Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Casarea mijloacelor fixe. Procedura, documente, monografii si reglementari cheie

24-Mar-2025
91433
Casarea mijloacelor fixe. Procedura, documente, monografii si reglementari cheie

Casarea mijloacelor fixe reprezinta procesul prin care activele imobilizate sunt scoase din functiune si eliminate din evidenta contabila a unei entitati deoarece sunt uzate fizic sau moral si devin nefunctionale sau inutilizabile din punct de vedere economic.

Casarea se efectueaza pe baza unor documente justificative si respectand reglementarile legale in vigoare. In acest articol vom discuta despre procedura de casare a mijloacelor fixe si vom prezenta monografiile contabile aferente acestei operatiuni.

Documente necesare pentru casarea mijloacelor fixe

Daca scoaterea din functiune a mijloacelor fixe ce nu mai pot fi utilizate se realizeaza in urma operatiunii de inventariere, se vor intocmi urmatoarele documente:

1. Procesul verbal de inventariere. Comisia de inventariere face propuneri de casare a mijloacelor fixe, avand la baza urmatoarele documente justificative:
  • note privind starea tehnica degradata a mijlocului fix intocmite de gestionar sau persoana/ persoanele care le caseaza;
  • devize estimative ale cheltuielilor pentru reparatia mijlocului fix din care sa rezulte ca repunerea acestora in functiune este neeconomica;
  • acte constatatoare ale avariei;
  • alte documente din care sa rezulte degradarea bunurilor.

2. Proces verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale. Acest document este intocmit de Comisia de casare, modelul formularului (Cod 14-2-3/aA) fiind prevazut in OMEF 2634/2015.

Mijloace fixe. Manual actualizat. Legislatie explicata. Studii de caz - Lucrarea a fost gandita si realizata special pentru toate persoanele juridice care aplica reglementarile contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.802/2014

Procedura casare mijloace fixe

Pentru casarea unui mijloc fix trebuie efectuate urmatoarele formalitati:

Incheierea unui proces verbal de constatare a deprecierii activului si formularea propunerii de casare cu motivarea acesteia. De regula, o astfel de constatare se efectueaza in cadrul inventarierii anuale a patrimoniului prin procesul-verbal privind rezultatele inventarierii.

Aprobarea propunerii de casare de catre administratorul/conducatorul entitatii. Pe baza propunerilor comisiei de inventariere, administratorul, cu avizul conducatorului compartimentului financiar-contabil si al conducatorului compartimentului juridic, dupa caz, poate decide scoaterea din functiune a mijloacelor fixe ce nu mai pot fi utilizate.

Desemnarea unei comisii de casare. Aceasta se stabileste pe baza deciziei emise de catre administratorul firmei

Casarea efectiva. Scoaterea din functiune se va efectua in baza hotararii organelor de conducere ale societatii, carora le revin astfel de competente, potrivit prevederilor actului constitutiv. In baza hotararii acestora se va intocmi formularul "Proces verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale". Distrugerea mijloacelor fixe se efectueaza fie prin mijloace proprii, fie prin predarea catre unitati specializate. 

IMPORTANT DE STIUT!
In urma casarii mijloacelor fixe, rezulta deseuri. Predarea deseurilor catre unitatea specializata se supune taxelor de mediu. Taxa de mediu (contributie de 2% din veniturile realizate din vanzarea deseurilor metalice feroase si neferoase, obtinute de catre generatorul deseurilor, persoana fizica sau juridica) se retine prin stopaj la sursa de catre operatorii economici care desfasoara activitati de colectare si/sau valorificare a deseurilor, care au obligatia sa le vireze la Fondul pentru mediu.

Astfel, vanzarea deseurilor catre unitatea colectoare/valorificatoare se face prin emiterea unei facturi fara tva (pentru vanzarea deseurilor se aplica taxare inversa, conform art.331 din Codul fiscal ), cu evidentierea distincta in factura a cotei de 2% reprezentand fondul de mediu.

Incasarea facturii, mai putin a cotei din veniturile realizate de unitatea detinatoare reprezentand suma necesara constituirii fondului pentru mediu, potrivit legii. Diferenta dintre valoarea totala a facturii si cota retinuta prin stopaj la sursa de catre unitatea colectoare/valorificatoare se inregistreaza la cheltuieli. 

MODEL Decizie/proces verbal casare mijloace fixe

Procesul-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe (Cod 14-2-3/aA) este prevazut in OMEF 2634/2015 si serveste ca:
  • document de constatare a indeplinirii conditiilor necesare scoaterii din functiune a mijloacelor fixe, potrivit dispozitiilor legale;
  • document de consemnare a scoaterii efective din functiune a mijloacelor fixe;
  • document de predare la magazie a ansamblelor, subansamblelor, pieselor componente si materialelor rezultate din scoaterea efectiva din functiune a mijloacelor fixe. 

Descarca in format PDF modelul de Proces-verbal de casare mijloace fixe>>>>

Casare mijloace fixe - spete si monografii contabile

Fie ca este vorba despre mijloace fixe complet amortizate sau neamortizate integral, scoaterea acestora din evidenta trebuie realizata conform reglementarilor legale si prin intocmirea documentatiei corespunzatoare. Pentru asigurarea unei evidente corecte si conforme cu legislatia, vom prezenta monografiile contabile aferente procesului de casare a mijloacelor fixe.

Monografie casare mijloc fix amortizate integral 


Pentru scoaterea din functiune a unor mijloace fixe amortizate integral (de exemplu computere si monitoare uzate fizic si moral care nu mai pot fi folosite si nici vandute) se vor folosi urmatoarele inregistrari contabile:

Scoaterea din gestiune a imobilizarilor casate complet amortizate:
2813 = 213
2814 = 214

Obtinerea de materiale care se pot utiliza de catre societate(daca este cazul):
3028 = 711
la o valoare egala cu valoarea cheltuielilor care s-au efectuat cu obtinerea acestora (cota parte de manopera etc.)

Deoarece valoarea computerelor/monitoarelor este integral amortizata, nu se inregistreaza cheltuieli aferente valorii neamortizate.

Monografie casare mijloc fix neamortizate integral 


Asa cum mentionam mai sus, conform prevederilor Codului Fiscal, nu se ajuteaza TVA la casarea mijloacelor fixe. De asemenea, cheltuielile cu scaderea din evidenta a mijloacelor fixe sunt cheltuieli deductibile la stabilirea rezultatului fiscal atunci cand bunurile/mijloacele fixe amortizabile sunt degradate calitativ si se face dovada distrugerii.

Daca nu se poate dovedi degradarea si distrugerea mijloacelor fixe, cheltuiala cu valoarea neamortizata este nedeductibila fiscal iar tva dedus la achizitie se ajusteaza.

Ca monografie contabila, se impun urmatoarele inregistrari:

Scadere din evidenta mijloace fixe:
%=21xx
6583
281x

Obtinerea de deseuri din dezmembrare:
346 = 711

Predarea deseurilor la societati specializate:
4111=703

Descarcare gestiune deseuri:
711=346 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Referat scoatere din evidenta clienti prescrisi si reglementari cheie

    • Scoaterea din evidenta a creantelor prescrise reprezinta o operatiune contabila delicata, care necesita respectarea unui cadru legal strict si parcurgerea unor etape procedurale obligatorii. Conform legii, eliminarea din registrele contabile a datoriilor si creantelor prescrise se poate realiza numai dupa efectuarea tuturor demersurilor legale pentru decontarea acestora . In acest articol va prezentam un model de Referat de scoatere din evidenta a clientilor prescrisi, intocmit conform...» citeste mai departe aici

  • Amnistie fiscala. Cum sa aplicati amnistia fiscala OUG 107/2024 pentru obligatii pe anul 2025

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum se aplica amnistia fiscala prevazuta de OUG 107/2024, mai ales atunci cand obligatiile suplimentare sunt stabilite prin decizii de impunere emise abia in anul 2025. In practica, apar numeroase dileme privind prescriptia, tratamentul fiscal al veniturilor neidentificate, dar si aplicarea cotei de 70% conform art. 117 din Codul fiscal. Avem acest caz concret. Administratorul unei societati comerciale primeste instiintare de control pe persoana fizica pentru...» citeste mai departe aici

  • Dividende in 2025. EXEMPLU concret de calculare pentru CASS

    • Calculul contributiei la asigurari sociale de sanatate (CASS) pentru veniturile din dividende ridica deseori intrebari pentru persoanele fizice care cumuleaza mai multe surse de venit. In acest context, contribuabilii se intreaba cum se determina plafonul anual si cum se calculeaza efectiv CASS-ul datorat. Avem acest caz concret. Daca am scos in anul 2025 in fiecare luna dividende de 10.000 lei, deci pe tot anul 120.000 lei. Constributia la CASS este de 12000 lei pe 25.05.2026? Mentionez ca sunt...» citeste mai departe aici

  • Lichidare societate. Cum sa declarati impozitul pe profit la 31 decembrie 2025

    • Inchiderea unei societati reprezinta un proces juridic si fiscal complex, care presupune parcurgerea unor etape clar reglementate. Un aspect esential il constituie modul de declarare a impozitului pe profit in perioada dizolvarii si lichidarii. Reglementarile fiscale stabilesc termene si obligatii specifice pentru societatile aflate in proces de inchidere. In continuarea articolului vom prezinta cadrul general si obligatiile declarative aferente momentului de 31 decembrie 2025. Avem acest caz...» citeste mai departe aici

  • Monografie contabila echipament de lucru

    • Echipamentul de lucru reprezinta ansamblul de articole vestimentare pe care angajatorul le acorda angajatilor pentru desfasurarea activitatii profesionale. Echipamentul de lucru este diferit de echipamentul de protectie. In acest articol va prezentam reglementari cheie si monografia contabila pentru inregistrarea echipamentului de lucru. » citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016