Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz
Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica Proiectul de Ordin privind completarea reglementarilor contabile aplicabile operatorilor economici. Conform actului normativ, din 1 ianuarie 2023 anumiti operatori economici ar putea avea noi obligatii de raportare contabila, referitoare la impozitul pe profit.
Actul normativ a fost elaborat ca urmare a necesitatii transpunerii unei noi directive europene care stabileste obligatia prezentarii de catre anumite entitati de informatii privind impozitul pe profit.
Noile cerinte de prezentare vizeaza doar o parte dintre entitati, respectiv cele care se incadreaza in criteriul de marime prevazut de Directiva, si corespund obiectivului de imbunatatire a transparentei intreprinderilor si a controlului public, sub aspectul informatiilor referitoare la impozitul pe profit, prin adaptarea cadrului juridic existent cu privire la obligatiile in ceea ce priveste publicarea de rapoarte.
Astfel, principala prevedere a directivei se refera la grupurile multinationale si, dupa caz, anumite entitati autonome, care ar trebui sa furnizeze publicului un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit atunci cand depasesc un anumit nivel al cifrei de afaceri nete/al veniturilor, pe parcursul a doua exercitii financiare consecutive, in functie de veniturile consolidate ale grupului sau de veniturile entitatii autonome. In mod simetric, o astfel de obligatie nu se mai aplica atunci cand indicatorii respectivi inceteaza sa depaseasca cuantumul relevant pe parcursul a doua exercitii financiare consecutive.
Pornind de la cerintele Capitolului 10a din Directiva 2101/2021, Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014 vor fi completate cu urmatoarele aspecte:
- obligatia ca societatile-mama finale (cele aflate la cel mai inalt nivel din structura unui grup de entitati) a caror cifra de afaceri neta consolidata a depasit la data bilantului lor, pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 750.000.000 euro, astfel cum se reflecta in situatiile lor financiare anuale consolidate, sa intocmeasca, sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit pentru cel mai recent dintre respectivele doua exercitii financiare consecutive.
Avand in vedere posibilitatea acordata statelor membre care nu au adoptat moneda euro, de a converti pragul de 750.000.000 euro in moneda nationala, la cursul de schimb valabil la data de 21 decembrie 20212, in proiectul de ordin elaborat s-a utilizat cuantumul de 3.700.000.000 lei (echivalentul a 747.474.740 euro);
- definirea unor termeni care au semnificatie in contextul noilor cerinte de raportare (de exemplu: societate-mama finala, entitate autonoma etc.);
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Cheltuieli deductibile si nedeductibile
- stabilirea momentului de la care o societate-mama finala nu mai face obiectul obligatiilor de raportare, respectiv atunci cand cifra de afaceri neta consolidata a acesteia la data bilantului scade sub pragul valoric mentionat pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive;
- reglementarea obligatiilor de raportare pentru entitatile autonome, similare celor aplicabile societatilor-mama vizate de Directiva 2101/2021;
- reglementarea obligatiilor de raportare privind informatiile referitoare la impozitul pe profit, aplicabile in cazul entitatilor sau societatilor-mama finale si entitatilor lor afiliate in cazul in care aceste entitati, inclusiv sucursalele lor, sunt stabilite, isi au sediul comercial fix sau au o activitate economica permanenta pe teritoriul unui singur stat membru si in nicio alta jurisdictie fiscala;
- reglementarea obligatiilor de raportare privind informatiile referitoare la impozitul pe profit, aplicabile in cazul filialelor mijlocii si mari, care sunt controlate de catre o societate-mama finala care nu intra sub incidenta reglementarilor nationale;
- reglementarea obligatiilor de raportare privind informatiile referitoare la impozitul pe profit, aplicabile in cazul sucursalelor din Romania, infiintate de entitati care nu intra sub incidenta legislatiei unui stat membru;
- stabilirea continutului raportului privind informatiile referitoare la impozitul pe profit;
- introducerea unor prevederi privind urmatoarele aspecte:
publicarea si accesibilitatea Raportului privind informatiile referitoare la impozitul pe profit;
responsabilitatea pentru intocmirea, publicarea si asigurarea accesului la raportul privind informatiile referitoare la impozitul pe profit;
rolul auditorului statutar in contextul raportului privind informatiile referitoare la impozitul pe profit.
Se propune, de asemenea, ca prevederi similare sa fie incluse in Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016.
In acest scop, a fost elaborat prezentul proiect de Ordin al ministrului finan?elor privind completarea reglementarilor contabile aplicabile operatorilor economici.
Prevederile acestuia urmeaza sa intre in vigoare la data de 1 ianuarie 2023.
Entitatile si sucursalele care au obligatia de a transmite rapoarte cu privire la impozitul pe profit
5923. – (1) Societatile-mama finale, a caror cifra de afaceri neta consolidata a depasit la data bilantului lor, pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei (echivalentul a 747.474.740 euro la cursul valutar publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene la data de 21 decembrie 2021), astfel cum se reflecta in situatiile lor financiare anuale consolidate, au obligatia sa intocmeasca, sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit pentru cel mai recent dintre respectivele doua exercitii financiare consecutive.
(2) O societate-mama finala nu mai face obiectul obligatiilor de raportare stabilite la alin.(1) atunci cand cifra de afaceri neta consolidata a acesteia la data bilantului scade sub cuantumul de 3.700.000.000 lei pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, astfel cum se reflecta in situatiile sale financiare anuale consolidate.
(3) Entitatile autonome a caror cifra de afaceri neta a depasit la data bilantului lor, pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei, astfel cum se reflecta in situatiile lor financiare anuale individuale, au obligatia sa intocmeasca, sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit pentru cel mai recent dintre respectivele doua exercitii financiare consecutive.
(4) O entitate nu mai face obiectul obligatiilor de raportare stabilite la alin. (3) atunci cand cifra de afaceri neta a acesteia la data bilantului scade sub cuantumul de 3.700.000.000 lei pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, astfel cum se reflecta in situatiile sale financiare.
5924. – Regula prevazuta la pct. 5923 nu se aplica entitatilor sau societatilor-mama finale si entitatilor lor afiliate in cazul in care aceste entitati, inclusiv sucursalele lor, sunt stabilite, isi au sediul comercial fix sau au o activitate economica permanenta pe teritoriul unui singur stat membru si in nicio alta jurisdictie fiscala.
5925. – (1) Filialele mijlocii si mari, asa cum sunt definite la pct. 9 alin. (4), care sunt controlate de catre o societate-mama finala care nu intra sub incidenta prezentelor reglementari, atunci cand cifra de afaceri neta consolidata a depasit la data bilantului sau, pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei, astfel cum se reflecta in situatiile sale financiare consolidate, au obligatia sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit privind respectiva societate-mama finala pentru cel mai recent dintre respectivele doua exercitii financiare consecutive.
(2) Atunci cand informatiile sau raportul respectiv nu sunt disponibile, filiala solicita societatii sale mama finale sa ii furnizeze toate informatiile necesare pentru a-i permite sa isi indeplineasca obligatiile in temeiul alin. (1). In cazul in care societatea-mama finala nu furnizeaza toate informatiile solicitate, filiala intocmeste, publica si asigura accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit, care contine toate informatiile,obtinute sau dobandite, pe care aceasta le detine, precum si o declaratie care indica faptul ca societatea-mama finala a acesteia nu a pus la dispozitie informatiile necesare.
(3) Filialele mijlocii si mari nu mai fac obiectul obligatiilor de raportare stabilite la prezentul punct atunci cand totalul cifrei de afaceri nete consolidate a societatii-mama finale la data bilantului sau scade sub cuantumul de 3.700.000.000 lei pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, astfel cum se reflecta in situatiile sale financiare anuale consolidate.
5926. – (1) Sucursalele din Romania, infiintate de entitati care nu intra sub incidenta legislatiei unui stat membru, au obligatia sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit privind societatea-mama finala sau entitatea autonoma mentionata la alin. (6) lit. a), in ceea ce priveste cel mai recent dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive.
(2) In cazul in care informatiile sau raportul respectiv nu sunt disponibile, persoana sau persoanele desemnate sa indeplineasca formalitatile de publicitate mentionate la pct. 59213 alin. (2) solicita societatii-mama finale sau entitatii autonome mentionate la alin. (6) lit. a) sa le furnizeze toate informatiile necesare pentru a le permite sa isi indeplineasca obligatiile.
(3) In cazul in care nu sunt furnizate toate informatiile solicitate, sucursala intocmeste, publica si asigura accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit, care contine toate informatiile pe care aceasta le detine, le-a obtinut sau le-a dobandit, precum si o declaratie care indica faptul ca societatea-mama finala sau entitatea autonoma nu a pus la dispozitie informatiile necesare.
(4) Obligatiile de raportare stabilite la prezentul punct se aplica numai sucursalelor a caror cifra de afaceri neta a depasit pragul indicat la pct. 9 alin. (3), pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive.
(5) O sucursala supusa obligatiilor de raportare in temeiul prezentului punct nu mai face obiectul acestor obligatii atunci cand cifra sa de afaceri neta scade sub pragul indicat la pct. 9 alin. (3), pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive.
(6) Unei sucursale i se aplica regulile prevazute la prezentul punct numai in cazul in care sunt indeplinite urmatoarele criterii:
a) entitatea care a deschis sucursala este fie o entitate afiliata unui grup a carui societatemama finala nu este reglementata de legislatia unui stat membru si a carui cifra de afaceri neta consolidata a depasit la data bilantului sau, pentru fiecare din ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei astfel cum se reflecta in situatiile sale financiare anuale consolidate, fie o entitate autonoma ale carei venituri au depasit la data bilantului sau, pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei, astfel cum se reflecta in situatiile sale financiare;
si b) societatea-mama finala mentionata la lit. a) nu are o filiala mijlocie sau mare, astfel cum se mentioneaza la pct. 5925.
(7) O sucursala nu mai face obiectul obligatiilor de raportare stabilite la prezentul punct in cazul in care criteriul prevazut la alin. (6) lit. a) inceteaza sa mai fie indeplinit timp de doua exercitii financiare consecutive.
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz
Articole similare
Calendar fiscal: Obligatii declarative cu termene in luna augustNoutati Legislatie Fiscala 14-18 iulie 2008Ce declaratii fiscale au termen in luna august 2012Se amana cu un an aplicarea standardelor internationale de raportare financiara pentru companiile de asigurariAprobarea sistemului de RAPORTARE CONTABILA la 30 iunie 2020 si modificarea unor prevederi contabile. NOUTATI!Ultimele articole
Termenul de depunere a D406 pentru raportarea activelor in SAF-T este acelasi cu cel al situatiilor financiare anualeSituatii financiare anuale in 2024. Cine NU are obligatia depunerii bilantului?3 situatii diferite in care sunt obligatorii situatiile financiare. STUDII DE CAZRaportari contabile semestriale: Amenzile pentru nedepunerea documentelor la termenul legal pot ajunge pana la 4.500 lei, in functie de perioada de intarziereFormularele care compun raportarile contabile la 30 iunie 2023 se completeaza in lei sau in euro?Articole similare
Codul fiscal 2011 (Partea II.4): Modificari si completari aduse Legii nr.571 din 2003 prin OG nr. 30 din 2011In atentia firmelor: Programul RABLA pentru persoane juridiceNOU: Infiintarea si organizarea inspectiei economico-financiareMFP aduce completari cu privire la declaratiile Postei Romane si achizitia noilor case de marcatTitlul VII, Capitolul 1, Sectiunea 7Ultimele articole
Facturare in E-Factura: CCF cere lamuriri in privinta emiterii de facturi de catre persoanele impozabile care au codul de TVA anulatControale ANPC 2024. Ce OPERATORI ECONOMICI vor fi verificati in perioada urmatoareE-Factura. Cum se face dovada primirii facturilor in e-FacturaRO e-Factura: CCF a sesizat 6 probleme legate de facturarea in RO e-Factura. Finantele sunt asteptate cu un raspunsE-Factura: Asociatiile de proprietari trebuie sa emita facturile prin sistem?Articole similare
Studiu de caz: Impozit pe cifra de afaceriImpozitare microintreprindere care intra in lichidare. Ce impozite se achita in trimestrul IV?Impozit micro de 3% din 2024. Doar anumite firme care depasesc plafonul de 500.000 euro pot ramane la acest regim fiscalMinistrul Finantelor: O noua ordonanta pentru modificarea Codului fiscalANAF: Companiile straine din Romania trebuie sa-si stabileasca un sediu principal permanent, platitor de taxeUltimele articole
Cum se face recuperarea pierderilor fiscale anterioare si dupa 1 ianuarie 2024Pana pe 15 aprilie 2024 trebuie depusa D700 pentru trecerea de la regimul micro la cel pe profitFirme cu asociati. Cum se face incadrarea societatilor la tipul de impozit datoratIntreprinderi legate. Daca doua societati depasesc impreuna plafonul de 500.000 euro devin ambele platitoare de IMPOZIT PE PROFIT?Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta pe 25 aprilie 2024Sfaturi de la experti
Contracte incheiate cu persoane fizice
Intrebare: Se poate face contract de colaborare pe o perioada determinata intre o PFA si o persoana fizica? Ce declaratii ar trebui facute?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: O microintreprindere cu activitate in IT cu un singur salariat are incheiat un contract de prestari servicii cu o firma din SUA. Salariatul este asociat unic si administrator in SRL si este incadrat cu salariul minim. Faptul ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Contributia asiguratorie pentru munca - Capitolul II - Taxe si impozite stabilite de Codul fiscal
Codul Fiscal, modificat prin OUG 34/2024. Care sunt schimbarile
NOUTATE E-Transport! Lista produselor cu risc fiscal ridicat va fi actualizata in 2024
Cum se face recuperarea pierderilor fiscale anterioare si dupa 1 ianuarie 2024
Modificari importante aduse impozitului pe veniturile micro in 2024