Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Efecte fiscale negative la anularea codului de TVA. Cum procedam?

31-Oct-2016
3084

In cazul urmator, avem o societate inactiva din data de 06.05.2016 care are codul de TVA anulat din oficiu datorita expirarii sediului social. Vom vedea cum face facturile de vanzare cu mentiunea ca, in mod normal, ar fi avut total = baza + TVA adica 100 lei = 83,33 lei + 16,67 lei, stabilind daca in prezent in Declaratia 311 TVA aplica la 100 lei sau la 83,33 lei si daca va avea TVA de plata 20 lei sau 16,67 lei.

De asemenea, stabilim daca in cazul impozitului pe venitul microintreprinderilor firma are 3% x 100 lei (total) sau 3% x 83,33 lei (baza) si daca fiind anulat din oficiu TVA mai trebuie facuta ajustare TVA si cand se va face.

La momentul anularii codului de inregistrare in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa ajusteze suma TVA dedusa la data achizitiei bunului mobil sau imobil existent in patrimoniu la data anularii codului de TVA. Ajustarea se efectueaza dupa cum urmeaza:
- in cazul marfurilor, ajustarea se efectueaza conform prevederilor art. 304 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital" si pct. 78 din normele de aplicare, la valoarea stocului.
- in cazul mijloacelor fixe care nu sunt de natura bunurilor de capital ajustarea se efectueaza conform prevederilor art. 304 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital" si pct. 78 din normele de aplicare. Ajustarea se efectueaza la valoarea ramasa de amortizat la data anularii codului de TVA;
- in cazul mijloacelor fixe care sunt de natura bunurilor de capital, altele decat bunurile imobile, ajustare se efectueaza pentru o perioada de 5 ani conform prevederilor art. 305 " Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital" si pct. 79 din normele de aplicare;
- in cazul bunurilor de capital de natura bunurilor imobile, ajustarea se efectueaza pentru o perioada de 20 ani, conform prevederilor art. 305 si pct. 79 din normele de aplicare. Deci, ajustarea se efectueaza in cadrul perioadei de ajustare de 20 de ani, calculata incepand cu data de 1 ianuarie a anului in care bunurile sunt construite si receptionate si se efectueaza direct proportional cu perioada de neutilizare a constructiei in regim de taxare.

Astfel, daca mijloacele fixe sunt de natura bunurilor de capital, ajustarea se efectueaza pentru fiecare an din cadrul perioadei de ajustare ramase in care bunurile nu sunt utilizate pentru realizarea de operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau neimpozabile.



Exemple privind ajustarea si modul de calcul al ajustarii se regasesc la punctul 79 alin. (15) din normele de aplicare ale art. 305.

In cazul marfurilor existente in stoc, ajustarea sumei TVA aferente se efectueaza prin inventarierea marfurilor. Ajustarea se efectueaza la costul de achizitie, fara a lua in calcul adaosul comercial si TVA neexigibila. Ajustarea se efectueaza la cota TVA in vigoare la data achizitiei marfurilor, care poate fi 24% sau 20%. De exemplu, suma TVA care trebuie ajustata este de 700 lei (3.500 lei x 20% = 720 lei) , daca valoarea stocului in suma de 6.000 lei la data de 05.05.2016 are urmatoarea structura:
- cost de achizitie: 3.500 lei
- adaos comercial: 1.500 lei
- TVA neexigibila: 1.000 lei;

Daca ajustarea se efectueaza pana la depunerea ultimului decont de TVA cod 300, suma de 720 lei se evidentiaza, cu semnul minus in jurnalul pentru cumparari si se raporteaza, cu semnul minus, prin decont, la randul 30 “Regularizari taxa dedusa”.

D.p.d.v. contabil, se efectueaza inregistrarea 635 = 4426 pentru suma de 720 lei.

Daca ajustarea se efectueaza dupa anularea codului de TVA, pentru suma TVA ajustata, inregistrata in evidenta contabila prin formula 635 = 446 (analitic distinct TVA), societatea respectiva trebuie sa depuna formularul cod 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea/corectia ajustarilor/regularizarea taxei pe valoarea adaugata". In perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu, societatea respectiva nu trebuie sa utilizeze conturile de TVA 4426, 4427, 4423 si 4424.

Valoarea bunurilor vandute este reprezentata de suma negociata intre vanzator si cumparator si poate fi, inclusiv TVA, sau exclusiv TVA. Astfel, factura se emite in functie de aceste prevederi, caz in care:
1) daca valoarea de vanzare este "inclusiv TVA", factura se emite pentru aceasta valoare, cu inscrierea mentiunii "TVA inclusa" si a bazei legale "art. 11 alin. (8) din Legea nr. 227/2015";

De exemplu, o factura in valoare totala de 3.600 lei (din care baza de impozitare 3.000 lei si TVA 600 lei), fara evidentierea distincta a sumei TVA colectate, se inregistreaza in evidenta contabila dupa cum urmeaza:
- valoarea facturii emise:
4111 = 701 3.600 lei
"Clienti" "Venituri din vanzarea produselor finite"

- obligatia de plata a sumei TVA colectate din valoarea totala a facturii emise:
635 = 446 600 lei
"Cheltuieli cu alte impozite, "Alte impozite, taxe si varsaminte
taxe si varsaminte asimilate" asimilate"
(analitic distinct) (analitic distinct)

2) daca valoarea facturii este exclusiv TVA, dar se recupereaza de la client, fara a fi suportata de catre vanzator, cele doua elemente ale valorii totale a bunurilor (baza de impozitare TVA si TVA colectata), se inscriu distinct in factura emisa, cu mentiunea "art. 11 alin. (8) din Legea nr. 227/2015", caz in care se efectueaza inregistrarea contabila:

- valoarea facturii emise:
4111 = 701 3.000 lei
"Clienti" "Venituri din vanzarea produselor finite"

- obligatia de plata a sumei TVA colectate:
4111 = 462 600 lei
"Clienti" "Creditori"/(analitic distinct)

concomitent cu evidentierea obligatiei de plata a TVA:
462 = 446 600 lei
"Creditori" "Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate"

In functie de pretul negociat si modul de emitere a facturii, baza de calcul a impozitului pe venituri microintreprinderi este suma din rulajul contului de venituri din activitatea de exploatare, respectiv 701 din inregistrarile contabile prezentate, de exemplu:
- 108 lei, daca veniturile sunt in suma de 3.600 lei (3.600 x 3% = 108);
- 90 lei, daca veniturile sunt in suma de 3.000 lei (3.000 x 3% = 90).

Astfel, trebuie retinut faptul ca in legislatia privind TVA, dar nici in legislatia contabila nu exista reglementari exprese privind modul de emitere a facturilor in perioada in care o persoana impozabila are codul de TVA anulat din oficiu, dar nici baza de calcul a sumei TVA care trebuie colectata.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Efecte fiscale negative la anularea codului de TVA. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 4.83 din 6 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Articole similare

Revista Romana de Fiscalitate nr. 37, Martie 2010
Mai multe articole despre efecte fiscale




Subiectele saptamanii

  • OFICIAL: Noua procedura de inregistrare a contractele de chirie in 2019!
    • Noua procedura de inregistrare a Contractelor de inchiriere la organele fiscale a fost, in sfarsit, publicata in Monitorul Oficial! Astfel, contractele pot fi din nou inscrise la ANAF, inclusiv online. Desi luand in considerare modificarile Normelor Codului Fiscal din prima parte a anului 2018 rezulta ca nu mai este necesara inregistrarea contractelor la ANAF, cu doua luni inainte de finalul lui 2018, ANAF-ul a pregatit un nou Ordin pentru stabilirea unei noi proceduri de inregistrare a...» citeste mai departe aici

  • Scoaterea din evidenta a unor creante mai vechi de 5 ani
    • In acest studiu de caz vom vorbi despre scoatere din evidenta a unor creante mai vechi de 5 ani, plecand de la urmatorul caz: "Am preluat o creanta de la o alta firma, pe care am inregistrat-o in 461, creanta este mai veche de 5 ani. In momentul de fata firma este lichidata, avem sentinta judecatoreasca. Va rugam se ne spuneti ce inregistrari contabile trebuie sa facem". Raspunsul specialistului Creantele aferente clientilor neincasati reprezinta creante prescrise in cazul in care acestea sunt...» citeste mai departe aici

  • MFP modifica Legea contabilitatii si Legea societatilor (proiect de Ordonanta)
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in Transparenta decizionala un proiect de Ordonanta prin care se propun o serie de masuri de reducere a fenomenului de decapitalizare a societatilor din sectorul nefinanciar. Astfel, se vor modifica si completa Legea contabilitatii nr. 82/1991 si Legea societatilor nr. 31/1990. Proiectul de Ordonanta implemeneaza o serie de prevederi privind imbunatatirea cadrului legal reprezentat de legea societatilor si legea contabilitatii, dat fiind ca analizele din...» citeste mai departe aici

  • Distribuirea sumelor platite de contribuabili in contul unic
    • Care este explicatia sumelor care apar intr-o fisa pe platitor de la ANAF, in conditiile in care plata contributiilor sociale se face cu un singur OP? In fisa pe platitor apar: 9909 Venituri ale bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, incasate in contul unic, in curs de distribuire 9908 Sume incasate pentru bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, in curs de distribuire 9904...» citeste mai departe aici

  • Noile plafoane privind infiintarea popririi (OPANAF nr. 2098/2019)
    • ANAF, prin intermediul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice (DGRFP) Ploiesti, a remis un comunicat de presa prin care informeaza asupra noilor plafoane de infiintare a popririi, in cazul debitorilor care nu si-au manifestat intentia de mediere. ANAF evalueaza obligatiile restante ale debitorilor pentru care au fost comunicate somatii, dar care, la randul lor, nu au trimis notificari privind intentia de mediere. Evaluarea obligatiilor restante este necesara pentru emiterea adresei de...» citeste mai departe aici

  • Sanctiuni aplicabile agentilor economice care nu detin/utilizeaza casa de marcat conform noii legislatii (speta ANAF)
    • Despre obligativitatea dotarii si utilizarii noilor case de marcat s-a tot discutat in ultima perioada, atat pe acest site, cat si pe site-ul ANAF sau pe pagina de Facebook a institutiei. Astazi, insa, vom aborda acest subiect din perspectiva sanctiunilor pe care le risca operatorii economici care nu indeplinesc obligatiile legale privind dotarea cu noile AMEF. “Ce sanctiune va primi un agent economic care nu are casa de marcat fiscala conforma cu noua legislatie?”, a intrebat un...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016