
Raportul Special
realizat de specialisti
Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica Proiectul de Ordin privind completarea reglementarilor contabile aplicabile operatorilor economici. Conform actului normativ, din 1 ianuarie 2023 anumiti operatori economici ar putea avea noi obligatii de raportare contabila, referitoare la impozitul pe profit.
Actul normativ a fost elaborat ca urmare a necesitatii transpunerii unei noi directive europene care stabileste obligatia prezentarii de catre anumite entitati de informatii privind impozitul pe profit.
Noile cerinte de prezentare vizeaza doar o parte dintre entitati, respectiv cele care se incadreaza in criteriul de marime prevazut de Directiva, si corespund obiectivului de imbunatatire a transparentei intreprinderilor si a controlului public, sub aspectul informatiilor referitoare la impozitul pe profit, prin adaptarea cadrului juridic existent cu privire la obligatiile in ceea ce priveste publicarea de rapoarte.
Astfel, principala prevedere a directivei se refera la grupurile multinationale si, dupa caz, anumite entitati autonome, care ar trebui sa furnizeze publicului un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit atunci cand depasesc un anumit nivel al cifrei de afaceri nete/al veniturilor, pe parcursul a doua exercitii financiare consecutive, in functie de veniturile consolidate ale grupului sau de veniturile entitatii autonome. In mod simetric, o astfel de obligatie nu se mai aplica atunci cand indicatorii respectivi inceteaza sa depaseasca cuantumul relevant pe parcursul a doua exercitii financiare consecutive.
Pornind de la cerintele Capitolului 10a din Directiva 2101/2021, Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014 vor fi completate cu urmatoarele aspecte:
- obligatia ca societatile-mama finale (cele aflate la cel mai inalt nivel din structura unui grup de entitati) a caror cifra de afaceri neta consolidata a depasit la data bilantului lor, pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 750.000.000 euro, astfel cum se reflecta in situatiile lor financiare anuale consolidate, sa intocmeasca, sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit pentru cel mai recent dintre respectivele doua exercitii financiare consecutive.
Avand in vedere posibilitatea acordata statelor membre care nu au adoptat moneda euro, de a converti pragul de 750.000.000 euro in moneda nationala, la cursul de schimb valabil la data de 21 decembrie 20212, in proiectul de ordin elaborat s-a utilizat cuantumul de 3.700.000.000 lei (echivalentul a 747.474.740 euro);
- definirea unor termeni care au semnificatie in contextul noilor cerinte de raportare (de exemplu: societate-mama finala, entitate autonoma etc.);
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
- stabilirea momentului de la care o societate-mama finala nu mai face obiectul obligatiilor de raportare, respectiv atunci cand cifra de afaceri neta consolidata a acesteia la data bilantului scade sub pragul valoric mentionat pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive;
- reglementarea obligatiilor de raportare pentru entitatile autonome, similare celor aplicabile societatilor-mama vizate de Directiva 2101/2021;
- reglementarea obligatiilor de raportare privind informatiile referitoare la impozitul pe profit, aplicabile in cazul entitatilor sau societatilor-mama finale si entitatilor lor afiliate in cazul in care aceste entitati, inclusiv sucursalele lor, sunt stabilite, isi au sediul comercial fix sau au o activitate economica permanenta pe teritoriul unui singur stat membru si in nicio alta jurisdictie fiscala;
- reglementarea obligatiilor de raportare privind informatiile referitoare la impozitul pe profit, aplicabile in cazul filialelor mijlocii si mari, care sunt controlate de catre o societate-mama finala care nu intra sub incidenta reglementarilor nationale;
- reglementarea obligatiilor de raportare privind informatiile referitoare la impozitul pe profit, aplicabile in cazul sucursalelor din Romania, infiintate de entitati care nu intra sub incidenta legislatiei unui stat membru;
- stabilirea continutului raportului privind informatiile referitoare la impozitul pe profit;
- introducerea unor prevederi privind urmatoarele aspecte:
publicarea si accesibilitatea Raportului privind informatiile referitoare la impozitul pe profit;
responsabilitatea pentru intocmirea, publicarea si asigurarea accesului la raportul privind informatiile referitoare la impozitul pe profit;
rolul auditorului statutar in contextul raportului privind informatiile referitoare la impozitul pe profit.
Se propune, de asemenea, ca prevederi similare sa fie incluse in Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016.
In acest scop, a fost elaborat prezentul proiect de Ordin al ministrului finan?elor privind completarea reglementarilor contabile aplicabile operatorilor economici.
Prevederile acestuia urmeaza sa intre in vigoare la data de 1 ianuarie 2023.
Entitatile si sucursalele care au obligatia de a transmite rapoarte cu privire la impozitul pe profit
5923. – (1) Societatile-mama finale, a caror cifra de afaceri neta consolidata a depasit la data bilantului lor, pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei (echivalentul a 747.474.740 euro la cursul valutar publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene la data de 21 decembrie 2021), astfel cum se reflecta in situatiile lor financiare anuale consolidate, au obligatia sa intocmeasca, sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit pentru cel mai recent dintre respectivele doua exercitii financiare consecutive.
(2) O societate-mama finala nu mai face obiectul obligatiilor de raportare stabilite la alin.(1) atunci cand cifra de afaceri neta consolidata a acesteia la data bilantului scade sub cuantumul de 3.700.000.000 lei pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, astfel cum se reflecta in situatiile sale financiare anuale consolidate.
(3) Entitatile autonome a caror cifra de afaceri neta a depasit la data bilantului lor, pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei, astfel cum se reflecta in situatiile lor financiare anuale individuale, au obligatia sa intocmeasca, sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit pentru cel mai recent dintre respectivele doua exercitii financiare consecutive.
(4) O entitate nu mai face obiectul obligatiilor de raportare stabilite la alin. (3) atunci cand cifra de afaceri neta a acesteia la data bilantului scade sub cuantumul de 3.700.000.000 lei pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, astfel cum se reflecta in situatiile sale financiare.
5924. – Regula prevazuta la pct. 5923 nu se aplica entitatilor sau societatilor-mama finale si entitatilor lor afiliate in cazul in care aceste entitati, inclusiv sucursalele lor, sunt stabilite, isi au sediul comercial fix sau au o activitate economica permanenta pe teritoriul unui singur stat membru si in nicio alta jurisdictie fiscala.
5925. – (1) Filialele mijlocii si mari, asa cum sunt definite la pct. 9 alin. (4), care sunt controlate de catre o societate-mama finala care nu intra sub incidenta prezentelor reglementari, atunci cand cifra de afaceri neta consolidata a depasit la data bilantului sau, pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei, astfel cum se reflecta in situatiile sale financiare consolidate, au obligatia sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit privind respectiva societate-mama finala pentru cel mai recent dintre respectivele doua exercitii financiare consecutive.
(2) Atunci cand informatiile sau raportul respectiv nu sunt disponibile, filiala solicita societatii sale mama finale sa ii furnizeze toate informatiile necesare pentru a-i permite sa isi indeplineasca obligatiile in temeiul alin. (1). In cazul in care societatea-mama finala nu furnizeaza toate informatiile solicitate, filiala intocmeste, publica si asigura accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit, care contine toate informatiile,obtinute sau dobandite, pe care aceasta le detine, precum si o declaratie care indica faptul ca societatea-mama finala a acesteia nu a pus la dispozitie informatiile necesare.
(3) Filialele mijlocii si mari nu mai fac obiectul obligatiilor de raportare stabilite la prezentul punct atunci cand totalul cifrei de afaceri nete consolidate a societatii-mama finale la data bilantului sau scade sub cuantumul de 3.700.000.000 lei pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, astfel cum se reflecta in situatiile sale financiare anuale consolidate.
5926. – (1) Sucursalele din Romania, infiintate de entitati care nu intra sub incidenta legislatiei unui stat membru, au obligatia sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit privind societatea-mama finala sau entitatea autonoma mentionata la alin. (6) lit. a), in ceea ce priveste cel mai recent dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive.
(2) In cazul in care informatiile sau raportul respectiv nu sunt disponibile, persoana sau persoanele desemnate sa indeplineasca formalitatile de publicitate mentionate la pct. 59213 alin. (2) solicita societatii-mama finale sau entitatii autonome mentionate la alin. (6) lit. a) sa le furnizeze toate informatiile necesare pentru a le permite sa isi indeplineasca obligatiile.
(3) In cazul in care nu sunt furnizate toate informatiile solicitate, sucursala intocmeste, publica si asigura accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit, care contine toate informatiile pe care aceasta le detine, le-a obtinut sau le-a dobandit, precum si o declaratie care indica faptul ca societatea-mama finala sau entitatea autonoma nu a pus la dispozitie informatiile necesare.
(4) Obligatiile de raportare stabilite la prezentul punct se aplica numai sucursalelor a caror cifra de afaceri neta a depasit pragul indicat la pct. 9 alin. (3), pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive.
(5) O sucursala supusa obligatiilor de raportare in temeiul prezentului punct nu mai face obiectul acestor obligatii atunci cand cifra sa de afaceri neta scade sub pragul indicat la pct. 9 alin. (3), pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive.
(6) Unei sucursale i se aplica regulile prevazute la prezentul punct numai in cazul in care sunt indeplinite urmatoarele criterii:
a) entitatea care a deschis sucursala este fie o entitate afiliata unui grup a carui societatemama finala nu este reglementata de legislatia unui stat membru si a carui cifra de afaceri neta consolidata a depasit la data bilantului sau, pentru fiecare din ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei astfel cum se reflecta in situatiile sale financiare anuale consolidate, fie o entitate autonoma ale carei venituri au depasit la data bilantului sau, pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei, astfel cum se reflecta in situatiile sale financiare;
si b) societatea-mama finala mentionata la lit. a) nu are o filiala mijlocie sau mare, astfel cum se mentioneaza la pct. 5925.
(7) O sucursala nu mai face obiectul obligatiilor de raportare stabilite la prezentul punct in cazul in care criteriul prevazut la alin. (6) lit. a) inceteaza sa mai fie indeplinit timp de doua exercitii financiare consecutive.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Este oficial: Raportarea contabila la 30 iunie 20183 modificari legislative importante pentru domeniul fiscal-contabil in 2015Situatii financiare pentru 2024. Modificari importante aduse prin Ordinul 107/2025Corectia erorilor din raportarea contabila semestrialaModificari aduse Legii contabilitatiiUltimele articole
Raportari contabile la 30 iunie 2024. Ce formulare importante trebuie sa depunetiDoua termene limita importante pentru contribuabili in august 2024, privind activitatea contabilaRaportari contabile la 30 iunie. Situatiile semestriale se depun si in cazul exercitiului financiar modificat?Raportari semestriale. Formularele care compun raportarile contabile la 30 iunie 2024 se completeaza in leiRaportari semestriale. ANAF a publicat PDF-ul inteligent pentru generarea formularelorArticole similare
NOU: Infiintarea si organizarea inspectiei economico-financiareE-Factura pentru cabinetele de avocatura. Cand trebuie folosit sistemul in relatia B2G?Limitele pentru platile in numerar sunt oficiale. Guvernul a aprobat proiectul la 2 aprilieIntrastat 2023: Din 1 februarie pragurile valorice vor fi MAJORATE, atat pentru expedieri, cat si pentru introduceri de bunuri in UEUn nou cod fiscal de la 1 ianuarie 2013Ultimele articole
Atentie, comercianti! Apar noi OBLIGATII de la ANPC incepand cu luna mai 2025Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFPraguri valorice Intrastat: Care sunt pragurile pentru anul 2025Semnare bilant anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmeiLegea contabilitatii, modificata prin OUG 138/2024. Balanta de verificare trebuie intocmita lunarArticole similare
Baza legala intocmire cash-flow. Procedura de intocmire si conditii obligatoriiAchizitie bunuri in folosul personal de catre administrator. Care e regimul fiscal?Declaratia 100 depusa eronat. Se completeaza D710 rectificativa? Analiza cu Ionut JingaCum platim si declaram impozitul pe profit in 2016?Scutirea de la plata a impozitului pe profitul reinvestit. Cum procedam pentru a beneficia de facilitate?Ultimele articole
IMPOZIT PE PROFIT. EXEMPLU util de calcul in cazul pierderilor fiscaleIMPOZIT PE PROFIT si deducerea pierderilor fiscale pana la 70%D177 in 2025. Rectificativa sau depunere cu suma zero in cazul unei eroriIMPOZIT PE PROFIT declarat eronat. Pe langa D101 trebuie sa depui si D100 in 2025?Masuri fiscale 2025. Schimbari pentru dividende, IMPOZIT PE PROFIT, CASS si proprietatiSfaturi de la experti
Conditii deosebite de munca-obligatii angajator
Intrebare: 1. Ce obligatii are angajatorul in cazul angajarii personalului care beneficiaza de conditii de munca deosebite (medic anatomo-patolog, asistent laborator anatomo-patologie)? 2. Trebuie sa declare ceva? 3. Trebuie platite...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul baza de impozitare microintreprinderi
Intrebare: Avem urmatoarea situatie: Cont 704: 1.241.263 lei (euro 249.179,59) Cont 7588: 499 lei Cont 7651: 20.823 lei Cont 6651: 2.151 lei Plafon micro: 1.243.525 lei (250.000 euro × 4,9741 lei) Calcul: Cont 704 + cont 7588 = 1.241.263 +...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Sponsorizarile catre persoanele fizice bolnave. Reglementari cheie
E-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitati
SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscal
Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei
Impozitul pe dividende. Se plateste la data AGA sau la fiecare transa?
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA