Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

E-Popriri: ANAF modifica regulile procedurale si introduce noi formulare utilizate in schimbul de informatii dintre institutiile de credit si organele fiscale

03-Mai-2022
8555
E-Popriri: ANAF modifica regulile procedurale si introduce noi formulare utilizate in schimbul de informatii dintre institutiile de credit si organele fiscale

Agentia Nationala de Administrare Fiscala a pus in dezbatere publica Proiectul de ordin privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare si a procedurii de comunicare a acestora.

Conform Referatului de aprobare, prin Ordonanta Guvernului nr.11/2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru modificarea unor termene, au fost aduse o serie de modificari si completari la Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala.

Astfel, prin actul normativ mai sus invocat, au fost modificate prevederile art.47, alin.(16) din Codul de procedura fiscala, potrivit carora in cazul actelor administrative fiscale emise de catre organul fiscal central, mijloacele electronice de transmitere la distanta, procedura de comunicare a actelor administrative fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta, precum si conditiile in care aceasta se realizeaza se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F., cu avizul Autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei. Actele administrative fiscale emise de organul fiscal central care se transmit obligatoriu prin asemenea mijloace se stabilesc prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

Prin Ordinul ministrului Finantelor Publice nr.1665/2020, cu modificarile si completarile
ulterioare, au fost stabilite mijloacele electronice de transmitere la distanta a actelor de executare si a procedurii de comunicare a acestora.

Avand in vedere faptul ca incepand cu data de 01 martie 2022 intra in vigoare prevederile legale mai sus invocate, se impune emiterea unui nou act normativ care sa fie aprobat de catre A.N.A.F, in vederea stabilirii mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare si a procedurii de comunicare a acestora.

In acest sens, a fost elaborat proiectul de Ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare si a procedurii de comunicare a acestora, pentru reglementare a cadrului legal in ceea ce priveste procedura de comunicare a actelor de executare catre institutiile de credit prin incarcarea acestora in spatiul privat de pe portalul A.N.A.F., conform noilor prevederi legale.

De asemenea, in plus fata de forma aprobata prin O.M.F.P. nr.1665/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, in cadrul careia nu se regaseau toate modelele de formulare utilizate in schimbul de informatii dintre A.N.A.F., institutiile de credit si organele fiscale, s-a considerat necesar ca prin acest proiect de act normativ sa se regaseasca, si urmatoarele formulare, respectiv:

-Adresa privind comunicarea motivelor pentru care nu au fost inregistrate masurile
dispuse prin documentele comunicate de A.N.A.F.;
-Adresa privind comunicarea sumelor pe care le poate plati institutia de credit;
-Ordonantare de plata.

Extras din Proiectul de Ordin:

ART. 1
Comunicarea catre institutiile de credit a actelor de executare se realizeaza prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta, potrivit prezentului ordin.

ART. 2
(1) Pentru comunicarea prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare emise de organele de executare silita, Agentia Nationala de Administrare Fiscala, denumita in continuare A.N.A.F., pune la dispozitia institutiilor de credit, in spatiul privat de pe portalul A.N.A.F., un sistem informatic prin care utilizatorii incarca si descarca documente. Actele de executare se comunica prin portal, sub forma unui fisier .pdf cu .xml atasat, semnat electronic, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta, conform legii.
(2) Mijloacele de identificare a institutiilor de credit in mediul electronic si procedura privind aprobarea accesului la sistemul informatic sunt cele stabilite prin ordin al presedintelui A.N.A.F. pentru aprobarea procedurii de furnizare de informatii conform art. 61 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

ART. 3
Formalizarea asistentei reciproce, a actiunilor comune si pentru interconectarea proceselor operationale aferente furnizarii de servicii pentru implementarea sistemului automat prin care se realizeaza comunicarea actelor de executare catre institutiile de credit prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta se efectueaza prin incheierea unui protocol de colaborare intre A.N.A.F., institutiile de credit si, dupa caz, Asociatia Romana a Bancilor.

ART. 4
(1) Procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta catre institutiile de credit a actelor de executare silita, precum si conditiile in care aceasta se realizeaza sunt prevazute in anexa nr. 1.
(2) Institutiile de credit care doresc sa adere la mecanismul de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta a actelor de executare silita incheie Conventia-cadru de aderare a institutiilor de credit la mecanismul de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta a actelor de executare silita, conform modelului prevazut in anexa nr. 2. 

Incepand cu data semnarii conventiei-cadru, institutia de credit impreuna cu A.N.A.F. realizeaza reconcilierea informatiilor existente in bazele de date proprii cu privire la masurile de executare silita prin poprire asupra disponibilitatilor banesti infiintate inainte de data intrarii in vigoare a prezentului ordin, inclusiv in ceea ce priveste actualizarea sumelor ramase de recuperat din acestea la data concilierii.

ART. 5
Se aproba modelele, precum si modul de difuzare, utilizare si de pastrare a urmatoarelor formulare:
1. Adresa pentru instiintarea institutiilor de credit privind sumele ramase de recuperat, ca urmare a stingerilor efectuate, din popririle infiintate prin mijloace electronice de transmitere la distanta", prevazuta in anexa nr. 3.
2. Adresa privind comunicarea motivelor pentru care nu au fost inregistrate masurile
dispuse prin documentele comunicate de A.N.A.F., prevazuta in Anexa nr. 4;
3. Adresa privind comunicarea sumelor pe care le poate plati institutia de credit, prevazuta in Anexa nr. 5;
4. Ordonantare de plata, prevazuta in Anexa nr. 6;
5. Referat privind nevirarea de catre institutia de credit a sumei cuprinse in ordonantarea de plata, prevazut in Anexa nr. 7.

ART. 6
Data comunicarii catre institutia de credit a actului de executare este prima zi bancara urmatoare zilei incarcarii acestuia in sistemul informatic prevazut la art. 2, iar ora comunicarii este ora de incepere a zilei bancare. Aceste informatii se stabilesc, pentru fiecare institutie de credit, prin protocolul prevazut la art. 3 sau conventia-cadru prevazuta la art. 4 alin. (2), dupa caz.

ART. 7
Prelucrarile de date cu caracter personal cuprinse in actele de executare comunicate institutiilor de credit prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta se realizeaza in conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), denumit in continuare RGPD.

ART. 8

In vederea asigurarii respectarii prevederilor art. 7, A.N.A.F. publica pe portalul de internet propriu o informare cu privire la modul de ducere la indeplinire a prevederilor RGPD.

ART. 9

Actele de executare emise in forma electronica de organul fiscal central se semneaza cu semnatura electronica extinsa a Ministerului Finantelor, bazata pe un certificat calificat sau cu semnatura electronica calificata, emisa de un prestator de servicii de incredere calificat, inscris in Trusted List, in conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronica si serviciile de incredere pentru tranzactiile electronice pe piata interna si de abrogare a Directivei 1999/93/CE.

ART. 10

Anexele nr. 1 - 7 fac parte integranta din prezentul ordin.

ART. 11

(1) Prevederile prezentului ordin se aplica pentru popririle infiintate de catre organele fiscale competente incepand cu data intrarii in vigoare a prezentului ordin.

(2) Popririle infiintate pana la data intrarii in vigoare a prezentului ordin raman supuse regulilor stabilite la momentul infiintarii lor, cum ar fi: viramentele efectuate de catre institutiile de credit pentru stingerea obligatiilor fiscale precum si a obligatiilor bugetare individualizate in titluri executorii transmise spre recuperare organelor fiscale centrale de catre alte institutii sau autoritati publice, ce au stat la baza acestora ori, dupa caz, suspendarea, continuarea, ridicarea acestor popriri.

(3) Comunicarea catre institutiile de credit a deciziilor de ridicare a masurilor de executare silita asupra disponibilitatilor banesti, aferente popririlor infiintate pana la data intrarii in vigoare a prevederilor Ordinului ministrului Finantelor Publice nr.1665/2020 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare si a procedurii de comunicare a acestora, se realizeaza de catre Punctul central prin preluarea informatiilor cuprinse in acestea de la Unitatea de Imprimare Rapida si incarcarea in spatiul privat de pe portalul A.N.A.F., prin intermediul platformei e-Popriri. Dispozitiile art. 1 - 3 si 6 - 9 se aplica in mod corespunzator.

ART. 12

Protocolul de colaborare privind implementarea sistemului de instituire electronica a popririi asupra conturilor bancare incheiat intre A.N.A.F., Asociatia Romana a Bancilor si institutiile de credit, precum si Conventia-cadru de aderare a institutiilor de credit la mecanismul de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta a actelor de executare silita incheiata intre A.N.A.F. si institutiile de credit, in temeiul prevederilor Ordinului ministrului Finantelor Publice nr.1665/2020 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare si a procedurii de comunicare a acestora, raman in vigoare pana la incheierea unui nou protocol de
colaborare si a unei noi Conventii-cadru.

ART. 13

(1) Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

(2) Dispozitiile prezentului ordin intra in vigoare la data abrogarii Ordinului ministrului Finantelor Publice nr. 1665/2020 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare si a procedurii de comunicare a acestora, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 200 din 12 martie 2020, cu modificarile si completarile ulterioare

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Din ianuarie 2025 a intrat in vigoare noul impozit de 1% pe constructii. Cine are aceasta obligatie

    • Un nou sistem de calcul al impozitului pe constructii, care se aplica asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor inca din data de 31 decembrie a anului anterior, este un vigoare incepand cu 1 ianuarie 2025. Cum se va stabili impozitul, pana cand se va plati acesta, si cine are aceasta obligatie, vedem in randurile care urmeaza. Mentionam insa ca pentru a putea aplica aceste reglementari Ministerul Finantelor trebuie sa emita normele metodologice corespunzatoare. Din...» citeste mai departe aici

  • Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare

    • Angajatii sau administratorii firmelor care se deplaseaza in afara tarii in interes de serviciu sau pentru diverse misiuni sunt remunerati de angajatori cu diurna externa. Este extrem de important ca acesta sa fie calculata corespunzator, nu doar pentru respectarea reglementarilor fiscale, dar si pentru a evita posibile erori care ar putea afecta atat drepturile salariatului, cat si contabilitatea companiei. Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare In acest...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest an

    • Inca din data de 1 ianuarie 2025 se aplica mai multe modificari in privinta impozitului pe veniturile microintreprinderii, pe care le vom enunta in continuarea articolului. Printre cele mai importante apare schimbarea cu privire la plafon, care a scazut de la 500.000 euro la 250.000 euro. Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest an 1. Scade plafonul de venituri pentru a aplica pentru acest sistem de impozitare Astfel, o microintreprindere este o persoana juridica...» citeste mai departe aici

  • Actualizarea codului CAEN: Ce trebuie sa stie contribuabilii in 2025

    • Incepand cu 1 ianuarie 2025, noua Clasificare a activitatilor din economia nationala - CAEN Rev.3 devine obligatorie pentru toti contribuabilii. In acext context, fiindca au aparut aceste actualizari prin Ordinul nr. 377/2024 al Institutului National de Statistica, persoanele fizice si juridice vor trebui sa actualizeze codul CAEN al obiectului de activitate, conform prevederilor legale. Actualizarea codului CAEN: Ce trebuie sa stie contribuabilii in 2025 Avand in vedere ca prin Ordinul...» citeste mai departe aici

  • Norme de venit 2025. LISTELE pe judete

    • Normele de venit reprezinta plafoane anuale stabilite de stat pentru determinarea impozitului pe venit la persoanele care desfasoara activitati independente. Exista anumite conditii ce trebuie indeplinite de contribuabili pentru aplicarea normelor de venit, vom analiza in acest articol principalele reglementari legislative si vom prezenta listele cu normele de venit stabilite in 2025 pentru fiecare judet. » citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016