Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Declararea veniturilor realizate. Optiunea pentru asigurarea in sistemul asigurarilor sociale de sanatate

13-Mai-2019
1232

"Care este solutia optima din punct de vedere fiscal de declarare a unor venituri obtinute ocazional de un tanar absolvent rezident in Romania din colaborarea cu un partener din UE in domeniul IT, respectiv crearea unor pagini Web? Tanarul nu este asigurat nici la sanatate, nici la sistemul public de pensii. Ar dori sa fie asigurat la sanatate. Veniturile estimate anual ar fi sub 12 salarii minine pe economie. Va rog sa mentionati si baza legala". De la acest caz plecam astazi in studiul propus spre dezbatere.

Raspunsul specialistului

Tratamentul fiscal aplicat veniturilor realizate depinde de modul de exercitare a activitatii si de natura prestatiei, fiind supuse impozitului pe venit, veniturile realizate din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, de persoanele fizice rezidente romane, cu domiciliul in Romania. Temeiul legal il reprezinta art. 59 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.

Astfel, in masura in care veniturile realizate sunt calificate drept venituri din activitati independente fiind respectate criteriile de independenta a activitatii reglementate de art. 7 pct. 3 din Codul fiscal, vor fi considerate ca fiind obtinute din Romania, potrivit art. 67 1 din Codul fiscal, indiferent daca sunt primite din Romania sau din strainatate, daca activitatea independenta se desfasoara in Romania. Veniturile din activitati independente fac obiectul declararii in vederea stabilirii impozitului pe venit prin intermediul Declaratiei unice.

In schimb, daca prestatiile efectuate constituie obiect al dreptului de autor, potrivit prevederilor Legii nr. 8/1996, veniturilor vor fi calificate drept venituri din proprietate intelectuala si vor fi considerate ca fiind obtinute din strainatate daca sunt primite de la un platitor de venit din strainatate. Art. 71 din Codul fiscal stabileste ca in ceea ce priveste veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, acestea pot fi considerate ca fiind obtinute din Romania, numai daca sunt primite de la un platitor de venit din Romania sau de la un nerezident prin intermediul unui sediu permanent al acestuia stabilit in Romania.

Din punctul de vedere al declararii veniturilor, si in ceea ce priveste veniturile din strainatate, obligatiile declarative corespunzatoare veniturilor din strainatate revin tot persoanei fizice prin intermediul Declaratiei unice depusa in conditiile reglementate de art. 130 din Codul fiscal.



Avand in vedere faptul ca veniturile realizate din strainatate se supun impozitarii prin aplicarea cotelor de impozit asupra bazei de calcul determinate dupa regulile proprii fiecarei categorii de venit, iar in cazul veniturilor din drepturilor de proprietate intelectuala, venitul net se determina prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea unei cote forfetare de 40% asupra venitului brut, aceasta solutie poate fi considerata mai avantajoasa in conditiile in care sunt indeplinite si conditiile de incadrare a prestatiei in obiectul drepturilor de autor.

In ceea ce priveste asigurarea in sistemul asigurarilor sociale de sanatate, aceasta se va putea realiza in mod optional potrivit art. 180 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, in situatia in care veniturile realizate se situeaza pentru anul curent sub valoare a 12 salarii minime brute pe tara.

Persoana datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate dupa cum urmeaza:

a) daca depune Declaratia unica pana la implinirea termenului legal de depunere, la o baza de calcul reprezentand valoarea a 6 salarii de baza minime brute pe tara, in vigoare la termenul legal prevazut pentru depunerea Declaratiei unice prevazute la art. 120 din Codul fiscal; sau

b) daca depune Declaratia unica dupa implinirea termenului legal de depunere la o baza de calcul echivalenta cu valoarea salariului de baza minim brut pe tara in vigoare la termenul legal de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, inmultita cu numarul de luni ramase pana la termenul legal de depunere a Declaratiei unice prevazute la art. 122, inclusiv luna in care se depune declaratia.

Persoana va dobandi calitatea de asigurat in sistemul de asigurari sociale de sanatate si are dreptul la pachetul de baza de la data depunerii declaratiei unice, potrivit art. 222 alin. (3) din Legea nr. 95/2006.

Precizam de asemenea ca in temeiul art. 154 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, tinerii de la 18 ani pana la varsta de 26 de ani, daca sunt elevi, inclusiv absolventii de liceu, pana la inceperea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni de la terminarea studiilor, ucenici sau studenti, studentii - doctoranzi care desfasoara activitati didactice, potrivit contractului de studii de doctorat, in limita a 4-6 ore conventionale didactice pe saptamana, sunt exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate. Daca insa realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor sau venituri lunare cumulate din activitati independente, activitati agricole, silvicultura si piscicultura peste valoarea salariului de baza minim brut pe tara, pentru aceste venituri datoreaza contributie. Totodata aceasta categorie de persoane exceptata de la plata contributiei beneficiaza de asigurare, fara plata contributiei potrivit art. 224 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 95/2006. Astfel, in masura in care sunt indeplinite conditiile prevazute de art. 154 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, persoana este considerata asigurata si nu mai trebuie sa recurga la asigurarea optionala reglementata de art. 180 din Codul fiscal.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Declararea veniturilor realizate. Optiunea pentru asigurarea in sistemul asigurarilor sociale de sanatate":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Noutati TVA. EXPLICATII si SOLUTII direct de la ANAF:
    • Am apelat la serviciile unui specialist de top in domeniul TVA, fost inspector ANAF, directia “Mari contribuabili” (discretia este de la sine inteleasa) pentru a limpezi neclaritatile, subtilitatile si implicatiile mai putin evidente ale legislatiei referitoare la aceasta taxa-vedeta. Rezultatul? Un material amplu, de cca 200 de pagini, structurat pe 6 teme majore privind TVA, care reuseste un lucru incredibil: sa faca ordine in aceasta legislatie stufoasa si sa ofere rapid solutii....» citeste mai departe aici

  • Reminder ANAF! Contribuabilii au termen limita data de 30 septembrie pentru a transmite 4 declaratii fiscale
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala reaminteste contribuabililor ca trebuie sa transmita, pana pe data de 30 septembrie, 4 declaratii fiscale, dupa cum urmeaza: 1. OBLIGATIA Depunerea Declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national aferente perioadei de raportare precedente (luna, trim. etc. ; perioada de raportare este cea declarata pentru depunerea decontului de TVA, prevazuta la art.322 din Legea nr.227/2015) - Formularul 394...» citeste mai departe aici

  • Legea consumatorului vulnerabil 2021: norme de aplicare, acte necesare si cand se pot depune dosarele
    • Incepand cu data de 1 noiembrie 2021 se va aplica Legea 226/2021 care stabileste noi masuri de protectie sociala pentru consumatorul vulnerabil de energie. Acest lucru inseamna ca persoanele cu venituri mai mici vor primi ajutor financiar din partea statului pentru incalzirea locuintei pe timpul iernii, dar si un ajutor suplimentar pentru consumul de energie. Ce inseamna consumator vulnerabil: definitie conform legii Consumatorul vulnerabil de energie este, conform Legii 226/2021, persoana...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016