Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Casarea mijloacelor fixe. Procedura, documente, monografii si reglementari cheie

24-Mar-2025
88873
Casarea mijloacelor fixe. Procedura, documente, monografii si reglementari cheie

Casarea mijloacelor fixe reprezinta procesul prin care activele imobilizate sunt scoase din functiune si eliminate din evidenta contabila a unei entitati deoarece sunt uzate fizic sau moral si devin nefunctionale sau inutilizabile din punct de vedere economic.

Casarea se efectueaza pe baza unor documente justificative si respectand reglementarile legale in vigoare. In acest articol vom discuta despre procedura de casare a mijloacelor fixe si vom prezenta monografiile contabile aferente acestei operatiuni.

Documente necesare pentru casarea mijloacelor fixe

Daca scoaterea din functiune a mijloacelor fixe ce nu mai pot fi utilizate se realizeaza in urma operatiunii de inventariere, se vor intocmi urmatoarele documente:

1. Procesul verbal de inventariere. Comisia de inventariere face propuneri de casare a mijloacelor fixe, avand la baza urmatoarele documente justificative:
  • note privind starea tehnica degradata a mijlocului fix intocmite de gestionar sau persoana/ persoanele care le caseaza;
  • devize estimative ale cheltuielilor pentru reparatia mijlocului fix din care sa rezulte ca repunerea acestora in functiune este neeconomica;
  • acte constatatoare ale avariei;
  • alte documente din care sa rezulte degradarea bunurilor.
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Panouri fotovoltaice. Monografie prosumator Suntem un srl care are pe cladire panouri fotovoltaice. Producem curent pentru consumul propriu si daca producem mai mult vindem la electrica. 1. Prima factura primita de la...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Restructurare datorii bugetare. Anulare dobanzi si penalitati In anul 2020 am beneficiat de un program de restructurare (esalonarea datoriilor bugetare) prin care o parte din debitul datorat si de asemeni, datoriile si penalitatile au fost...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Intreprinderi afiliate si legate O societate A platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor are doi asociati persoane fizice care detin 50% parti sociale fiecare. O societate B platitoare de impozit...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Sponsorizare entitate publica O societatea comerciala platitoare de impozit pe profit executa lucrari de constructie pentru o autoritate publica locala. Totodata, societatea doreste sa faca o sponsorizare in...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Continuare Da, am uitat sa specific ca am avut si o bonificatie conform OUG153/2020 in valoare de 737 lei.citeste mai mult

2. Proces verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale. Acest document este intocmit de Comisia de casare, modelul formularului (Cod 14-2-3/aA) fiind prevazut in OMEF 2634/2015.

Mijloace fixe. Manual actualizat. Legislatie explicata. Studii de caz - Lucrarea a fost gandita si realizata special pentru toate persoanele juridice care aplica reglementarile contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.802/2014

Procedura casare mijloace fixe

Pentru casarea unui mijloc fix trebuie efectuate urmatoarele formalitati:

Incheierea unui proces verbal de constatare a deprecierii activului si formularea propunerii de casare cu motivarea acesteia. De regula, o astfel de constatare se efectueaza in cadrul inventarierii anuale a patrimoniului prin procesul-verbal privind rezultatele inventarierii.

Aprobarea propunerii de casare de catre administratorul/conducatorul entitatii. Pe baza propunerilor comisiei de inventariere, administratorul, cu avizul conducatorului compartimentului financiar-contabil si al conducatorului compartimentului juridic, dupa caz, poate decide scoaterea din functiune a mijloacelor fixe ce nu mai pot fi utilizate.

Desemnarea unei comisii de casare. Aceasta se stabileste pe baza deciziei emise de catre administratorul firmei

Casarea efectiva. Scoaterea din functiune se va efectua in baza hotararii organelor de conducere ale societatii, carora le revin astfel de competente, potrivit prevederilor actului constitutiv. In baza hotararii acestora se va intocmi formularul "Proces verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale". Distrugerea mijloacelor fixe se efectueaza fie prin mijloace proprii, fie prin predarea catre unitati specializate. 

IMPORTANT DE STIUT!
In urma casarii mijloacelor fixe, rezulta deseuri. Predarea deseurilor catre unitatea specializata se supune taxelor de mediu. Taxa de mediu (contributie de 2% din veniturile realizate din vanzarea deseurilor metalice feroase si neferoase, obtinute de catre generatorul deseurilor, persoana fizica sau juridica) se retine prin stopaj la sursa de catre operatorii economici care desfasoara activitati de colectare si/sau valorificare a deseurilor, care au obligatia sa le vireze la Fondul pentru mediu.

Astfel, vanzarea deseurilor catre unitatea colectoare/valorificatoare se face prin emiterea unei facturi fara tva (pentru vanzarea deseurilor se aplica taxare inversa, conform art.331 din Codul fiscal ), cu evidentierea distincta in factura a cotei de 2% reprezentand fondul de mediu.

Incasarea facturii, mai putin a cotei din veniturile realizate de unitatea detinatoare reprezentand suma necesara constituirii fondului pentru mediu, potrivit legii. Diferenta dintre valoarea totala a facturii si cota retinuta prin stopaj la sursa de catre unitatea colectoare/valorificatoare se inregistreaza la cheltuieli. 

MODEL Decizie/proces verbal casare mijloace fixe

Procesul-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe (Cod 14-2-3/aA) este prevazut in OMEF 2634/2015 si serveste ca:
  • document de constatare a indeplinirii conditiilor necesare scoaterii din functiune a mijloacelor fixe, potrivit dispozitiilor legale;
  • document de consemnare a scoaterii efective din functiune a mijloacelor fixe;
  • document de predare la magazie a ansamblelor, subansamblelor, pieselor componente si materialelor rezultate din scoaterea efectiva din functiune a mijloacelor fixe. 

Descarca in format PDF modelul de Proces-verbal de casare mijloace fixe>>>>

Casare mijloace fixe - spete si monografii contabile

Fie ca este vorba despre mijloace fixe complet amortizate sau neamortizate integral, scoaterea acestora din evidenta trebuie realizata conform reglementarilor legale si prin intocmirea documentatiei corespunzatoare. Pentru asigurarea unei evidente corecte si conforme cu legislatia, vom prezenta monografiile contabile aferente procesului de casare a mijloacelor fixe.

Monografie casare mijloc fix amortizate integral 


Pentru scoaterea din functiune a unor mijloace fixe amortizate integral (de exemplu computere si monitoare uzate fizic si moral care nu mai pot fi folosite si nici vandute) se vor folosi urmatoarele inregistrari contabile:

Scoaterea din gestiune a imobilizarilor casate complet amortizate:
2813 = 213
2814 = 214

Obtinerea de materiale care se pot utiliza de catre societate(daca este cazul):
3028 = 711
la o valoare egala cu valoarea cheltuielilor care s-au efectuat cu obtinerea acestora (cota parte de manopera etc.)

Deoarece valoarea computerelor/monitoarelor este integral amortizata, nu se inregistreaza cheltuieli aferente valorii neamortizate.

Monografie casare mijloc fix neamortizate integral 


Asa cum mentionam mai sus, conform prevederilor Codului Fiscal, nu se ajuteaza TVA la casarea mijloacelor fixe. De asemenea, cheltuielile cu scaderea din evidenta a mijloacelor fixe sunt cheltuieli deductibile la stabilirea rezultatului fiscal atunci cand bunurile/mijloacele fixe amortizabile sunt degradate calitativ si se face dovada distrugerii.

Daca nu se poate dovedi degradarea si distrugerea mijloacelor fixe, cheltuiala cu valoarea neamortizata este nedeductibila fiscal iar tva dedus la achizitie se ajusteaza.

Ca monografie contabila, se impun urmatoarele inregistrari:

Scadere din evidenta mijloace fixe:
%=21xx
6583
281x

Obtinerea de deseuri din dezmembrare:
346 = 711

Predarea deseurilor la societati specializate:
4111=703

Descarcare gestiune deseuri:
711=346 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Atentie, comercianti! Apar noi OBLIGATII de la ANPC incepand cu luna mai 2025

    • ANPC impune noi obligatii comerciantilor: afis obligatoriu privind interdictia vanzarii produselor din tutun minorilor, din 11 mai 2025.» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Fisa capacitatii de cazare si reglementari cheie

    • In contextul dezvoltarii accelerate a turismului local si a numarului tot mai mare de persoane fizice care inchiriaza camere in scop turistic, fisa capacitatii de cazare a devenit un document esential pentru evidentierea activitatii si conformarea fiscala. Aceasta fisa nu doar ca ofera o imagine clara asupra numarului de camere inchiriate si a veniturilor estimate, dar este si un instrument de baza pentru stabilirea corecta a normelor de venit si, implicit, a obligatiilor fiscale. Iar in...» citeste mai departe aici

  • Prosumatori. Ce avantaje au prosumatorii persoane fizice

    • Productia de energie electrica "acasa" nu mai este doar o optiune ecologica, ci si una fiscal avantajoasa. Conceptul de prosumator, consumatorul care isi produce propria energie si poate livra surplusul in re?ea, a capatat tot mai multa importanta in Romania, odata cu cresterea interesului pentru sursele regenerabile, in special panourile fotovoltaice. Legislatia actuala ofera o serie de beneficii concrete pentru persoanele fizice care devin prosumatori, inclusiv scutiri...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101 in 2025. Model de completare util pentru firme

    • Declaratia 101 (D101) este documentul fiscal esential prin care contribuabilii platitori de impozit pe profit isi declara obligatiile fiscale anuale. Formularul D101 are, conform Ordinului 206/2025, instructiuni clare privind completarea si termenul de depunere, extins pana la 25 iunie 2025. In acest articol vom vedea un exemplu pentru completarea D101, explicand pas cu pas modul de calcul al rezultatului fiscal, evidentierea amortizarii si completarea corecta a principalelor randuri din...» citeste mai departe aici

  • SECRETUL unei contabilitati impecabile

    • Inchipuiti-va ca una dintre firmele careia ii tineti contabilitatea este supusa unui audit sau unui control de la Fisc, situatie in care, evident, trebuie sa poata furniza pe loc tot felul de documente care i se solicita – de la statutul firmei si lista actionarilor pana la rapoarte financiare, facturi, declaratii fiscale, documente de plata, contracte etc. Nicio problema! Dvs., contabilul firmei, aveti toate aceste documente intr-un fisier personalizat, excelent organizat si...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016