Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Declaratii obligatorii pentru o societate aflata in dizolvare/lichidare

04-Feb-2019
7416

"Societate intrata in lichidare, cod de TVA anulat, fara salariati. Din punct de vedere al declaratiilor: ce declaratii trebuie sa depuna la ANAF pe parcursul unui an, avand in vedere ca procedura nu s-a incheiat (100, 301)?"

Raspunsul specialistului

Din punct de vedere al TVA

Societatea inactiva va tine cont de prevederile art. 11 alin. (6) din Codul fiscal si pct. 5 1 din Normele metodologice de aplicare, respectiv:

- pe perioada declararii ca inactiv, va fi supusa obligatiilor privind plata impozitelor, taxelor si contributiilor sociale obligatorii prevazute de Codul fiscal (adica va datora TVA colectata si impozit pe profit), dar nu va beneficia de dreptul de deducere a TVA si a cheltuielilor aferente achizitiilor efectuate;

- declararea TVA datorata (provenind din TVA colectata) nu se va face cu ajutorul decontului de TVA formular D300, ci cu ajutorul formularului ”Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata, datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal” - formular D311 conform art. 324 alin. 10 lit. a din Codul fiscal si OPANAF nr. 188/2018;


- daca a fost declarata inactiva, in perioada respectiva societatea nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate
- daca este cazul, trebuie ajustat TVA pentru bunurile aflate in patrimoniu.

In ceea ce priveste inregistrarea taxei pe valoare adaugata colectata la vanzare(daca este cazul), intrucat in aceasta situatie societatea nu mai este inregistrata in scopuri de TVA si nu sunt aplicabile reglementarile generale privind mecanismul TVA, consider ca dupa anularea codului de TVA nu se mai utilizeaza conturile 4427 si 4426 pentru livrarile/prestarile efectuate, respectiv achizitiile efectuate. Taxa pe valoare adaugata colectata de la clienti pe perioada in care societatea nu are un cod valid de TVA se inregistreaza prin formula contabila 4111=446/446=5121.
- daca societatea se afla in procedura falimentului beneficiarii care achizitioneaza bunuri de la aceasta au drept de deducere a TVA intrucat limitarea dreptului de deducere potrivit art. 11 alin. (7) si (9) nu se aplica pentru achizitiile de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2014, cu modificarile si completarile ulterioare. Insa, pentru exercitarea dreptului de deducere TVA trebuie inscrisa separat in factura.

Declaratia 301 se depune numai in anumite situatii si anume:
- pentru servicii primite din comunitate sau din afara comunitiatii pentru care locul prestarii serviciului este in Romania, iar persoanele respective sunt obligate la plata TVA;
- achizitii intracomunitare de mijloace de transport noi efectuate de persoanele prezentate mai sus;
- achizitii intracomunitare pentru care aceste persoane sunt obligate la plata TVA.

Deci in situatia descrisa aceasta declaratie nu se depune.

Din punct de vedere al vectorului fiscal, prin Declaratia 010/700, acesta trebuie modificat prin scoaterea salariatilor si astfel nu se mai depune Declaratia 112.

Declaratia 100 se va depune pana la radierea societatii, prin completarea impozitului respectiv.
Daca vorbim de o microintreprindere a carei dizolvare cu lichidare se prelungeste dupa data de 01 ianuarie 20xx, societatea trebuie sa depuna la ANAF declaratia de mentiuni 010 pana la data de 15 ianuarie 20xx pentru modificarea vectorului fiscal din micro in impozit pe profit, deoarece, la data de 31.12.20xx(an precedent), fiind in dizolvare cu lichidare, nu mai indeplineste conditia de a fi micro, de la art. 47 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal.

Ca urmare, dupa data de 01 ianuarie 20XX, societatea va deveni platitoare de impozit pe profit si va calcula impozit pe profit pentru rezerva legala si pentru profitul rezultat din inchiderea conturilor.
Astfel, societatea va depune declaratia 101 pana la data depunerii la ONRC a documentelor respectiv pana la data depunerii la ANAF a bilantului de radiere.

De asemenea, potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr.82/1991, pe parcursul procedurii, societatea este obligata sa depuna si situatii financiare anuale.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Declaratii obligatorii pentru o societate aflata in dizolvare/lichidare":
Rating:

Nota: 4.75 din 4 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



© 2007 - 2024 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016