Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Derularea de operatiuni economice de catre o persoana fizica. Cum procedam cu inregistrarea si plata TVA?

23-Iun-2017
4299

In cazul urmator, o persoana fizica a desfasurat in perioada 2011-2013 activitate de comercializare vehicule folosite, cumparate si vandute pe teritoriul national. Prin insumarea valorii contractelor de vanzare a depasit plafonul de inregistrare ca platitor de TVA la nivelul anului 2011 (119.000 lei). In contextul unei inspectii fiscale se vehiculeaza ipoteza unei sesizari penale pentru infractiunea de ascundere a masei impozabile prevazuta si pedepsita de art. 9 alin. (1) lit. a) din Legea 241/2005 privind prevenirea si combaterea evaziunii fiscale. 

Pentru a evita situatia intocmirii sesizarii penale, pe principiul conformarii voluntare, se doreste intocmirea si depunerea in prezent a D200 privind venitul net realizat in perioada 2011-2013. In ce priveste plata TVA, se va vedea daca se poate depune in 2017 D070 insotita de D301 pe CNP astfel incat organul fiscal sa considere declarat in fisa pe platitor o suma la TVA.

Iata raspunsul specialistului:

In ceea ce priveste conformarea privind declararea si plata impozitului pe venit pentru anii anteriori, primul pas este acela de a va declara entitate (persoana) care obtine venituri.

Acest lucru se realizeaza prin completarea si depunerea formularului 070, astfel incat sa fiti luat in evidenta ca platitor de impozit pe venit (contribuabil) incepand cu anul 2011.

Dupa depunerea acestui formular, intr-adevar, puteti sa intocmiti si sa depuneti cate un formular 200 - pe CNP - pentru fiecare din anii respectivi, completand venitul brut.

Ca urmare a depunerii acestor declaratii, puteti sa platiti impozitul de 16% aplicat la venitul brut. Insa exista o problema: tipul contului in care ati plati acest impozit.

De ce? Deoarece, la nivelul fiecarei administratii financiare, sunt 2 categorii de conturi pentru plata impozitului de catre PFA-uri: un cont pentru plata impozitului anticipat, in cursul anului, si un al doilea cont asa numit de regularizare, in care se plateste impozitul definitiv.
Ar fi bine sa intrebati la administratia de care apartiteti, odata cu depunerea formularelor 200 - care, in mod cert, se vor depune cu amenda - in ce cont ati plati impozitul: in contul de anticipat sau in contul de regularizare.

Eu as zice ca se achita direct in contul de regularizare, avand in vedere faptul ca impozitul se stabileste pe baza declaratiilor finale 200.

Insa este posibil ca, dupa depunerea declaratiilor 200 - chiar si cu amenda -, sa primiti decizii de impunere care, pe langa impozitul pe venit ce ar trebui platit (si pe care dvs puteti deja sa-l achitati dupa ce depuneti formularele 200 pentru fiecare an in parte), sa cuprinda si obligatii de sanatate si CAS de plata, care, la randul lor, vor trebui achitate.

De asemenea, trebuie retinut ca atat impozitul pe venit, cat si contributiile sociale vor genera accesorii (majorari) de plata.

In ceea ce priveste TVA, situatia nu este asa simplu de rezolvat.

In primul rand, TVA se gestioneaza pe baza de cod de inregistrare fiscala si nu pe baza de CNP (pe CNP se administreaza impozitul pe venit si contributiile sociale ale PFA).
Codul de inregistrare fiscala se elibereaza de catre organul fiscal in raza caruia domiciliati doar prin depunerea formularului 070.

Completati un D 070 - pe acelasi formular pe care il depuneti pentru luarea in evidenta ca PFA - pe care bifati la cap. V date privind vectorul fiscal:

- X pe randul 1 - Taxa pe valoarea adaugata
- X pe randul 1.6. Inregistrare in scopuri de TVA prin atingerea sau depasirea plafonului de scutire prevazut la art. 310 alin.(1) din Codul fiscal.

Dupa ce obtineti codul de inregistrare fiscala cu prefixul RO, trebuie sa intocmiti decontul de TVA 300, nicidecum decontul special 301 - acesta se utilizeaza doar de catre neplatitorii de TVA, daca fac operatiuni intra / extracomunitare si au obligatia platii TVA (de exemplu, daca o entitate care desfasoara activitati economice, cum ar fi un PFA neinregistrat normal in scop de TVA, primeste servicii de consultanta de la o societate din afara, atunci trebuie sa achite statului roman TVA pentru aceste servicii, prin depunerea decontului 301).

D 301 nu se utilizeaza pentru operatiuuni efectuate in interiorul tarii (pe teritoriul national).
Decontul 300 se utilizeaza doar de catre entitatile care au depasit plafonul de TVA (119000 lei sau 220000 lei) si au obligatia inregistrarii normale ca platitori de TVA.

Asadar, dvs, depasind plafonul de TVA, trebuie sa va inregistrati normal in scop de TVA, sa intocmiti si sa depuneti un decont 300 si sa platiti TVA-ul rezultat din decont.
In acest decont, completati suma aferenta tuturor livrarilor si TVA-ul colectat, cumulate din toate perioadele de cand ati efectuat operatiunile respective, insa de la data de la care trebuia sa va deveniti platitor normal in scop de tva.

Analiza se face potrivit urmatorului exemplu:
- in anul 2011, presupunem ca in luna mai 2011 ati depasit plafonul de 119000 lei, pentru perioada ianuarie-mai 2011.
- pana in data de 10 iunie trebuia depus formularul 070, pentru luarea in evidenta ca platitor de TVA (formularul trebuia depus pana la data de 10 a lunii urmatoare celei in care s-a depasit plafonul)
- deveneati platitor de TVA incepand cu data de 01 a lunii iulie 2011 (se devine platitor de la data de 01 a lunii urmatoare celei in care s-a depus cerea de inregistrare in scop de TVA - formularul 070).
Deci, pentru livrarile realizate incepand cu luna iulie 2011 (in exemplul meu) trebuiau emise facturi cu baza, tva si total, depus decontul 300 si platit TVA-ul.

Avand in vedere ca nu se mai pot emite facturi, veti proceda, pentru livrarile efectuate incepand cu data de la care, in mod normal, deveneati platitor de TVA, pe toata perioada in care ati efectuat livrarile de auto, la calculul TVA utilizand cota de TVA valabila pentru fiecare an in parte (in 2011, 2012, 2013 cota a fost de 24%), la depunerea D300 cu valorile totale si la plata TVA.

TVA colectat si care trebuie platit se calculeaza prin scoaterea din valoarea livrarilor a TVA, aplicand metoda sutei marite (valoare vanzari *24/124), conform Deciziei nr. 2/2011, emisa pentru a se transpune in legislatia nationala o jurisprudenta europeana (cazurile Tulica si Elida Gibbs).


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Masuri fiscale: 3 schimbari care NU se aplica din 2025, ci incepand cu 1 ianuarie 2026

    • Guvernul condus de Ilie Bolojan a facut publica versiunea finala a proiectului de lege privind noile masuri fiscale, menite sa reduca deficitul bugetar si sa stabilizeze finantele publice. In ciuda calendarului accelerat de aplicare , care incepe chiar din august 2025, unele prevederi importante vor intra in vigoare abia de la 1 ianuarie 2026. Printre acestea se numara impozitarea cu 10% a pensiilor care depasesc pragul de 3.000 lei, dar doar pana in 2027, modificarea sistemului de...» citeste mai departe aici

  • Arhivarea documentelor. Ce acte sa pastrati cand treceti la arhivarea electronica + un studiu de caz

    • Tot mai multe companii din Romania aleg sa faca trecerea de la arhivarea clasica pe hartie la solutii moderne de arhivare electronica. Aceasta tranzitie nu doar ca aduce un plus de eficienta, dar si permite optimizarea spatiului si costurilor de gestionare a documentelor. Cu toate acestea, este esential ca orice astfel de demers sa respecte intocmai legislatia in vigoare privind pastrarea documentelor contabile si fiscale. Avem acest caz. Societatea noastra doreste sa treaca la arhivarea...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli deductibile PFA: bilet, transport, cazare, diurna - ce poti deconta legal

    • In practica, contribuabilii care desfasoara activitati independente, precum titularii de PFA, se confrunta frecvent cu intrebari legate de deductibilitatea cheltuielilor efectuate in scop profesional. O situatie des intalnita este participarea la conferinte, targuri sau simpozioane internationale organizate in domeniul de activitate al contribuabilului. Conform legislatiei fiscale in vigoare, anumite cheltuieli ocazionate de aceste deplasari pot fi considerate deductibile, cu respectarea unor...» citeste mai departe aici

  • Consumatorii vulnerabili primesc 50 lei/luna pentru curent. Pana cand poti depune cererea

    • Incepand cu luna iulie 2025, persoanele fizice cu venituri reduse vor putea beneficia de un sprijin financiar in valoare de 50 de lei pe luna pentru acoperirea costurilor cu energia electrica. Masura este reglementata prin Ordonanta de urgenta nr. 35/2025 si vine ca raspuns la incetarea vechilor scheme de protectie, care au expirat la sfarsitul lunii iunie 2025. Scopul acestui nou ajutor este de a reduce impactul saraciei energetice in randul populatiei vulnerabile.» citeste mai departe aici

  • Foaia de parcurs. 4 pasi pentru a corela stocul de combustibil cu foaia de parcurs

    • Gestionarea corecta a consumului de combustibil si a evidentei stocurilor este esentiala pentru orice companie care utilizeaza autovehicule in activitatea sa economica. In acest context, corelarea intre stocul contabil si consumul real, determinat pe baza foilor de parcurs, devine un aspect important atat din punct de vedere fiscal, cat si operational. In acest articol vom vedea modul in care se poate mentine aceasta corelare, evitand discrepantele intre stocul din contabilitate si cel din...» citeste mai departe aici

  • e-Transport 2025. Cand ti se pot CONFISCA bunurile in proportie de 100%

    • Incepand cu 7 iulie 2025, sistemul RO e-Transport intra intr-o noua etapa de aplicare, odata cu publicarea Ordinului comun ANAF/Autoritatea Vamala/Politia Romana nr. 1659/1622/101/2025. Aceasta reglementare detaliaza modul concret in care se poate aplica gradual masura confiscarii bunurilor nedeclarate in sistem, dupa ce mecanismul a fost conturat inca din toamna anului 2024. Articolul de mai jos ofera o privire detaliata asupra noilor obligatii pentru operatorii economici, tipurilor de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016