Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Distributie dividende. Asociere in cadrul societatii

21-Dec-2011
5641
Intrebare:

Un SRL cu asociat unic doreste sa se asocieze cu un alt SRL pentru un proiect. Dupa terminarea proiectului, asocierea urmeaza sa se incheie. Cum se va contabiliza profitul obtinut si cum se vor imparti dividendele la sfarsitul anului? Este valabil acelasi procent la impozit si la distributia dividendelor catre o firma?



Raspuns:

Reglementarea asocierii in participatiune a fost prevazuta pana la data de 1.10.2011 de art. 251 - 256 din Codul comercial .


Acestea stabileau ca asocierea are loc atunci cand un comerciant sau o societate comerciala acorda uneia sau mai multor persoane ori societati o participatiune in beneficiile si pierderile uneia sau mai multor operatiuni, sau chiar asupra intregului comert.

Incepand cu data intrarii in vigoare a Codului civil , respectiv 1.10.2011, asa cum a fost modificat prin Legea 71/2011, contractul de asociere in participatiune este definit ca fiind " contractul prin care o persoana acorda uneia sau mai multor persoane o participatie la beneficiile si pierderile uneia sau mai multor operatiuni pe care le intreprinde" (art. 1949 si urmatoarele).

Asocierea in participatie nu are personalitate juridica si se probeaza numai prin inscris.
Obiectul asocierii in participatiune poate consta dintr-o anumita operatiune sau de totalitatea actelor de comert efectuate de o persoana.

In vederea indeplinirii obiectului asocierii asociatii stabilesc prin contractul de asociere in participatiune:
- partile contractante,
- activitatile economice ce se vor realiza in comun,
- contributia fiecarei parti la realizarea activitatilor economice comune convenite (aporturile la asociere),
- conditiile de administrare si conducere a asociatiei;
- modalitatea de impartire a beneficiilor si pierderilor decurgand din activitatea desfasurata (cote si termene),
- bunurile ce vor fi aduse in asociere si drepturile asupra acestor bunurilor
- cauzele de incetare a asocierii si modalitatea de impartire a rezultatelor lichidarii;
- orice alte clauze necesare activitatii asociatiei.

Din punct de vedere contabil, operatiunile realizate in cadrul contractelor de asociere sunt prevazute de OMFP 3055/2009 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu Directive UE, (pct. 13 si pct. 265).

Acestea stabilesc ca:
- evidenta asocierii in participatie se organizeaza atat la nivelul asocierii cat si in contabilitatea fiecarei societati parte la contract,
- societatea comerciala care conduce evidenta asocierii in participatie intocmeste balanta de verificare, distinct de cea a activitatii proprii,
- evidenta decontarilor din aceste operatiuni, respectiv a decontarii veniturilor si cheltuielilor realizate, precum si a sumelor virate intre coparticipanti, se face cu ajutorul ct. 458 "Decontari din operatii in participatie", distinct pe cele doua analitice.

Documentul de transmitere a veniturilor, cheltuielilor si sumelor virate este cel prevazut de OMFP 3512/2008 privind documentele financiar bancare, respectiv Decont pentru operatiuni in participatie, cod 14-4-14.
Din punct de vedere al impozitului pe profit, asocierea dintre doua persoane juridice romane este tratata de art. 13, art. 14 si art. 28 din Codul fiscal .

Fata de cadrul legal prezentat rezulta urmatoarele:
- asocierea dintre doua persoane juridice romane nu are personalitate juridica si nu se inregistreaza la organul fiscal,
- prin contractul de asociere se stabileste care dintre societati conduce evidenta contabila,
- prin decont societatea care organizeaza evidenta transmite celeilalte veniturile si cheltuielile inregistrate in asociere,
- societatea care conduce evidenta asocierii isi inregistreaza distinct veniturile si cheltuielile din asociere fata de cele din activitatea proprie, pe care le insumeaza apoi cu celelalte,
- impozitul pe profit se calculeaza de cele doua societati distinct, pe baza veniturilor si cheltuielilor din activitatea proprie la care se adauga veniturile si cheltuielile transmise prin decontul asocierii.
- la finele exercitiului, repartizarea profitului se face la nivelul fiecarei societati participante la asociere.

Nu exista un profit repartizabil al asocierii deoarece aceasta nu are personalitate juridica ci numai venituri si cheltuieli care se aduna la activitatea de baza a societatilor partenere in asociere.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • OUG 107/2024. Pana pe 25 noiembrie 2024 trebuie depusa cererea pentru a beneficia de masuri

    • Prin OUG 107/2024 au fost introduse mai multe masuri fiscale, pe care le vom detalia in continuarea articolului. Persoanele care vor sa beneficieze de masuri trebuie sa depuna cererea pana pe 25 noiembrie 2024. Masuri fiscale introduse prin OUG 107/2024 Masurile stabilite prin OUG nr. 107/2024 se aplica pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, de drept public sau privat, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, persoane fizice care desfasoara...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Au aceasta OBLIGATIE si firmele neplatitoare de TVA?

    • Firmele neplatitoare de tva au obligatia de a transmite facturile prin SPV? Obligativitate utilizare E-Factura – raspunsul specialistului: Da. Conform Ordonantei de urgenta nr. 120/2021, art. 10 alin. (1), si art. 319 alin. 1 indice 1) din Codul fiscal, obligatia de transmitere a facturilor electronice prin RO e-Factura se aplica pentru toate relatiile comerciale B2B intre persoane impozabile stabilite in Romania, asa cum sunt definite in art. 266 alin. (2)...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3%, introdusa prin OUG 107/2024. Cine beneficiaza

    • Prin OUG 107/2024 au fost introduse mai multe masuri fiscale pentru contribuabili, printre care si acordarea unei bonificatii de 3%. In acest articol vom vedea cine beneficiaza de aceasta. Cine beneficiaza de bonificatia de 3% introdusa prin OUG 107/2024 Astfel, contribuabilii platitori de impozit pe profit, precum si contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, beneficiaza de o bonificatie de 3% din impozitul pe profit anual si din impozitul pe veniturile...» citeste mai departe aici

  • Notificare de conformare E-TVA. Cand intra in vigoare obligatia de a raspunde la notificare

    • ANAF aduce, printr-un comunicat de presa, clarificari cu privire la procedura de transmitere a "Notificarii de conformare RO e-TVA " si amanarea intrarii in vigoare a unor termene limita. Procedura privind modalitatea de transmitere a formularului "Notificare de conformare RO e-TVA", modelul si continutul acestuia, a fost aprobata prin OPANAF nr.6234/2024, publicat in M.O.al Romaniei, Partea I, nr.887/03.09.2024 Decontul precompletat RO e-TVA se transmite, pentru fiecare perioada fiscala de...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri. Exemplu de calcul

    • Ce conturi de clasa 7 intra la calculul impozitului de 1% pe cifra de afaceri? Se ia in calcul si contul 765, diferente reevaluare? Calculare impozit minim pe cifra de afaceri – raspunsul specialistului: Contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro, si care in anul de calcul determina un impozit pe profit, cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, mai mic decat impozitul...» citeste mai departe aici

  • Mecanism optional pentru firmele care au depus bilantul la 30 mai 2024 si vor sa revina la regimul micro

    • Ministerul Finantelor agreeaza instituirea unui mecanism care sa permita reincadrarea entitatilor care au depus situatiile financiare pe 30 mai 2024 la sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, anunta CECCAR printr-un comunicat de presa. La solicitarea CECCAR, Ministerul Finantelor a clarificat data-limita pentru depunerea situatiilor financiare anuale aferente anului 2023 ca fiind 30 mai 2024 pentru societatile pentru care exercitiul financiar coincide cu anul...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016