Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Derularea de operatiuni economice de catre o persoana fizica. Cum procedam cu inregistrarea si plata TVA?

23-Iun-2017
470

In cazul urmator, o persoana fizica a desfasurat in perioada 2011-2013 activitate de comercializare vehicule folosite, cumparate si vandute pe teritoriul national. Prin insumarea valorii contractelor de vanzare a depasit plafonul de inregistrare ca platitor de TVA la nivelul anului 2011 (119.000 lei). In contextul unei inspectii fiscale se vehiculeaza ipoteza unei sesizari penale pentru infractiunea de ascundere a masei impozabile prevazuta si pedepsita de art. 9 alin. (1) lit. a) din Legea 241/2005 privind prevenirea si combaterea evaziunii fiscale. 

Pentru a evita situatia intocmirii sesizarii penale, pe principiul conformarii voluntare, se doreste intocmirea si depunerea in prezent a D200 privind venitul net realizat in perioada 2011-2013. In ce priveste plata TVA, se va vedea daca se poate depune in 2017 D070 insotita de D301 pe CNP astfel incat organul fiscal sa considere declarat in fisa pe platitor o suma la TVA.

Iata raspunsul specialistului:

In ceea ce priveste conformarea privind declararea si plata impozitului pe venit pentru anii anteriori, primul pas este acela de a va declara entitate (persoana) care obtine venituri.

Acest lucru se realizeaza prin completarea si depunerea formularului 070, astfel incat sa fiti luat in evidenta ca platitor de impozit pe venit (contribuabil) incepand cu anul 2011.

Dupa depunerea acestui formular, intr-adevar, puteti sa intocmiti si sa depuneti cate un formular 200 - pe CNP - pentru fiecare din anii respectivi, completand venitul brut.

Ca urmare a depunerii acestor declaratii, puteti sa platiti impozitul de 16% aplicat la venitul brut. Insa exista o problema: tipul contului in care ati plati acest impozit.

De ce? Deoarece, la nivelul fiecarei administratii financiare, sunt 2 categorii de conturi pentru plata impozitului de catre PFA-uri: un cont pentru plata impozitului anticipat, in cursul anului, si un al doilea cont asa numit de regularizare, in care se plateste impozitul definitiv.

Preturile de transfer. Dosarul perfect legal!
Preturile de transfer. Dosarul perfect legal!
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii 2018
Cartea Verde a Contabilitatii 2018
Vezi detalii
Top 50 de situatii in care inspectorii fiscali comit abuzuri
Top 50 de situatii in care inspectorii fiscali comit abuzuri
Vezi detalii

Ar fi bine sa intrebati la administratia de care apartiteti, odata cu depunerea formularelor 200 - care, in mod cert, se vor depune cu amenda - in ce cont ati plati impozitul: in contul de anticipat sau in contul de regularizare.

Eu as zice ca se achita direct in contul de regularizare, avand in vedere faptul ca impozitul se stabileste pe baza declaratiilor finale 200.

Insa este posibil ca, dupa depunerea declaratiilor 200 - chiar si cu amenda -, sa primiti decizii de impunere care, pe langa impozitul pe venit ce ar trebui platit (si pe care dvs puteti deja sa-l achitati dupa ce depuneti formularele 200 pentru fiecare an in parte), sa cuprinda si obligatii de sanatate si CAS de plata, care, la randul lor, vor trebui achitate.

De asemenea, trebuie retinut ca atat impozitul pe venit, cat si contributiile sociale vor genera accesorii (majorari) de plata.

In ceea ce priveste TVA, situatia nu este asa simplu de rezolvat.

In primul rand, TVA se gestioneaza pe baza de cod de inregistrare fiscala si nu pe baza de CNP (pe CNP se administreaza impozitul pe venit si contributiile sociale ale PFA).
Codul de inregistrare fiscala se elibereaza de catre organul fiscal in raza caruia domiciliati doar prin depunerea formularului 070.

Completati un D 070 - pe acelasi formular pe care il depuneti pentru luarea in evidenta ca PFA - pe care bifati la cap. V date privind vectorul fiscal:

- X pe randul 1 - Taxa pe valoarea adaugata
- X pe randul 1.6. Inregistrare in scopuri de TVA prin atingerea sau depasirea plafonului de scutire prevazut la art. 310 alin.(1) din Codul fiscal.

Dupa ce obtineti codul de inregistrare fiscala cu prefixul RO, trebuie sa intocmiti decontul de TVA 300, nicidecum decontul special 301 - acesta se utilizeaza doar de catre neplatitorii de TVA, daca fac operatiuni intra / extracomunitare si au obligatia platii TVA (de exemplu, daca o entitate care desfasoara activitati economice, cum ar fi un PFA neinregistrat normal in scop de TVA, primeste servicii de consultanta de la o societate din afara, atunci trebuie sa achite statului roman TVA pentru aceste servicii, prin depunerea decontului 301).

D 301 nu se utilizeaza pentru operatiuuni efectuate in interiorul tarii (pe teritoriul national).
Decontul 300 se utilizeaza doar de catre entitatile care au depasit plafonul de TVA (119000 lei sau 220000 lei) si au obligatia inregistrarii normale ca platitori de TVA.

Asadar, dvs, depasind plafonul de TVA, trebuie sa va inregistrati normal in scop de TVA, sa intocmiti si sa depuneti un decont 300 si sa platiti TVA-ul rezultat din decont.
In acest decont, completati suma aferenta tuturor livrarilor si TVA-ul colectat, cumulate din toate perioadele de cand ati efectuat operatiunile respective, insa de la data de la care trebuia sa va deveniti platitor normal in scop de tva.

Analiza se face potrivit urmatorului exemplu:
- in anul 2011, presupunem ca in luna mai 2011 ati depasit plafonul de 119000 lei, pentru perioada ianuarie-mai 2011.
- pana in data de 10 iunie trebuia depus formularul 070, pentru luarea in evidenta ca platitor de TVA (formularul trebuia depus pana la data de 10 a lunii urmatoare celei in care s-a depasit plafonul)
- deveneati platitor de TVA incepand cu data de 01 a lunii iulie 2011 (se devine platitor de la data de 01 a lunii urmatoare celei in care s-a depus cerea de inregistrare in scop de TVA - formularul 070).
Deci, pentru livrarile realizate incepand cu luna iulie 2011 (in exemplul meu) trebuiau emise facturi cu baza, tva si total, depus decontul 300 si platit TVA-ul.

Avand in vedere ca nu se mai pot emite facturi, veti proceda, pentru livrarile efectuate incepand cu data de la care, in mod normal, deveneati platitor de TVA, pe toata perioada in care ati efectuat livrarile de auto, la calculul TVA utilizand cota de TVA valabila pentru fiecare an in parte (in 2011, 2012, 2013 cota a fost de 24%), la depunerea D300 cu valorile totale si la plata TVA.

TVA colectat si care trebuie platit se calculeaza prin scoaterea din valoarea livrarilor a TVA, aplicand metoda sutei marite (valoare vanzari *24/124), conform Deciziei nr. 2/2011, emisa pentru a se transpune in legislatia nationala o jurisprudenta europeana (cazurile Tulica si Elida Gibbs).


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Derularea de operatiuni economice de catre o persoana fizica. Cum procedam cu inregistrarea si plata TVA?":
Rating:

Nota: 5 din 3 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafoane fiscale valabile in anul 2018. Cum arata noile limite?
    • Anul 2018 a adus mai multe modificari din punct de vedere fiscal, inclusiv din perspectiva plafoanelor in functie de care se realizeaza anumite incadrari. In cele de mai jos, regasiti plafoanele fiscale valabile in 2018, conform informatiilor oficiale transmise de autoritatile fiscale. La 31 decembrie 2017 a fost zi nebancara, astfel incat cursul valutar este cel publicat in 29.12.2017, adica 4,6597 lei/euro. 1. Plafonul pentru incadrarea la microintreprinderi Cifra de afaceri sub 1.000.000 de...» citeste mai departe aici

  • Transmiterea datelor la ANAF de catre utilizatorii caselor de marcat. Cum se procedeaza?
    • Incepand cu 1 iunie 2018, casele de marcat cu jurnal electronic vor deveni obligatorii pentru firmele mari si mijlocii, iar cele mici se vor conforma acestei obligatii de la 1 august 2018. Camera Deputatilor a aprobat miercuri, 18 aprilie 2018, in calitate de For decizional al Parlamentului, noile prevederi, informeaza Business-review.eu. Casele de marcat electronice devin obligatorii Utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale trebuie sa transmita Agentiei Nationale de Administrare...» citeste mai departe aici

  • Sesiune online ANAF: Completarea Declaratiei Unice 212
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a organizat miercuri, 18 aprilie 2018, o sesiune de asistenta online cu privire la completarea Declaratiei Unice 212 pentru veniturile din activitati independente - realizate in anul 2017 si/ sau estimate pentru anul 2018. Specialistii de la Directia Generala de Asistenta pentru Contribuabili au oferit raspunsuri referitoare la completarea Declaratiei Unice - 212. Ce presupune Declaratia Unica? Declaratia unica - Declaratia privind impozitul pe...» citeste mai departe aici

  • Abonamentele acordate salariatilor pentru transportul in comun. Sunt considerate avantaje in natura?
    • Rentrop&Straton a organizat la data de 17 aprilie seminarul online cu tema "Microintreprinderea. Aspecte fiscale", o sesiune de consultanta personalizata prezentata de Portal Codul Fiscal. In a doua parte a seminarului, participantii au putut adresa intrebari consultantului Rentrop&Straton Olga Crevelescu - expert contabil, membru CECCAR si formator autorizat A.N.C. Temele discutate in cadrul seminarului online au fost: 1. Microintreprindere sau impozit specific; 2. Microintreprindere sau...» citeste mai departe aici

  • Video: Declaratia Unica cu privire la drepturile de autor. Ce romani nu trebuie sa o depuna?
    • Rentrop & Straton va invita sa urmariti o serie de seminare online cu privire la modificarile majore din Codul fiscal 2018, prezentate de specialisti precum Gabriel Jinga si Gabriel Gheorghe. Pentru a participa la un seminar specializat din domeniile: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii sau salarizare, accesati http://www.seminare.ro/. Ce presupune Declaratia unica? Declaratia unica - Declaratia privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - a...» citeste mai departe aici

  • Imprumuturi acordate. Cum se procedeaza in cazul dobanzii?
    • In analiza de mai jos, un asociat - persoana juridica - acorda un imprumut societatii la care detine 90% din capital. Vom vedea daca contractul de imprumut este obligatoriu sa fie purtator de dobanda. Iata raspunsul specialistului! Datorita faptului ca cele doua societati sunt afiliate, societatea care acorda imprumutul trebuie sa manifeste prudenta si sa aiba in vedere prevederile art.7 punctul 33 din noul Cod fiscal care precizeaza ca: "33. Principiul valorii de piata - atunci cand conditiile...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii