Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Din 2023, noi reguli pentru regimul de impozitare micro: plafon redus la 500.000 euro, eliminarea cotei de 3%, firma sa aiba cel putin un angajat

05-Iul-2022
9819
Din 2023, noi reguli pentru regimul de impozitare micro: plafon redus la 500.000 euro, eliminarea cotei de 3%, firma sa aiba cel putin un angajat

Regimul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor va fi modificat, conform unui Proiect de Ordonanta pus in dezbatere publica de Ministerul Finantelor. Printre schimbari amintim reducerea plafonului veniturilor obtinute la 500.000 euro, eliminarea cotei de impozitare de 3% in anumite situatii si obligativitatea ca firma sa aiba cel putin un angajat.

Modificarile sistemului de impozit pe veniturile microintreprinderilor promovate prin proiectul de ordonanta sunt:

- reducerea plafonului veniturilor obtinute in anul precedent, de la 1 000 000 euro la 500 000 euro;

- instituirea conditiei ca microintreprinderea sa aiba cel putin un salariat, situatie in care este necesara eliminarea cotei de impozitare de 3%;

- instituirea unei conditii de detinere de titluri de participare de catre acelasi actionar/asociat la cel mult trei microintreprinderi, in cazul actionarilor sociatilor care detin mai mult de 25% din valoarea/numarul titlurilor de articipare sau al drepturilor de vot;

- limitarea la 20% a veniturilor obtinute din consultanta si management;

- excluderea din sfera de aplicare a impozitului pe veniturilemicrointreprinderilor a persoanelor juridice care desfasoara activitati: in omeniul bancar, in domeniul asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, inclusiv activitati de intermediere in aceste domenii, in domeniul jocurilor de noroc, precum si a persoanelor juridice romane care desfasoara activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor de petrol si gaze naturale;

- eliminarea posibilitatii de optiune pentru aplicarea impozitului pe profit in situatia in care erau indeplinite conditiile legate de valoarea capitalului social si a numarului de salariati;

- mentinerea cotei de impozitare de 1%;

- efectuarea unor corelari tehnice pentru integrarea noilor conditii de incadrare in regulile fiscale in vigoare;

- pentru aplicarea conforma a Directivei 2011/96/UE, instituirea unei reguli de scadere din baza impozabila a dividendelor primite, din state membre ale UE, de catre microintreprinderi, daca sunt indeplinite anumite conditii;

- eliminarea unor prevederi care au devenit caduce in raport cu perioada in care s-au aplicat, respectiv in anul 2017;

- stabilirea ordinii de scadere din impozitul pe veniturile microintreprinderilor a sumelor reprezentand sponsorizari pentru sustinerea entitatilor nonprofit, unitatilor de cult, cheltuieli pentru UNICEF si alte organizatii internationale, precum si achizitii de aparate de marcat electronice fiscale puse in functiune;

- modificarea termenului de depunere a declaratiei informative privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor, corelat cu termenul de depunere a declaratiei de impozit pentru trimestrul IV, reglementat de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative;

- clarificarea valorii impozitului asupra caruia se aplica reducerea de impozit reglementata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 153/2020;

- alte corelari tehnice. 

Situatia actuala:

Potrivit regulilor fiscale in vigoare, incadrarea ca microintreprindere se efectueaza pe baza anumitor conditii de indeplinit, una dintre acestea impunand ca persoana juridica romana sa fi realizat la data de la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, venituri ce nu au depasit echivalentul in lei a 1.000.000 euro.

Impozitul pe veniturile microintreprinderilor este un impozit obligatoriu.

Cotele de impunere sunt diferentiate in functie de numarul de salariati, fiind aplicabila o cota de 1% in cazul in care microintreprinderea are cel putin un salariat si respectiv, o cota de 3% daca microintreprinderea nu are salariati.

In acest sens, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, insa conditia se considera indeplinita si in cazul microintreprinderilor care:

a) au persoane angajate cu contract individual de munca cu timp partial daca fractiunile de norma prevazute in acestea, insumate, reprezinta echivalentul unei norme intregi;
b) au incheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, in cazul in care remuneratia acestora este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.

Prin exceptie de la prevederile de incadrare in acest sistem de impunere, microintreprinderile care au un capital social subscris de cel putin 45.000 lei si au cel putin 2 salariati pot opta sa devina platitoare de impozit pe profit, in conformitate cu prevederile titlului II din Codul fiscal, incepand cu trimestrul in care aceste conditii sunt indeplinite cumulativ, optiunea fiind definitiva. 

In cazul in care aceste conditii nu mai sunt indeplinite, se aplica prevederile titlului III din Codul fiscal, incepand cu anul fiscal urmator celui in care capitalul social este redus sub valoarea de 45.000 lei si/sau numarul salariatilor scade sub 2, daca sunt indeplinite si celelalte conditii prevazute de lege pentru acest regim fiscal.

Microintreprinderile pot desfasura oricare dintre activitatile ce se regasesc in Clasificarea activitatilor din economia nationala – CAEN, analizele efectuate din aceasta perspectiva asupra rentabilitatii activitatii economice desfasurate si a sarcinii fiscale relevand faptul ca persoanele juridice care desfasoara activitati din codul M –Activitati profesionale, stiintifice si tehnice, care necesita un inalt grad de pregatire punand la dispozitia beneficiarilor cunostinte si competente specializate, reprezinta cel mai mare numar de persoane cu rate ridicate de rentabilitate a activitatii. 

Prin urmare, avand in vedere aceste imprejurari, se propune limitarea aplicarii acestui regim de impozitare pentru persoanele juridice care obtin venituri din consultanta si management in cazul carora veniturile de asemenea natura nu pot depasi 20% din totalul veniturilor obtinute.

De asemenea, in prezent in sfera de aplicare a impozitului pe veniturile microintreprinderilor sunt cuprinse si persoane juridice care desfasoara activitati: in domeniul bancar, in domeniul asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, inclusiv activitati de intermediere in aceste domenii, in domeniul jocurilor de noroc, precum si persoanele juridice romane care desfasoara activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor de petrol si gaze naturale, acestea fiind activitati reglementate specific.

Potrivit prevederilor in vigoare privind regimul fiscal al dividendelor primite din statele membre ale UE de catre o persoana juridica romana - societate-mama de la o filiala a sa situata intr-un alt stat membru al UE care plateste un alt impozit ce substituie impozitul pe profit, potrivit legislatiei nationale trebuie sa beneficieze de prevederile Directivei 2011/96/UE a Consiliului din 30 noiembrie 2011 privind regimul fiscal comun care se aplica societatilor-mama si filialelor acestora din diferite state membre. In acest cadru legal, se considera necesara clarificarea aplicarii beneficiilor acestei directive si asupra dividendelor provenite din UE, realizate de o microintreprindere, precum si prin completarea corespunzatoare a regulilor de determinare a bazei impozabile, pentru acesti contribuabili.

De asemenea, potrivit regulilor in vigoare, pentru incadrarea in categoria microintreprinderilor, nu are relevanta numarul microintreprinderilor detinute de acelasi actionar/asociat. Legat de acest aspect, avand in vedere modul de calcul simplificat al impozitului dar si sarcina fiscala redusa, pentru incadrarea in plafonul de 1.000.000 euro si mentinerea activitatilor in sistemul de impunere pentru microintreprinderi multi investitori luau decizii de fragmentare a activitatilor desfasurate.

Ca masura de combatere a acestui fenomen se propune detinerea de catre acelasi actionar/asociat, a cel mult trei persoane juridice eligibile sa aplice sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor.

Totodata, prin aceste masuri se are in vedere si evitarea concurentei neloiale prin folosirea abuziva a microintreprinderilor pentru mascarea formei de angajare a persoanelor fizice, aspect sesizat si de unii reprezentanti ai mediului de afaceri.

Microintreprinderile care efectueaza sponsorizari pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult si/sau cheltuieli pentru Fondul Natiunilor Unite Pentru Copii - UNICEF si alte organizatii internationale au obligatia depunerii unei declaratii informative privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor pana la 25 ianuarie inclusiv a anului urmator. Intrucat pentru perioada 2021-2025, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative, termenul de depunere a declaratiei pentru trimestrul IV este pana la 25 iunie a anului urmator celui de calcul, iar in formular se inscrie suma dedusa, se propune corelarea termenului de depunere a acestei declaratii informative cu cel de depunere a declaratiei de impunere.

Pentru stabilirea valorii impozitului pe veniturile microintreprinderilor datorat intr-un trimestru, contribuabilii care efectueaza sponsorizari pentru sustinerea entitatilor nonprofit, unitatilor de cult si/sau cheltuieli pentru UNICEF si alte organizatii internationale scad aceste sponsorizari din impozit, pana la nivelul valorii reprezentand 20% din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat pentru trimestrul in care au inregistrat cheltuielile respective. 

In acelasi timp, microintreprinderile care achizitioneaza aparate de marcat electronice fiscale scad costul de achizitie aferent acestora din impozitul pe veniturile microintreprinderilor in trimestrul in care au fost puse in functiune, in limita impozitului datorat pentru trimestrul respectiv, fara a se stabili o ordine a acestei scaderi in raport cu cea efectuata pentru sponsorizari. Astfel, pentru clarificarea ordinii in care se efectueaza scaderea celor doua valori, este necesara o regula specifica. Aceasta ordine va permite si stabilirea valorii impozitului asupra caruia se vor aplica reducerile de impozit prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 153/2020.

In acelasi timp, luand in considerare tintele si jaloanele referitoare la domeniul fiscal din PNRR, este necesara modificarea titlului III din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, ca urmare a angajamentului care vizeaza reducerea graduala a ariei de aplicabilitate a impozitului pe veniturile microintreprinderilor si excluderea anumitor activitati desfasurate de microintreprinderi.

Reducerea ariei de aplicabilitate a impozitului pe veniturile microintreprinderilor se regaseste si in recomandarile organismelor financiare internationale (Fondul Monetar International si Banca Mondiala) precum si in cele ale Comisiei Europene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Infiintare PFA. Etape si acte necesare

    • Infiintarea unui PFA (Persoana Fizica Autorizata) reprezinta o optiune de luat in calcul pentru persoanele care doresc sa isi desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Acest tip de organizare implica o procedura simplificata de infiintare, organizare si administrare, insa exista atat avantaje, cat si dezavantaje care trebuie sa fie pe deplin intelese. In acest articol, vom detalia etapele si documentele necesare pentru infiintarea unui PFA, oferindu-va in acelasi timp si cateva...» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?

    • Factura electronica, asa cum este definita de OUG nr. 120/2021, este transmisa de operatorii economici (orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii) utilizand sistemul RO e-Factura in cadrul tranzactiilor efectuate cu: autoritati contractante/entitati contractante - B2G "Business to Government" alti operatori economici B2B "Business to Business" persoane fizice doar in situatia operatorilor...» citeste mai departe aici

  • D112 in 2024. Modelul aprobat prin Ordinul 6330/2024 va fi utilizat pentru veniturile lunii septembrie

    • Prin Ordinul 6330/2024, publicat recent in Monitorul Oficial, au fost oficializate noi instructiuni pentru completarea D112, dar si un nou model de formular. Modificarile au aparut in contextul intrarii in vigoare a Legii 360/2023 privind noua lege a pensiilor. Ordinul 6.330/1.587/1.630/3.121/2024 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 “Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si...» citeste mai departe aici

  • Radiere intreprindere individuala. Etape si acte necesare

    • Pentru a incheia existenta unei intreprinderi individuale trebuie, ca ultima etapa, sa efectuezi radierea din Registrul Comertului. Insa avand in vedere ca in acest caz, spre deosebire de radierea in cazul SRL-urilor, nu exista situatii financiare de lichidare sau alte termene limita, etc, intreaga procedura va fi foarte simpla. Iar in acest articol vom vedea ce etape trebuie sa parcurgi pentru a radia intreprinderea individuala, de ce documente ai nevoie, dar si cateva lucruri esentiale pe care...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016