Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Determinarea baza de calcul pentru impozitul pe venitul microintreprinderilor. Cum procedam in cazul anularii codului de TVA din oficiu?

19-Oct-2016
542

Cum se intocmeste factura de o microintreprindere care are TVA anulat din oficiu si care valoare se impoziteaza?

Dam ca exemplu situatia in care se inchiriaza un utilaj:
- cantitatea 10 ore
- pret unitar 120 lei
- valoarea 1200
- TVA 240 lei
Total de plata 1440

Se mentioneaza pe factura art.316 alin.11 lit.h)
Inregistrarea contabila:

PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Achizitii. Ghid fiscal-contabil
Achizitii. Ghid fiscal-contabil
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii

411= 708 1440
635 =446 240
5121 =411 1440
446=5121 240
Sau fara a evidentia TVA si inregistrarea contabila ca cea de mai sus
Cantitatea 10 ore
Pret unitar 144 lei
Valoarea 1440
Total de plata 1440
Vom vedea daca impozitul platit va fi 3% din 1440 sau 3% din 1200 lei.


Din informatiile prezentate in intrebare retinem ca, potrivit dispozitiilor art. 316, alin. (11), lit. h), din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare, societatii i-a fost anulata din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA deoarece nu a putut justifica "intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica".

In aceasta situatie au fost avute in vedere si dispozitiile Opanaf nr. 3846/2015 privind aprobarea procedurilor de aplicare a art. 92 din Codul de procedura fiscala, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare.

Ca urmare a modificarii cu aceasta ocazie si a vectorului fiscal se depune formularul cod 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica". Dupa anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA, societatea nu trebuie sa mai depuna lunar/trimestrial decontul de TVA cod 300.

In perioada in care societatea figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu si aceasta emite facturi ca urmare a faptului ca mai realizeaza prestarii de servicii, daca operatiunile sunt taxabile trebuie sa colecteze TVA. In acest caz, se poate considera ca pentru determinarea sumei TVA colectate se aplica suta marita (1.440 x20/120). Potrivit prevederilor art. 11 alin. (6) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare, suma TVA colectata nu se inscrie distinct in factura emisa, dar este recomandabil sa se faca mentiunea "TVA inclusa, cota 20%". Obligatia colectarii TVA, fara exercitarea dreptului de deducere reprezinta o consecinta fiscala negativa a anularii codului de inregistrare in scopuri de TVA prevazuta de textul aceluiasi art. 11 din Lege.

Suma TVA colectata se raporteaza prin formularul cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal", aprobat prin Opanaf nr. 795/2016 si se plateste la bugetul de stat pana pe data de 25 a lunii urmatoare celei in care a avut loc prestarea serviciilor.
Pe factura respectiva codul aferent nu se inscris cu simbolul RO.

In ceea ce priveste modul de calcul al impozitului pe venit, mentionam ca potrivit prevederilor art. 53 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare, baza la care se aplica procentul de 3% pentru microintreprinderile care nu au salariati o reprezinta veniturile din orice sursa din care se scad sumele expres prevazute in articol.

Din punct de vedere al reglementarilor contabile aprobate prin Omfp nr. 1802/2014, privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, cu modificarile ulterioare, pct. 431 si urmatoarele, in categoria veniturilor se includ sumele/valorile incasate sau de incasat in nume propriu din activitatile desfasurate.

Ca urmare inregistrarea in evidenta proprie a serviciului facturat se contabilizeaza astfel:
4111 = 704 1.440 lei
"Clienti" "Venituri din servicii prestate"

Obligatia de plata a sumei TVA colectate se inregistreaza:
635 = 446 240 lei
"Cheltuieli cu alte "Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate"
impozite taxe si (analitic distinct)
varsaminte asimilate"
(analitic distinct)

Desi este inscrisa distinct pe factura, suma privind TVA colectata nu se inregistreaza in evidenta contabila prin creditul contului 4427.

Incasarea valorii facturii de la client se inregistreaza:
5121 = 4111 1.440 lei
"Conturi la banci in lei" "Clienti"

Plata sumei reprezentand TVA colectata la bugetul de stat se inscrie:
446 = 5121 240 lei
"Alte impozite, taxe "Conturi la banci in lei"
si varsaminte asimilate"

 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Determinarea baza de calcul pentru impozitul pe venitul microintreprinderilor. Cum procedam in cazul anularii codului de TVA din oficiu?":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Editorial: Nu pretul e problema consultantilor fiscali care raman fara clienti
    • Traim in contextul unei economii influentate major de contextul international. Ne place sau nu, trebuie sa privim si catre vecini, dar si peste ocean. Sunt lucruri pe care trebuie sa le avem in vedere atunci cand ne stabilim inclusiv obiectivele financiare pentru anul in curs. In mare, asta cere de la noi sa fim mai prevazatori, mai chibzuiti cand vorbim de bugete si de cheltuieli. Dar ce influenta are actualul context socio-economic asupra clientilor? In mod similar, si pe acestia ii face sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF va trimite scrisori pentru esalonarea datoriilor
    • Saptamana aceasta, la 27 martie, premierul Sorin Grindeanu a avut o noua intalnire cu presedintele ANAF, Bogdan Stan, si cu ministrul Finantelor, Viorel Stefan, pentru a evalua la ce nivel de implementare se afla cele 14 masuri noi pe care ANAF ar trebui deja sa le aplice pentru cresterea colectarii veniturilor la bugeutl de stat. Premierul Sorin Grindeanu le-a spus acestora ca va urmari in continuare personal modul in care se va derula activitatea ANAF, cu precadere in ce priveste imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Legea preventiei va avea o componenta pentru administratia locala. Noua lege se va publica in cateva zile
    • Sunt nenumarate cazurile in care, confruntati cu un control ANAF, nu ati avut la indemana documentele justificative necesare sau nu ati reusit sa argumentati o greseala descoperita de inspectori. Legea Preventiei porneste de la ideea de educare si informare a antreprenorilor, venind in sprijinul acestora printr-o clarificare a unor prevederi pe care acestia trebuie sa le respecte Legea preventiei despre care am scris pe larg aici va include si o componenta privind administratia local. Saptamana...» citeste mai departe aici

  • Vineri, 31 martie 2017 inclusiv, termen limita de declarare a mentiunilor pentru anumite categorii de contribuabili
    • Stim cat de pretioasa este informatia actualizata, mai ales pentru orice profesionist din domeniul fiscal-contabil care isi doreste sa aiba agenda de lucru organizata si cu termene pe care sa le respecte la timp. Cu atat mai mult trebuie sa va informati in aceasta perioada in care, asa cum v-am anuntat deja, ANAF pregateste controale pentru firmele care depun D 101. Va informam ca vineri, 31 martie 2017, este termenul de declarare a mentiunilor, prin formularul 010 "Declaratie de inregistrare...» citeste mai departe aici

  • Ce schimbari va implementa obligatoriu ANAF pana la 15 aprilie 2017!
    • Premierul Sorin Grindeanu a analizat, in cadrul intalnirii de lucru cu reprezentantii Ministerului Finantelor Publice si ANAF, propunerile acestora pentru cresterea gradului de colectare a taxelor si impozitelor si pentru imbunatatirea relatiei dintre administratia fiscala si contribuabilii persoane fizice si juridice. Sunt avute in vedere o serie de masuri urgente cu implementare pana la data de 15 aprilie 2017, dintre care mentionam: Consilierea contribuabililor pentru plata la timp a taxelor...» citeste mai departe aici

  • PFA-ul, inca rentabil. Cum sa minimizezi impozitele si contributiile
    • Este cunoscut faptul ca exista mii de liber-profesionisti (avocati, artisti, arhitecti, medici), care vor sa pastreze in regula tot ce tine de domeniul fiscal-contabil. De asemenea, in fiecare zi se infiinteaza noi PFA-uri, care au ca scop sa fie profitabile. Fie ca sunteti PFA, fie ca va ocupati de contabilitate pentru clienti PFA, este esential sa cunoasteti cu exactitate ce deduceri se pot face ca sa scadeti impozitele, ce taxe sunt sau nu obligatorii si, mai ales, cand sunt obligatorii....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.