Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Dobandirea unui cod de ?inregistrare vamala? (EORI)

02-Iun-2009
27823

Obtinerea EORI, o noua obligatie de inregistrare EORI este prescurtarea acceptata de legiuitor pentru numarul de inregistrare si identificare a operatorilor economici in relatiile cu vama. Numarul EORI este format din urmatoarele elemente:

  • codul de tara ISO alfa 2, format din doua caractere alfabetice (RO);
  • maximum 15 caractere alfanumerice, reprezentate de codul unic de identificare urmate de numerele atribuite de catre autoritatea vamala din Romania.

Incepand cu data de 1 iulie 2009, fiecare operator economic este obligat sa detina acest numar unic atribuit de Autoritatea Nationala a Vamilor.

Retineti!
Dupa atribuirea EORI, incepand cu data de 1 iulie 2009, operatorii economici trebuie sa faca referire la acest numar in toate comunicarile care au loc atat cu autoritatile vamale romanesti, cat si cu autoritatile vamale din statele membre.

Baza legala
Normele tehnice privind inregistrarea si identificarea operatorilor economici stabiliti in Romania au fost recent reglementate prin Ordinul comun al MFP, ANAF si ANV nr. 691 din 18 februarie 2009, publicat inM.Of. nr. 106 din 20 februarie 2009.

Ordinul nr. 691/2009 este emis pe baza a doua documente elaborate de Directia generala taxare si uniune vamala din cadrul Comisiei Europene (DG TAXUD):

1. documentul DG TAXUD nr. 1.435/2007 privind proiectul de regulament de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei de stabilire a unor dispozitii de aplicare a Regulamentului (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului de instituire a Codului vamal comunitar, adoptat de catre Comitetul Codului vamal;

2. documentul DG TAXUD nr. 1.633/2007 privind ghidul EORI care se refera la sistemul de inregistrare si identificare a operatorilor economici in Comunitate.

Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

Numarul EORI se utilizeaza drept referinta comuna pentru:

  • relatiile dintre operatorii economici si toate autoritatile vamale de pe intregul teritoriu al Uniunii Europene;
  • schimbul de informatii intre autoritatile vamale si alte autoritati.

Datele nationale de start pentru EORI au fost transmise Comisiei Europene de catre Autoritatea Nationala a Vamilor din Romania pana la data de 31 martie 2009, data inscrisa in ?Ghidul de start EORI-AEO?. Colectarea informatiilor pentru baza initiala de date nationale a inceput din 23 februarie a.c. si a fost incheiata in data de 31 martie 2009. Baza integrala de date este programata sa se finalizeze pana la data de 1 iulie 2009.

Legatura intre EORI si TVA

Aparent, nu se intrevede nicio legatura cu taxa pe valoarea adaugata! Dar totusi exista!

De exemplu, prin O.M.F.P. nr. 2.222 din 22 decembrie 2006 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata, cu ultima modificare efectuata prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 3.424/2008, la art. 2 si 3 alin. (1) sunt enumerate documentele necesare pentru justificarea realizarii operatiunilor de export reglementate prin art. 143 alin. (1) lit. a) si b) din Codul fiscal. Astfel, scutirea trebuie justificata de exportator cu unul din urmatoarele documente vamale:

1) declaratia vamala de export, certificata de biroul vamal de iesire din spatiul comunitar sau certificarea liberului de vama acordat de autoritatea vamala;

2) documentul de insotire la export (EAD), certificat de biroul vamal de iesire din spatiul comunitar sau certificarea liberului de vama acordat de autoritatea vamala;

3) confirmarea electronica a parasirii teritoriului comunitar, transmisa de biroul vamal.

Incepand cu data de 1 iulie 2009, astfel de informatii vor fi furnizate operatorilor economici sau organelor de inspectie fiscala numai in baza numarului de identificare si inregistrare EORI eliberat de ANVR.

Categorii de persoane care trebuie sa obtina numarul EORI

1. operatorii economici

Operatorii economici sunt definiti la art. 1 pct. 12 din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei de stabilire a unor dispozitii de aplicare a Regulamentului (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului de instituire a Codului vamal comunitar.

Operatorii economici sunt persoanele care, in cadrul activitatilor lor profesionale, exercita urmatoarele activitati reglementate de legislatia vamala:

  • operatiuni de import;
  • operatiuni de export;
  • operatiuni de tranzit;
  • operatiuni de depozitare;
  • operatiuni de reprezentare;
  • operatiuni prealabile de sosire a marfurilor care se introduc de pe teritoriul Comunitatii;
  • operatiuni prealabile de plecare a marfurilor care se scot de pe teritoriul Comunitatii.

2. persoanele fizice care introduc sau scot marfuri in/din Uniunea Europeana

Procedura de obtinere a numarului EORI

Normele tehnice de eliberare a numarului EORI au intrat in vigoare incepand cu data de 23 februarie 2009 si sunt puse in aplicare de catre birourile vamale din cadrul ANVR. Eliberarea numarului EORI se face in baza unei cereri reglementate ca formular tipizat prin anexa nr. 1 din OANV nr. 691 din 18 februarie 2009.

a) Cum procedeaza operatorul economic din Romania?

Pentru obtinerea numarului EORI, trebuie sa parcurgeti urmatoarele etape:

1) consultati manualul de utilizare si instructiunile de acces ale aplicatiei ?EORI-RO? pe pagina de internet a Autoritatii Nationale a Vamilor www.customs.ro , sectiunea ?e-Customs?, subsectiunea EORI;

2) completati cererea prin utilizarea aplicatiei ?EORI-RO?;

3) anexati la cerere, in fotocopie, urmatoarele documente:

  • certificatul de inregistrare, eliberat de oficiul registrului comertului;
  • actul de constituire, inclusiv modificarile si completarile ulterioare;
  • contractul de reprezentare (daca este cazul);
  • documentele din care sa rezulte numarul de inregistrare in scopuri de TVA;

4) tipariti cererea inregistrata in aplicatia ?EORIRO?, semnati si stampilati;
5) depuneti cererea la directia regionala pentru accize si operatiuni vamale in a carei raza de competenta teritoriala sunteti stabilit.

b) Cum procedeaza ANVR?

A.N.V.R., prin directia regionala pentru accize si operatiuni vamale, notifica prin doua modalitati numarul EORI atribuit operatorului economic care a depus cererea de inregistrare:

  • prin transmitere electronica, in situatia in care operatorul economic a mentionat in cererea depusa adresa de posta electronica;
  • prin inmanarea notificarii pe suport de hartie, la sediul directiei regionale, in situatia in care operatorul economic nu a mentionat o adresa electronica.

Retineti!
Orice modificare asupra datelor cuprinse in cererea depusa initial, intervenita dupa obtinerea numarului EORI, trebuie notificata de operatorul economic directiei regionale pentru accize si operatiuni vamale care a atribuit numarul respectiv.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Articol adaugat in 02 iunie 2009

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Dobandirea unui cod de ?inregistrare vamala? (EORI)":
Rating:

Nota: 4.29 din 12 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • Nu veti mai putea plati impozitul pe locuinta fara polita PAD
    • Conform unor noi declaratii, proprietarii din Romania ar putea sa nu mai aiba voie sa-si plateasca impozitul pentru locuinta fara a face dovada existentei unei polite PAD. "Ne gandim la aceasta varianta ca in momentul in care o persoana isi plateste impozitul pentru locuinta sa prezinte si dovada existentei politei PAD. Exista o varianta. Eu cred in preventie si ma incapatanez sa cred ca in felul acesta vom rezolva cele mai multe probleme. Nu trebuie sa amendam oameni pentru ca nu isi fac...» citeste mai departe aici

  • Noi norme tehnice. Emitere atestate de origine pentru exportatori. Noutati aduse de OPANAF 2792/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 813 din 13 octombrie 2017 a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 2792 din 28 septembrie 2017 pentru aprobarea Normelor tehnice de inregistrare a exportatorilor in vederea emiterii atestatelor de origine, declaratiilor de origine si declaratiilor pe factura . Retineti ca odata cu acest ordin sunt aprobate Normele tehnice de inregistrare a exportatorilor in vederea emiterii atestatelor de origine, declaratiilor de origine si declaratiilor pe factura. Inregistrarea...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu recreerea salariatilor. Avantaje in natura pentru salariati. Cum inregistram facturile?
    • In analiza urmatoare, o societate a organizat un teambuilding pentru salariati. Nu se poate face dovada prestarii serviciilor de instruire/rapoarte in vederea perfectionarii echipei. Cheltuiala este nedeductibila deoarece nu poate fi justificata necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate. TVA -ul aferent cheltuielilor cu teambuilding-ul nu este deductibil. Vom vedea cum se inregistreaza facturile de cazare, masa, cumparaturi si daca se fac deconturi pentru fiecare...» citeste mai departe aici

  • Inspectorii antifrauda fiscala au verificat 126 de firme din depozitele en-gros din Bucuresti si Ilfov
    • In perioada 1-14 octombrie inspectorii Directiei Generale Antifrauda Fiscala din cadrul ANAF au verificat 126 de firme din cele mai importante centre de comercializare a bunurilor de larg consum din zona Bucuresti-Ilfov: Expo Market Doraly, Complex comercial Dragonul Rosu, Smart Expo Flora, Complex comercial Su Market si zona de depozite Moara Domneasca. In urma actiunilor de monitorizare si control desfasurate, inspectorii antifrauda au identificat contraventii pentru sanctionarea carora au...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"