Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Debitor in faliment. Cum procedam cand avem o creanta partial asigurata si care e regimul TVA?

16-Iun-2015
1730

Dezbatem azi situatia in care creantele unei societati sunt asigurate prin intermediul unei societati de asigurare (Asiguratorul). Lunar se achita o prima de asigurare in cota procentuala din valoarea creantelor asigurate.

In luna octombrie 2014 pentru un client asigurat s-a deschis procedura insolventei in baza Legii 85/2014. Creanta neincasata la data declararii insolventei este de 300.000 lei. Conform contractului de asigurare, Asiguratorul plateste Societatii o despagubire in cota de 90% din valoarea creantei asigurate devenite incerte (270.000 lei.)

In Tabloul creditorilor este inscrisa Societatea prin Asigurator in calitate de mandatar. Orice suma recuperata in cadrul procedurii insolventei este incasata de catre Societate si se regularizeaza cu Asiguratorul platindu-I acestuia cota de 90%.

Ce aspecte importante sunt de avut in vedere referitor la inregistrarea in contabilitate si fiscalitatea veniturilor din despagubiri si a pierderilor din creante?

Asiguratorul a comunicat urmatoarele inregistrari contabile si tratamentul fiscal al veniturilor si cheltuielilor:
Incasarea despagubirii:
5121= 7581 270.000 lei venit neimpozabil
Scoaterea din evidenta a creantei:

Consilier Institutiile Statului in Control
Consilier Institutiile Statului in Control
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii

654=411 300.000 lei cheltuiala nedeductibila

In aceasta situatie, la declararea falimentului, societatea pierde posibilitatea de a recupera TVA. In plus, a inregistat o cheltuiala nedeductibila de 30.000 lei.

In baza carui temei legal putem discuta de incadrarea veniturilor din despagubiri ca venituri neimpozabile?


In baza prevederilor art. 21 alin. (4) lit. o) din Codul fiscal, nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabil pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 22, precum si pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, in alte situatii decat cele prevazute la art. 21 alin. (2) lit. n).

Astfel, sunt deductibile la determinarea profitului impozabil:

pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu pentru partea acoperita de provizion, potrivit art. 22,
pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, in situatiile prevazute la art. 21 alin. (2) lit. n) din Codul fiscal, respectiv:

1. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
2. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
3. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
4. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul.

In situatia in care procedura de faliment nu a fost inchisa consideram ca, la incasarea sumelor de la societatea de asigurari se va scoate din evidenta doar creanta acoperita de polita:

654=411 270.000 lei cheltuiala nedeductibila
5121= 7581 270.000 lei venit neimpozabil (art. 20 lit. c) din Codul fiscal – venit din recuperarea cheltuielilor nedeductibile).

In situatia in care se inchide procedura de faliment pe baza hotararii judecatoresti consideram ca cheltuielile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantei neincasate (diferenta de 30.000 lei) sunt deductibile conform art. 21 alin. (2) lit. n) din Codul fiscal si pentru aceasta suma se poate efectua si ajustarea taxei pe valoare adaugata conform art 138 lit. d) din Codul fiscal.

Potrivit acestuia, baza de impozitare a TVA se reduce in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila.
Art. 159 alin. (2) din Codul fiscal stabileste ca, in situatiile prevazute la art. 138 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 138 lit. d).

Astfel, baza de impozitare a TVA se reduce in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului, in baza hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila. In acest sens, societatea va emite o factura cu valorile inscrise cu semnul minus. Factura emisa nu se va transmite beneficiarului.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Dumitrescu, economist

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Debitor in faliment. Cum procedam cand avem o creanta partial asigurata si care e regimul TVA?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Ce declaratii se depun in noiembrie la ANAF?
    • Prin cele de mai jos, va oferim lista declaratiilor fiscale pe care le aveti de depus, dupa caz, la unitatile fiscale, la termenele-limita stabilite prin lege: 15 zile de la data de cand nu se mai realizeaza venituri Depunerea Declaratiei de inregistrare in evidenta persoanelor fizice care nu realizeaza venituri, precum si pentru stabilirea obligatiilor de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate - Formularul 604 Se depune pentru inregistrarea in evidenta persoanelor fizice fara...» citeste mai departe aici

  • CNIPMMR nu este de acord cu introducerea unei taxe de solidaritate de 2%
    • Avand in vedere intentia de introducere a unei taxe de solidaritate de 2% din fondul de salarii, platite de angajator, in contextul mutarii contributiilor de la angajator la angajat. CNIPMMR face urmatoarele precizari: I. In prezent contributiile platite exclusiv de angajator, sunt urmatoarele - Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale - 0,25% - Concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate - 0,85% - Asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale - 0,15%-0,85%...» citeste mai departe aici

  • La 25 octombrie 2017 e termenul pentru plata primei rate din impozitul pe venitul din activitati agricole si a CASS
    • Va aducem la cunostinta ca miercuri, 25 octombrie 2017, este termenul limita de plata a 50% din impozitul pe venit si a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de contribuabilii care obtin venituri din activitati agricole stabilite pe baza de norma de venit. Veniturile din activitati agricole sunt veniturile obtinute din desfasurarea, in mod individual sau intr-o forma de asociere fara personalitate juridica, a: cultivarii produselor agricole vegetale, exploatarii...» citeste mai departe aici

  • Veniturile aferente stocurilor de produse. Monografia contabila si baza impozabila corecta
    • In analiza de mai jos, societatea este persoana juridica romana. Productia se vinde drept marfa catre persoane fizice cu raport de gestiune si casa de marcat. Monografia folosita este urmatoarea: 601=301 x 345=711 x+2 371=345 x +2 (omit nota contabila de adaos comercial) 411 = 707 x+5 607 = 371 x+2 La sfarsitul lunii stocul in raportul de gestiune este zero. Contul 707 si 711 se inchid prin contul 121. Stabilim daca in baza de impozitare pentru venitul microintreprinderii intra doar contul 707...» citeste mai departe aici

  • Loteria bonurilor fiscale continua cu o noua extragere in data de 22 octombrie
    • Extragerea bonurilor fiscale castigatoare emise intre 1 si 30 septembrie 2017 este programata duminica, 22 octombrie 2017. Fondul de premiere este de 1 milion de lei, suma din care vor fi acordate cel mult 100 de premii. Selectia castigatorilor va fi realizata in doua etape. Duminica, 22 octombrie 2017, va fi organizata prima etapa, care va consta din extragerea bilelor care vor determina ziua emiterii si valoarea bonurilor castigatoare. Daca numarul cererilor de revendicare este mai mare de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"