Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Declaratia 010 impozit profit si ONG. In ce conditii se depune D 010?

11-Iul-2016
10677

In analiza de mai jos, dezbatem cazul unei asociatii non-profit (ONG) care deruleaza programe cu caracter social, cultural etc. Asociatia este infiintata in anul 2014 si incepand din luna iunie 2016 a inceput sa desfasoare activitate economica (cursuri de formare profesionala). S-a incercat depunerea declaratiei 010 pentru a declara impozit pe profit incepand cu data de 01.06.2016 insa ANAF a precizat ca trebuie platita amenda pentru ca declararea impozitului pe profit trebuia facuta la inceputul lunii ianuarie 2016.

Vom vedea care este procedura de urmat in aceasta situatie.

Care este procedura de urmat deoarece nu reusesc sa gasesc articolul din Codul fiscal
sau alt Ordin unde se mentioneaza ca declaratia 010 trebuie depusa pentru Asociatii si fundatii la inceputul lunii ianuarie 2016?

 


Cu ocazia primei inregistrari fiscale, de regula cu ocazia infiintarii in registrul tinut de instantele judecatoresti, organizatiile nonprofit trebuie sa completeze si sa depuna Declaratia 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica" deoarece acestea au nevoie de cod fiscal
pentru a-si putea desfasura activitatea pentru care s-au infiintat. La infiintare, Declaratia 010 se depune in termen de 30 de zile de la ridicarea actelor de infiintare.

Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Vezi detalii
Fisa sintetica pe platitor
Fisa sintetica pe platitor
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

Declaratia se depune, direct sau prin imputernicit/reprezentant legal/reprezentant fiscal/platitor de venit, dupa caz, la registratura organului fiscal competent ori la posta prin scrisoare recomandata, la termenele stabilite de legislatia in vigoare. In speta prezentata formularul 010 trebuia depus in anul 2014.

In aceasta prima declaratie la forma de organizare se bifeaza "fundatie", "asociatie".

La rd. 2 "Impozit pe profit" se marcheaza cu "X" deoarece, potrivit prevederilor art. 13 din Legea nr. 571/2003 aplicabile pana la data de 31 decembrie 2015, organizatiile nonprofit erau contribuabili platitori de impozit pe profit. Prevederile sunt preluate si in Legea nr. 227/2015 in vigoare incepand cu anul 2016.

La rd. 6 "Impozit pe venitul din salarii si pe venituri asimilate salariilor si contributii sociale" se trece la rd. 6.1.1. "Numar mediu de salariati estimat de pana la 3 salariati exclusiv" etc.

In anul 2016, in ianuarie se depune Declaratia 010 de mentiuni, atunci cand se schimba vectorul fiscal (organizatia devine platitoare de TVA sau nu mai are angajati etc.)

Conform dispozitiilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal
, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 15, alin. (2), organizatiile nonprofit, sunt scutite de la plata impozitului pe profit pentru venituri de natura cotizatiilor, taxelor de inscriere, contributiilor membrilor, donatiilor sau bunurilor primite prin sponsorizare, sumelor realizate din actiuni ocazionale de strangere de fonduri, veniturile din activitati economice realizate pana la nivelul echivalentului in lei a 15.000 euro, intr-un an fiscal, dar nu mai mult de 10 % din veniturile totale scutite de la plata impozitului pe profit etc. Organizatiile nonprofit, datoreaza impozit pe profit numai pentru partea din profitul impozabil ce corespunde veniturilor, altele decat cele scutite.

Organizatiile nonprofit care desfasoara si activitate economica, trebuie sa evidentieze distinct veniturile si cheltuielile aferente activitatilor desfasurate in scopul

obtinerii de profit, conform reglementarilor contabile aprobate prin Omef nr. 1969/2007, privind aprobarea reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial, cu modificarile ulterioare.

Pentru activitatea economica se folosesc aceleasi grupe de venituri si cheltuieli utilizate de societatile comerciale.

Organizarea contabilitatii de gestiune este obligatorie atunci cand se desfasoara si activitati economice deoarece este necesara colectarea si repartizarea cheltuielilor pe destinatii, respectiv pe activitati, sectii, faze de fabricatie etc. si calcularea costului de fabricatie a produselor, serviciilor, precum si a productiei si serviciilor in curs de executie. Modul de organizare a contabilitatii de gestiune este la latitudinea fiecarei organizatii nonprofit, in functie de specificul activitatii si necesitatilor proprii.

Repartizarea cheltuielilor comune se face utilizandu-se ct. 489 "Decontari intre activitatile fara scop patrimonial si activitatile economice".

Din punct de vedere fiscal, conform dispozitiilor art. 34, alin. (5) din Codul fiscal (art. 41, alin. (5) din Legea nr. 227/2015) toate organizatiile nonprofit, indiferent ca desfasoara sau nu activitati economice, ca realizeaza sau nu profit impozabil, au obligatia de a completa si depune formularul 101 privind impozitul pe profit anual, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul.

Completarea si depunerea formularului 101 aprobat prin Ordin ANAF se face chiar daca organizatia nu inregistreaza profit impozabil. Pentru inscrierea informatiilor in Declaratia 101 organizatia nonprofit trebuie sa completeze registrul de evidenta fiscala asa cum se prevede la art. 19, alin. (6) din Codul fiscal (art. 19, alin. (7) din Legea nr. 227/2015).

In timpul anului nu se completeaza si nu se depune formularul 100 pentru impozitul pe profit trimestrial.

Nu exista o metodologie specifica de completare a formularului 101 pentru organizatiile nonprofit, dar se are in vedere regula generala reglementata de Titlul II, cu mentiunea ca la rd.1 – 10 se trec veniturile si cheltuielile din activitatea organizatiei nonprofit, asa cum sunt acestea inregistrate conform prevederilor Omfp nr. 1969/2007, dupa caz.

Se inscriu atat veniturile din activitati economine cat si din cele neeconomice.

La rd. 23 "Alte venituri neimpozabile" se trec veniturile din activitatea nonprofit si cele economice neimpozabile, iar la rd. 35 "Cheltuieli aferente veniturilor neimpozabile".

Celelalte cheltuieli se trec pe naturi asa cum sunt inregistrate in evidenta contabila si apoi se prelucreaza potrivit prevederilor Titlului II din Legea nr. 227/2015.

Ca urmare, la rd. 38 "Total profit impozabil/pierdere fiscala pentru anul de raportare, inainte de raportarea pierderii", va rezulta sau nu profit impozabil, dupa caz.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Declaratia 010 impozit profit si ONG. In ce conditii se depune D 010?":
Rating:

Nota: 3.16 din 19 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Tomac: Suntem categoric impotriva split TVA si a taxei de solidaritate
    • Presedintele executiv al PMP, Eugen Tomac, a declarat la inceputul saptamanii ca formatiunea politica amintita este categoric impotriva split TVA, considerand totodata ca "Guvernul este in plin haos". Acesta a precizat ca ar trebui gandita cu seriozitatea relatia cu mediul de afaceri din partea guvernului, potrivit Agerpres: "Observam ca Guvenul este in plin haos. Suntem categoric impotriva split TVA si credem ca orice guvern responsabil trebuie sa se gandeasca cu seriozitate la relatia cu...» citeste mai departe aici

  • Comisia Europeana raspunde solicitarii MFP privind pragul de TVA pentru intreprinderile mici
    • Ministerul Finantelor Publice a solicitat Comisiei Europene in luna aprilie a acestui an, continuarea aplicarii masurii de derogare de la articolul 287 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata care permite scutirea de la plata TVA a persoanelor impozabile cu o cifra de afaceri anuala care nu depaseste un prag specific. In acelasi timp, Romania a solicitat derogare privind cresterea plafonului de scutire de la echivalentul in moneda nationala a 65.000 de...» citeste mai departe aici

  • Proiectul de modificare a Normelor de aplicare a OUG 28/1999 privind casele de marcat
    • OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale a suferit modificari substantiale prin OUG 91/2014 precum si mai multe modificari de mica amploare insa normele metodologice nu au fost adaptate, ultima modificare a acestora fiind adusa de HG 73/2014. Astfel, au aparut numeroase neconcordante intre ordonanta si normele de aplicare. Conform OG 20/2017 normele trebuiau publicate pana la data de 30 septembrie 2017. Pe site-un Ministerului...» citeste mai departe aici

  • ANAF modifica si completeaza doua acte normative
    • ANAF a anuntat recent ca modifica si completeaza doua acte normative referitoare la documente administrativ-fiscale si procedurale. Mai exact, Agentia Nationala de Administrare Fiscala va modifica, printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, OPANAF nr. 1155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimerie masiva a unor acte administrativ-fiscale si procedurale. De asemenea, lista actelor administrativ-fiscale emise de ANAF, reglementate prin Ordinul presedintelui ANAF nr....» citeste mai departe aici

  • Credite noi pentru IMM-uri, dupa incheierea unui nou acord cu FEI
    • In urma semnarii unui acord cu Fondul European de Investitii (FEI) in cadrul Programului "Initiativa pentru IMM-uri", Libra Internet Bank va acorda credite in valoare de pana la 47,7 milioane de euro IMM-urilor, in conditii avantajoase. "Ne bucura extinderea acordului cu Fondul European de Investitii si pentru programul Initiativa pentru IMM-uri, data fiind experienta deja acumulata in anii anteriori pentru programele EaSi, COSME si PROGRESS Microfinance sau Programul dedicat finantarii...» citeste mai departe aici

  • Romania adera la Pilonul European al Drepturilor Sociale si semneaza Proclamatia Interinstitutionala
    • In sedinta de Guvern de miercuri, 18 octombrie, Executivul a aprobat Memorandumul cu tema Elemente generale de pozitionare a Romaniei cu privire la "Proclamatia interinstitutionala privind Pilonul European al Drepturilor Sociale", transmite Ministerul Muncii. In document se propune, pe de o parte, aderarea Romaniei la Pilonul european al drepturilor sociale si semnarea Proclamatiei Interinstitutionale, iar, pe de alta parte, aprobarea elementelor de pozitie mentionate la punctul VII din...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"