
Raportul Special
realizat de specialisti
ONG-urile au obligatia de a incarca facturile elecronice pentru plata, incepand cu 01.07.2024?
Un ONG face plati in baza avansurilor de trezorerie, alimentate pe cardul angajatilor in misiune si nu poate urmari in mod direct platile aferente proiectelor de la sediu, direct implicati fiind salariatii implicati in proiect. Are ONG-ul obligatia de a respecta prevederile E-Factura? Multumesc!
Conform art. LIX alin. (1) din Legea 296/2023 valabila pana la 30.06.2024:
"(1) Operatorii economici - persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent daca sunt sau nu inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania conform art. 275 si art. 278-279 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, efectuate in relatia B2B, astfel cum este definita la art. 2 alin. (1) lit. n) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 139/2022, au obligatia in perioada 1 ianuarie 2024-30 iunie 2024 sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prevazut in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e-Factura."
Incepand cu 01.07.2024 valabile sunt prevederile OUG 120/2021 privind implementarea sistemului national E-factura, care la art. 2 alin. (1) stabileste ca:
"(1) In sensul prezentului capitol, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
Manual de politici contabile - Stick USB
Cartea neagra a controlului fiscal
Cartea Verde a Contabilitatii
Totodata, art. 10 din OUG 120/2021 stabileste ca (incepand cu 01.07.2024):
"(1) In relatia comerciala B2B, intre persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, emitentul facturii electronice are obligatia de transmitere a acesteia catre destinatar utilizand sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (1). Fac exceptie facturile simplificate emise conform art. 319 alin. (12) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare."
Dupa cum se poate observa, legea 296/2023 leaga obligativitatea utilizarii sistemului national de facturare si transmitere a facturilor RO E-factura de statutul de persoana impozabila din perspectiva TVA, ONG-urilor nefacand exceptie de la definitia persoanei impozabile conform art. 269 din legea 227/2015 privind Codul fiscal, in timp ce OUG 120/2021 defineste operatorul economic ca fiind orice entitate care desfasoara o activitate economica.
Totusi, in opinia mea astfel cum rezulta din forma actuala a normei legale, in lipsa unei prevederi exprese care sa elimine de la obligatia utilizarii sistemului E-factura activitatea nepatrimoniala a asociatiilor/fundatiilr etc., pe relatia B2B ONG-ul are obligatia utilizarii sistemului national RO-E-factura independent de inregistrarea sa ca platitor de TVA sau nu, ea intrunind conditiile de "persoana impozabila" din perspectiva TVA atat pentru activitatea nepatrimoniala, cat si pentru cea economica.
Raspuns oferit in luna iunie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Buletin informativ ANAF: 3 noutati fiscale publicate in Monitor in perioada 25 martie-5 aprilie 2024Facturi neprimite in E-FACTURA. Cum pot fi inregistrate in contabilitateReminder! Decontul precompletat RO e-TVA se utilizeaza incepand cu data de 1 august 2024Cine foloseste E-FACTURA in 2024. Ce trebuie sa stie contribuabiliiFacturarea electronica pentru operatorii economici stabiliti in RomaniaUltimele articole
E-FACTURA. Cu ce luna trebuie inregistrate facturile daca NU au fost primite la timpE-FACTURA: Este OBLIGATORIE pentru PFA-uri in 2025?Cartea Verde a Contabilitatii pentru anul 2025! Solutii pentru TOATE probleme fiscale cu care va confruntatiE-FACTURA ANAF. Facturile eronate trimise in SPV se corecteaza prin stornare?E-FACTURA: Raspunsuri ANAF cu privire la dublarea facturilor in SPVArticole similare
E-Factura pentru cabinetele de avocatura. Cand trebuie folosit sistemul in relatia B2G?Cand trebuie utilizat sistemul E-Factura pentru domeniul constructiilorE-Factura: Din 2023 firmele trebuie sa transmita TOATE facturile prin acest sistem?E-Factura: Au aceasta OBLIGATIE si firmele neplatitoare de TVA?E-Factura: Din 1 iulie devine obligatorie utilizarea sistemului in relatiile B2B si B2GUltimele articole
Facturi emise de ONRC. Documentele se transmit prin RO e-Factura?E-Factura: Cine NU are obligatia utilizarii sistemului in perioada 1.07.2024-30.06.2025Firmele care NU au folosit E-Factura pana acum au inceput sa primeasca notificari de la ANAFFinantele anunta imbunatatiri pentru RO e-Factura: Nu mai pot fi introduse facturi duplicatE-Factura: Utilizarea sistemului in relatia B2B devine obligatorie din 1 ianuarie sau din 1 iulie 2024?Sfaturi de la experti
Impozit si contributii sociale pe venitul din arenda 2025
Intrebare: Societatea a luat in arenda teren. Cum calculam impozitul pe venit, CAS si CASS? Se achita sume intre 1.000 lei si 80.000 lei/persoana.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Depunere declaratii dupa radiere
Intrebare: In data de 12.03.2025, o societate a primit certificatul de radiere. In data de 15.03.2025, pe site-ul ANAF, societatea figureaza ca persoana impozabila a carei inregistrare in scopuri de tva a fost anulata. Tot pe site-ul ANAF,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Cheltuieli deductibile. Reparatiile suportate prin CASCO sunt sau nu deductibile
Venituri din surse neidentificate. Ce spune ANAF despre impozitarea lor
E-Factura. Cu ce luna trebuie inregistrate facturile daca NU au fost primite la timp
Formular 230. ANAF a publicat Ghidul pentru redirectionarea a 3,5% din impozitul pe venit
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA