Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Determinarea baza de calcul pentru impozitul pe venitul microintreprinderilor. Cum procedam in cazul anularii codului de TVA din oficiu?

19-Oct-2016
6337

Cum se intocmeste factura de o microintreprindere care are TVA anulat din oficiu si care valoare se impoziteaza?

Dam ca exemplu situatia in care se inchiriaza un utilaj:
- cantitatea 10 ore
- pret unitar 120 lei
- valoarea 1200
- TVA 240 lei
Total de plata 1440

Se mentioneaza pe factura art.316 alin.11 lit.h)


Inregistrarea contabila:
411= 708 1440
635 =446 240
5121 =411 1440
446=5121 240
Sau fara a evidentia TVA si inregistrarea contabila ca cea de mai sus
Cantitatea 10 ore
Pret unitar 144 lei
Valoarea 1440
Total de plata 1440
Vom vedea daca impozitul platit va fi 3% din 1440 sau 3% din 1200 lei.


Din informatiile prezentate in intrebare retinem ca, potrivit dispozitiilor art. 316, alin. (11), lit. h), din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare, societatii i-a fost anulata din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA deoarece nu a putut justifica "intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica".

In aceasta situatie au fost avute in vedere si dispozitiile Opanaf nr. 3846/2015 privind aprobarea procedurilor de aplicare a art. 92 din Codul de procedura fiscala, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare.

Ca urmare a modificarii cu aceasta ocazie si a vectorului fiscal se depune formularul cod 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica". Dupa anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA, societatea nu trebuie sa mai depuna lunar/trimestrial decontul de TVA cod 300.

In perioada in care societatea figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu si aceasta emite facturi ca urmare a faptului ca mai realizeaza prestarii de servicii, daca operatiunile sunt taxabile trebuie sa colecteze TVA. In acest caz, se poate considera ca pentru determinarea sumei TVA colectate se aplica suta marita (1.440 x20/120). Potrivit prevederilor art. 11 alin. (6) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare, suma TVA colectata nu se inscrie distinct in factura emisa, dar este recomandabil sa se faca mentiunea "TVA inclusa, cota 20%". Obligatia colectarii TVA, fara exercitarea dreptului de deducere reprezinta o consecinta fiscala negativa a anularii codului de inregistrare in scopuri de TVA prevazuta de textul aceluiasi art. 11 din Lege.

Suma TVA colectata se raporteaza prin formularul cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal", aprobat prin Opanaf nr. 795/2016 si se plateste la bugetul de stat pana pe data de 25 a lunii urmatoare celei in care a avut loc prestarea serviciilor.
Pe factura respectiva codul aferent nu se inscris cu simbolul RO.

In ceea ce priveste modul de calcul al impozitului pe venit, mentionam ca potrivit prevederilor art. 53 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare, baza la care se aplica procentul de 3% pentru microintreprinderile care nu au salariati o reprezinta veniturile din orice sursa din care se scad sumele expres prevazute in articol.

Din punct de vedere al reglementarilor contabile aprobate prin Omfp nr. 1802/2014, privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, cu modificarile ulterioare, pct. 431 si urmatoarele, in categoria veniturilor se includ sumele/valorile incasate sau de incasat in nume propriu din activitatile desfasurate.

Ca urmare inregistrarea in evidenta proprie a serviciului facturat se contabilizeaza astfel:
4111 = 704 1.440 lei
"Clienti" "Venituri din servicii prestate"

Obligatia de plata a sumei TVA colectate se inregistreaza:
635 = 446 240 lei
"Cheltuieli cu alte "Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate"
impozite taxe si (analitic distinct)
varsaminte asimilate"
(analitic distinct)

Desi este inscrisa distinct pe factura, suma privind TVA colectata nu se inregistreaza in evidenta contabila prin creditul contului 4427.

Incasarea valorii facturii de la client se inregistreaza:
5121 = 4111 1.440 lei
"Conturi la banci in lei" "Clienti"

Plata sumei reprezentand TVA colectata la bugetul de stat se inscrie:
446 = 5121 240 lei
"Alte impozite, taxe "Conturi la banci in lei"
si varsaminte asimilate"

 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Dividende platite in numerar. Ce este permis si ce nu in 2025

    • Distribuirea si plata dividendelor reprezinta un proces esential in viata unei societati, insa implica respectarea unor reguli fiscale si legale stricte, in special cand vine vorba de plata acestora in numerar. Legislatia romaneasca limiteaza semnificativ operatiunile de numerar, iar dividendele nu fac exceptie. Trebuie respectat plafonul de 10.000 lei/zi/persoana, fara posibilitatea fragmentarii platilor. In plus, modificarile recente aduse Codului fiscal, inclusiv majorarea impozitului pe...» citeste mai departe aici

  • Bilant contabil: Cum raportati cifra de afaceri in F20 pentru livrari interne si externe

    • Intocmirea situatiilor financiare anuale pentru 2024 aduce o noua provocare pentru contabili si contribuabili: raportarea distincta a cifrei de afaceri realizate pe teritoriul national. Conform Ordinului MFP nr. 107/2025, entitatile sunt obligate sa evidentieze separat in formularul F20 (la randul 01b/3) veniturile obtinute din operatiuni desfasurate efectiv in Romania, excluzand livrarile intracomunitare, chiar daca bunurile pleaca fizic din tara. Avem cazul urmator. O societate realizeaza...» citeste mai departe aici

  • Mijloace Fixe: Valoarea minima, corelata automat cu salariul minim de la 1 ianuarie 2026

    • Senatul a adoptat tacit o initiativa legislativa care propune un mecanism modern si automat de actualizare a valorii minime de intrare a mijloacelor fixe. Aceasta schimbare presupune renuntarea la stabilirea plafonului prin hotarare de Guvern, in favoarea unui sistem direct corelat cu salariul minim brut pe economie. Proiectul urmeaza sa fie dezbatut si votat de Camera Deputatilor, care este forul decizional.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016