Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Dizolvare societate. Impozit dividende

14-Nov-2011
12564
Intrebare:

O societate a fost dizolvata si radiata de la Registrul Comertului fara a se constitui si plati impozitul pe dividende. Care sunt consecintele acestei actiuni?

Raspuns:

Dizolvarea si lichidarea reprezinta, in conditii obisnuite, cele doua faze obligatorii ale procesului de incetare a personalitatii juridice a unei societati comerciale. Dizolvarea este o faza pregatitoare a lichidarii, in decursul careia, chiar daca nu-si pierde personalitatea juridica, societatea isi restrange obiectul de activitate, administratorii nemaiputand intreprinde operatiuni noi. Societatea isi pastreaza personalitatea juridica pentru operatiunile premergatoare lichidarii, pana la terminarea acesteia. De aceea, la data ramanerii irevocabile a hotararii judecatoresti de dizolvare, societatea intra in lichidare.

Conform prevederilor art. 260 din Legea societatilor comerciale, lichidarea societatii trebuie terminata in cel mult un an de la data dizolvarii. Pentru motive temeinice, tribunalul poate prelungi acest termen cu perioade de cate 6 luni, dar nu cu mai mult de 24 de luni cumulat. Lichidarea nu libereaza pe asociati si nu impiedica deschiderea procedurii de faliment a societatii.


Incheierea de radiere se inregistreaza in registrul comertului, se comunica persoanei juridice la sediul social, Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, pe cale electronica, si se afiseaza pe pagina de Internet a Oficiului National al Registrului Comertului si la sediul oficiului registrului comertului de pe langa tribunal, in raza caruia societatea isi are inregistrat sediul.

Bunurile ramase din patrimoniul persoanei juridice radiate din registrul comertului, revin asociatilor. Daca judecatorul delegat nu a fost sesizat, cu nici o cerere de numire a lichidatorului, persoana juridica se radiaza din oficiu din registrul comertului, prin incheiere a judecatorului delegat, pronuntata la cererea Oficiului National al Registrului Comertului, cu citarea partilor, conform dreptului comun.

Incheierea de radiere se inregistreaza in registrul comertului, se comunica persoanei juridice la sediul social, Agentiei Nationalede Administrare Fiscala si directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, pe cale electronica, si se afiseaza pe pagina de Internet a Oficiului National al Registrului Comertului si la sediul oficiului registrului comertului de pe langa tribunal, in raza caruia societatea isi are inregistrat sediul. Operatiunile privind dizolvarea si lichidarea unei societati comerciale se reflecta in contabilitate conform prevederilor OMFP 1376/2004.

Principalele etape care sunt parcurse cu ocazia dizolvarii, respectiv lichidarii sunt:

- Inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv,

- Intocmirea situatiilor financiare ale lichidarii,

- Valorificarea elementelor de activ,

- Achitarea datoriilor societatii, catre salariati, terti si bugetul statului,

- Stabilirea rezultatului lichidarii

Principalele inregistrari in evidenta contabila sunt:
- vanzare imobilizari corporale
461 = %
"Debitori diversi" 7583

"Venituri din vanzarea
imobilizarilor si alte operatii
de capital"

4427
"TVA colectata"

- scoaterea din activ a imobilizarilor


% = 21x
281 "Imobilizari corporale"
"Amortizari privind imobilizarile
corporale"
6583

"Cheltuieli privind activele
cedate si alte operatii de capital"

- incasarea contravalorii imobilizarilor valorificate

5121 = 461
"Conturi la banci in lei" "Debitori diversi"

In acelasi mod se procedeaza si cu marfurile, obiectele de inventar etc.

- stabilirea rezultatului lichidarii prin inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli
- calculul, retinerea si plata obligatiilor fiscale (TVA, impozit pe profit)

In cazul lichidarii, profitul impozabil calculat ca diferenta intre veniturile si cheltuielile inregistrate cumulat de la inceputul anului, cuprinde: profitul din lichidarea patrimoniului, sumele din anularea provizioanelor, sumele inregistrate in conturile de capitaluri constituite din profitul brut, alte elemente similare veniturilor si cheltuielilor etc.

La calculul impozitului pe profit nu se impoziteaza rezervele constituite din profitul net, sumele aferente unor reduceri ale cotei de impozit, repartizate ca surse proprii de finantare, potrivit reglementarilor legale din perioadele respective, rezervele constituite din evaluarea disponibilului in devize in perioadele respective si alte sume neimpozabile reglementate de legile speciale (pct. 81 si 82 din normele metodologice de aplicare a Codului fiscal , aprobate prin HG 44/2003 , cu modificarile si completarile ulterioare).

Orice suma distribuita asociatului/asociatilor peste capitalul social este considerata distribuire de dividende si se impoziteaza cu cota de 16%. Soldul contului. 121 "Profit si pierdere" se inchide prin contul 456 "Decontari cu asociatii privind capitalul". Soldul contului 456 "Decontari cu asociatii privind capitalul" se inchide prin contul 5311 "Casa in lei" si reprezinta plata finala catre asociatul unic.

In cazul in care societatea a fost radiata de la registrul comertului nu mai puteti face nici o inregistrare si nu mai puteti constitui nici impozit pe dividende. Cand ati depus situatiile financiare de lichidare la organul fiscal in raza caruia ati functionat, acestea trebuiau sa fie cu conturile "zero". In cazul in care lichidarea societatii a fost administrata de un lichidator, obligatia calcularii datoriilor catre bugetul statului revenea acestuia. Nu se mai pot face plati de impozite deoarece societatea nu mai exista.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Redirectionare impozit pe profit 2025. Termen, formular si reglementari cheie

    • Redirectionarea impozitului pe profit reprezinta o oportunitate importanta pentru contribuabilii care doresc sa sustina organizatiile non-profit si cauzele sociale, culturale sau educationale. Prin completarea formularului 177, firmele pot directiona o parte din impozitul datorat catre entitati eligibile, respectand anumite conditii si limite legale. In acest articol vom vedea cine poate beneficia de aceasta facilitate, ce documente sunt necesare, termenul de depunere si regulile esentiale...» citeste mai departe aici

  • SANCTIUNI pentru neconformarea cu E-Factura in B2C de la 1 iulie 2025

    • De la 1 iulie 2025, firmele care nu transmit facturile catre persoane fizice in sistemul RO e-Factura risca amenzi usturatoare. Extinderea obligativitatii e-Facturii si in relatia B2C aduce noi responsabilitati pentru toti operatorii economici, indiferent de metoda de plata folosita de client. In acest articol, explicam cine este vizat, ce reglementari trebuie respectate si care sunt sanctiunile prevazute de lege.» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF. Clarificari pentru contribuabilii care NU au cont bancar

    • Implementarea SAF-T (Standard Audit File for Tax) a adus numeroase intrebari din partea contribuabililor, mai ales din randul firmelor mici si al celor aflate la inceput de drum. Una dintre cele mai frecvente dileme este legata de necesitatea unui cont bancar pentru a putea depune aceasta declaratie. Este sau nu obligatoriu sa ai un cont bancar activ ca sa poti raporta catre ANAF? In cele ce urmeaza, clarificam acest aspect.» citeste mai departe aici

  • GHID e-Transport 2025: Termene, Obligatii si Sanctiuni

    • Autoritatile fiscale au revizuit recent ghidul oficial privind utilizarea sistemului RO e-Transport, pentru a reflecta modificarile legislative din 2024–2025 si pentru a alinia platforma la noua sa structura. In prezent, sistemul este impartit clar in doua directii: transporturile nationale de bunuri cu risc fiscal ridicat si transporturile internationale, indiferent daca implica sau nu astfel de bunuri. In continuarea articolului vom vedea ce transporturi trebuie declarate,...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. Ce cota aplici daca platesti dividende in 2025

    • Daca intentionezi sa platesti dividende in 2025, este important sa cunosti cota actuala de impozitare si obligatiile fiscale aferente. In prezent, impozitul pe dividende este de 10%, iar retinerea si virarea acestuia la bugetul de stat intra in sarcina platitorului. In continuare, explicam cine datoreaza acest impozit, cand se plateste si in ce situatii se pot aplica exceptii.» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe inregistrate gresit. Solutii si clarificari pentru firme

    • Mijloacele fixe reprezinta o componenta esentiala in patrimoniul oricarei societati, iar o evidenta contabila corecta a acestor active este cruciala. Cu toate acestea, in practica se pot intalni frecvent erori in clasificarea sau inregistrarea mijloacelor fixe. Identificarea si corectarea lor reprezinta pasi importanti pentru asigurarea transparentei si conformitatii contabile. Avem acest caz. Societatea A va absorbi societatea B. Data de referinta a absorbtiei a fost data de 31.12.2024. In...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016