
Raportul Special
realizat de specialisti
Fara a fi exhaustiva enumerarea prevazuta de lege pentru definirea beneficiarului real se realizeaza pe tipuri de entitati:
a) in cazul societatilor prevazute in Legea societatilor nr. 31/1990 si entitatilor corporative straine:
1. persoana sau persoanele fizice care detin ori controleaza in cele din urma o persoana juridica prin exercitarea dreptului de proprietate, in mod direct sau indirect, asupra unui numar de actiuni sau de drepturi de vot suficient de mare pentru a-i asigura controlul ori prin participatia in capitalurile proprii ale persoanei juridice sau prin exercitarea controlului prin alte mijloace, persoana juridica detinuta sau controlata nefiind o persoana juridica inregistrata la Registrul comertului ale carei actiuni sunt tranzactionate pe o piata reglementata si care este supusa unor cerinte de publicitate in acord cu cele reglementate de legislatia Uniunii Europene ori cu standarde fixate la nivel international.
Acest criteriu este considerat a fi indeplinit in cazul detinerii a cel putin 25% din actiuni plus o actiune sau participatia in capitalurile proprii ale persoanei juridice intr-un procent de peste 25%;
2. persoana sau persoanele fizice ce asigura conducerea persoanei juridice, in cazul in care dupa epuizarea tuturor mijloacelor posibile si cu conditia sa nu existe motive de suspiciune, nu se identifica nicio persoana fizica in conformitate cu pct. 1 ori in cazul in care exista orice indoiala ca persoana identificata este beneficiarul real, caz in care entitatea raportoare este obligata sa pastreze si evidenta masurilor aplicate in scopul identificarii beneficiarului real in conformitate cu pct. 1 si prezentul punct;
Prin OUG nr. 111/2020 au fost incluse in aceasta categorie si entitatile corporative staine dat fiind faptul ca in redactarea anterioara abigatiile vizau doar persoanele juridice ramâne in timp ca calitatea de client o poate avea si o entitate straina. Modificarea se inscrie in categoria celor care reprezinta deficiente in redactarea actului normativ initial, respectiv in implementarea Directivei 2015/849.
b) in cazul fiduciilor si a altor entitati juridice similare, reprezinta beneficiar real toate persoanele de mai jos:
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Manual de politici contabile - Stick USB
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
1. constituitorul/constituitorii;
2. fiduciarul/fiduciarii;
3. beneficiarii sau, in cazul in care persoanele care beneficiaza de constructia juridica sau entitatea juridica nu au fost inca identificate, categoria de persoane in al caror interes principal se constituie sau functioneaza constructia juridica sau entitatea juridica;
4. oricare alta persoana fizica ce exercita controlul in ultima instanta asupra fiduciei prin exercitarea directa sau indirecta a dreptului de proprietate sau prin alte mijloace;
c) in cazul persoanelor juridice fara scop lucrativ, sunt beneficiari reali:
1.asociatii sau fondatorii;
2.membrii in consiliul director;
3.persoanele cu functii executive imputernicite de consiliul director sa exercite atributii ale acestuia;
4.in cazul asociatiilor, categoria de persoane fizice ori, dupa caz, persoanele fizice in al caror interes principal acestea au fost constituite, respectiv, in cazul fundatiilor, categoria de persoane fizice in al caror interes principal acestea au fost constituite;
5.oricare alta persoana fizica ce exercita controlul in ultima instanta, prin orice mijloace, asupra persoanei juridice fara scop lucrativ;
Identificarea beneficiarilor pe baza enumerarii de mai sus se realizeaza in baza O.G. nr. 26/2000 privind asociatiile si fundatiile. Pentru clarificari, este important de subliniat faptul ca potrivit art. 59 alin. (1) din Legea nr. 129/2019 in termen de 120 de zile de la data intrarii in vigoare a legii, autoritatile de supraveghere si organismele de autoreglementare aveau obligatia de a emite reglementari sectoriale in vederea aplicarii dispozitiilor legii. in cazul in care acestea nu asigura clarificarea necesara prin reglementarile emise, avand in vedere rolul Oficiului, acesta urmeaza sa clarifice la sesizarea entitatilor raportoare modul de determinare a beneficiarului/beneficiarilor reali.
d) in cazul persoanelor juridice, altele decat societatile constituite in baza Legii nr. 31/1990, fiducii sau fundatii asa cum au fost analizate mai sus, dar si in cazul entitatilor care administreaza si distribuie fonduri, persoana desemnata este:
1. persoana fizica beneficiara a cel putin 25% din bunurile, respectiv partile sociale sau actiunile unei persoane juridice sau ale unei entitati fara personalitate juridica, in cazul in care viitorii beneficiari au fost deja identificati;
2. grupul de persoane in al caror interes principal se constituie ori functioneaza o persoana juridica sau entitate fara personalitate juridica, in cazul in care persoanele fizice care beneficiaza de persoana juridica sau de entitatea juridica nu au fost inca identificate;
3. persoana sau persoanele fizice care exercita controlul asupra a cel putin 25% din bunurile unei persoane juridice sau entitati fara personalitate juridica, inclusiv prin exercitarea puterii de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor organelor de administratie, conducere sau supraveghere a respectivei entitati.
4. persoana sau persoanele fizice ce asigura conducerea persoanei juridice, in cazul in care, dupa depunerea tuturor diligentelor si cu conditia sa nu existe motive de suspiciune, nu se identifica nicio persoana fizica in conformitate cu pct. 1-3 ori in cazul in care exista orice indoiala ca persoana identificata este beneficiarul real, caz in care entitatea raportoare este obligata sa pastreze si evidenta masurilor aplicate in scopul identificarii beneficiarului real in conformitate cu pct. 1-3 si pct. 4.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Acte necesare pentru infiintarea unui SRL: tot ce trebuie sa stiiSfaturi de la experti
Documente de anexat la formularul 060
Intrebare: Declaratia de radiere nu va fi insotita de actul doveditor referitor la incetarea calitatii de subiect de drept fiscal - certificatul de inregistrare mentiuni la ORC, din motivul ca punctul de lucru nu a fost desfiintat/radiat la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Semnarea si depunerea situatiilor financiare anuale conform ordinului nr. 107/2025
Intrebare: In cazul in care fiecare client incheie contract cu un expert contabil pentru semnarea bilanturilor, este suficient ca bilantul sa fie semnat olograf de catre expertul contabil sau trebuie sa semneze si digital? In acest caz,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA