Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Declaratii PFA. Ce alte obligatii exista?

18-Dec-2012
5183
Analizam, prin cele ce urmeaza, cazul unui PFA in sistem real, neplatitor de TVA, cu obiect de activitate Consultanta pentru afaceri si management, infiintat in februarie 2012, cu venituri din prestari servicii si cu cheltuieli aferente desfasurarii activitatii, activitate desfasurata doar pe teritoriul Romaniei. Vom stabili astfel ce declaratii se vor depune de catre PFA si pana la ce data.


Solutia consultantului:

PFA la inceperea activitatii, trebuie sa depune la organul fiscal teritorial formularul 220 "Declaratie privind venitul estimat", in termen de 15 zile de la inceperea activitatii, conform art. 81 din Codul fiscal, in baza careia organul fiscal stabileste platile anticipate trimestriale pe care trebuie sa le faca PFA, pana la data dde 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.
Apoi, PFA are obligatia depunerii declaratiei anuala de impunere (formularul 200 "Declaratie privind veniturile realizate"), pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului, conform art. 83 din Codul fiscal , declaratie in care se stabileste efectuv venitul realizat.
Din punct de vedere al contributiilor sociale , Capitolul II din Codul fiscal se refera la Contributii sociale obligatorii privind persoanele care realizeaza venituri din activitati independente, activitati agricole si asocieri fara personalitate juridica.

Potrivit prevederilor art 296 indice 21 alin 1, urmatoarele persoane au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, dupa caz:

a) intreprinzatorii titulari ai unei intreprinderi individuale;
b) membrii intreprinderii familiale;
c) persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice;
d) persoanele care realizeaza venituri din profesii libere;
e) persoanele care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, la care impozitul pe venit se determina pe baza datelor din evidenta contabila in partida simpla;
f) persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) si din asocierile fara personalitate juridica prevazute la art. 13 lit. e);
g) persoanele care realizeaza venituri din activitatile agricole prevazute la art. 71 lit. a)-c);
h) persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitatile agricole prevazute la art. 71 lit. d).
In legislatie sunt prevazute o serie de exceptii de la plata contributiei sociale.

In situatia in care nu se incadreaza la exceptiile din lege , persoanele cu statut de persoana fizica ce desfasoara activitate independenta datoreaza integral cota de contributie de asigurari sociale corespunzatoare conditiilor normale de munca, stabilita prin lege (31,3%).

Persoanele cu statut de persoana fizica ce desfasoare activitati economice (PFA ) care au obligatia sa plateasca contributia de asigurari sociale declara veniturile care reprezinta baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale prin depunerea formularului 600 "Declaratie privind venitul asigurat la sistemul public de pensii" la organul fiscal competent aprobat prin Ordinul comun ANAF si CNAPS nr. 874/2012, in termen de 30 de zile de la inceperea activitatii.

Pentru plata contributiei la sistemul asigurarilor sociale de sanatate nu sunt prevazute exceptii.

Prin urmare, contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate se datoreaza chiar daca persoana fizica ce desfasoara activitate independenta (PFA) realizeaza concomitent si alte venituri.

Potrivit prevederilor art. 296 indice 25 alin (1) , declararea veniturilor care reprezinta baza lunara de calcul a contributiilor sociale se realizeaza prin depunerea unei declaratii privind venitul asigurat la sistemul public de pensii, precum si a declaratiei de venit estimat prevazute la art. 81 si a declaratiei privind venitul realizat prevazute la art. 83, pentru contributia de asigurari sociale de sanatate.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • OUG 107/2024. Pana pe 25 noiembrie 2024 trebuie depusa cererea pentru a beneficia de masuri

    • Prin OUG 107/2024 au fost introduse mai multe masuri fiscale, pe care le vom detalia in continuarea articolului. Persoanele care vor sa beneficieze de masuri trebuie sa depuna cererea pana pe 25 noiembrie 2024. Masuri fiscale introduse prin OUG 107/2024 Masurile stabilite prin OUG nr. 107/2024 se aplica pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, de drept public sau privat, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, persoane fizice care desfasoara...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 040. Termen depunere si instructiuni de completare

    • Formularul 040 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru institutiile publice" este un document utilizat pentru inregistrarea fiscala initiala, actualizarea informatiilor existente sau radierea din evidentele fiscale a institutiilor publice. Vom detalia in acest articol ce este declaratia 040, care este termenul de depunere si cum se completeaza corect! Ce este declaratia 040? Declaratia 040 are mai multe functii importante pentru institutiile...» citeste mai departe aici

  • Esalonare la plata obligatii fiscale in derulare. Cum se aplica OUG 107/2024

    • Societatea beneficiaza de esalonarea la plata a obligatiilor fiscale-debite, dobanzi si penalitati, penalitati de nedeclarare. Va rog sa precizati in care din urmatoarele situatii societatea beneficiaza de anularea dobanzilor si penalitatilor, inclusiv anularea penalitatilor de nedeclarare; 1. - daca nu achita rata de esalonare la termen si dupa pierderea esalonarii, pana la 25 noiembrie achita debitul, fara sa achite dobanzile si penalitatile; 2. - daca achita ratele de esalonare scadente si...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Au aceasta OBLIGATIE si firmele neplatitoare de TVA?

    • Firmele neplatitoare de tva au obligatia de a transmite facturile prin SPV? Obligativitate utilizare E-Factura – raspunsul specialistului: Da. Conform Ordonantei de urgenta nr. 120/2021, art. 10 alin. (1), si art. 319 alin. 1 indice 1) din Codul fiscal, obligatia de transmitere a facturilor electronice prin RO e-Factura se aplica pentru toate relatiile comerciale B2B intre persoane impozabile stabilite in Romania, asa cum sunt definite in art. 266 alin. (2)...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3%, introdusa prin OUG 107/2024. Cine beneficiaza

    • Prin OUG 107/2024 au fost introduse mai multe masuri fiscale pentru contribuabili, printre care si acordarea unei bonificatii de 3%. In acest articol vom vedea cine beneficiaza de aceasta. Cine beneficiaza de bonificatia de 3% introdusa prin OUG 107/2024 Astfel, contribuabilii platitori de impozit pe profit, precum si contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, beneficiaza de o bonificatie de 3% din impozitul pe profit anual si din impozitul pe veniturile...» citeste mai departe aici

  • Avantajele contractului de mandat pentru firme si microintreprinderi

    • Contractul de mandat este un acord intre doua parti, prin care o entitate (mandantul) deleaga unui mandatar puterea de a actiona in numele sau. Aceasta delegare poate acoperi o gama larga de activitati, de la simpla administrare a bunurilor pana la incheierea unor contracte complexe. In contextul actual, in care legislatia economica si fiscala devine din ce in ce mai sofisticata, contractul de mandat ofera o solutie eficienta pentru gestionarea sarcinilor care necesita expertiza specializata....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016