Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Din 1 ianuarie 2023 anumiti operatori economici ar putea avea noi obligatii de raportare contabila, referitoare la impozitul pe profit

27-Iul-2022
4165
Din 1 ianuarie 2023 anumiti operatori economici ar putea avea noi obligatii de raportare contabila, referitoare la impozitul pe profit

Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica Proiectul de Ordin privind completarea reglementarilor contabile aplicabile operatorilor economici. Conform actului normativ, din 1 ianuarie 2023 anumiti operatori economici ar putea avea noi obligatii de raportare contabila, referitoare la impozitul pe profit.

Actul normativ a fost elaborat ca urmare a necesitatii transpunerii unei noi directive europene care stabileste obligatia prezentarii de catre anumite entitati de informatii privind impozitul pe profit.

Noile cerinte de prezentare vizeaza doar o parte dintre entitati, respectiv cele care se incadreaza in criteriul de marime prevazut de Directiva, si corespund obiectivului de imbunatatire a transparentei intreprinderilor si a controlului public, sub aspectul informatiilor referitoare la impozitul pe profit, prin adaptarea cadrului juridic existent cu privire la obligatiile in ceea ce priveste publicarea de rapoarte.

Astfel, principala prevedere a directivei se refera la grupurile multinationale si, dupa caz, anumite entitati autonome, care ar trebui sa furnizeze publicului un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit atunci cand depasesc un anumit nivel al cifrei de afaceri nete/al veniturilor, pe parcursul a doua exercitii financiare consecutive, in functie de veniturile consolidate ale grupului sau de veniturile entitatii autonome. In mod simetric, o astfel de obligatie nu se mai aplica atunci cand indicatorii respectivi inceteaza sa depaseasca cuantumul relevant pe parcursul a doua exercitii financiare consecutive.

Pornind de la cerintele Capitolului 10a din Directiva 2101/2021, Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014 vor fi completate cu urmatoarele aspecte:

- obligatia ca societatile-mama finale (cele aflate la cel mai inalt nivel din structura unui grup de entitati) a caror cifra de afaceri neta consolidata a depasit la data bilantului lor, pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 750.000.000 euro, astfel cum se reflecta in situatiile lor financiare anuale consolidate, sa intocmeasca, sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit pentru cel mai recent dintre respectivele doua exercitii financiare consecutive.

Avand in vedere posibilitatea acordata statelor membre care nu au adoptat moneda euro, de a converti pragul de 750.000.000 euro in moneda nationala, la cursul de schimb valabil la data de 21 decembrie 20212, in proiectul de ordin elaborat s-a utilizat cuantumul de 3.700.000.000 lei (echivalentul a 747.474.740 euro);

- definirea unor termeni care au semnificatie in contextul noilor cerinte de raportare (de exemplu: societate-mama finala, entitate autonoma etc.); 

- stabilirea momentului de la care o societate-mama finala nu mai face obiectul obligatiilor de raportare, respectiv atunci cand cifra de afaceri neta consolidata a acesteia la data bilantului scade sub pragul valoric mentionat pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive;

- reglementarea obligatiilor de raportare pentru entitatile autonome, similare celor aplicabile societatilor-mama vizate de Directiva 2101/2021;

- reglementarea obligatiilor de raportare privind informatiile referitoare la impozitul pe profit, aplicabile in cazul entitatilor sau societatilor-mama finale si entitatilor lor afiliate in cazul in care aceste entitati, inclusiv sucursalele lor, sunt stabilite, isi au sediul comercial fix sau au o activitate economica permanenta pe teritoriul unui singur stat membru si in nicio alta jurisdictie fiscala;

- reglementarea obligatiilor de raportare privind informatiile referitoare la impozitul pe profit, aplicabile in cazul filialelor mijlocii si mari, care sunt controlate de catre o societate-mama finala care nu intra sub incidenta reglementarilor nationale;

- reglementarea obligatiilor de raportare privind informatiile referitoare la impozitul pe profit, aplicabile in cazul sucursalelor din Romania, infiintate de entitati care nu intra sub incidenta legislatiei unui stat membru;

- stabilirea continutului raportului privind informatiile referitoare la impozitul pe profit;

- introducerea unor prevederi privind urmatoarele aspecte:

publicarea si accesibilitatea Raportului privind informatiile referitoare la impozitul pe profit;
responsabilitatea pentru intocmirea, publicarea si asigurarea accesului la raportul privind informatiile referitoare la impozitul pe profit;
rolul auditorului statutar in contextul raportului privind informatiile referitoare la impozitul pe profit.

Se propune, de asemenea, ca prevederi similare sa fie incluse in Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016.

In acest scop, a fost elaborat prezentul proiect de Ordin al ministrului finan?elor privind completarea reglementarilor contabile aplicabile operatorilor economici.

Prevederile acestuia urmeaza sa intre in vigoare la data de 1 ianuarie 2023. 

Entitatile si sucursalele care au obligatia de a transmite rapoarte cu privire la impozitul pe profit

5923. – (1) Societatile-mama finale, a caror cifra de afaceri neta consolidata a depasit la data bilantului lor, pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei (echivalentul a 747.474.740 euro la cursul valutar publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene la data de 21 decembrie 2021), astfel cum se reflecta in situatiile lor financiare anuale consolidate, au obligatia sa intocmeasca, sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit pentru cel mai recent dintre respectivele doua exercitii financiare consecutive.

(2) O societate-mama finala nu mai face obiectul obligatiilor de raportare stabilite la alin.(1) atunci cand cifra de afaceri neta consolidata a acesteia la data bilantului scade sub cuantumul de 3.700.000.000 lei pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, astfel cum se reflecta in situatiile sale financiare anuale consolidate.

(3) Entitatile autonome a caror cifra de afaceri neta a depasit la data bilantului lor, pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei, astfel cum se reflecta in situatiile lor financiare anuale individuale, au obligatia sa intocmeasca, sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit pentru cel mai recent dintre respectivele doua exercitii financiare consecutive.

(4) O entitate nu mai face obiectul obligatiilor de raportare stabilite la alin. (3) atunci cand cifra de afaceri neta a acesteia la data bilantului scade sub cuantumul de 3.700.000.000 lei pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, astfel cum se reflecta in situatiile sale financiare.

5924. – Regula prevazuta la pct. 5923 nu se aplica entitatilor sau societatilor-mama finale si entitatilor lor afiliate in cazul in care aceste entitati, inclusiv sucursalele lor, sunt stabilite, isi au sediul comercial fix sau au o activitate economica permanenta pe teritoriul unui singur stat membru si in nicio alta jurisdictie fiscala.

5925. – (1) Filialele mijlocii si mari, asa cum sunt definite la pct. 9 alin. (4), care sunt controlate de catre o societate-mama finala care nu intra sub incidenta prezentelor reglementari, atunci cand cifra de afaceri neta consolidata a depasit la data bilantului sau, pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei, astfel cum se reflecta in situatiile sale financiare consolidate, au obligatia sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit privind respectiva societate-mama finala pentru cel mai recent dintre respectivele doua exercitii financiare consecutive.

(2) Atunci cand informatiile sau raportul respectiv nu sunt disponibile, filiala solicita societatii sale mama finale sa ii furnizeze toate informatiile necesare pentru a-i permite sa isi indeplineasca obligatiile in temeiul alin. (1). In cazul in care societatea-mama finala nu furnizeaza toate informatiile solicitate, filiala intocmeste, publica si asigura accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit, care contine toate informatiile,obtinute sau dobandite, pe care aceasta le detine, precum si o declaratie care indica faptul ca societatea-mama finala a acesteia nu a pus la dispozitie informatiile necesare.

(3) Filialele mijlocii si mari nu mai fac obiectul obligatiilor de raportare stabilite la prezentul punct atunci cand totalul cifrei de afaceri nete consolidate a societatii-mama finale la data bilantului sau scade sub cuantumul de 3.700.000.000 lei pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, astfel cum se reflecta in situatiile sale financiare anuale consolidate.

5926. – (1) Sucursalele din Romania, infiintate de entitati care nu intra sub incidenta legislatiei unui stat membru, au obligatia sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit privind societatea-mama finala sau entitatea autonoma mentionata la alin. (6) lit. a), in ceea ce priveste cel mai recent dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive.

(2) In cazul in care informatiile sau raportul respectiv nu sunt disponibile, persoana sau persoanele desemnate sa indeplineasca formalitatile de publicitate mentionate la pct. 59213 alin. (2) solicita societatii-mama finale sau entitatii autonome mentionate la alin. (6) lit. a) sa le furnizeze toate informatiile necesare pentru a le permite sa isi indeplineasca obligatiile.

(3) In cazul in care nu sunt furnizate toate informatiile solicitate, sucursala intocmeste, publica si asigura accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit, care contine toate informatiile pe care aceasta le detine, le-a obtinut sau le-a dobandit, precum si o declaratie care indica faptul ca societatea-mama finala sau entitatea autonoma nu a pus la dispozitie informatiile necesare.

(4) Obligatiile de raportare stabilite la prezentul punct se aplica numai sucursalelor a caror cifra de afaceri neta a depasit pragul indicat la pct. 9 alin. (3), pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive.

(5) O sucursala supusa obligatiilor de raportare in temeiul prezentului punct nu mai face obiectul acestor obligatii atunci cand cifra sa de afaceri neta scade sub pragul indicat la pct. 9 alin. (3), pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive.

(6) Unei sucursale i se aplica regulile prevazute la prezentul punct numai in cazul in care sunt indeplinite urmatoarele criterii:

a) entitatea care a deschis sucursala este fie o entitate afiliata unui grup a carui societatemama finala nu este reglementata de legislatia unui stat membru si a carui cifra de afaceri neta consolidata a depasit la data bilantului sau, pentru fiecare din ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei astfel cum se reflecta in situatiile sale financiare anuale consolidate, fie o entitate autonoma ale carei venituri au depasit la data bilantului sau, pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei, astfel cum se reflecta in situatiile sale financiare;

si b) societatea-mama finala mentionata la lit. a) nu are o filiala mijlocie sau mare, astfel cum se mentioneaza la pct. 5925.

(7) O sucursala nu mai face obiectul obligatiilor de raportare stabilite la prezentul punct in cazul in care criteriul prevazut la alin. (6) lit. a) inceteaza sa mai fie indeplinit timp de doua exercitii financiare consecutive.

Pentru a vedea intregul Proiect de Ordin, click AICI>>

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Din 1 ianuarie 2023 anumiti operatori economici ar putea avea noi obligatii de raportare contabila, referitoare la impozitul pe profit":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contributia asiguratorie pentru munca - Capitolul II - Taxe si impozite stabilite de Codul fiscal

    • Baza legala Codul fiscal, Titlul V, Capitolul IX, art. 220 - 220 Contributia asiguratorie pentru munca In continuare vom vedea cine datoreaza contributia asiguratorie pentru munca, dar si categoriile de venituri pentru care se aplica aceasta. Contribuabilii care datoreaza contributia asiguratorie pentru munca Contribuabilii obligati la plata contributiei asiguratorii pentru munca sunt, dupa caz: a) persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora,...» citeste mai departe aici

  • Codul Fiscal, modificat prin OUG 34/2024. Care sunt schimbarile

    • ANAF a pus, pe site-ul oficial, un material informativ cu privire la modificarile aduse Codului Fiscal prin OUG 34/2024. Schimbarile au intrat in vigoare din 12 martie 2024. Modificari aduse Codului Fiscal de OUG 34/2024 TITLUL V - Contributii sociale obligatorii Forma Codului fiscal in vigoare INAINTE de modificarile aduse de OUG nr. 34/2024 ART. 154 Categorii de persoane fizice exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate (1) Urmatoarele categorii de persoane fizice sunt...» citeste mai departe aici

  • NOUTATE E-Transport! Lista produselor cu risc fiscal ridicat va fi actualizata in 2024

    • Conform unui nou Proiect de Ordin al ANAF va fi actualizata, pentru prima data in 2024, lista produselor cu risc fiscal ridicat. Dintre produsele pentru care vor fi efectuate raportari in E-Transport, incepand din iulie 2024, amintim urmatoarele produse alimentare: carne, peste, lapte, oua, miere, etc., dar si cateva produse mai putin obisnuite, precum hainele uzate si zdrentele. Prin OUG 41/2022 pentru instituirea Sistemului RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din OUG 130/2021...» citeste mai departe aici

  • Cum se face recuperarea pierderilor fiscale anterioare si dupa 1 ianuarie 2024

    • In legatura cu pierderea fiscala de la 31.12.2023, aceasta se recupereaza incepand cu profiturile anului 2024 in limita a 70% din pierderea respectiva sau in limita a 70% din profitul inregistrat in 2024? Pentru a o recupera din profitul lunii martie 2024 trebuie sa am depusa declaratia 101 anticipat? Pentru pierderile fiscale inregistrate incepand cu anul 2024 se aplica acelasi principiu de recuperare ca si cele de la 31.12.2023 (exceptand numarul de ani in care se recupereaza)? Cum se...» citeste mai departe aici

  • Pana cand trebuie depuse Situatiile Financiare si Declaratia de trezorerie pentru anul 2023 de persoanele juridice

    • In virtutea rolului activ al organului fiscal, ANAF informeaza contribuabilii ca termenul pentru depunerea situatiilor financiare anuale intocmite la 31 decembrie 2023 de catre persoanele juridice fara scop patrimonial este de 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar. Persoanele juridice fara scop patrimonial intocmesc situatii financiare anuale avand in vedere reglementarile contabile aplicabile acestora si prevederile generale cuprinse la art. 11 din O.M.F. nr. 5394/2023 privind...» citeste mai departe aici

  • Modificari importante aduse impozitului pe veniturile micro in 2024

    • ANAF aduce la cunostinta contribuabililor interesati ca, prin O.U.G. nr.31/2024, au fost aduse modificari Codului fiscal care au vizat, printre altele si impozitul pe veniturile microintreprinderilor, fiind explicata si detaliata definitia intreprinderilor legate. Modificari impozit micro in 2024 Persoana juridica romana este legata cu o alta persoana daca exista oricare dintre urmatoarele raporturi: a) persoana juridica romana care verifica conditia detine la o alta persoana juridica...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2024 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016