Raportul Special
realizat de specialisti
In analiza de mai jos, societatea are de incasat de la un client o creanta in valoare de 10.500 lei. Firma a avut bilet la ordin de la client, neavalizat, dar care nu a fost decontat din lipsa disponibil. Firma nu poate sa deschida procedura pentru insolventa deoarece nu indepleste pragul de minim 40.000 lei "creanta". Avocatul a facut demersurile necesare:
- adresa poprire,
- adresa ANAF ca nu au depus declaratii pe anul 2015,
- adresa de la politie,
- nu au bunuri care ar putea fi valorificate. Vom vedea daca in aceste conditii se poate scoate clientul din contabilitate, daca e deductibila cheltuiala este deductibila, precum si care este regimul TVA.
Iata raspunsul oferit de specialist:
Puteti lua decizia sa scoateti creanta din contabilitate, informatiile pe care l-ati obtinut justificand luarea unei astfel de decizii.
Cheltuiala insa nu va fi deductibila decat pentru partea acoperita de provizion – daca ati constituit unul conform art. 26 din Codul fiscal - deoarece clientul nu se afla in niciuna din situatiile prevazute la art. 25, alin. (4), litera h) si anume:
Cartea Verde a Contabilitatii
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
"(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
h) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:
1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul; (Norme : "Dificultatile financiare majore care afecteaza intregul patrimoniu al debitorului, in sensul prevederilor art. 25 alin. (4) lit. h) pct. 5 din Codul fiscal, sunt cele care rezulta din situatii exceptionale determinate de calamitati naturale, epidemii, epizootii, accidente industriale sau nucleare, incendii, fenomene sociale sau economice, conjuncturi externe si in caz de razboi.")
6. au fost incheiate contracte de asigurare;"
TVA colectata la inregistrarea initiala a creantei nu se ajusteaza. Ajustarea TVA intr-o astfel de situatie este reglementata de art. 287, litera d) din Codul fiscal, si nu vi se aplica deoarece nu detineti nicio hotarare judecatoreasca :
"Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:
d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.
Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz. In cazul in care ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare sunt incasate sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata, corespunzator sumelor respective prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate."
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Anca Ivanov - Expert contabil
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Reminder! 15 iulie - termenul limita pentru depunerea mai multor declaratiiFirmele NU vor trece la sistemul real din 2023 chiar daca va fi depasit plafonul de 25.000 euro in acest anNoi reguli la incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculatorProsumator. Studii de caz utile si monografii contabile pentru specialistiFormulare de inregistrare/anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, modificate prin OPANAFUltimele articole
E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024Proiect: Cum arata noua cerere pe care proprietarii trebuie sa o depuna la ANAF10+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitateaInventariere anuala. Trebuie efectuata obligatoriu la data de 31 decembrie?Declaratia Unica in 2025. Ce modificari sunt aduse de ANAF si cum arata noul model de formularArticole similare
Cotizatii platite de societate catre o organizatie. Cum stabilim cheltuielile deductibile?Regim fiscal pentru masa calda si achitarea cheltuielilor de vacanta ale salariatilorStudiu de caz: Calculul impozitului pe profitInregistrare facturi de leasing in cazul unei societati suspendate. TVADeductibilitatea cheltuielilor conform OUG nr. 24 din 2012Ultimele articole
Declaratia Unica in 2025. Ce modificari sunt aduse de ANAF si cum arata noul model de formularTaxe PFA 2024. CASS de 10% intra la calculul plafonului de 6 salarii minime?Decontare transport angajati. Regim fiscal si studii de caz utileDeductibilitate cheltuieli cu combustibilul. Monografie contabilaValabil inca din 1 ianuarie 2024! Modificari IMPORTANTE privind cheltuielile deductibile si nedeductibileArticole similare
ANAF modifica formularele 101 Declaratie privind impozitul pe profit si 120 Decont privind accizeleOrdinul 1667/2022 a modificat procedura de utilizare si functionare a sistemului E-Factura in relatia B2GANAF: Garda financiara se desfinteaza si se reorganizeazaPeste 1.000 reclamatii privind bonurile fiscale au ajuns la ANAFRegimul de evidenta fiscala. Platitorii de impozit pe profit au obligatia intocmirii documentuluiUltimele articole
TOATE obligatiile fiscale ale anului 2025Prescriere datorii ANAF. Cand si cum se prescriu datoriile fiscaleProiect: Cum arata noua cerere pe care proprietarii trebuie sa o depuna la ANAFNoi OBLIGATII pentru anumiti contribuabili care obtin venituri din chirii, incepand cu 1 ianuarie 2025Ce modificari adopta Finantele in domeniul accizelor pentru combaterea evaziunii fiscaleArticole similare
Termene noi pentru intrarea in vigoare a procedurii insolventei persoanelor fizice si pentru introducerea caselor de marcat cu jurnal electronicModificari legislative privind administrarea contribuabililor mijlocii. OANAF 3564/2014Cand sa apelezi la un avocat de drept fiscal din Timisoara?Programul Comert 2017 se lanseaza pe 16 august! Afla daca esti eligibil!Clienti incerti. Tratament fiscal si contabilUltimele articole
Procedura de aplicare a amnistiei fiscale, modificata din nou prin Ordinul 6438/2024. Ce schimbari intra in vigoareAmnistie fiscala 2024: Contribuabilii trebuie sa depuna cererile pana pe 25 noiembrieCasare mijloace fixe. Reglementari cheie si studii de caz utileSAF-T in 2024. Contribuabili care trebuie sa depuna D406 si persoane care NU au aceasta obligatieAmnistie fiscala 2024. ANAF a publicat Ghidul prin care poti beneficia de facilitatiArticole similare
Planul de conturi in 2023: Prin Ordinul 4291/2022 au fost introduse 5 conturi noiStudiu de caz: In ce masura poate fi scazut pretul de vanzare sub cel de achizitie?Cinci pasi esentiali care sa ii ajute pe contabili la indrumarea IMM-urilor in contextul pandemiei(informare CECCAR)Scoatere din evidenta client in faliment. Monografie contabilaClienti neincasati acoperiti de asigurare. Provizioane fiscaleUltimele articole
SAF-T in 2024: Tu stii cum sa completezi CORECT declaratia 406? Iata cele mai frecvente dificultatiRegistrul RO e-Factura optional. Entitati care NU au obligatia, insa pot opta pentru utilizarea sistemuluiE-Transport. Prin Ordinul 1337/2024 a fost aprobata NOUA procedura pentru E-Transport3 exemple de investitii pentru afacerea ta care iti pot aduce beneficii economice pe termen lungPrecizari ANAF privind E-Transport: NU se va impune nicio o taxa suplimentara contribuabililorSfaturi de la experti
Expropriere teren. Emitere factura
Intrebare: O persoana juridica are in proprietate un teren care a fost expropriat pe motiv de utilitate publica de catre o primarie. Pentru aceasta operatiune, este obligatorie emiterea facturii catre primarie si raportarea acesteia in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Achizitie intracomunitara de bunuri exportate ulterior
Intrebare: O firma din Austria (A) livreaza niste generatoare catre o firma din Romania in luna septembrie. Firma din Romania nu face plata, iar contractul se anuleaza, astfel ca firma din Austria (A) ramane proprietara generatoarelor, care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA