Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Dublarea obligatiilor fiscale accesorii, de la 1 iunie 2010

26-Mai-2010
3702

Reluam tema inlocuirii majorarilor de intarziere cu noul sistem de calcul al accesoriilor, prevazut de O.U.G. nr. 39/2010 pentru modificarea Codului de procedura fiscala, cu aplicare de la 1 iulie 2010, cu scopul de a releva efectele negative ale masurii. Calculele exemplificative vor demonstra dublarea obligatiilor fiscale accesorii, conform noului sistem. Nu trebuie uitat ca, potrivit art. 219 alin. (1) lit. p) si, respectiv, alin. (2) lit. e) ? g), se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 4.000 si 27.000 lei retinerea si nevarsarea in totalitate, de catre platitorii obligatiilor fiscale, a sumelor reprezentand impozite si contributii cu retinere la sursa.

Cu privire la calculul penalitatilor, O.U.G. nr. 39/2010 stabileste trei termene relevante. Astfel, in primele 30 de zile de la data expirarii termenului de plata singurele obligatii acesorii calculate sunt dobanzile, nefiind calculate penalitati.

In urmatoarele 60 de zile, asadar intr-un interval de pana la 90 de zile de la data expirarii termenului de plata, se calculeaza penalitati pe baza cotei de 5% prevazute de art. 120 indice 1 din Codul de procedura fiscala.

Cuantumul penalitatilor se determina prin inmultirea obligatiei fiscale principale achitate cu cota de penalitate stabilita. Cel de-al treilea interval incepe dupa expirarea a 90 de zile de la termenul de plata, cand cota penalitatilor este de 15%, aplicandu-se asupra sumei ramase neachitate.

Sa consideram ca la data de 25 iulie 2010 expira termenul de plata pentru obligatia fiscala reprezentand impozit pe profit in cuantum de 1.000 lei. Pana la data de 24 august, obligatiile fiscale accesorii vor fi reprezentate doar de dobanzi de 0,05%, cuantumul acestora fiind de 15 lei: 1.000 x 0,05% x 30 = 15.

In cazul in care plata obligatiei principale se face pe data de 25 august, dobanzile se vor calcula avand in vedere un numar de 31 de zile de la scadenta, la acestea adaugandu-se si penalitati de intarziere de 5%.

Astfel, obligatiile fiscale accesorii vor fi de 1.000 x 0,05% x 31 = 15,5 lei cu titlu de dobanzi, la care se vor adauga penalitati de intarziere de 1.000 x 5% = 50 lei. In cazul in care la data de 13 septembrie 2010 se achita un sfert din obligatia principala de plata, dupa aceasta data penalitatile vor fi calculate pe baza sumei ramase neachitate.

Astfel, la data de 13 septembrie, obligatiile accesorii vor fi urmatoarele:

* 1.000 x 0,05% x 50 = 25 lei cu titlu de dobanzi, pentru perioada 25 iulie ? 13 septembrie;

* 750 x 0,05% x 10 = 3,75 lei cu titlu de dobanzi, pentru perioada 25 august ? 13 septembrie;

* 250 x 5% = 12,5 lei cu titlu de penalitate de intarziere, pentru perioada cuprinsa intre 30 si 90 de zile de la scadenta, calculata la suma achitata.

Situatia este diferita in cazul depasirii perioadei de 90 de zile; la penalitatile deja determinate se vor adauga cele calculate la diferenta ramasa neachitata. La data de 25 octombrie, situatia obligatiilor fiscale accesorii va fi urmatoarea:

* 1.000 x 0,05% x 50 = 25 lei cu titlu de dobanzi, pentru perioada 25 iulie ? 13 septembrie;

* 750 x 0,05% x 42 = 15,75 lei cu titlu de dobanzi, pentru perioada 25 august ? 25 octombrie;

* 250 x 5% = 12,5 lei cu titlu de penalitate de intarziere pentru perioada cuprinsa intre 30 si 90 de zile de la scadenta, calculata la suma achitata.

* 750 x 15% = 112,5 lei cu titlu de penalitate de intarziere pentru depasirea termenului de 90 de zile. Totalul obligatiilor accesorii datorate la 92 de zile de la scadenta este de 165,75 lei.

In sistemul aplicabil pana la 1 iulie 2010, avand in vedere acelasi nivel al obligatiilor si aceleasi termene utilizate in exemplu, cuantumul majorarilor de intarziere va fi de:

* 1.000 x 0,1% x 50 zile = 50 lei

* 750 x 0,1% x 42 zile = 31,5 lei

Totalul majorarilor de intarzire este de 81,5 lei.

Vom constata asadar o dublare a nivelului accesoriilor pentru acest interval. Prin comparatie, doar o intarziere mai mare, la nivel anual se transforma intr-o usoara diminuare de la 36,5% pe an la 33,25%.

Acest nou sistem de calcul al obligatiilor fiscale accesorii va afecta in mod considerabil doar pe acei contribuabili care in mod accidental inregistreaza obligatii restante si va avantaja marii datornici care in mod cronic au obligatii restante.

Justinian Cucu

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Dublarea obligatiilor fiscale accesorii, de la 1 iunie 2010":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Ordonanta militara nr.4/2020 - Noi masuri pentru izolarea angajatilor
    • In Monitorul Oficial, partea I nr. 257 din 29.03.2020, a fost publicata Ordonanta militara nr. 4/2020 privind masuri de prevenire a raspandirii COVID-19. Ordonanta intra in vigoare de la 1 APRILIE si prevede noi restrictii de circulatie pentru persoanele cu varsta minima de 65 de ani, sanctionari mai dure pentru cei care parasesc carantina, izolarea angajatilor la munca, preturi plafonate si noi masuri dispuse pentru autoritatile locale si centrale. Angajatii pot beneficia, pentru o perioada...» citeste mai departe aici

  • Ministerul Sanatatii: Ordinul nr. 502/2020 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate
    • Ministerul Sanatatii a publicat Ordinul nr. 502/417/2020 pentru modificarea si completarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobate prin Ordinul ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 15/2018/1.311/2017. Ordinul 502/2020 a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 253 din 27.03.2020 si a intrat in vigoare vineri - 27...» citeste mai departe aici

  • Declaratia pe proprie raspundere si adeverinta de angajator se pot completa online, in platforma oficiala
    • Ordonanta militara nr. 3/2020 a interzis circulatia persoanelor in afara locuintelor, cu cateva exceptii, precum deplasarile in scopul serviciului, aprovizionarea cu alimente, asistenta medicala, ingrijirea copilului, scurte iesiri pentru a face sport, deplasari pentru a dona sange, deplasari in scop umanitar sau cele legate de activitatea agricola. Persoanele care parasesc locuinta pentru unul dintre aceste motive sunt obligate sa aiba asupra lor declaratia pe proprie raspundere sau adeverinta...» citeste mai departe aici

  • Totul despre somaj tehnic: Avantajele angajatorilor si ale angajatilor
    • Ce si cum trebuie facut pentru a respecta INTEGRAL noua lege privind trimiterea angajatilor in somaj tehnic - aceasta este intrebarea la care tot mai multi angajatori incearca sa afle raspuns. Somajul tehnic este reglementat de Codul muncii care, la art. 53, face urmatoarele precizari privind intreruperea sau reducerea activitatii angajatorului: Art. 53 (1) Pe durata reducerii si/sau a intreruperii temporare a activitatii, salariatii implicati in activitatea redusa sau intrerupta, care nu mai...» citeste mai departe aici

  • Ce trebuie sa stii despre facilitatile in constructii, in cazul aplicarii pentru indemnizatie somaj tehnic
    • Daca o societate cu domeniu de activitate constructii aplica pentru luna martie si aprilie somajul tehnic, mai beneficiaza de facilitatile fiscale la plata salariilor minime de 3000 lei, avand in vedere faptul ca ordonanta 30 /2020 se aplica din 21.03.2020 si atunci plata salariilor vor fi mai mici de 3000 lei - dat fiind ca nu este luna intreaga? Potrivit specialistului nostru, raspunsul la aceasta intrebare se afla in Art. 60 pct.5 lit.a) din Codul fiscal - care conditioneaza acordarea...» citeste mai departe aici

  • MFP stabileste configuratia aparatelor de marcat integrate in automatele comerciale
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica un proiect de Ordin pentru modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.479/2003. Proiectul de Ordin care a fost publicat azi - 30 martie 2020 stabileste configuratia, precum si caracteristicile tehnice si functionale ale aparatelor de marcat...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016