Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Depasire cifra de afaceri si Declaratia 097. Cand depunem cererea pentru iesirea din sistem?

22-Aug-2016
4264

In randurile de mai jos, vom avea ca subiect al analizei noastre firma A cu TVA la incasare care a depasit la data de 30.06.2016 cifra de afaceri de 2250.000 lei. Vom vedea ce anume si cand trebuie sa depuna cerere la ANAF pentru iesirea din evidenta "TVA la incasare", precum si ce se intampla cu TVA-ul din conturile 4428.1 si 4428.2 in acest caz.

Potrivit prevederilor art. 324 alin. (14) din Legea nr. 227/2015, Codul fiscal, persoana impozabila care aplica sistemul TVA la incasare si care depaseste in cursul anului calendaristic curent plafonul de 2.250.000 lei are obligatia sa depuna la organele fiscale competente, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare perioadei fiscale in care a depasit plafonul, o notificare din care sa rezulte cifra de afaceri realizata.

In consecinta, daca societatea A a depasit cifra de afaceri de 2.250.000 lei la 30.06.2016 ( a se vedea si prevederile art. 282 alin. 3 lit. a) pentru calcul plafon), avea obligatia de a depune Declaratia 097 Notificare privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare pana la data de 25 iulie 2016, urmand ca incepand cu data de 1 august 2016 sa aplice sistemul normal de TVA.

In situatia in care persoana impozabila care depaseste plafonul nu depune notificarea, aceasta va fi radiata din oficiu de organele fiscale competente, incepand cu data inscrisa in decizia de radiere, din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare.

In perioada cuprinsa intre data la care persoana impozabila avea obligatia de a nu mai aplica sistemul TVA la incasare si data radierii din oficiu de catre organele fiscale competente din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare:

a) pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate de persoana impozabila se aplica regulile generale privind exigibilitatea taxei, prevazute la art. 282 alin. (1) si (2), iar dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate de persoana impozabila in perioada respectiva ia nastere la momentul exigibilitatii taxei.

b) dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate de beneficiari care nu aplica sistemul TVA la incasare de la persoanele impozabile respective se exercita pe masura platii.


De la data radierii din oficiu a furnizorului/prestatorului din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, beneficiarul deduce TVA la momentul exigibilitatii taxei.

Pentru operatiunile efectuate inainte de iesirea din sistemul TVA la incasare (sumele din soldul contului 4428, analitice distincte TVA la incasare/TVA plata) se aplica urmatoarele reguli:

a. Pentru facturile emise:
- In cazul in care ati emis facturi pentru contravaloarea totala a livrarii de bunuri/prestarii de servicii inainte de data iesirii din sistemul TVA la incasare, indiferent daca le-ati incasat sau nu, pentru care data livrarii/data prestarii (faptul generator) intervine dupa iesirea din sistemul TVA la incasare, se continua aplicarea sistemului, adica exigibilitatea TVA intervine la data incasarii facturii.
- In cazul in care ati emis facturi pentru contravaloarea partiala a livrarii de bunuri/prestarii de servicii inainte de data iesirii din sistemul TVA la incasare, pentru care faptul generator de TVA (data livrarii/data prestarii) intervine dupa data iesirii din sistemul TVA la incasare, exigibilitatea TVA intervine la data incasarii facturii numai pentru TVA aferenta contravalorii partiale a livrarilor/prestarilor facturate inainte de iesirea din sistem. Pentru diferentele care vor fi facturate dupa data iesirii din sistemul TVA la incasare, exigibilitatea intervine la data emiterii facturii/facturilor.

b. Pentru facturile primite:
- Se mentine acelasi regim, adica se deduce TVA la data platii facturilor.

Pentru facturile partiale emise inainte de iesirea din sistemul TVA la incasare, care nu au fost incasate integral inainte de iesirea din sistem, orice suma incasata/platita dupa iesirea furnizorului din sistemul TVA la incasare se atribuie mai intai partii din factura neincasate/neplatite pana la iesirea din sistem, atat la furnizor cat si la beneficiar.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de S.M. Armaselu - Expert contabil

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Depasire cifra de afaceri si Declaratia 097. Cand depunem cererea pentru iesirea din sistem?":
Rating:

Nota: 1.75 din 4 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codul Fiscal, modificat prin OUG 34/2024. Care sunt schimbarile

    • ANAF a pus, pe site-ul oficial, un material informativ cu privire la modificarile aduse Codului Fiscal prin OUG 34/2024. Schimbarile au intrat in vigoare din 12 martie 2024. Modificari aduse Codului Fiscal de OUG 34/2024 TITLUL V - Contributii sociale obligatorii Forma Codului fiscal in vigoare INAINTE de modificarile aduse de OUG nr. 34/2024 ART. 154 Categorii de persoane fizice exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate (1) Urmatoarele categorii de persoane fizice sunt...» citeste mai departe aici

  • Cum se face recuperarea pierderilor fiscale anterioare si dupa 1 ianuarie 2024

    • In legatura cu pierderea fiscala de la 31.12.2023, aceasta se recupereaza incepand cu profiturile anului 2024 in limita a 70% din pierderea respectiva sau in limita a 70% din profitul inregistrat in 2024? Pentru a o recupera din profitul lunii martie 2024 trebuie sa am depusa declaratia 101 anticipat? Pentru pierderile fiscale inregistrate incepand cu anul 2024 se aplica acelasi principiu de recuperare ca si cele de la 31.12.2023 (exceptand numarul de ani in care se recupereaza)? Cum se...» citeste mai departe aici

  • Pana cand trebuie depuse Situatiile Financiare si Declaratia de trezorerie pentru anul 2023 de persoanele juridice

    • In virtutea rolului activ al organului fiscal, ANAF informeaza contribuabilii ca termenul pentru depunerea situatiilor financiare anuale intocmite la 31 decembrie 2023 de catre persoanele juridice fara scop patrimonial este de 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar. Persoanele juridice fara scop patrimonial intocmesc situatii financiare anuale avand in vedere reglementarile contabile aplicabile acestora si prevederile generale cuprinse la art. 11 din O.M.F. nr. 5394/2023 privind...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2024 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016