Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Documentele necesare pentru casarea mijloacelor fixe. Monografie contabila

03-Dec-2019
56564

Atunci cand o companie isi caseaza bunurile, trebuie sa se tina cont de faptul ca scoaterea din functiune a mijloacelor fixe se face cu aprobarea consiliului de administratie al agentului economic si este nevoie de o serie de documente.

Iata ce spun specialistii nostri despre documentele care trebuie sa stea la baza casarii unor mijloace fixe integral amortizate si iesite din uz.

Raspunsul specialistului

Scoaterea din functiune a mijloacelor fixe se face cu aprobarea consiliului de administratie al agentului economic.

Prin casarea unui mijloc fix se intelege operatia de scoatere din functiune a activului respectiv, urmata de dezmembrarea acestuia si valorificarea partilor componente rezultate, prin vanzare sau prin folosirea in activitatea curenta a contribuabilului.

Pentru casare unui mijloc fix trebuie efectuate urmatoarele formalitati:
• incheierea unui proces verbal de constatare a deprecierii activului si formularea propunerii de casare cu motivarea acesteia. De regula, o astfel de constatare se efectueaza in cadrul inventarierii anuale a patrimoniului.
• aprobarea propunerii de casare de catre conducatorul firmei;
• desemnarea unei comisii de casare pe baza deciziei emise de catre conducatorul firmei;


• casarea efectiva si incheierea unui Proces-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe.

Un model de proces-verbal regasiti in OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile la Nomenclatorul documentelor financiar-contabile intitulat "Proces-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri si materiale, cod 14-2-3/aA.

In Contabilitate, casarea mijloacelor fixe se inregistreaza:
28xx = 2xxx
6583 = 2xxx (daca nu a fost complet amortizat)

Potrivit art. 25 alin (4) lit. c) punctul 3 din Codul fiscal, cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, (daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII) nu sunt deductibile la calculul rezultatului fiscal. Acestea sunt deductibile pentru cazul in care stocurile/mijloacele fixe amortizabile,au fost degradate calitativ si se face dovada distrugerii. 

Potrivit art.305 alin.(4) lit. d) punctul 4 din Codul fiscal, ajustarea taxei deductibile se efectueaza in situatia in care bunul de capital isi inceteaza existenta,cu exceptia cazului in care bunul de capital este casat. Casarea activelor corporale fixe care sunt bunuri de capital in conformitate cu prevederile art. 305 alin.(1) lit. a) din Codul fiscal nu implica efectuarea de ajustari ale taxei deduse.Prin casare, in sensul TVA, se intelege operatia de scoatere din functiune a activului respectiv, urmata de dezmembrarea acestuia, indiferent daca partile componente rezultate sunt sau nu sunt valorificate, conform punctului 79 alin. (17) din Norme.

In urma casarii mijloacelor fixe, rezulta deseuri.

Procesul-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe (Cod 14-2-3/aA) serveste ca:
-document de constatare a indeplinirii conditiilor necesare scoaterii din functiune a
mijloacelor fixe, potrivit dispozitiilor legale;
- document de consemnare a scoaterii efective din functiune a mijloacelor fixe;
- document de predare la magazie a ansamblelor, subansamblelor, pieselor
componente si materialelor rezultate din scoaterea efectiva din functiune a mijloacelor fixe.

Aceste bunuri exista inca in societate,chiar daca nu mai sunt mijloace fixe,au rezultat produse reziduale.
Cu ajutorul contului 346 "Produse reziduale" se tine evidenta existentei si miscarii stocurilor de produse reziduale (rebuturi, materiale recuperabile sau deseuri). In debitul contului 346 "Produse reziduale" se inregistreaza valoarea la pret de inregistrare a produselor reziduale intrate in gestiune din productie proprie (711):
346 = 711 valoarea deseurilor

Predarea deseurilor catre REMAT se supune taxelor de mediu.

Vanzarea deseurilor catre unitatea colectoare/valorificatoare, prin emiterea unei facturi fara tva (pentru vanzarea deseurilor se aplica taxare inversa, conform art.331 din Codul fiscal), cu evidentierea distincta in factura a cotei de 3% reprezentand fondul de mediu:
461/4111 = 703

si
711 = 346

Incasarea facturii, mai putin a cotei din veniturile realizate de unitatea detinatoare reprezentand suma necesara constituirii fondului pentru mediu, potrivit legii. Diferenta dintre valoarea totala a facturii si cota retinuta prin stopaj la sursa de catre unitatea colectoare/valorificatoare se inregistreaza la cheltuieli, utilizand formula contabila:
% = 461/4111
5121
635/652

In concluzie, pentru casare unui mijloc fix trebuie efectuate urmatoarele formalitati:
• incheierea unui proces verbal de constatare a deprecierii activului si formularea propunerii de casare cu motivarea acesteia. De regula, o astfel de constatare se efectueaza in cadrul inventarierii anuale a patrimoniului.
• aprobarea propunerii de casare de catre conducatorul firmei;
• desemnarea unei comisii de casare pe baza deciziei emise de catre conducatorul firmei;
• casarea efectiva si incheierea unui Proces-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe.

Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Urmareste-ne pe Google News
Votati articolul "Documentele necesare pentru casarea mijloacelor fixe. Monografie contabila":
Rating:

Nota: 3.78 din 27 voturi
Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • A fost aprobata Procedura de utilizare si functionare a sistemului E-Transport (Ordinul 1190/2022)
    • Ordinul 1190/2022 pentru aprobarea Procedurii de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 656 din 30 iunie 2022. Prin actul normativ a fost aprobata Procedura de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport si categoriile de vehicule rutiere utilizate pentru transportul...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 700 a fost actualizata de ANAF. Operatiuni care pot fi efectuate in 2022 prin depunerea formularului
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a actualizat in 2022 formularul 700- Declaratie pentru inregistrarea/modificarea in mediu electronic a categoriilor de obligatii fiscale declarative inscrise in vectorul fiscal conform cu OPANAF nr. 1699/ 25.10.2021. Formularul 700 a fost reglementat initial de Ordinul Nr. 2.372 din 9 august 2017 pentru aprobarea modelului, continutului, precum si a instructiunilor de completare a formularului (700) "Declaratie pentru inregistrarea/modificarea...» citeste mai departe aici

  • Calendarul obligatiilor fiscale ANAF pentru luna IULIE 2022
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent calendarul obligatiilor fiscale pentru luna iulie 2022. Primul termen limita este data de 7, cand contribuabilii trebuie sa depuna declaratia de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale. Declaratii fiscale: TERMENUL joi 7 iulie OBLIGATIA Depunerea declaratiei de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2022 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Noile reguli de deductibilitate au fost MODIFICATE in 2022!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016