Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Editorial: Stop credit crizei!

15-Iul-2010
1796

Traim intr-o lume a creditului. Ne trebuie casa, masina, calculator. Ne trebuie acum, cat suntem tineri iar glasul libertatii si al vietii ne inunda coplesitor, narcotic fiinta.


?Vrem sa ne mutam la casa noastra! Este prioritatea numarul 1. Vom plati 25 de ani credit, ne asumam asta fiindca este singura solutie.?

Creditul a devenit principala sursa de finantare nu doar pentru cei mai multi dintre noi, dar si pentru firme si state. ?Bucura-te acum, plateste maine?...sau, mai bine zis, ?plateste anii urmatori?. Acesta este principiul care guverneaza realitatea economica de mai multe zeci de ani, indiferent ca vorbim despre indivizi, firme sau tari. Sa fie oare ?de bine? sau nu?

Creditul este un instrument esential bunastarii noastre, la orice nivel ne referim. Fara credit, este deseori imposibil sa te bucuri cu adevarat de viata, sa iti dezvolti afacerea sau sa iti ajustezi bugetul, ca stat.

Creditul reprezinta un factor de crestere daca (si numai daca):
- poate fi restituit (fara executarea unor garantii) ? in cazul populatiei si al statelor;
- este, financiar, profitabil ? in cazul firmelor, indiferent de marime sau de natura activitatii.

Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii

Acest principiu simplu, pe care nu doar un finantist, dar orice om rational il intelege, a inceput sa fie incalcat din ce in ce mai des in ultimii ani. Consecinta? Criza.

Incalcarea lui nu este rezultat al ignorantei, ci unul al insuficientei reglementari si al predictibilitatii din ce in ce mai scazute a evolutiei financiare (la nivel individual, de firma si la nivel de tara).

Reglementarea slaba anuleaza, practic, principiul creditarii sanatoase enuntat mai sus: aceasta fiindca aproape nimeni nu va respecta o anumita disciplina financiara ?doar? fiindca ?asa este rational?. Daca eu, John, stiu ca pot lua credit respectand niste conditii minimale, care nu garanteaza nici pe departe capacitatea mea de a-l rambursa, iar in cazul neachitarii creditului as putea fi refinantat si, oricum, bancii i-ar fi, practic, foarte greu sa ma execute silit, atunci de ce sa nu profit?

Daca pentru acoperirea riscului de credit in cazul creditarii populatiei si a firmelor lucrurile s-au miscat cat de cat dupa venirea crizei, in sensul inaspririi reglementarilor, nu acelasi lucru se poate spune si despre creditarea statelor de catre bancile si institutiile financiare internationale. Aici ar trebui ? ar fi trebuit inca mai demult ? impuse conditii stricte de creditare, conditii care sa nu permita unui stat sa ajunga in situatia in care se afla, de exemplu, Grecia acum.

Este foarte simplu: ai datorie externa in crestere in ultimii n ani? Stop credit! Datoria ta externa, ca stat, a atins x% din PIB-ul anual mediu (calculat pe ultimii y ani)? Stop credit! Stiu ca suna dur, dar creditarea unui stat incapabil sa-si gestioneze bugetul nu este o solutie. Chiar daca populatia nu are nicio vina iar taierea creditarii externe poate aduce suferinta si tensiuni sociale, continuarea pomparii de bani intr-un sistem care nu merge va adanci din ce in ce mai mult raul. Pe de alta parte, stoparea creditarii obliga statul sa gaseasca solutii eficiente de management al bugetului, astfel incat sa foloseasca surse sanatoase, durabile de crestere a venitului si sa cheltuiasca doar atat cat poate obtine.

Absenta unor reglementari stricte si dure pentru creditarea statelor a plecat de la principiul ?Too big to fail? (valabil si in cazul bancilor si companiilor mari): orice stat este, pana la urma, o entitate prea mare, prea importanta pentru a nu fi finantata in situatii dificile, lasand-o prada colapsului. In lumina noilor evolutii si realitati, devine tot mai clar ca lucrurile stau in realitate invers: prabusirea unui stat (incapacitate de plata, revolte sociale etc.) este potentata de creditarea ?de salvare?, pe cand stoparea creditarii ar ?taia? raul de la radacina, obligand practic la o gestiune sanatoasa.

Cat priveste predictibilitatea evolutiei financiare ? al doilea element care a dus la ?imbolnavirea? creditului ? aceasta a fost si este din ce in ce mai afectata de factorul informatie, incredere. Impactul acesteia asupra valorii unui activ, asupra sigurantei si profitabilitatii unei afaceri este in continua crestere, intr-un mediu in care informatia circula din ce in ce mai usor si rapid. In aceste conditii, managerii (fie ca este vorba despre conducerea unei firme sau a unui stat) ajung obligati sa-si schimbe mentalitatea pentru a asigura supravietuirea ?afacerilor? de care sunt responsabili. Informatia, care tinde sa devina - sau chiar a devenit - principalul determinant al valorii, trebuie tratata conform adevaratei sale puteri: monitorizata atent, analizata, folosita cat mai abil, investit in ea.

Liviu Deculescu

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Editorial: Stop credit crizei!":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sesiune online ANAF cu tema Impozit specific 2017. Spete rezolvate de ANAF
    • Tema sesiunii de asistenta online organizate saptamana aceasta de ANAF a fost reprezentata de IMPOZITUL SPECIFIC UNOR ACTIVITATI. Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit comunica organelor fiscale teritoriale aplicarea impozitului specific anual, pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul specific. Sunt obligate la plata impozitului specific unor activitati, persoanele juridice romane care la data de 31 decembrie a anului precedent au...» citeste mai departe aici

  • Legea superimunitatii avocatilor a fost promulgata de presedintele Iohannis
    • Klaus Iohannis a promulgat vineri Legea privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Administratia Prezidentiala a facut acest anunt privind promulgarea noii legi. Va reamintim ca la inceputul acestui an, Curtea Constitutionala a respins ca neintemeiata o obiectie de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind modificarea si completarea Legii 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Noile prevederi...» citeste mai departe aici

  • Calcul impozit specific si pondere venituri. Reguli de respectat pentru a nu face greseli!
    • Va reamintim ca recent au fost publicate, in stadiu de proiect, normele metodologice pentru aplicarea corecta a impozitului specific. In afara de exemplele de calcul incluse in proiect, sunt cat se poate de utile si alte studii de caz pe aceasta tema. Asadar, in analiza de mai jos, avem urmatoarele date: "O societate cu obiect de activitate de productie are cateva puncte de lucu care au codul CAEN pentru impozitul specific. Cum procedam la calculul impozitului pe profit si al impozitului...» citeste mai departe aici

  • Atentie! PF nerezidente, fara sediu permanent in Romania si care nu platesc impozit pe profit DEPUN Declaratia 101
    • Persoanele juridice nerezidente care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent si care, potrivit prevederilor Codului fiscal au obligatia de a plati impozit pe profit in Romania, vor depune formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" pentru veniturile realizate in anul 2016, pana la data de 27 martie 2017. Precizam ca, prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 581/2017 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale...» citeste mai departe aici

  • Factura primita ulterior si raportare in D 300. Pasi pentru deducerea corecta!
    • Inregistrarea unei cheltuieli va depinde de masura in care aceasta este semnificativa. Vom vedea mai jos care sunt pasii de indeplinit pentru a deduce in mod corect TVA-ul si pentru a nu intampina probleme in cazul unui eventual control. In analiza de mai jos, avem urmatoarea situatie: "In luna martie 2017 am primit o factura de prestari servicii. Factura a fost emisa in luna decembrie 2016. Avand in vedere ca am inchis anul 2016, iar D101 a fost deja transmisa si bilantul a fost inchis,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.