Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Documentele necesare pentru casarea mijloacelor fixe. Monografie contabila

03-Dec-2019
43494

Atunci cand o companie isi caseaza bunurile, trebuie sa se tina cont de faptul ca scoaterea din functiune a mijloacelor fixe se face cu aprobarea consiliului de administratie al agentului economic si este nevoie de o serie de documente.

Iata ce spun specialistii nostri despre documentele care trebuie sa stea la baza casarii unor mijloace fixe integral amortizate si iesite din uz.

Raspunsul specialistului

Scoaterea din functiune a mijloacelor fixe se face cu aprobarea consiliului de administratie al agentului economic.

Prin casarea unui mijloc fix se intelege operatia de scoatere din functiune a activului respectiv, urmata de dezmembrarea acestuia si valorificarea partilor componente rezultate, prin vanzare sau prin folosirea in activitatea curenta a contribuabilului.

Pentru casare unui mijloc fix trebuie efectuate urmatoarele formalitati:
• incheierea unui proces verbal de constatare a deprecierii activului si formularea propunerii de casare cu motivarea acesteia. De regula, o astfel de constatare se efectueaza in cadrul inventarierii anuale a patrimoniului.
• aprobarea propunerii de casare de catre conducatorul firmei;
• desemnarea unei comisii de casare pe baza deciziei emise de catre conducatorul firmei;


• casarea efectiva si incheierea unui Proces-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe.

Un model de proces-verbal regasiti in OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile la Nomenclatorul documentelor financiar-contabile intitulat "Proces-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri si materiale, cod 14-2-3/aA.

In Contabilitate, casarea mijloacelor fixe se inregistreaza:
28xx = 2xxx
6583 = 2xxx (daca nu a fost complet amortizat)

Potrivit art. 25 alin (4) lit. c) punctul 3 din Codul fiscal, cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, (daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII) nu sunt deductibile la calculul rezultatului fiscal. Acestea sunt deductibile pentru cazul in care stocurile/mijloacele fixe amortizabile,au fost degradate calitativ si se face dovada distrugerii. 

Potrivit art.305 alin.(4) lit. d) punctul 4 din Codul fiscal, ajustarea taxei deductibile se efectueaza in situatia in care bunul de capital isi inceteaza existenta,cu exceptia cazului in care bunul de capital este casat. Casarea activelor corporale fixe care sunt bunuri de capital in conformitate cu prevederile art. 305 alin.(1) lit. a) din Codul fiscal nu implica efectuarea de ajustari ale taxei deduse.Prin casare, in sensul TVA, se intelege operatia de scoatere din functiune a activului respectiv, urmata de dezmembrarea acestuia, indiferent daca partile componente rezultate sunt sau nu sunt valorificate, conform punctului 79 alin. (17) din Norme.

In urma casarii mijloacelor fixe, rezulta deseuri.

Procesul-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe (Cod 14-2-3/aA) serveste ca:
-document de constatare a indeplinirii conditiilor necesare scoaterii din functiune a
mijloacelor fixe, potrivit dispozitiilor legale;
- document de consemnare a scoaterii efective din functiune a mijloacelor fixe;
- document de predare la magazie a ansamblelor, subansamblelor, pieselor
componente si materialelor rezultate din scoaterea efectiva din functiune a mijloacelor fixe.

Aceste bunuri exista inca in societate,chiar daca nu mai sunt mijloace fixe,au rezultat produse reziduale.
Cu ajutorul contului 346 "Produse reziduale" se tine evidenta existentei si miscarii stocurilor de produse reziduale (rebuturi, materiale recuperabile sau deseuri). In debitul contului 346 "Produse reziduale" se inregistreaza valoarea la pret de inregistrare a produselor reziduale intrate in gestiune din productie proprie (711):
346 = 711 valoarea deseurilor

Predarea deseurilor catre REMAT se supune taxelor de mediu.

Vanzarea deseurilor catre unitatea colectoare/valorificatoare, prin emiterea unei facturi fara tva (pentru vanzarea deseurilor se aplica taxare inversa, conform art.331 din Codul fiscal), cu evidentierea distincta in factura a cotei de 3% reprezentand fondul de mediu:
461/4111 = 703

si
711 = 346

Incasarea facturii, mai putin a cotei din veniturile realizate de unitatea detinatoare reprezentand suma necesara constituirii fondului pentru mediu, potrivit legii. Diferenta dintre valoarea totala a facturii si cota retinuta prin stopaj la sursa de catre unitatea colectoare/valorificatoare se inregistreaza la cheltuieli, utilizand formula contabila:
% = 461/4111
5121
635/652

In concluzie, pentru casare unui mijloc fix trebuie efectuate urmatoarele formalitati:
• incheierea unui proces verbal de constatare a deprecierii activului si formularea propunerii de casare cu motivarea acesteia. De regula, o astfel de constatare se efectueaza in cadrul inventarierii anuale a patrimoniului.
• aprobarea propunerii de casare de catre conducatorul firmei;
• desemnarea unei comisii de casare pe baza deciziei emise de catre conducatorul firmei;
• casarea efectiva si incheierea unui Proces-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe.

Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Documentele necesare pentru casarea mijloacelor fixe. Monografie contabila":
Rating:

Nota: 3.68 din 25 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sanctiuni si amenzi pentru nedepunerea la termen a raportarilor contabile la 30 iunie 2021
    • In Monitorul Oficial, Partea I nr. 699 din 15 iulie 2021, a fost publicat Ordinul nr. 763/2021 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2021 a operatorilor economici. Conform actului normativ, raportarile contabile la 30 iunie 2021 se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor pana cel mai tarziu la data de 16 august 2021. Nedepunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2021 in conditiile prevazute de ordin se sanctioneaza conform prevederilor art. 42 din...» citeste mai departe aici

  • MFP modifica din nou IMM Invest Romania. Vezi cele 8 schimbari propuse
    • Ministerul Finantelor a publicat un nou Proiect de Hotarare pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 282/2020 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii si a intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie - IMM INVEST ROMANIA. Prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.16/10.03.2021 publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,...» citeste mai departe aici

  • Cand este obligatoriu sa completati numarul EORI in Declaratia vamala cu set redus de date
    • Conform unei informari de pe site-ul oficial al Directiei Generale a Vamilor, numarul EORI se completeaza OBLIGATORIU atunci cand declaratia vamala cu set redus de date se depune prin reprezentare directa. Acest lucru inseamna ca importatorul va avea si calitatea de declarant si va depune declaratia vamala cu set redus de date. „In cazul reprezentarii directe, numarul EORI este obligatoriu pentru importator deoarece are calitatea de declarant. Precizam ca tipul de reprezentare este...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016