Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Deducerea TVA pentru contribuabilii cu regim mixt sau partial impozabili in anul 2016

01-Ian-2016
4102

In randurile de mai jos, informam contribuabilii cu privire la principalele modificari aduse, incepand cu 1 ianuarie 2016, la deducerea TVA pentru persoana impozabila cu regim mixt (realizeaza sau urmeaza sa realizeze atât operatiuni care dau drept de deducere, cat si operatiuni care nu dau drept de deducere) si pentru persoana partial impozabila (realizeaza atât operatiuni pentru care nu are calitatea de persoana impozabila cat si operatiuni pentru care are calitatea de persoana impozabila), reglementate de Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, modificata prin OUG nr.50/2015:

- introducerea de prevederi potrivit carora in cazul achizitiilor efectuate de persoanele impozabile cu regim mixt si destinate realizarii de investitii, care se prevad ca vor fi utilizate pentru operatiuni care dau si, respectiv, care nu dau drept de deducere, va fi permisa deducerea integrala a TVA pe parcursul procesului investitional, urmând ca taxa dedusa sa fie ajustata in conformitate cu prevederile art.305;

- instituirea de reglementari potrivit carora persoanele impozabile care realizeaza exclusiv achizitii de bunuri/servicii, altele decat cele efectuate in cadrul procesului investitional, fara a realiza si livrari de bunuri/prestari de servicii, vor estima pro-rata pe baza operatiunilor preconizate a fi realizate in primul an in care vor desfasura livrari de bunuri/prestari de servicii si vor aplica aceasta pro-rata provizorie pe parcursul anilor in care realizeaza exclusiv achizitii de bunuri/servicii, urmând ca toate deducerile exercitate pe baza pro-ratei provizorii, atat din anul curent, cât si din anii urmatori, sa fie regularizate pe baza pro-ratei definitive de la sfârsitul primului an in care vor realiza livrari de bunuri/prestari de servicii. Daca totusi persoana impozabila nu va realiza operatiuni care nu dau drept de deducere, are dreptul sa regularizeze deducerile pe baza pro-ratei definitive considerând ca pro-rata este 100%.

- in cazul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA care nu au determinat pro rata provizorie la inceputul anului, deoarece nu realizau si nici nu prevedeau realizarea de operatiuni fara drept de deducere in cursul anului, si care ulterior realizeaza astfel de operatiuni, pro rata aplicabila provizoriu este pro rata estimata pe baza operatiunilor preconizat a fi realizate in timpul anului calendaristic curent, care se comunica organului fiscal competent cel mai târziu pâna la data la care persoana impozabila trebuie sa depuna primul decont de taxa aferent perioadei fiscale in care persoana impozabila incepe sa realizeze operatiuni fara drept de deducere;

- in cazul persoanelor impozabile nou-inregistrate in scopuri de TVA, precum si in cazul persoanelor reinregistrate in scopuri de TVA in cursul unui alt an decât cel in care inregistrarea le-a fost anulata, pro-rata aplicabila provizoriu este pro-rata estimata pe baza operatiunilor preconizate a fi realizate in timpul anului calendaristic curent, care trebuie comunicata cel mai târziu pâna la data la care persoana impozabila trebuie sa depuna primul decont de taxa, dupa inregistrarea in scopuri de TVA;

- in cazul persoanelor reinregistrate in scopuri de TVA in cursul aceluiasi an in care inregistrarea le-a fost anulata si care aplicau pro-rata provizorie la inceputul anului, se continua aplicarea pro-ratei provizorii aplicate inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA.

 

Sursa: Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Cluj-Napoca

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016