Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Declararea veniturilor realizate. Optiunea pentru asigurarea in sistemul asigurarilor sociale de sanatate

13-Mai-2019
1111

"Care este solutia optima din punct de vedere fiscal de declarare a unor venituri obtinute ocazional de un tanar absolvent rezident in Romania din colaborarea cu un partener din UE in domeniul IT, respectiv crearea unor pagini Web? Tanarul nu este asigurat nici la sanatate, nici la sistemul public de pensii. Ar dori sa fie asigurat la sanatate. Veniturile estimate anual ar fi sub 12 salarii minine pe economie. Va rog sa mentionati si baza legala". De la acest caz plecam astazi in studiul propus spre dezbatere.

Raspunsul specialistului

Tratamentul fiscal aplicat veniturilor realizate depinde de modul de exercitare a activitatii si de natura prestatiei, fiind supuse impozitului pe venit, veniturile realizate din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, de persoanele fizice rezidente romane, cu domiciliul in Romania. Temeiul legal il reprezinta art. 59 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.

Astfel, in masura in care veniturile realizate sunt calificate drept venituri din activitati independente fiind respectate criteriile de independenta a activitatii reglementate de art. 7 pct. 3 din Codul fiscal, vor fi considerate ca fiind obtinute din Romania, potrivit art. 67 1 din Codul fiscal, indiferent daca sunt primite din Romania sau din strainatate, daca activitatea independenta se desfasoara in Romania. Veniturile din activitati independente fac obiectul declararii in vederea stabilirii impozitului pe venit prin intermediul Declaratiei unice.

In schimb, daca prestatiile efectuate constituie obiect al dreptului de autor, potrivit prevederilor Legii nr. 8/1996, veniturilor vor fi calificate drept venituri din proprietate intelectuala si vor fi considerate ca fiind obtinute din strainatate daca sunt primite de la un platitor de venit din strainatate. Art. 71 din Codul fiscal stabileste ca in ceea ce priveste veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, acestea pot fi considerate ca fiind obtinute din Romania, numai daca sunt primite de la un platitor de venit din Romania sau de la un nerezident prin intermediul unui sediu permanent al acestuia stabilit in Romania.

Din punctul de vedere al declararii veniturilor, si in ceea ce priveste veniturile din strainatate, obligatiile declarative corespunzatoare veniturilor din strainatate revin tot persoanei fizice prin intermediul Declaratiei unice depusa in conditiile reglementate de art. 130 din Codul fiscal.



Avand in vedere faptul ca veniturile realizate din strainatate se supun impozitarii prin aplicarea cotelor de impozit asupra bazei de calcul determinate dupa regulile proprii fiecarei categorii de venit, iar in cazul veniturilor din drepturilor de proprietate intelectuala, venitul net se determina prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea unei cote forfetare de 40% asupra venitului brut, aceasta solutie poate fi considerata mai avantajoasa in conditiile in care sunt indeplinite si conditiile de incadrare a prestatiei in obiectul drepturilor de autor.

In ceea ce priveste asigurarea in sistemul asigurarilor sociale de sanatate, aceasta se va putea realiza in mod optional potrivit art. 180 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, in situatia in care veniturile realizate se situeaza pentru anul curent sub valoare a 12 salarii minime brute pe tara.

Persoana datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate dupa cum urmeaza:

a) daca depune Declaratia unica pana la implinirea termenului legal de depunere, la o baza de calcul reprezentand valoarea a 6 salarii de baza minime brute pe tara, in vigoare la termenul legal prevazut pentru depunerea Declaratiei unice prevazute la art. 120 din Codul fiscal; sau

b) daca depune Declaratia unica dupa implinirea termenului legal de depunere la o baza de calcul echivalenta cu valoarea salariului de baza minim brut pe tara in vigoare la termenul legal de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, inmultita cu numarul de luni ramase pana la termenul legal de depunere a Declaratiei unice prevazute la art. 122, inclusiv luna in care se depune declaratia.

Persoana va dobandi calitatea de asigurat in sistemul de asigurari sociale de sanatate si are dreptul la pachetul de baza de la data depunerii declaratiei unice, potrivit art. 222 alin. (3) din Legea nr. 95/2006.

Precizam de asemenea ca in temeiul art. 154 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, tinerii de la 18 ani pana la varsta de 26 de ani, daca sunt elevi, inclusiv absolventii de liceu, pana la inceperea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni de la terminarea studiilor, ucenici sau studenti, studentii - doctoranzi care desfasoara activitati didactice, potrivit contractului de studii de doctorat, in limita a 4-6 ore conventionale didactice pe saptamana, sunt exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate. Daca insa realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor sau venituri lunare cumulate din activitati independente, activitati agricole, silvicultura si piscicultura peste valoarea salariului de baza minim brut pe tara, pentru aceste venituri datoreaza contributie. Totodata aceasta categorie de persoane exceptata de la plata contributiei beneficiaza de asigurare, fara plata contributiei potrivit art. 224 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 95/2006. Astfel, in masura in care sunt indeplinite conditiile prevazute de art. 154 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, persoana este considerata asigurata si nu mai trebuie sa recurga la asigurarea optionala reglementata de art. 180 din Codul fiscal.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Declararea veniturilor realizate. Optiunea pentru asigurarea in sistemul asigurarilor sociale de sanatate":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Modificari privind completarea formularelor D100 si D710. (OPANAF 51/2021)
    • Agentia Natioanal de Administrare Fiscala Vrancea reaminteste ca, in Monitorul Oficial nr. 59/19.01.2021, a fost publicat OPANAF nr. 51/18.01.2021 privind modificarea si completarea OPANAF 587/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa. 1. Prezentul ordin modifica: -formular 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat" se modifica si se...» citeste mai departe aici

  • Reminder ANAF! 1 martie, termen limita pentru depunerea formularului 205
    • Administratia Judeteana a Finantelor Publice Vrancea aduce la cunostinta contribuabililor ca 1 martie 2021 este termen pentru depunerea formularului 205 “Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si câstigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit”. Declaratia 205 se completeaza si se depune de catre platitorul de venit care are obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului pe veniturile cu regim de retinere la sursa a impozitului, conform...» citeste mai departe aici

  • Calendarul obligatiilor fiscale pentru luna MARTIE 2021 a fost publicat de ANAF
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat, pe site-ul oficial, calendarul obligatiilor fiscale pentru luna martie 2021. Primul termen limita este data de 1 martie. TERMENUL in 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile de prezenta in Romania OBLIGATIA Depunerea formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania" CATEGORIILE DE CONTRIBUABILI Se depune de persoana fizica sosita in Romania care are o sedere in statul roman o...» citeste mai departe aici

  • Delegare si detasare angajati in tara. Tratament fiscal costuri
    • O societate (SRL) in Brasov detaseaza un angajat in Bucuresti la alta companie pe o perioada neterminata pentru a efectua lucrari in interesul acesteia sau, dupa caz, in interesul societatii la care se efectueaza detasarea. Intrebare: Poate societatea la care se efectueaza detasarea sa acorde persoanei detasate salariu costuri de detasare (diurna, cazare, transport) deductibile fiscal la calculul impozitului pe profit? Sau aceste costuri sunt considerate venituri in natura pentru persona...» citeste mai departe aici

  • Cum sa ai o viata financiara organizata in trei pasi simpli
    • O viata dezorganizata iti poate afecta semnificativ finantele. Neachitarea facturilor la timp aduce cu sine comisioane suplimentare, iar cheltuirea tuturor banilor de pe cardul de credit poate insemna dobanzi mari. Sa poti sa iti organizezi veniturile si sa ai o viata financiara sub control nu este o misiune imposibila, insa este nevoie de o planificare amanuntita. Daca iti doresti sa iti cumperi un bilet de avion pentru a pleca intr-o vacanta neprogramata sau vrei sa iti cumperi un gadget nou...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016