Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Orice act administrativ-fiscal emis de o autoritate din cadrul A.N.A.F. poate fi contestat. Dreptul la contestatie este reglementat de art. 268 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala potrivit caruia, impotriva titlului de creanta, precum si impotriva altor acte administrative fiscale se poate formula contestatie potrivit legii. Contestatia este o cale administrativa de atac si nu inlatura dreptul la actiune al celui care se considera lezat in drepturile sale printr-un act administrativ fiscal sau prin lipsa acestuia, in conditiile legii.
Este indreptatit la contestatie numai cel care considera ca a fost lezat in drepturile sale printr-un act administrativ fiscal – si care poate sa demonstreze dreptul sau sau interesul legitim lezat – sau prin lipsa acestuia. Prin lipsa actului administrati- fiscal se intelege nesolutionarea in termenul legal a unei cereri a contribuabilului pentru emiterea unui act administrativ-fiscal.
Curtea Constitutionala, prin Decizia nr 1.224/2011 a retinut ca procedura prealabila a introducerii contestatiei pe cale administrativa nu este de natura sa afecteze dreptul de acces liber la justitie ori dreptul la un proces echitabil si ca instituirea recursului prealabil sau gratios reprezinta o modalitate simpla, rapida si scutita de taxa de timbru, prin care persoana vatamata intr-un drept al sau de o autoritate publica are posibilitatea de a obtine recunoasterea dreptului pretins sau a interesului sau legitim direct de la organul emitent.
De altfel, prin Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1/1994 privind liberul acces la justitie al persoanelor in apararea drepturilor, libertatilor si intereselor lor legitime, Curtea Constitutionala a statuat cu valoare de principiu ca este de competenta exclusiva a legiuitorului de a institui asemenea proceduri destinate, in general, sa asigure solutionarea mai rapida a unor categorii de litigii, descongestionarea instantelor judecatoresti de cauzele ce pot fi rezolvate pe aceasta cale, evitarea cheltuielilor de judecata, iar legiuitorul poate institui, in considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de procedura, ca si modalitatile de exercitare a drepturilor procedurale, principiul liberului acces la justitie presupunand posibilitatea neingradita a celor interesati de a utiliza aceste proceduri, in formele si in modalitatile instituite de lege.
Nu exista act administrativ-fiscal care sa nu cuprinda posibilitatea de a fi contestat, termenul de depunere a contestatiei si organul fiscal la care se depune contestatia, aspect reglementat de art. 46 din Codul de procedura fiscala.
Baza de impozitare si creanta fiscala stabilite prin decizie de impunere se contesta numai impreuna. Pot fi contestate si deciziile de nemodificare a bazei de impozitare prin care nu sunt stabilite creante fiscale.
Forma si continutul contestatiei
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Obiectul contestatiei il constituie numai sumele si masurile stabilite si inscrise de organul fiscal in titlul de creanta sau in actul administrativ-fiscal atacat.
In contestatiile care au ca obiect sume se specifica cuantumul sumei totale contestate, individualizata pe categorii de creante fiscale, precum si accesorii ale acestora. in situatia in care se constata nerespectarea acestei obligatii, organul fiscal de solutionare competent solicita contestatorului, in scris, ca acesta sa precizeze, in termen de 5 zile de la comunicarea solicitarii, cuantumul sumei contestate, individualizata. in cazul in care contestatorul nu comunica suma, se considera contestat intregul act administrativ-fiscal atacat.
Contestatia se depune la organul fiscal emitent al actului administrativ atacat si nu este supusa taxelor extrajudiciare de timbru.
Termenul de depunere a contestatiei
Contestatia se depune in termen de 45 de zile de la data comunicarii actului administrativ-fiscal, sub sanctiunea decaderii.
in cazul in care contestatia nu este depusa la organul fiscal emitent, aceasta se inainteaza, in termen de cel mult 5 zile de la data primirii, organului fiscal emitent al actului administrativ atacat.
in cazul in care competenta de solutionare nu apartine organului emitent al actului administrativ-fiscal atacat, contestatia se inainteaza de catre acesta, in termen de 5 zile de la inregistrare, organului de solutionare competent.
Daca actul administrativ-fiscal nu contine elementele prevazute la art. 46 alin. (2) lit. i din Codul de procedura fiscala (posibilitatea de a fi contestat, termenul de depunere a contestatiei si organul fiscal la care se depune contestatia), contestatia poate fi depusa, in termen de 3 luni de la data comunicarii actului administrativ-fiscal, la organul fiscal emitent al actului administrativ atacat.
Retragerea contestatiei
Contestatia poate fi retrasa de catre contestator pana la solutionarea acesteia. in acest caz, organul de solutionare competent comunica contestatorului decizia prin care se ia act de renuntarea la contestatie. Prin retragerea contestatiei nu se pierde dreptul de a se inainta o noua contestatie.
Competenta de solutionare a contestatiilor. Decizia de solutionare
Contestatiile formulate impotriva deciziilor de impunere, a actelor administrative fiscale asimilate deciziilor de impunere, a deciziilor pentru regularizarea situatiei emise in conformitate cu legislatia in materie vamala, a masurii de diminuare a pierderii fiscale stabilite prin decizie de modificare a bazei de impunere, precum si impotriva deciziei de reverificare se solutioneaza de catre structurile specializate de solutionare a contestatiilor.
Structurile specializate de solutionare a contestatiilor din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice in a caror raza teritoriala isi au domiciliul fiscal contestatarii sunt competente pentru solutionarea contestatiilor ce au ca obiect:
a) creante fiscale in cuantum de pana la 1 milion lei;
b) masura de diminuare a pierderii fiscale in cuantum de pana la 1 milion lei;
c) deciziile de reverificare, cu exceptia celor pentru care competenta de solutionare apartine directiei generale prevazute la alin. (5);
d) creantele fiscale accesorii, indiferent de cuantum, aferente creantelor fiscale principale stabilite prin decizii de impunere/acte administrative fiscale asimilate deciziilor de impunere contestate si pentru care competenta de solutionare a contestatiei revine structurii specializate de solutionare a contestatiilor din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice.
Contestatiile formulate de contribuabilii nerezidenti care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent ce au ca obiect creante fiscale in cuantum de pana la 1 milion lei se solutioneaza de structura specializata de solutionare a contestatiilor din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice/Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili competenta pentru administrarea creantelor respectivului contribuabil nerezident.
Directia generala de solutionare a contestatiilor din cadrul A.N.A.F. este competenta pentru solutionarea contestatiilor care au ca obiect:
a) creante fiscale in cuantum de 1 milion lei sau mai mare;
b) masura de diminuare a pierderii fiscale in cuantum de 1 milion lei sau mai mare;
c) creante fiscale si masura de diminuare a pierderii fiscale indiferent de cuantum, precum si decizia de reverificare, in cazul contestatiilor formulate de contribuabili impotriva actelor emise de organele fiscale din aparatul central al A.N.A.F.;
d) creantele fiscale accesorii, indiferent de cuantum, aferente creantelor fiscale principale stabilite prin decizii de impunere/acte administrative fiscale asimilate deciziilor de impunere contestate si pentru care competenta de solutionare a contestatiei revine Directiei generale de solutionare a contestatiilor din cadrul A.N.A.F.
Contestatiile formulate impotriva altor acte administrativ-fiscale se solutioneaza de catre organele fiscale emitente.
Competenta de solutionare a contestatiilor formulate impotriva actelor administrative fiscale se poate delega altui organ de solutionare, in conditiile stabilite prin ordinul presedintelui A.N.A.F.
Contestatorul si persoanele introduse in procedura de solutionare a contestatiei sunt informati cu privire la schimbarea competentei de solutionare a contestatiei.
Contestatiile formulate impotriva actelor administrativ-fiscale emise de organele fiscale locale se solutioneaza de catre aceste organe fiscale.
Contestatiile formulate impotriva actelor administrativ-fiscale emise de alte autoritati publice care, potrivit legii, administreaza creante fiscale se solutioneaza de catre aceste autoritati.
Decizia de solutionare
In solutionarea contestatiei, organul de solutionare competent se pronunta prin decizie. Decizia emisa in solutionarea contestatiei este definitiva in sistemul cailor administrative de atac si este obligatorie pentru organul fiscal emitent al actelor administrative fiscale contestate.
Decizia de solutionare a contestatiei se emite in forma scrisa si cuprinde: preambulul, considerentele si dispozitivul.
Preambulul cuprinde: denumirea organului investit cu solutionarea, datele de identificare ale contestatorului, numarul de inregistrare a contestatiei la organul de solutionare competent, obiectul cauzei, precum si sinteza sustinerilor partilor atunci cand organul competent de solutionare a contestatiei nu este organul emitent al actului atacat.
Considerentele cuprind motivele de fapt si de drept care au format convingerea organului de solutionare competent in emiterea deciziei.
Dispozitivul cuprinde solutia pronuntata, calea de atac, termenul in care aceasta poate fi exercitata si instanta competenta.
Decizia se semneaza de catre conducatorul structurii de solutionare a contestatiei ori conducatorul organului fiscal emitent al actului administrativ atacat sau de inlocuitorii acestora, dupa caz.
In solutionarea contestatiei organul competent verifica motivele de fapt si de drept care au stat la baza emiterii actului administrativ-fiscal. Analiza contestatiei se face in raport cu sustinerile partilor, cu dispozitiile legale invocate de acestea si cu documentele existente la dosarul cauzei. Solutionarea contestatiei se face in limitele sesizarii.
Suspendarea procedurii de solutionare a contestatiei pe cale administrativa
Organul de solutionare competent poate suspenda, prin decizie motivata, solutionarea cauzei atunci cand:
a) organul care a efectuat activitatea de control a sesizat organele in drept cu privire la existenta indiciilor savarsirii unei infractiuni in legatura cu mijloacele de proba privind stabilirea bazei de impozitare si a carei constatare ar avea o inraurire hotaratoare asupra solutiei ce urmeaza sa fie data in procedura administrativa;
b) solutionarea cauzei depinde, in tot sau in parte, de existenta ori inexistenta unui drept care face obiectul unei alte judecati.
La cererea contestatorului, organul de solutionare competent suspenda procedura si stabileste termenul pana la care aceasta se suspenda. Termenul de suspendare nu poate fi mai mare de 6 luni de la data acordarii. Suspendarea poate fi solicitata o singura data.
Procedura administrativa este reluata la incetarea motivului care a determinat suspendarea sau, dupa caz, la expirarea termenului stabilit de organul de solutionare competent potrivit alin. (2), indiferent daca motivul care a determinat suspendarea a incetat ori nu.
Hotararea definitiva a instantei penale prin care se solutioneaza actiunea civila este opozabila organelor de solutionare competente, cu privire la sumele pentru care statul s-a constituit parte civila.
Suspendarea executarii actului administrativ fiscal
Introducerea contestatiei pe calea administrativa de atac nu suspenda executarea actului administrativ fiscal.
Dispozitiile prezentului articol nu aduc atingere dreptului contestatorului de a cere suspendarea executarii actului administrativ fiscal, in temeiul Legii nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare. Instanta competenta poate suspenda executarea, daca se depune o cautiune, dupa cum urmeaza:
a) de 10%, daca aceasta valoare este pana la 10.000 lei;
b) de 1.000 lei plus 5% pentru ceea ce depaseste 10.000 lei;
c) de 5.500 lei plus 1% pentru ceea ce depaseste 100.000 lei;
d) de 14.500 lei plus 0,1% pentru ceea ce depaseste 1.000.000 lei.
In cazul suspendarii executarii actului administrativ fiscal, dispusa de instantele de judecata in baza prevederilor Legii nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, toate efectele actului administrativ fiscal sunt suspendate pana la incetarea acesteia si obligatiile fiscale nu se inscriu in certificatul de atestare fiscala.
Suspendarea executarii actului administrativ fiscal dispusa potrivit art. 14 din Legea nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, inceteaza de drept si fara nicio formalitate daca actiunea in anularea actului administrativ fiscal nu a fost introdusa in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de solutionare a contestatiei.
Solutii asupra contestatiei
Prin decizie contestatia poate fi admisa, in totalitate sau in parte, ori respinsa.
in cazul admiterii contestatiei se decide, dupa caz, anularea totala sau partiala a actului atacat.
Prin decizie se poate desfiinta total sau partial, actul administrativ atacat in situatia in care din documentele existente la dosar si in urma demersurilor intreprinse la organul fiscal emitent al actului atacat nu se poate stabili situatia de fapt in cauza dedusa solutionarii prin raportare la temeiurile de drept invocate de organul emitent si de contestator. in acest caz, organul emitent al actului desfiintat urmeaza sa incheie un nou act administrativ-fiscal care trebuie sa aiba in vedere strict considerentele deciziei de solutionare a contestatiei. Pentru un tip de creanta fiscala si pentru o perioada supusa impozitarii desfiintarea actului administrativ fiscal se poate pronunta o singura data.
Solutia de desfiintare este pusa in executare in termen de 30 de zile de la data comunicarii deciziei, iar noul act administrativ fiscal emis vizeaza strict aceeasi perioada si acelasi obiect al contestatiei pentru care s-a pronuntat solutia de desfiintare.
Prin decizie se poate suspenda solutionarea cauzei. De asemenea, se poate constata nulitatea actului atacat.
Respingerea contestatiei pentru neindeplinirea conditiilor procedurale
Daca organul de solutionare competent constata neindeplinirea unei conditii procedurale, contestatia se respinge fara a se proceda la analiza pe fond a cauzei.
Contestatia nu poate fi respinsa daca poarta o denumire gresita.
Comunicarea deciziei si calea de atac
Decizia privind solutionarea contestatiei se comunica contestatorului, persoanelor introduse in procedura de solutionare a contestatiei, precum si organului fiscal emitent al actului administrativ atacat.
Deciziile emise in solutionarea contestatiilor impreuna cu actele administrative fiscale la care se refera pot fi atacate de catre contestator sau de catre persoanele introduse in procedura de solutionare a contestatiei, la instanta judecatoreasca de contencios administrativ competenta, in conditiile legii.
In situatia atacarii la instanta judecatoreasca de contencios administrativ competenta a deciziei prin care s-a dispus desfiintarea, incheierea noului act administrativ-fiscal ca urmare a solutiei de desfiintare emise in procedura de solutionare a contestatiei se face in termen de 30 de zile de la data aducerii la cunostinta organului fiscal a deciziei de desfiintare.
In situatia in care instanta judecatoreasca de contencios administrativ competenta admite, in totalitate sau in parte, actiunea , organul fiscal emitent anuleaza in mod corespunzator noul act administrativ fiscal, precum si, dupa caz, actele administrative subsecvente, iar contestatorul este pus in situatia anterioara emiterii deciziei de desfiintare.
In situatia nesolutionarii contestatiei in termen de 6 luni de la data depunerii contestatiei contestatorul se poate adresa instantei de contencios administrativ competenta pentru anularea actului.
Procedura de solutionare a contestatiei inceteaza la data la care organul fiscal a luat la cunostinta de actiunea in contencios administrativ formulata de contribuabil/platitor.
In situatia atacarii la instanta judecatoreasca de contencios administrativ competenta a deciziei prin care s-a respins contestatia de catre organul fiscal fara ca acesta sa intre in cercetarea fondului raportului juridic fiscal, daca instanta constata ca solutia adoptata de catre organul fiscal este nelegala si/sau netemeinica, se va pronunta si asupra fondului raportului juridic fiscal.
EXEMPLU
Va prezentam mai jos un model de decizie de solutionare a contestatiei impotriva unei decizii de angajare a raspunderii solidare emise de A.N.A.F.
DECIZIA nr. 19166 din 07.02.2017 privind solutionarea contestatiei
formulata de doamna POPESCU VIOLETA, CNP:.............................
cu domiciliul actual in............... in calitate de administrator si asociat unic al SC UNICO SRL, CUI ..., inregistrata la A.J.F.P....... sub nr. 13417/26.01.2017
Prin adresa inregistrata la Administratia Judeteana a Finantelor Publice .... cu nr. 13417/26.01.2017, doamna POPESCU VIOLETA, formuleaza contestatie impotriva Deciziei de angajare a raspunderii solidare nr. 1968/13.01.2017, emisa in temeiul prevederilor art. 25 alin. 2 lit. c) si lit. d) si art. 26 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de Procedura Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, de catre Administratia Judeteana a Finantelor Publice .......... prin Serviciul Colectare Executare Silita Persoane Juridice – Biroul de Insolvabilitate si Raspundere Solidara.
Precizam ca petenta a respectat termenul prevazut de art. 270 alin. 1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile ulterioare, conform caruia: "(1) Contestatia se va depune in termen de 45 de zile de la data comunicarii actului administrati- fiscal, sub sanctiunea decaderii".
Administratia Judeteana a Finantelor Publice ...... prin Serviciul Colectare Executare Silita Persoane Juridice – Biroul de Insolvabilitate si Raspundere Solidara, constatand ca sunt respectate prevederile art. 268, 270, 272 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de Procedura Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, este competenta sa solutioneze contestatia formulata.
Prin contestatia formulata, doamna POPESCU VIOLETA solicita anularea Deciziei de angajare a raspunderii solidare nr. 1968/13.01.2017 ca nelegala si netemeinica, deoarece:
- a intreprins demersuri privind deschiderea procedurii insolventei incepand cu data de 15.02.2013, dar nu a putut realiza acest lucru deoarece au fost necesare o serie de documente solicitate de Tribunalul Comercial;
- nu poate fi acuzata de rea-credinta pentru nedeclararea sau neachitarea obligatiilor fiscale ale firmei datorate bugetului general consolidat al statului deoarece societatea nu a avut disponibilitati banesti;
- afirma ca ar fi dorit sa participe la dezbaterile privind situatia financiara a societatii, dar nu i s-a comunicat nicio invitatie in acest sens.
Luand in considerare motivele prezentate de organul fiscal competent, emitent al actului administrativ-fiscal, motivatia petentului, documentele existente la dosarul cauzei precum si actele normative in vigoare, se retin urmatoarele:
In fapt:
Prin contestatia formulata, doamna POPESCU VIOLETA solicita anularea Deciziei de angajare a raspunderii solidare nr. 1968/07.08.2016 ca nelegala si netemeinica, deoarece:
- a intreprins demersuri privind deschiderea procedurii insolventei incepand cu data de 15.02.2013, dar nu a putut realiza acest lucru deoarece au fost necesare o serie de documente solicitate de Tribunalul Comercial Arges;
- nu poate fi acuzata de rea-credinta pentru nedeclararea sau neachitarea obligatiilor fiscale ale firmei datorate bugetului general consolidat al statului deoarece societatea nu a avut disponibilitati banesti;
- afirma ca ar fi dorit sa participe la dezbaterile privind situatia financiara a societatii, dar nu i s-a comunicat nicio invitatie in acest sens.
Prin Decizia de angajare a raspunderii solidare nr. 1968/13.01.2017, emisa in temeiul prevederilor art. 25 alin. 2 lit. c) si lit. d) si art. 26 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de Procedura Fiscala, Administratia Judeteana a Finantelor Publice ...... prin Serviciul Colectare Executare Silita Persoane Juridice – Biroul de insolvabilitate si Raspundere Solidara a angajat raspunderea solidara a doamnei POPESCU VIOLETA, CNP: ............, in calitate de administrator si de asociat unic, pentru suma totala de 32.730 lei, reprezentand debite in suma de 14.486 lei si accesorii aferente in suma de 18.244 lei.
In baza de date informatica furnizata A.J.F.P. ……… de catre Oficiul Registrului Comertului, doamna POPESCU VIOLETA figura in Lista administratorilor si asociatilor ai S.C. UNICO S.R.L., CUI ………, ca avand calitatea de administrator si de asociat unic cu o cota de participare atat la beneficii cat si la pierdere, de 100% din partile sociale ale societatii.
Decizia de angajare a raspunderii solidare nr. 1968/13.01.2017 a fost intocmita de catre organul fiscal competent, ca urmare a verificarilor efectuate asupra starii de fapt fiscala a societatii debitoare, fiind respectate intocmai actele normative in vigoare.
Afirmatia potrivit careia doamna POPESCU VIOLETA a intreprins demersuri privind deschiderea procedurii insolventei incepand cu data de 15.02.2013, dar nu a putut realiza acest lucru avand in vedere ca i s-au solicitat de catre Tribunalul Comercial o serie de documente, nu se retine in solutionarea favorabila a cauzei.
Demersurile intreprinse de conducerea societatii in ceea ce priveste deschiderea procedurii insolventei sunt tardive in raport cu prevederile Legii nr. 85/2014 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare si nu au fost finalizate pana la data la data intocmirii Deciziei de angajare a raspunderii solidare nr. 1968/13.01.2017.
Afirmatia potrivit careia, petenta nu poate fi acuzata de rea-credinta pentru nedeclararea sau neachitarea obligatiilor fiscale ale firmei datorate bugetului general consolidat al statului deoarece societatea nu a avut disponibilitati banesti, nu se retine in solutionarea favorabila a cauzei.
Precizam ca ultima declaratie fiscala depusa de catre societate este aferenta lunii 01.2009, cu termen scadent 25.02.2009, iar firma nu a efectuat nicio plata catre bugetul general consolidat al statului, de la infiintare si pana la data intocmirii Deciziei de angajare a raspunderii solidare nr. 1968/13.01.2017.
Firma a fost declarata inactiva fiscal incepand cu data de 30.05.2011, conform O.P.A.N.A.F. nr. 2.073/2011 pentru aprobarea Listei contribuabililor declarati inactivi.
Societatea a intocmit si depus singurul bilant contabil la data de 31.12.2007, iar singura balanta de verificare depusa la unitatea noastra este aferenta lunii 12.2007. Conform balantei de verificare intocmite la data de 31.12.2007, rezulta ca, pe parcursul anului 2007, societatea a inregistrat venituri in suma totala de 32.445 lei (rulaj total al conturilor 701, 711) si a derulat prin casieria unitatii suma totala de 34.722 lei (rulaj creditor al contului 5311"Casa in lei"). Suma incasata in contul 5311 a fost de 36.330 lei, la sfarsitul anului ramanand un sold in casieria unitatii de 1.607 lei, nefiind efectuata nicio plata catre bugetul general consolidat al statului.
Astfel, referitor la clarificarea debitelor pe care le inregistreaza societatea, doamna POPESCU VIOLETA, in calitate de administrator si asociat unic, nu a respectat prevederile legale reglementate de Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, cu modificarile ulterioare si nici prevederile articolului 10 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, cu modificarile si completarile ulterioare, conform carora "raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii la societatile comerciale revine administratorului, care are obligatia gestionarii entitatii respective."
De asemenea, conform prevederilor art.73 alin. (1) din Legea nr. 31/1990, privind societatile comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, doamna POPESCU VIOLETA, cu domiciliul in ....CNP: ................., raspunde fata de societate pentru stricta indeplinire a indatoririlor privind gestionarea resurselor financiare si materiale pe care legea, actul constitutiv le impun.
Astfel,
" Art. 73 - (1) Administratorii sunt solidar raspunzatori fata de societate pentru:
a) realitatea varsamintelor efectuate de asociati;
b) existenta reala a dividendelor platite;
c) existenta registrelor cerute de lege si corecta lor tinere;
d) exacta indeplinire a hotararilor adunarilor generale;
e) stricta indeplinire a indatoririlor pe care legea, actul constitutiv le impun."
Conform prevederilor art. 25 alin. (2), lit. c) si lit. d) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, "pentru obligatiile de plata restante ale debitorului declarat insolvabil, ..., raspund solidar cu acesta urmatoarele persoane:
"c) administratorii care, in perioada exercitarii mandatului, cu rea-credinta, nu si-au indeplinit obligatia legala de a cere instantei competente deschiderea procedurii insolventei, pentru obligatiile fiscale aferente perioadei respective si ramase neachitate la data declararii starii de insolvabilitate;
d) administratorii sau orice alte persoane care, cu rea-credinta, au determinat nedeclararea si/sau neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale."
Faptul ca societatea nu depune declaratii fiscale, nu depune situatii financiare, ultimul bilant contabil fiind depus la data de 31.12.2007, nu a efectuat niciodata, de la infiintare, nicio plata, reprezentantul legal al acesteia nu a solicitat deschiderea procedurii insolventei prevazuta de Legea nr. 85/2014 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare, in termen legal, reprezinta neindeplinirea intentionat si cu rea-credinta a obligatiilor pe care legea si actul constitutiv le impun.
Referitor la faptul ca doamna POPESCU VIOLETA ar fi dorit sa participe la dezbaterile privind situatia financiara a societatii, dar nu i s-a comunicat de catre unitatea noastra nicio invitatie in acest sens, nu se retine in solutionarea favorabila a cauzei, deoarece doamna POPESCU VIOLETA a fost invitata la sediul institutiei noastre in vederea clarificarii situatiei de fapt fiscala a societatii, insa aceasta nu s-a prezentat, desi a confirmat personal de primire invitatia.
in drept:
in drept, sunt aplicabile prevederile art. 25 alin.(2) lit. c) si lit. d) si art. 26 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, care precizeaza:
"ART. 25- Raspunderea solidara
(2) Pentru obligatiile de plata restante ale debitorului declarat insolvabil, in conditiile prezentului cod, raspund solidar cu acesta urmatoarele persoane:
c) administratorii care, in perioada exercitarii mandatului, cu rea-credinta, nu si-au indeplinit obligatia legala de a cere instantei competente deschiderea procedurii insolventei, pentru obligatiile fiscale aferente perioadei respective si ramase neachitate la data declararii starii de insolvabilitate;
d) administratorii sau orice alte persoane care, cu rea-credinta, au determinat nedeclararea si/sau neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale;
ART. 26 Dispozitii speciale privind stabilirea raspunderii
(1) Raspunderea persoanelor prevazute la art. 25 se stabileste prin decizie emisa de organul fiscal competent pentru fiecare persoana fizica sau juridica in parte. Decizia este act administrativ-fiscal potrivit prezentului cod.
(2) inaintea emiterii deciziei prevazute la alin. (1), organul fiscal efectueaza audierea persoanei potrivit art. 9. Persoana are dreptul sa isi prezinte in scris punctul de vedere, in termen de 5 zile lucratoare de la data audierii.
Se precizeaza ca organul fiscal, pentru atragerea raspunderii solidare a persoanelor in cauza, intocmeste o decizie in care vor fi aratate motivele de fapt si de drept pentru care este angajata raspunderea solidara a acestor persoane.
Potrivit reglementarilor legale mentionate mai sus, se precizeaza ca decizia respectiva constituie titlu de creanta iar raspunderea persoanelor fizice si juridice, va fi stabilita atat pentru obligatia principala cat si pentru accesoriile acesteia .
Din analiza dosarului cauzei, respectiv contestatia petentului, motivele acestuia in sustinerea contestatiei si decizia de angajare a raspunderii solidare, rezulta ca:
Decizia de angajare a raspunderii solidare nr. 1.968/13.01.2017, a fost emisa ca urmare a declararii starii de insolvabilitate a debitorului S.C. UNICO S.R.L., CUI ........
Debitorul a fost declarat insolvabil in baza prevederilor art. 176 alin. 2) din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, prin Procesul-verbal de declarare a starii de insolvabilitate nr. 99297/19.04.2013, emis de catre Administratia Finantelor Publice ............ – Serviciul Colectare Executare Silita Persoane Juridice prin Biroul Insolvabilitate si Raspundere Solidara, comunicat contribuabilului conform prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
Sunt aplicabile prevederile legale reglementate de Legea 31/1990 privind societatile comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare:
"Art. 73 - (1) Administratorii sunt solidar raspunzatori fata de societate pentru:
a) realitatea varsamintelor efectuate de asociati;
b) existenta reala a dividendelor platite;
c) existenta registrelor cerute de lege si corecta lor tinere;
d) exacta indeplinire a hotararilor adunarilor generale;
e) stricta indeplinire a indatoririlor pe care legea, actul constitutiv le impun."
ART. 195
(1) Administratorii sunt obligati sa convoace adunarea asociatilor la sediul social, cel putin o data pe an sau de cate ori este necesar."
Precizam ca petenta a respectat termenul prevazut de art. 270 alin. 1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile ulterioare, conform caruia: "(1) Contestatia se va depune in termen de 45 de zile de la data comunicarii actului administrativ fiscal, sub sanctiunea decaderii".
in speta, sunt aplicabile si prevederile art. 276 alin. 1) si alin. 5) si art. 280 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
Prin Decizia de angajare a raspunderii solidare nr. 1.968/13.01.2017, emisa in temeiul prevederilor art. 25 alin. 2 lit. c) si lit. d) si art. 26 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de Procedura Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, Administratia Judeteana a Finantelor Publice ........ prin Serviciul Colectare Executare Silita Persoane Juridice – Biroul de Insolvabilitate si Raspundere Solidara a angajat raspunderea solidara a doamnei POPESCU VIOLETA, CNP: .............., in calitate de administrator si de asociat unic, pentru suma totala de 32.730 lei, reprezentand debite in suma de 14.486 lei si accesorii aferente in suma de 18.244 lei.
Decizia de angajare a raspunderii solidare nr. 1968/13.01.2017 a fost intocmita de catre organul fiscal competent, respectiv Administratia Judeteana a Finantelor Publice …… prin Serviciul Colectare Executare Silita Persoane Juridice – Biroul de Insolvabilitate si Raspundere Solidara, urmare verificarilor corecte efectuate asupra starii de fapt fiscala a societatii debitoare, fiind respectate intocmai actele normative in vigoare, fapt pentru care contestatia formulata de doamna POPESCU VIOLETA, CNP: ………….., se respinge ca neintemeiata.
Pentru considerentele cuprinse in continutul deciziei emise pentru solutionarea contestatiei si in temeiul prevederilor art. 268, 270, 272, 273, 279, din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, se:
DECIDE:
Respingerea, ca neintemeiata, a contestatiei formulata de doamna POPESCU VIOLETA din ………. CNP: ……….., impotriva Deciziei de angajare a raspunderii solidare nr. 1968/13.01.2017, prin care s-a stabilit in sarcina petentei suma de 32.730 lei, reprezentand debite in suma de 14.486 lei si accesorii aferente in suma de 18.244 lei.
Prezenta decizie poate fi atacata la Tribunalul ..., conform prevederilor art. 281 alin. 2 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Articole similare
OUG 50/2015 - Microintreprinderi si dividende in 2016Atentie la noile norme de suspendare a inspectiei fiscaleControl efectuat de inspectori antifrauda. Masuri asiguratoriiOANAF 3816 din 2014 modifica inspectia fiscala: Care sunt noile reguli?Documentar fiscal: Comunicarea actului administrativ fiscalUltimele articole
Procedura de corectare a erorilor materiale din deconturile de TVACele mai recente modificari aduse Codului Fiscal, discutate in Turneul National de Fiscalitate si Contabilitate Rentrop&StratonCum sa supravietuiesti noilor masuri legislative care zguduie din temelii sistemul fiscal romanescCand ANAF respinge corectarea decontului de TVA: Pasi si strategii de urmatCand sa apelezi la un avocat de drept fiscal din Timisoara?Articole similare
Suprasolvire: Completarea corecta a D101. DREPTUL LA CONTESTATIEArticole similare
6 aspecte esentiale pe care orice contabil expert trebuie sa le cunoasca!E-Factura: Care este modalitatea prin care poti REFUZA o factura electronicaDrepturile si obligatiile contribuabilului impotriva ANAFCum sa iti platesti impozitele cand vrei, cu cele mai mici consecinte!Spete ANAF: CONTESTAREa actelor administrativ-fiscale. Raspunsuri oficialeUltimele articole
Cand sa apelezi la un avocat de drept fiscal din Timisoara?Contribuabilii au 45 zile la dispozitie de la primirea actelor administrative fiscale pentru a depune contestatie. Exceptii de la termenANAF a publicat PDF-ul inteligent pentru cererea de acordare a esalonarii la plata in forma simplificataDin 2022 procesele de CONTESTARE a amenzilor contraventionale ar putea sa se desfasoare ONLINE, la cererea persoanei in cauzaEsalonarea la plata simplificata 2021: procedura de acordare si documentele necesareArticole similare
Executare silita a creantelor. Cum poate fi ridicata poprirea?Care e termenul de prescriere a dreptului organului fiscal de a verifica impozitul pe profit?Asistenta reciproca in recuperarea creantelor intracomunitareReguli importante privind inspectia fiscala. Explicatii specialistConsiliul pentru IMM-uri nu sustine cresterea penalitatilor pentru obligatiile fiscale nedeclarateUltimele articole
5 lucruri esentiale de stiut despre sistemul e-TVAANAF modifica D100 si D710, utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursaDeclaratia 100 in 2023. Prin Ordinul 1857/2023 au fost aprobate noi instructiunui de completare a formularuluiCare este termenul de pastrare a documentelor financiar-contabile in conditiile aprobarii Legii 36/2023?A fost aprobata Procedura privind determinarea si regularizarea diferentei de impozit pe profit/ pe veniturile micro care a fost redirectionata in plusSfaturi de la experti
Intrebare: La data de 30.09.2024, se inregistreaza urmatoarea situatie: Total cheltuieli: 2.600.000 lei Cheltuieli considerate nedeductibile: 3.950 lei Venituri din servicii prestate: 2.690.000 lei Venituri din productia de imobilizari...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: O societatea X doreste sa imprumute un IFN. In afara de autorizare cod CAEN, 6492 "Alte activitati de creditare - finantarea tranzactiilor comerciale si imprumuturi monetare in afara sistemului bancar" mai trebuie sa obtina alte...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Amnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii, conform Ordinului 5521/2024
Bon fiscal emis eronat. Cum se poate face corectia contabila
Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna august
Calendar ANAF: Obligatii fiscale scadente in luna OCTOMBRIE 2024
Reduceri de toamna de pana la 60% la R&S! Lucrarile explica TOATE modificarile fiscale din acest an
RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA