Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Deductibilitate cheltuieli cu dobanzi si diferente de curs valutar. Formularul 101

27-Iul-2012
11766
Vom vedea, in cele ce urmeaza, daca s-a procedat corect in cazul unei societati care avea in 2011 gradul de indatorare al capitalului >3. Astfel, cheltuielile cu dobanzile si pierderea neta din diferentele de curs s-au raportat la cheltuieli nedeductibile rd.32 - 500.000 lei. In trimestrul1 din 2012 gradul de indatorare >3 . Cheltuielile cu dobanzile si pierderea neta din diferente de curs - trimestrul 1din 2012 s-au raportat la cheltuieli nedeductibile rd.32 - 300.000 lei, iar la randul 15 - 500.000 lei (din 2011). Rata dobanzii < rata BNR.

Raspuns:

Conform art. 23 din Codul fiscal cheltuielile cu dobanzile sunt integral deductibile in cazul in care gradul de indatorare a capitalului este mai mic sau egal cu trei. Gradul de indatorare a capitalului se determina ca raport intre capitalul imprumutat cu termen de rambursare peste un an si capitalul propriu, ca medie a valorilor existente la inceputul anului si sfarsitul perioadei pentru care se determina impozitul pe profit. Prin capital imprumutat se intelege totalul creditelor si imprumuturilor cu termen de rambursare peste un an, potrivit clauzelor contractuale (alin. (1)).

In conditiile in care gradul de indatorare a capitalului este peste trei, cheltuielile cu dobanzile si cu pierderea neta din diferentele de curs valutar, aferente imprumuturilor luate in calcul la determinarea gradului de indatorare, sunt nedeductibile. Acestea se reporteaza in perioada urmatoare, in conditiile alin. (1), pana la deductibilitatea integrala a acestora (alin. (2)).

In cazul in care cheltuielile din diferentele de curs valutar ale contribuabilului depasesc veniturile din diferentele de curs valutar, diferenta va fi tratata ca o cheltuiala cu dobanda, potrivit alin. (1), deductibilitatea acestei diferente fiind supusa limitei prevazute la alin. (1). Cheltuielile din diferentele de curs valutar care se sunt cele aferente imprumuturilor luate in calcul la determinarea gradului de indatorare a capitalului (alin. (3)). Intra sub incidenta acestor prevederi numai pierderea neta din diferentele de curs valutar aferente capitalului imprumutat.

Imprumuturile prevazute la art. 23 alin. (4) sunt imprumuturile obtinute direct sau indirect de la:
- banci internationale de dezvoltare si organizatii similare, mentionate in norme, si cele care sunt garantate de stat,
- institutiile de credit romane sau straine,
- institutiile financiare nebancare,
- persoanele juridice care acorda credite potrivit legii,
- imprumuturi obtinute in baza obligatiunilor admise la tranzactionare pe o piata reglementata.

Dobanzile si pierderile din diferentele de curs valutar in legatura cu aceste imprumuturi nu intra sub incidenta prevederilor art. 23 din Codul fiscal.

Conform art. 23 alin. (5), in cazul imprumuturilor obtinute de la alte entitati, cu exceptia celor prevazute la alin. (4), dobanzile deductibile sunt limitate la:
a) nivelul ratei dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, corespunzatoare ultimei luni din trimestru, pentru imprumuturile in lei; si
b) nivelul ratei dobanzii anuale de 9%, pentru imprumuturile in valuta. Acest nivel al ratei dobanzii se aplica la determinarea profitului impozabil aferent anului fiscal 2004. Nivelul ratei dobanzii pentru imprumuturile in valuta se actualizeaza prin hotarare a Guvernului.

Pentru determinarea profitului impozabil incepand cu anul fiscal 2010, nivelul ratei dobanzii pentru imprumuturile in valuta este de 6% (pct. 70 indice 1 din Titlul II al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal).
Limita se aplica separat pentru fiecare imprumut, inainte de aplicarea prevederilor alin. (1) si (2).

Asadar, in cazul imprumuturilor obtinute de la alte entitati, cu exceptia celor prevazute la alin. (4) al art. 23 din Codul fiscal , dobanzile sunt deductibile in limitele stabilite la art. 23 alin. (5) din Codul fiscal , in cazul in care gradul de indatorare a capitalului este mai mic sau egal cu trei. In cazul in care cheltuielile din diferentele de curs valutar aferente imprumuturilor luate in calcul la determinarea gradului de indatorare a capitalului depasesc veniturile din diferentele de curs valutar, diferenta va fi tratata ca o cheltuiala cu dobanda. Pierderea neta din diferentele de curs valutar aferente capitalului imprumutat este deductibila daca gradul de indatorare a capitalului este mai mic sau egal cu trei.

In vederea determinarii valorii deductibile a cheltuielilor cu dobanzile se efectueaza mai intai ajustarile conform art. 23 alin. (5) din Codul fiscal. Valoarea cheltuielilor cu dobanzile care excedeaza nivelului de deductibilitate prevazut la art. 23 alin. (5) din Codul fiscal este nedeductibila, fara a mai fi luata in calcul in perioadele urmatoare. Valoarea cheltuielilor cu dobanzile care se incadreaza in nivelul de deductibilitate prevazut la art. 23 alin. (5) din Codul fiscal este deductibila daca gradul de indatorare a capitalului este mai mic sau egal cu trei.

In conditiile in care gradul de indatorare a capitalului este peste trei, cheltuielile cu dobanzile (care se incadreaza in nivelul de deductibilitate prevazut la art. 23 alin. (5) din Codul fiscal ) si cu pierderea neta din diferentele de curs valutar, aferente imprumuturilor luate in calcul la determinarea gradului de indatorare, sunt nedeductibile. Acestea se reporteaza in perioada urmatoare pana la deductibilitatea integrala a acestora (perioada fiscala in care gradul de indatorare a capitalului va fi mai mic sau egal cu trei).

In cazul in care in anul 2011 gradul de indatorare a capitalului a fost peste trei in mod corect cheltuielile cu dobanzile (care se incadreaza in nivelul de deductibilitate prevazut la art. 23 alin. (5) din Codul fiscal ) si cu pierderea neta din diferentele de curs valutar, aferente imprumuturilor luate in calcul la determinarea gradului de indatorare, au fost considerate nedeductibile la determinarea profitului impozabil, reportate pentru perioada urmatoare si inscrise la Randul 32 din Formularul 101 - "Declaratie privind impozitul pe profit".

In situatia in care in anul 2012 gradul de indatorare a capitalului este mai mare de trei cheltuielile cu dobanzile si diferentele de curs valutar inregistrate in acest an precum si cele reportate din anul 2011 nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabil. In declaratia 101 pentru anul 2012 aceste sume se inscriu la Randul 32 - "Cheltuieli cu dobanzi si diferente de curs valutar reportate pentru perioada urmatoare".

In situatia in care in anul 2012 gradul de indatorare a capitalului este mai mic sau egal cu trei cheltuielile cu dobanzile si diferentele de curs valutar reportate din anul 2011 sunt deductibile la determinarea profitului impozabil. In declaratia 101 pentru anul 2012 aceste sume (preluate de la Randul 32 al Declaratiei 101 pentru anul 2011) se inscriu la Randul 15 - "Cheltuieli cu dobanzile si diferentele de curs valutar reportate din perioada precedenta".

La Randul 15 al Formularului 101 se preiau cheltuieli cu dobanzile si diferentele de curs valutar reportate din perioada precedenta si care sunt deductibile la determinarea profitului impozabil in perioada de raportare.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Deductibilitate cheltuieli cu dobanzi si diferente de curs valutar. Formularul 101":
Rating:

Nota: 4 din 6 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Premierul Romaniei, legat de OUG 114: Fiecare ministru va spune ce probleme sunt pe fiecare capitol
    • Prim-ministrul Romaniei, Viorica Dancila, a anuntat luni, 18 februarie, ca a chemat la intrevederi pe toti ministrii din cabinetul sau pentru a discuta despre problemele ridicate de Ordonanta fiscala 114 si pentru a gasi solutiile care se impun. Prezent la cea de-a XXII-a sesiune ordinara a Adunarii generale a Asociatiei Comunelor din Romania (A.Co.R.), premierul a tinut sa precizeze ca, desi este foarte posibil ca OUG 114 sa se modifice, asta nu inseamna o “cedare” din partea...» citeste mai departe aici

  • Ai abonament la STB, dar nu il validezi cand urci in mijlocul de transport in comun? Poti fi amendat cu pana la 500 de lei
    • UPDATE! Noul Regulament de calatorie al STB (fost RATB) a fost aprobat, adoptat si a intrat in vigoare, fiind postat pe site-ul Societatii. Persoanele care au un abonament valabil, dar nu valideaza titlul de calatorie risca sa fie amendati cu pana la 500 de lei. Potrivit informatiilor furnizate de STB, constituie contraventie in domeniul Serviciului public de transport de persoane in regiunea Bucuresti-Ilfov si se sanctioneaza cu amenda de la 100 la 500 de lei, functie de gravitate,...» citeste mai departe aici

  • Regim fiscal pentru cazare si transport fara documente justificative pe durata deplasarilor
    • Potrivit HG 714/2018, personalul din institutiile publice beneficiaza, incepand cu 1 ianuarie 2019, de o indemnizatie de delegare de 20 lei/zi si o alocatie de cazare de 230 lei/zi, plus decontarea combustibilului pentru utilizarea in deplasare a masinii personale, de 7,5 litri/100 km. In baza vechii HG 1860/2006, Codul fiscal dadea dreptul firmelor private sa respecte aceleasi decontari, diferenta fiind doar in cazul diurnei, unde se accepta ca si cheltuiala deductibila de 2,5 ori diurna pentru...» citeste mai departe aici

  • Este oficial! Alocatiile de stat, MAJORATE prin OUG!
    • UPDATE 20 februarie 2019! Vesti bune pentru parinti! Alocatiile copiilor depasesc pragul de 84 lei/luna la care ramasesera blocate din iunie 2015 (cand fusesera dublate, de la cuatumul de 42 de lei/luna)! MMJS anunta ca Guvernul a adoptat marti, 19 februarie, Ordonanta de Urgenta prin care se MAJOREAZA alocatiile copiilor, de la 84 de lei, la 150 de lei/luna. Incepand cu data de 1 a lunii urmatoare intrarii in vigoare a Legii bugetului de stat pe 2019, cuantumul alocatiilor de stat pentru...» citeste mai departe aici

  • Zilierii primesc sprijin din partea Guvernului in cautarea si gasirea unui loc de munca
    • Ministerul Muncii si Justitiei Sociale (MMJS) anunta aprobarea criteriilor de acreditare a agentiilor de intermediere intre cererea si oferta de munca ziliera, venind, astfel, in intampinarea nevoilor zilierilor. Proiectul de Hotarare initiat de MMJS si aprobat de Guvern prevede si procedura de acreditare si notificare, suspendare si retragere a acreditarii, respectiv a dreptului de a presta servicii de intermediere intre cererea si oferta de munca ziliera, dar si obligatiile agentiilor de...» citeste mai departe aici

  • Propunere legislativa: Simplificarea procedurilor pentru transformarea amenzilor in munca in folosul comunitatii
    • Mai multi deputati PNL (si un candidat independent) au inregistrat in Senat o propunere legislativa pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor. Astfel, procedurile ar fi simplificate, astfel incat cei care nu-si platesc la timp amenzile sa poata fi obligati de autoritatile statului sa presteze munca in folosul comunitatii, in cuantumul amenzilor. Propunerea legislativa a fost inregistrata de curand la Senat pentru dezbatere. Actul...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016