada de esalonare;
- sa nu fie in procedura insolventei sau in dizolvare;
- sa nu se fi stabilit raspunderea potrivit legislatiei privind insolventa si/sau raspunderea solidara, conform Codului de procedura fiscala. Daca actele de stabilire a raspunderii sunt definitive in sistemul cailor administrative si judiciare de atac, iar suma a fost achitata, conditia se considera a fi indeplinita;
- sa aiba constituita garantia.

3. Mentiuni privind garantiile

Tipuri de garantii:

- mijloace banesti consemnate pe numele contribuabilului la dispozitia organului fiscal la o unitate a Trezoreriei Statului sau scrisoare de garantie bancara/polita de asigurare de garantie - valoarea trebuie sa acopere sumele esalonate si dobanzile pe perioada esalonarii; 
- sechestrul asigurator instituit asupra bunurilor contribuabilului;
- contract de ipoteca sau gaj in favoarea organului fiscal, avand ca obiect bunuri proprietate a unei terte persoane, libere de orice sarcini, cu exceptia sechestrelor aplicate de catre organul fiscal, daca valoarea bunului este acoperitoare pentru obligatiile tertului si pentru garantarea obligatiilor ce se esaloneaza. in acest caz, ipoteca se instituie numai pentru un singur contribuabil.

Valoarea garantiilor reale - trebuie sa acopere sumele esalonate, dobanzile pe perioada esalonarii, plus un procent de pana la 16%, in functie de perioada de esalonare (2,3,4 sau 5 ani).

In cazul ipotecii mobiliare - bunul sa nu aiba durata de functionare expirata conform Legii nr. 15/1994, insa se accepta totusi astfel de bunuri numai daca au fost supuse reevaluarii potrivit regulilor contabile.

In cazul bunurilor oferite pentru sechestru asiguratoriu care sunt deja ipotecate sau gajate - valoarea lor sa acopere valoarea pentru garantarea obligatiilor esalonate, cat si valoarea pentru care sunt constituite eventuale ipoteci/gajuri in favoarea altor creditori.

4. Situatii specifice

Exceptand situatia contribuabililor - persoane juridice, care, potrivit legii (art 193 alin. (3) din Codul de procedura fiscala), nu au obligatia constituirii de garantii (institutii publice, autoritati/servicii publice autonome infiintate prin lege organica, unitati si institutii de cercetare de drept public, institutii de invatamant superior de stat) legislatia distinge mai multe situatii
de acordare a esalonarii la plata, in functie de starea patrimoniala a contribuabilului si de nivelul obligatiilor de plata, respectiv:

 A. persoane juridice cu obligatii fiscale de pana la 20.000 lei
- exceptate de la constituirea de garantii;
- perioada de esalonare - cel mult 5 ani; 
- beneficiaza de amanarea la plata a penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor fiscale esalonate la plata, in vederea anularii.

 B. persoane juridice cu obligatii fiscale in cuantum mai mare sau egal cu 20.000 lei
- constituie garantii;
- perioada de esalonare - cel mult 5 ani;
- beneficiaza de amanarea la plata a penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor fiscale esalonate la plata, in vederea anularii.

 C. debitori care nu detin bunuri in proprietate si care nu constituie garantii

- perioada de esalonare - cel mult 6 luni (indiferent de cuantumul obligatiilor fiscale);
- penalitatile de intarziere aferente obligatiilor fiscale principale esalonate - nu se amana la plata si se includ in esalonare, deci nu pot fi anulate.

D. debitori care detin in proprietate bunuri, dar sunt insuficiente pentru a constitui garantiile prevazute de lege
- constituie garantii la valoarea bunurilor detinute;
- perioada de esalonare - cel mult 5 ani (indiferent de cuantumul obligatiilor fiscale);
- penalitatile de intarziere aferente obligatiilor fiscale principale esalonate - nu se amana la plata si se includ in esalonare, deci nu pot fi anulate.
E. debitori care, desi detin bunuri in patrimoniu, nu pot constitui garantii intrucat sunt gajate si/sau ipotecate in totalitate in favoarea altor creditori si nu aduc nici garantii constituite in favoarea lor de un tert
- perioada de esalonare - cel mult 6 luni ( indiferent de cuantumul obligatiilor fiscale);
- penalitatile de intarziere aferente obligatiilor fiscale principale esalonate - nu se amana la plata si se includ in esalonare, deci nu pot fi anulate.

5. Prevederi speciale aplicabile contribuabililor incadrati in categoria contribuabililor cu risc fiscal mic

** Criterii de incadrare in aceasta categorie:
- nu are fapte inscrise in cazierul fiscal;
- niciunul dintre administratori nu a detinut, in ultimii 5 ani, calitatea de administrator la persoane juridice lichidate la care au ramas obligatii fiscale neachitate;
- nu se afla in inactivitate temporara inscrisa la registrul comertului;
- nu are obligatii fiscale restante mai vechi de 6 luni;
- nu a inregistrat pierderi in fiecare din ultimii 3 ani fiscali consecutivi - sunt infiintate cu minimum 12 luni anterior depunerii cererii.

** Conditii de acordare:
- cerere;
- conditii generale (exceptie : conditia referitoare la dificultatea financiara);
- garantie : 20% din valoarea garantiilor stabilite ca regula generala.

Perioada de acordare a esalonarii - maximum 12 luni. In acest caz, contribuabilul beneficiaza de amanarea la plata a penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor fiscale esalonate la plata, in vederea anularii la finalizarea esalonarii. 

Sursa: Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Galati

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "De ce e avantajos sa accesati esalonarea la plata a obligatiilor fiscale restante":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Casare stocuri vechi de materii prime si produse finite. Ce tratament fiscal se aplica?
    • Regasiti mai jos tratamentul fiscal (din punct de vedere al impozitului pe profit si TVA) aferent stocurilor vechi de materii prime si produselor finite pe care doreste sa le caseze firma. Iata raspunsul specialistului: Tratamentul fiscal aplicat in cazul scoaterii din gestiune a stocurilor vechi de materii prime si produse finite este urmatorul: Cheltuiala cu scoaterea din gestiune a stocurilor casate, precum si TVA aferenta acestora, este nedeductibila la calculul impozitului pe profit este...» citeste mai departe aici

  • Descoperiti cea mai usoara modalitate de a intelege toate aspectele fiscal-contabile
    • Legile sunt permanent modificate, iar sa fiti la curent cu noutatile si sa intelegeti toate aspectele fiscal-contabile importante este extrem de dificil. Este vital, insa, sa actionati conform legii, pentru ca inspectorii ANAF sunt atenti la toate detaliile. Cu siguranta va intrebati care este cea mai buna modalitate de a fi informat si de a aplica legea in mod corect. Aceasta este intrebarea pe care ne-am pus-o si noi, precum si profesionistii cu care stam de vorba. Iar concluzia la care am...» citeste mai departe aici

  • Pensiile de serviciu nu vor mai putea depasi salariile nete
    • Guvernul Romaniei a adoptat zilele trecute o ordonanta de urgenta care stabileste ca pensiile de serviciu nu se vor mai majora, anual, prin raportare la cresterile salariale, ci doar in functie de coeficientul de inflatie, asa cum se procedeaza, in prezent, in cazul pensiilor reglementate de Legea 263/2010. Actul normativ prevede, de asemenea, ca valoarea neta a pensiei de serviciu nu va mai putea depasi media soldelor/salariilor nete cuprinse in baza de calcul a pensiei. Precizam ca niciuna...» citeste mai departe aici

  • Documentatia pentru obtinerea venitului minim garantat si a alocatiei pentru sustinerea familiei a fost simplificata
    • Guvernul a adoptat recent un proiect de Hotarare prin care simplifica documentatia necesara obtinerii unor beneficii sociale, respectiv a venitului minim garantat, a alocatiei pentru sustinerea familiei si a ajutorului pentru incalzire. Documentul adoptat de Executiv introduce si noi conditii si criterii in acordarea ajutoarelor de urgenta. Practic, Hotararea de Guvern modifica si completeaza Normele metodologice de aplicare a Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat, Normele de aplicare...» citeste mai departe aici

  • Majorarea accizei la carburanti poate aduce pierderi la bugetul de stat
    • Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) atrage atentia asupra faptului ca o majorare a accizei la carburanti ar putea aduce pierderi la bugetul de stat si solicita Guvernului sa nu adopte o astfel de masura de la 1 septembrie 2017. Un comunicat transmis de UNTRR si citat de Agerpres mentioneaza ca “in cazul in care statul va majora acciza cu 38 de bani pe litrul de motorina si benzina, transportatorii romani care efectueaza operatiuni de transport international...» citeste mai departe aici

  • Primariile vor putea cumpara actiunile detinute de Ministerul Energiei la societatile producatoare de agent termic
    • Guvernul a adoptat recent o ordonanta de urgenta care creeaza cadrul legal prin care pachetele de ac?iuni de?inute de catre statul roman la societatile producatoare de agent termic sa poata fi transferate cu titlu oneros catre primarii. In concret, transferul pachetelor de actiuni se realizeaza cu indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii: Unitatea administrativ-teritoriala sa fi solicitat, in baza hotararii consiliului local sau consiliului general al municipiului Bucuresti, transferul...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.