Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Editorial: Stop credit crizei!

15-Iul-2010
1841

Traim intr-o lume a creditului. Ne trebuie casa, masina, calculator. Ne trebuie acum, cat suntem tineri iar glasul libertatii si al vietii ne inunda coplesitor, narcotic fiinta.


?Vrem sa ne mutam la casa noastra! Este prioritatea numarul 1. Vom plati 25 de ani credit, ne asumam asta fiindca este singura solutie.?

Creditul a devenit principala sursa de finantare nu doar pentru cei mai multi dintre noi, dar si pentru firme si state. ?Bucura-te acum, plateste maine?...sau, mai bine zis, ?plateste anii urmatori?. Acesta este principiul care guverneaza realitatea economica de mai multe zeci de ani, indiferent ca vorbim despre indivizi, firme sau tari. Sa fie oare ?de bine? sau nu?

Creditul este un instrument esential bunastarii noastre, la orice nivel ne referim. Fara credit, este deseori imposibil sa te bucuri cu adevarat de viata, sa iti dezvolti afacerea sau sa iti ajustezi bugetul, ca stat.

Creditul reprezinta un factor de crestere daca (si numai daca):
- poate fi restituit (fara executarea unor garantii) ? in cazul populatiei si al statelor;
- este, financiar, profitabil ? in cazul firmelor, indiferent de marime sau de natura activitatii.

Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Rambursarea si restituirea TVA
Rambursarea si restituirea TVA
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii

Acest principiu simplu, pe care nu doar un finantist, dar orice om rational il intelege, a inceput sa fie incalcat din ce in ce mai des in ultimii ani. Consecinta? Criza.

Incalcarea lui nu este rezultat al ignorantei, ci unul al insuficientei reglementari si al predictibilitatii din ce in ce mai scazute a evolutiei financiare (la nivel individual, de firma si la nivel de tara).

Reglementarea slaba anuleaza, practic, principiul creditarii sanatoase enuntat mai sus: aceasta fiindca aproape nimeni nu va respecta o anumita disciplina financiara ?doar? fiindca ?asa este rational?. Daca eu, John, stiu ca pot lua credit respectand niste conditii minimale, care nu garanteaza nici pe departe capacitatea mea de a-l rambursa, iar in cazul neachitarii creditului as putea fi refinantat si, oricum, bancii i-ar fi, practic, foarte greu sa ma execute silit, atunci de ce sa nu profit?

Daca pentru acoperirea riscului de credit in cazul creditarii populatiei si a firmelor lucrurile s-au miscat cat de cat dupa venirea crizei, in sensul inaspririi reglementarilor, nu acelasi lucru se poate spune si despre creditarea statelor de catre bancile si institutiile financiare internationale. Aici ar trebui ? ar fi trebuit inca mai demult ? impuse conditii stricte de creditare, conditii care sa nu permita unui stat sa ajunga in situatia in care se afla, de exemplu, Grecia acum.

Este foarte simplu: ai datorie externa in crestere in ultimii n ani? Stop credit! Datoria ta externa, ca stat, a atins x% din PIB-ul anual mediu (calculat pe ultimii y ani)? Stop credit! Stiu ca suna dur, dar creditarea unui stat incapabil sa-si gestioneze bugetul nu este o solutie. Chiar daca populatia nu are nicio vina iar taierea creditarii externe poate aduce suferinta si tensiuni sociale, continuarea pomparii de bani intr-un sistem care nu merge va adanci din ce in ce mai mult raul. Pe de alta parte, stoparea creditarii obliga statul sa gaseasca solutii eficiente de management al bugetului, astfel incat sa foloseasca surse sanatoase, durabile de crestere a venitului si sa cheltuiasca doar atat cat poate obtine.

Absenta unor reglementari stricte si dure pentru creditarea statelor a plecat de la principiul ?Too big to fail? (valabil si in cazul bancilor si companiilor mari): orice stat este, pana la urma, o entitate prea mare, prea importanta pentru a nu fi finantata in situatii dificile, lasand-o prada colapsului. In lumina noilor evolutii si realitati, devine tot mai clar ca lucrurile stau in realitate invers: prabusirea unui stat (incapacitate de plata, revolte sociale etc.) este potentata de creditarea ?de salvare?, pe cand stoparea creditarii ar ?taia? raul de la radacina, obligand practic la o gestiune sanatoasa.

Cat priveste predictibilitatea evolutiei financiare ? al doilea element care a dus la ?imbolnavirea? creditului ? aceasta a fost si este din ce in ce mai afectata de factorul informatie, incredere. Impactul acesteia asupra valorii unui activ, asupra sigurantei si profitabilitatii unei afaceri este in continua crestere, intr-un mediu in care informatia circula din ce in ce mai usor si rapid. In aceste conditii, managerii (fie ca este vorba despre conducerea unei firme sau a unui stat) ajung obligati sa-si schimbe mentalitatea pentru a asigura supravietuirea ?afacerilor? de care sunt responsabili. Informatia, care tinde sa devina - sau chiar a devenit - principalul determinant al valorii, trebuie tratata conform adevaratei sale puteri: monitorizata atent, analizata, folosita cat mai abil, investit in ea.

Liviu Deculescu

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Editorial: Stop credit crizei!":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi conditii pentru scutirea programatorilor de la plata impozitului pe venit. Analiza zilei
    • In Monitorul Oficial nr. 468 din data de 22 iunie 2017a fost publicat un nou Ordin al ministrul comunicatiilor si societatii informationale, ministrul educatiei nationale, ministrul muncii si justitiei sociale si ministrul finantelor publice cu privire la scutirea de la plata impozitului pe venit pentru activitatea de creatie de programe pentru calculator. Potrivit Codului fiscal persoanele fizice sunt scutite de la plata impozitului pe venit pentru veniturile realizate din venituri din salarii...» citeste mai departe aici

  • Bancabilitatea IMM-urilor trebuie vazuta din perspectiva unui antreprenor, nu a unui bancher
    • Florin Jianu, reprezentant al Consiliului National pentru intreprinderile Private Mici si Mijlocii (CNIPMMR) si fost ministru pentru Mediul de Afaceri, este de parere ca bancabilitatea IMM-urilor ar trebui privita din punctul de vedere al unui antreprenor, nu al unui bancher. De asemenea, in opinia acestuia, potrivit Agerpres, in cazul in care 8 din 10 antreprenori nu apeleaza la un credit bancar, inseamna ca felul in care sunt construite instrumentele bancare nu sunt in acord cu nevoile...» citeste mai departe aici

  • Reglementari privind facturarea. Reguli de facturare, continut obligatoriu si termene de emitere
    • Reguli de facturare Ca regula generala, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii se considera a fi in Romania facturarea se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 319 din Codul fiscal.Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii nu se considera a fi in Romania facturarea face obiectul normelor aplicabile in statele membre in care are loc livrarea de bunuri/prestarea de...» citeste mai departe aici

  • Achizitie bunuri in folosul personal de catre administrator. Care e regimul fiscal?
    • In analiza urmatoare, avem situatia in care administratorul unei firme platitoare de 3% impozit achizitioneaza de pe un site o serie de articole vestimentare. Vom vedea cum se pot trata din punct de vedere fiscal si contabil corect aceste facturi, cu mentiunea ca momentan sunt inregistrate pe cheltuieli nedeductibile, iar TVA-ul inclus in cheltuiala nu e dedus. Din punct de vedere fiscal achizitiile in folosul personal al administratorului reprezinta venituri de natura impozabila pentru acesta...» citeste mai departe aici

  • Contracte de inchiriere incheiate cu persoane fizice si achizitie autoturime. Ce declaram in D 394?
    • Prin randurile urmatoare, stabilim daca se declara in cartusul D "Achizitii" aferent declaratiei D394 contractele de inchiriere incheiate cu persoane fizice unde societatea are calitatea de chirias si contractele de instrainare - dobindire a unui mijloc de transport incheiate cu persoana fizica. Potrivit instructiunilor de completare ale formularului 394, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 depun aceasta declaratie pentru orice operatiune taxabila in...» citeste mai departe aici

  • Anunt important privind incheierea de conventii de colaborare cu institutii de credit
    • In vederea derularii Programul Start–up Nation aprobat ca shema de minimis prin Ordinul Ministrului pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat cu nr 692/06.06.2017, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat intentioneaza sa incheie conventii de colaborare cu institutii de credit. Institutiile de credit interesate de incheierea acestor conventii sunt invitate sa transmita pana la data de 03.07.2017, ora 16.00, oferta de parteneriat privind colaborarea in vederea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.