Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Efecte fiscale negative la anularea codului de TVA. Cum procedam?

31-Oct-2016
4531

In cazul urmator, avem o societate inactiva din data de 06.05.2016 care are codul de TVA anulat din oficiu datorita expirarii sediului social. Vom vedea cum face facturile de vanzare cu mentiunea ca, in mod normal, ar fi avut total = baza + TVA adica 100 lei = 83,33 lei + 16,67 lei, stabilind daca in prezent in Declaratia 311 TVA aplica la 100 lei sau la 83,33 lei si daca va avea TVA de plata 20 lei sau 16,67 lei.

De asemenea, stabilim daca in cazul impozitului pe venitul microintreprinderilor firma are 3% x 100 lei (total) sau 3% x 83,33 lei (baza) si daca fiind anulat din oficiu TVA mai trebuie facuta ajustare TVA si cand se va face.

La momentul anularii codului de inregistrare in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa ajusteze suma TVA dedusa la data achizitiei bunului mobil sau imobil existent in patrimoniu la data anularii codului de TVA. Ajustarea se efectueaza dupa cum urmeaza:
- in cazul marfurilor, ajustarea se efectueaza conform prevederilor art. 304 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital" si pct. 78 din normele de aplicare, la valoarea stocului.
- in cazul mijloacelor fixe care nu sunt de natura bunurilor de capital ajustarea se efectueaza conform prevederilor art. 304 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital" si pct. 78 din normele de aplicare. Ajustarea se efectueaza la valoarea ramasa de amortizat la data anularii codului de TVA;
- in cazul mijloacelor fixe care sunt de natura bunurilor de capital, altele decat bunurile imobile, ajustare se efectueaza pentru o perioada de 5 ani conform prevederilor art. 305 " Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital" si pct. 79 din normele de aplicare;
- in cazul bunurilor de capital de natura bunurilor imobile, ajustarea se efectueaza pentru o perioada de 20 ani, conform prevederilor art. 305 si pct. 79 din normele de aplicare. Deci, ajustarea se efectueaza in cadrul perioadei de ajustare de 20 de ani, calculata incepand cu data de 1 ianuarie a anului in care bunurile sunt construite si receptionate si se efectueaza direct proportional cu perioada de neutilizare a constructiei in regim de taxare.

Astfel, daca mijloacele fixe sunt de natura bunurilor de capital, ajustarea se efectueaza pentru fiecare an din cadrul perioadei de ajustare ramase in care bunurile nu sunt utilizate pentru realizarea de operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau neimpozabile.



Exemple privind ajustarea si modul de calcul al ajustarii se regasesc la punctul 79 alin. (15) din normele de aplicare ale art. 305.

In cazul marfurilor existente in stoc, ajustarea sumei TVA aferente se efectueaza prin inventarierea marfurilor. Ajustarea se efectueaza la costul de achizitie, fara a lua in calcul adaosul comercial si TVA neexigibila. Ajustarea se efectueaza la cota TVA in vigoare la data achizitiei marfurilor, care poate fi 24% sau 20%. De exemplu, suma TVA care trebuie ajustata este de 700 lei (3.500 lei x 20% = 720 lei) , daca valoarea stocului in suma de 6.000 lei la data de 05.05.2016 are urmatoarea structura:
- cost de achizitie: 3.500 lei
- adaos comercial: 1.500 lei
- TVA neexigibila: 1.000 lei;

Daca ajustarea se efectueaza pana la depunerea ultimului decont de TVA cod 300, suma de 720 lei se evidentiaza, cu semnul minus in jurnalul pentru cumparari si se raporteaza, cu semnul minus, prin decont, la randul 30 “Regularizari taxa dedusa”.

D.p.d.v. contabil, se efectueaza inregistrarea 635 = 4426 pentru suma de 720 lei.

Daca ajustarea se efectueaza dupa anularea codului de TVA, pentru suma TVA ajustata, inregistrata in evidenta contabila prin formula 635 = 446 (analitic distinct TVA), societatea respectiva trebuie sa depuna formularul cod 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea/corectia ajustarilor/regularizarea taxei pe valoarea adaugata". In perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu, societatea respectiva nu trebuie sa utilizeze conturile de TVA 4426, 4427, 4423 si 4424.

Valoarea bunurilor vandute este reprezentata de suma negociata intre vanzator si cumparator si poate fi, inclusiv TVA, sau exclusiv TVA. Astfel, factura se emite in functie de aceste prevederi, caz in care:
1) daca valoarea de vanzare este "inclusiv TVA", factura se emite pentru aceasta valoare, cu inscrierea mentiunii "TVA inclusa" si a bazei legale "art. 11 alin. (8) din Legea nr. 227/2015";

De exemplu, o factura in valoare totala de 3.600 lei (din care baza de impozitare 3.000 lei si TVA 600 lei), fara evidentierea distincta a sumei TVA colectate, se inregistreaza in evidenta contabila dupa cum urmeaza:
- valoarea facturii emise:
4111 = 701 3.600 lei
"Clienti" "Venituri din vanzarea produselor finite"

- obligatia de plata a sumei TVA colectate din valoarea totala a facturii emise:
635 = 446 600 lei
"Cheltuieli cu alte impozite, "Alte impozite, taxe si varsaminte
taxe si varsaminte asimilate" asimilate"
(analitic distinct) (analitic distinct)

2) daca valoarea facturii este exclusiv TVA, dar se recupereaza de la client, fara a fi suportata de catre vanzator, cele doua elemente ale valorii totale a bunurilor (baza de impozitare TVA si TVA colectata), se inscriu distinct in factura emisa, cu mentiunea "art. 11 alin. (8) din Legea nr. 227/2015", caz in care se efectueaza inregistrarea contabila:

- valoarea facturii emise:
4111 = 701 3.000 lei
"Clienti" "Venituri din vanzarea produselor finite"

- obligatia de plata a sumei TVA colectate:
4111 = 462 600 lei
"Clienti" "Creditori"/(analitic distinct)

concomitent cu evidentierea obligatiei de plata a TVA:
462 = 446 600 lei
"Creditori" "Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate"

In functie de pretul negociat si modul de emitere a facturii, baza de calcul a impozitului pe venituri microintreprinderi este suma din rulajul contului de venituri din activitatea de exploatare, respectiv 701 din inregistrarile contabile prezentate, de exemplu:
- 108 lei, daca veniturile sunt in suma de 3.600 lei (3.600 x 3% = 108);
- 90 lei, daca veniturile sunt in suma de 3.000 lei (3.000 x 3% = 90).

Astfel, trebuie retinut faptul ca in legislatia privind TVA, dar nici in legislatia contabila nu exista reglementari exprese privind modul de emitere a facturilor in perioada in care o persoana impozabila are codul de TVA anulat din oficiu, dar nici baza de calcul a sumei TVA care trebuie colectata.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Efecte fiscale negative la anularea codului de TVA. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 4.83 din 6 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Incepand cu data de 29 IUNIE 2021 va fi activ formularul electronic de inscriere in cadrul Schemei HoReCa
    • Ministerul Economiei anunta ca incepand cu data de 29 iunie 2021 va fi activ formularul electronic de inscrier in cadrul Schemei HoReCa. Confom unui comunicat de presa MEAT, va fi lansata etapei de inscriere in cadrul schemei “Horeca” prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 224/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul turismului, alimentatiei publice si organizarii de evenimente, a caror activitate a fost afectata...» citeste mai departe aici

  • Ordinul 1008/2021 privind schema de ajutor HoReCa. Codurile CAEN care pot obtine sprijinul financiar
    • Ordinul nr. 1008/2021 pentru modificarea Procedurii de implementare a schemei de ajutor de stat prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 224/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul turismului, alimentatiei publice si organizarii de evenimente, a caror activitate a fost afectata in contextul pandemiei de COVID-19, aprobata prin Ordinul ministrului economiei, antreprenoriatului si turismului nr. 991/2021 a fost publicat in...» citeste mai departe aici

  • OUG 51/2021 proroga mai multe termene prevazute de Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala
    • Ordonanta de urgenta nr. 51/2021 privind prorogarea termenelor prevazute la art. II pct. 9 si art. III din Legea nr. 295/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si aprobarea unor masuri fiscal-bugetare a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 606 din 17 iunie 2021. Conform actului normativ care a intrat in vigoare in data de 17 iunie 2021, termenele pentru activitatea de solutionare a contestatiilor formulate impotriva...» citeste mai departe aici

  • Cele mai utile beneficii extrasalariale oferite de angajatori
    • Este o practica frecventa pentru angajator ca acesta sa ofere, pe langa salariu, o serie de facilitati extrasalariale angajatului. Cele mai utile pentru angajator sunt cele care beneficiaza de scutiri de impozit sau deduceri. In ceea ce-l priveste pe angajat, acesta este interesat de o serie de beneficii extrasalariale, care fie ii aduc avantaje la bugetul personal, fie ii ofera diferite inlesniri. Bonuri de masa Aceasta este una dintre facilitatile cele mai larg raspandite in mediul privat si...» citeste mai departe aici

  • Formularele fiscal-contabile pot fi gata in 2 minute!
    • Stii cate formulare trebuie sa completezi daca firma ta detine o casa de marcat electronica dotata cu jurnal fiscal? Nu mai putin de 8! Dar pentru registrul de casa, stii cate formulare iti cere legea sa completezi zilnic, in dublu exemplar? Minimum 4: chitanta, dispozitia de plata / incasare, imputernicirea, decontul de cheltuieli / deplasare. Sa mai vorbim de sutele de formulare SSM obligatorii ori de formularele GDPR? Din pacate, traim in Romania si activitatea legala a unei firme, mica...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2021
    • Ministerul Finantelor a pus in dezbatere publica un Proiect de Ordin pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2021 a operatorilor economici Conform proiectului, raportarile contabile la 30 iunie 2021 se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor pâna cel mai târziu la data de 16 august 2021. Nedepunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2021 in conditiile prevazute de ordin se sanctioneaza conform prevederilor art. 42 din legea contabilitatii....» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016