
Raportul Special
realizat de specialisti
Intrebare:
Intre firma X SRL si clientii ei exista un contract de vanzare-cumparare produse, prin care firma se obliga sa vanda produse clientilor sai la preturile din contract si sa le plateasca acestora, la data semnarii contractului, o suma de bani considerata ?discount in avans?.
Clientii firmei sunt obligati sa cumpere produsele la preturile din contract intr-o anumita cantitate pentru a putea beneficia de discountul in avans. Conform contractului, pentru marfa cumparata clientilor li se va emite, la interval de 6 luni, o factura de discount in functie de cantitatea cumparata.
Aceasta factura de discount ar trebui sa inchida avansul acordat initial ca si discount in avans.
Intrebarea este care este tratamentul fiscal din punct de vedere al TVA-ului pentru discountul in avans acordat clientilor. Acest discount in avans poate fi interpretat imprumut?
Raspuns in septembrie 2008:
Consider ca aceasta suma achitata clientilor in avans nu poate fi considerata un imprumut deoarece are la baza un contract de vanzare-cumparare bunuri din care rezulta in mod evident obiectul contractului: livrarea si achizitia de bunuri.
Manual de politici contabile - Stick USB
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
O astfel de situatie nu este reglementata prin Codul fiscal, fapt dovedit prin prevederile art. 137 din titlul VI prin care la alin. (3) lit. a) prin care se face precizarea ca nu intra in baza de impozitare a TVA rabaturile, remizele, risturnele, sconturile si alte reduceri de pret, acordate de furnizori direct clientilor la data exigibilitatii taxei. Firma X SRL acorda aceste reduceri de pret in avans, inainte de livrarea efectiva a bunurilor ca fapt generator al TVA, fapt care nici nu este interzis, dar nici admis prin lege.
Din intrebarea formulata rezulta faptul ca firma dvs. ajusteaza baza de impozitare a TVA ulterior livrarii bunurilor, fapt acceptat prin art. 138 lit. c) din Codul fiscal.
Deoarece reducerea de pret acordata o data la 6 luni trebuie inregistrata prin formula contabila:
667 = 411 (in negru)
si
411 = 4427 (in rosu),
ar fi interesant de stiut cum se inregistreaza d.p.d.v. contabil acordarea acestui discount in avans (411 = 5121 sau 461 = 5121)?
Deoarece reducerea comerciala este acordata ulterior livrarii bunurilor, consider ca se impune utilizarea contului 667 ? Cheltuieli privind sconturile acordate?.
Argumentez acest aspect deoarece momentul acordarii reducerii este ulterior livrarii bunurilor, motiv pentru care sunt indreptatita sa consider ca reducerea acordata clientilor este de natura financiara, nu de natura comerciala. Este posibil ca in momentul primirii reducerii, clientul dvs. sa nu mai detina in stoc bunurile achizitionate, astfel incat sa isi corecteze preturile in functie de reducerea primita.
Reducerile de natura financiara se inregistreaza in contabilitate astfel:
- la vanzator, valoarea reducerilor acordate:
% = 411
667
4427
- la cumparator, valoarea reducerilor primite:
401 = %
767
4426
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Impozite si taxe platite de angajat si angajator. Ce facilitati sunt acordate?Contractul de leasing. Inregistrarea contabila a valorii rezidualeStudiu de caz: Inregistrarea corecta a amortizarii pentru mijloace fixe neutilizate (Partea a II-a)Ce tratament fiscal aplicam pentru minusuri la inventar neimputabile?Interpretarea contractelor de leasing in curs de derulare: servicii sau livrari de bunuri?Ultimele articole
Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?12+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitateaRegim special de scutire TVA pentru intreprinderile miciDecontare transport angajati. Regim fiscal si studii de caz utileFirme care acorda cadouri de Craciun clientilor. Care este tratamentul contabilArticole similare
Societatea cu cod special de TVA: Declaratii necesare pentru achizitia intracomunitara de bunuriActualizare Declaratia 394 incepand cu operatiunile din ianuarie 2012Revista Romana de Fiscalitate nr. 32, Octombrie 2009ACHIZITIE DE BUNURI. Regimul aplicat privind facturarea si declararea in D 390Revista Romana de Fiscalitate nr. 29Ultimele articole
Achizitie intracomunitara produse energetice. Ce tratament fiscal se aplica?Achizitie bun de la un magazin situat pe teritoriul comunitar. Care e tratamentul fiscal?Servicii procesare bunuri cu materiale din import. Cum gestionam fiscal operatiunile?Achizitia de bunuri si servicii pentru asociatii intr-o microintreprindere. Ce tratament contabil si fiscal se aplica?Tot ce trebuie sa stii despre TVA in 2014!Sfaturi de la experti
Intrebare: PFA va trebui sa lucreze cu zilieri. Ce declaratie se depune la ANAF pentru inregistrarea in vectorul fiscal a obligatiilor salariale: D700 sau D010? Daca se depune D700, ce date se trec la Capitolul II, punctul 3, avand in vedere...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Achizitie de la unitati protejate. Deducere din fondul de handicap
Intrebare: In luna iunie 2025 am achizitionat materiale de la unitati protejate. Daca plata facturii se face pana la data de 25.06.2025, se poate scadea din fondul aferent lunii mai (plata contributiei se face la 25.06.2025)? Concret: fondul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Lichidare societate. Firmele au 2 obligatii fiscale cheie: depunere D101 si SAF-T
[MODEL] Raspuns notificare de conformare E-TVA si reglementari cheie
[E-FACTURA] 50+ dificultati intalnite in practica de contabili si SOLUTII de la experti
[IMPOZIT nerezidenti BOLT] Reglementari cheie si studii de caz utile
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA