Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Determinarea baza de calcul pentru impozitul pe venitul microintreprinderilor. Cum procedam in cazul anularii codului de TVA din oficiu?

19-Oct-2016
5877

Cum se intocmeste factura de o microintreprindere care are TVA anulat din oficiu si care valoare se impoziteaza?

Dam ca exemplu situatia in care se inchiriaza un utilaj:
- cantitatea 10 ore
- pret unitar 120 lei
- valoarea 1200
- TVA 240 lei
Total de plata 1440

Se mentioneaza pe factura art.316 alin.11 lit.h)


Inregistrarea contabila:
411= 708 1440
635 =446 240
5121 =411 1440
446=5121 240
Sau fara a evidentia TVA si inregistrarea contabila ca cea de mai sus
Cantitatea 10 ore
Pret unitar 144 lei
Valoarea 1440
Total de plata 1440
Vom vedea daca impozitul platit va fi 3% din 1440 sau 3% din 1200 lei.


Din informatiile prezentate in intrebare retinem ca, potrivit dispozitiilor art. 316, alin. (11), lit. h), din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare, societatii i-a fost anulata din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA deoarece nu a putut justifica "intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica".

In aceasta situatie au fost avute in vedere si dispozitiile Opanaf nr. 3846/2015 privind aprobarea procedurilor de aplicare a art. 92 din Codul de procedura fiscala, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare.

Ca urmare a modificarii cu aceasta ocazie si a vectorului fiscal se depune formularul cod 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica". Dupa anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA, societatea nu trebuie sa mai depuna lunar/trimestrial decontul de TVA cod 300.

In perioada in care societatea figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu si aceasta emite facturi ca urmare a faptului ca mai realizeaza prestarii de servicii, daca operatiunile sunt taxabile trebuie sa colecteze TVA. In acest caz, se poate considera ca pentru determinarea sumei TVA colectate se aplica suta marita (1.440 x20/120). Potrivit prevederilor art. 11 alin. (6) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare, suma TVA colectata nu se inscrie distinct in factura emisa, dar este recomandabil sa se faca mentiunea "TVA inclusa, cota 20%". Obligatia colectarii TVA, fara exercitarea dreptului de deducere reprezinta o consecinta fiscala negativa a anularii codului de inregistrare in scopuri de TVA prevazuta de textul aceluiasi art. 11 din Lege.

Suma TVA colectata se raporteaza prin formularul cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal", aprobat prin Opanaf nr. 795/2016 si se plateste la bugetul de stat pana pe data de 25 a lunii urmatoare celei in care a avut loc prestarea serviciilor.
Pe factura respectiva codul aferent nu se inscris cu simbolul RO.

In ceea ce priveste modul de calcul al impozitului pe venit, mentionam ca potrivit prevederilor art. 53 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare, baza la care se aplica procentul de 3% pentru microintreprinderile care nu au salariati o reprezinta veniturile din orice sursa din care se scad sumele expres prevazute in articol.

Din punct de vedere al reglementarilor contabile aprobate prin Omfp nr. 1802/2014, privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, cu modificarile ulterioare, pct. 431 si urmatoarele, in categoria veniturilor se includ sumele/valorile incasate sau de incasat in nume propriu din activitatile desfasurate.

Ca urmare inregistrarea in evidenta proprie a serviciului facturat se contabilizeaza astfel:
4111 = 704 1.440 lei
"Clienti" "Venituri din servicii prestate"

Obligatia de plata a sumei TVA colectate se inregistreaza:
635 = 446 240 lei
"Cheltuieli cu alte "Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate"
impozite taxe si (analitic distinct)
varsaminte asimilate"
(analitic distinct)

Desi este inscrisa distinct pe factura, suma privind TVA colectata nu se inregistreaza in evidenta contabila prin creditul contului 4427.

Incasarea valorii facturii de la client se inregistreaza:
5121 = 4111 1.440 lei
"Conturi la banci in lei" "Clienti"

Plata sumei reprezentand TVA colectata la bugetul de stat se inscrie:
446 = 5121 240 lei
"Alte impozite, taxe "Conturi la banci in lei"
si varsaminte asimilate"

 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Determinarea baza de calcul pentru impozitul pe venitul microintreprinderilor. Cum procedam in cazul anularii codului de TVA din oficiu?":
Rating:

Nota: 5 din 3 voturi
Urmareste-ne pe Google News
NOUTATILE din CODUL FISCAL aduse de Legea 296/2023 – lista completa + data intrarii in vigoare –

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
NOUTATILE din CODUL FISCAL aduse de Legea 296/2023 – lista completa + data intrarii in vigoare –


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti

  • Declaratia 205

    Intrebare: In luna aprilie 2023 profitul anului 2022 a fost repartizat in totalitate pentru distribuirea de dividende catre actionari persoane fizice. In urma aprobarii situatiilor financiare - 31.12.2022, in luna iunie s-a facut plata...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<

  • Proiect in faza de preserie

    Intrebare: Societatea noastra are un proiect in faza preserie pentru productia de piese auto. In perioada pana la intrare in serie se desfasoara teste de fabricatie, in acest sens consumandu-se materii prime si materiale. As dori opinia...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<



Subiectele saptamanii

  • E-Factura: Facturile trebuie transmise in sistem cel tarziu in 5 sau 20 de zile de la data emiterii?

    • Sunt societate comerciala cu capital de stat. Avand in vedere ART 10 (7) OUG 120/2021 Termenul - limita pentru transmiterea facturilor prevazute la alin. (1) in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura este de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile calendaristice de la data - limita prevazuta pentru emiterea facturii la art. 319 alin. (16) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. (alineat introdus prin art....» citeste mai departe aici

  • Impozit chirii 2024. Noutati si studii de caz utile

    • OUG 115/2023 a adus modificari semnificative in ceea ce priveste impozitarea veniturilor din chirii pentru persoanele fizice, incepand cu anul 2024. Noutati impozit chirii 2024 VENITUL BRUT DIN CEDAREA FOLOSINTEI BUNURILOR Pana la 31.12.2023, art. 84 alin. 1 din Codul fiscal, prevedea: ”Venitul brut din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendarea bunurilor agricole, reprezinta totalitatea sumelor in bani si/sau echivalentul in...» citeste mai departe aici

  • Plafon casierie 2024. Ce se intampla cu sumele ce depasesc plafonul de 50.000 lei

    • Care e opinia dvs. in legatura cu tratarea sumei peste plafonul legal de casa ca venit din alte surse cu declararea si plata impozitului aferent de 10%? Plafon casierie 2024 – raspunsul specialistului: Din informatiile prezentate retinem ca sunteti o societate cu raspundere limitata neplatitoare de impozit pe profit a carei activitate este, potrivit codului CAEN 3011 Constructia de nave si structuri plutitoare. Intrebarea d-voastra face subiectul Legii nr. 70/2015 pentru intarirea...» citeste mai departe aici

  • RO e-Transport. Obligatii, noutati in 2024 si lista produselor vizate

    • Inca de la 1 iulie 2022, prin OUG 41/2022, a fost implementat sistemul RO e-Transport, care trebuie utilizat pentru monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal pe teritoriul Romaniei. Desi sistemul a fost obligatoriu inca de acum doi ani, amenzile pentru nedeclarare s-au aplicat abia de la 1 ianuarie 2023. Mentionam ca si in 2024 se vor aplica cateva schimbari in privinta sistemului. Este vorba despre extinderea listei de bunuri cu risc fiscal (de la 1 martie), care nu a fost...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Utilizarea sistemului in relatia B2B devine obligatorie din 1 ianuarie sau din 1 iulie 2024?

    • Va rog sa precizati care e textul de lege care precizeaza obligativitatea incepand cu data de 01.01.2024 a raportarii/transmiterii facturilor prin sistem RO E FACTURA, in relatia B2B. Doar din lecturarea OUG 120/2021 asa cum a fost aceasta modificata prin OUG 115/2023 si legea 296/2023, ar rezulta ca aceasta obligatie intervine la 01.07.2024. Utilizare E-Factura in relatia B2B – raspunsul specialistului: Pentru a raspunde intrebarii privind obligativitatea transmiterii facturilor prin...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica 2024. Care este modul corect de completare, cu exemple pentru toate tipurile de venit

    • Prin OPANAF nr. 6/2024, in vigoare din 9 ianuarie a.c., a fost aprobat noul model al formularului 212 referitor la declararea impozitului pe veniturile realizate si contributiile sociale datorate pe anul 2023, precum si la impozitul estimat si contributiile sociale aferente anului 2024. Formularul a fost suferit modificari importante fata de anul trecut, determinate de aparitia unor obligatii fiscale noi sau de cresterea salariului minim pe economie – lucruri care au impus introducerea...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2024 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

NOUTATILE din CODUL FISCAL aduse de Legea 296/2023 – lista completa + data intrarii in vigoare –

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016