Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Declararea veniturilor realizate. Optiunea pentru asigurarea in sistemul asigurarilor sociale de sanatate

13-Mai-2019
1153

"Care este solutia optima din punct de vedere fiscal de declarare a unor venituri obtinute ocazional de un tanar absolvent rezident in Romania din colaborarea cu un partener din UE in domeniul IT, respectiv crearea unor pagini Web? Tanarul nu este asigurat nici la sanatate, nici la sistemul public de pensii. Ar dori sa fie asigurat la sanatate. Veniturile estimate anual ar fi sub 12 salarii minine pe economie. Va rog sa mentionati si baza legala". De la acest caz plecam astazi in studiul propus spre dezbatere.

Raspunsul specialistului

Tratamentul fiscal aplicat veniturilor realizate depinde de modul de exercitare a activitatii si de natura prestatiei, fiind supuse impozitului pe venit, veniturile realizate din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, de persoanele fizice rezidente romane, cu domiciliul in Romania. Temeiul legal il reprezinta art. 59 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.

Astfel, in masura in care veniturile realizate sunt calificate drept venituri din activitati independente fiind respectate criteriile de independenta a activitatii reglementate de art. 7 pct. 3 din Codul fiscal, vor fi considerate ca fiind obtinute din Romania, potrivit art. 67 1 din Codul fiscal, indiferent daca sunt primite din Romania sau din strainatate, daca activitatea independenta se desfasoara in Romania. Veniturile din activitati independente fac obiectul declararii in vederea stabilirii impozitului pe venit prin intermediul Declaratiei unice.

In schimb, daca prestatiile efectuate constituie obiect al dreptului de autor, potrivit prevederilor Legii nr. 8/1996, veniturilor vor fi calificate drept venituri din proprietate intelectuala si vor fi considerate ca fiind obtinute din strainatate daca sunt primite de la un platitor de venit din strainatate. Art. 71 din Codul fiscal stabileste ca in ceea ce priveste veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, acestea pot fi considerate ca fiind obtinute din Romania, numai daca sunt primite de la un platitor de venit din Romania sau de la un nerezident prin intermediul unui sediu permanent al acestuia stabilit in Romania.

Din punctul de vedere al declararii veniturilor, si in ceea ce priveste veniturile din strainatate, obligatiile declarative corespunzatoare veniturilor din strainatate revin tot persoanei fizice prin intermediul Declaratiei unice depusa in conditiile reglementate de art. 130 din Codul fiscal.



Avand in vedere faptul ca veniturile realizate din strainatate se supun impozitarii prin aplicarea cotelor de impozit asupra bazei de calcul determinate dupa regulile proprii fiecarei categorii de venit, iar in cazul veniturilor din drepturilor de proprietate intelectuala, venitul net se determina prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea unei cote forfetare de 40% asupra venitului brut, aceasta solutie poate fi considerata mai avantajoasa in conditiile in care sunt indeplinite si conditiile de incadrare a prestatiei in obiectul drepturilor de autor.

In ceea ce priveste asigurarea in sistemul asigurarilor sociale de sanatate, aceasta se va putea realiza in mod optional potrivit art. 180 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, in situatia in care veniturile realizate se situeaza pentru anul curent sub valoare a 12 salarii minime brute pe tara.

Persoana datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate dupa cum urmeaza:

a) daca depune Declaratia unica pana la implinirea termenului legal de depunere, la o baza de calcul reprezentand valoarea a 6 salarii de baza minime brute pe tara, in vigoare la termenul legal prevazut pentru depunerea Declaratiei unice prevazute la art. 120 din Codul fiscal; sau

b) daca depune Declaratia unica dupa implinirea termenului legal de depunere la o baza de calcul echivalenta cu valoarea salariului de baza minim brut pe tara in vigoare la termenul legal de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, inmultita cu numarul de luni ramase pana la termenul legal de depunere a Declaratiei unice prevazute la art. 122, inclusiv luna in care se depune declaratia.

Persoana va dobandi calitatea de asigurat in sistemul de asigurari sociale de sanatate si are dreptul la pachetul de baza de la data depunerii declaratiei unice, potrivit art. 222 alin. (3) din Legea nr. 95/2006.

Precizam de asemenea ca in temeiul art. 154 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, tinerii de la 18 ani pana la varsta de 26 de ani, daca sunt elevi, inclusiv absolventii de liceu, pana la inceperea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni de la terminarea studiilor, ucenici sau studenti, studentii - doctoranzi care desfasoara activitati didactice, potrivit contractului de studii de doctorat, in limita a 4-6 ore conventionale didactice pe saptamana, sunt exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate. Daca insa realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor sau venituri lunare cumulate din activitati independente, activitati agricole, silvicultura si piscicultura peste valoarea salariului de baza minim brut pe tara, pentru aceste venituri datoreaza contributie. Totodata aceasta categorie de persoane exceptata de la plata contributiei beneficiaza de asigurare, fara plata contributiei potrivit art. 224 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 95/2006. Astfel, in masura in care sunt indeplinite conditiile prevazute de art. 154 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, persoana este considerata asigurata si nu mai trebuie sa recurga la asigurarea optionala reglementata de art. 180 din Codul fiscal.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Declararea veniturilor realizate. Optiunea pentru asigurarea in sistemul asigurarilor sociale de sanatate":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia beneficiarului real va fi amanata pana la 1 octombrie
    • In sedinta de coalitie de ieri s-a decis ca declaratia de beneficiar sa fie amanata pana la 1 octombrie, a scris ministrul economiei, Claudiu Nasui, pe pagina oficiala de Facebook. „Pana atunci vom incerca sa convingem coalitia sa revenim la sistemul din Austria. Adica sistemul care s-a aplicat si anul trecut in Romania, prin legea 108/2020, care nu chinuie sute de mii de firme cu o birocratie inutila. Declaratia de beneficiar real este o declaratie de aproximativ 10 foi prin care statul...» citeste mai departe aici

  • Contracte de comodat. Regimul fiscal al cheltuielilor
    • Va rog sa ma ajutati in tratamentul contabil si fiscal al urmatoarei spete: Administratorul societatii detine un contract de comodat pentru un mijloc de transport proriu pe care il foloseste la transportarea marfurilor pentru societatea pe care o detine. Pentru a descarca mai usor sacii cu marfa a facut niste modificari la mijlocul de transport in valoare de aproximativ 15.000lei care au fost facturate pe societate. Cheltuiala respectiva se considera deductibila daca avem contractul de comodat...» citeste mai departe aici

  • Finantele propun anularea unor obligatii accesorii in completarea facilitatilor fiscale adoptate prin OUG 69/2020
    • Ministerul Finantelor a publicat recent un nou Proiect OUG pentru modificarea si completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si pentru anularea unor obligatii accesorii. Conform notei de fundamantare, anularea unor obligatii accesorii in completarea facilitatilor fiscale adoptate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru instituirea unor masuri fiscale, cu...» citeste mai departe aici

  • Legea 123/2021, noi modificari privind raportarea angajamentelor transfrontaliere. Contribuabili exonerati de la aceasta obligatie
    • Legea nr. 123/2021 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 5/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 476 din 07 mai 2021. Conform actului normativ, in cazul in care exista mai multi intermediari, obligatia de raportare a informatiilor cu privire la aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii revine tuturor intermediarilor implicati in acelasi aranjament transfrontalier care...» citeste mai departe aici

  • Reminder ANAF! 25 mai -termen limita pentru depunerea a zece declaratii fiscale -
    • Administratia Judeteana a Finantelor Publice Teleorman informeaza contribuabilii ca 25 mai 2021 este termenul limita de depunere a urmatoarelor documente: - formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat"; CATEGORIILE DE CONTRIBUABILI - lunar - contribuabilii care au urmatoarele obligatii de plata la bugetul de stat: - impozit pe venitul persoanelor fizice: impozit pe veniturile din dividende distribuite persoanelor fizice, impozit pe veniturile din dobanzi, impozit...» citeste mai departe aici

  • Interactiunea firmelor si a persoanelor fizice autorizate cu ANAF ar putea sa se faca exclusiv on-line. Ce beneficii au contribuabilii?
    • Ministerul Finantelor a elaborat un proiect de act normativ prin care propune o serie de masuri necesare pentru protejarea sanatatii cetatenilor, pentru evitarea blocajelor in activitatea organelor fiscale centrale si pentru aplicarea unui tratament unitar debitorilor care au facut obiectul unei inspectii fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale, astfel incat acestia sa nu fie dezavantajati fata de ceilalti contribuabili care se afla in situatii similare. "Am publicat acest proiect...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016