Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Efecte fiscale negative la anularea codului de TVA. Cum procedam?

31-Oct-2016
912

In cazul urmator, avem o societate inactiva din data de 06.05.2016 care are codul de TVA anulat din oficiu datorita expirarii sediului social. Vom vedea cum face facturile de vanzare cu mentiunea ca, in mod normal, ar fi avut total = baza + TVA adica 100 lei = 83,33 lei + 16,67 lei, stabilind daca in prezent in Declaratia 311 TVA aplica la 100 lei sau la 83,33 lei si daca va avea TVA de plata 20 lei sau 16,67 lei.

De asemenea, stabilim daca in cazul impozitului pe venitul microintreprinderilor firma are 3% x 100 lei (total) sau 3% x 83,33 lei (baza) si daca fiind anulat din oficiu TVA mai trebuie facuta ajustare TVA si cand se va face.

La momentul anularii codului de inregistrare in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa ajusteze suma TVA dedusa la data achizitiei bunului mobil sau imobil existent in patrimoniu la data anularii codului de TVA. Ajustarea se efectueaza dupa cum urmeaza:
- in cazul marfurilor, ajustarea se efectueaza conform prevederilor art. 304 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital" si pct. 78 din normele de aplicare, la valoarea stocului.
- in cazul mijloacelor fixe care nu sunt de natura bunurilor de capital ajustarea se efectueaza conform prevederilor art. 304 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital" si pct. 78 din normele de aplicare. Ajustarea se efectueaza la valoarea ramasa de amortizat la data anularii codului de TVA;
- in cazul mijloacelor fixe care sunt de natura bunurilor de capital, altele decat bunurile imobile, ajustare se efectueaza pentru o perioada de 5 ani conform prevederilor art. 305 " Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital" si pct. 79 din normele de aplicare;
- in cazul bunurilor de capital de natura bunurilor imobile, ajustarea se efectueaza pentru o perioada de 20 ani, conform prevederilor art. 305 si pct. 79 din normele de aplicare. Deci, ajustarea se efectueaza in cadrul perioadei de ajustare de 20 de ani, calculata incepand cu data de 1 ianuarie a anului in care bunurile sunt construite si receptionate si se efectueaza direct proportional cu perioada de neutilizare a constructiei in regim de taxare.

Astfel, daca mijloacele fixe sunt de natura bunurilor de capital, ajustarea se efectueaza pentru fiecare an din cadrul perioadei de ajustare ramase in care bunurile nu sunt utilizate pentru realizarea de operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau neimpozabile.

Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Vezi detalii
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii

Exemple privind ajustarea si modul de calcul al ajustarii se regasesc la punctul 79 alin. (15) din normele de aplicare ale art. 305.

In cazul marfurilor existente in stoc, ajustarea sumei TVA aferente se efectueaza prin inventarierea marfurilor. Ajustarea se efectueaza la costul de achizitie, fara a lua in calcul adaosul comercial si TVA neexigibila. Ajustarea se efectueaza la cota TVA in vigoare la data achizitiei marfurilor, care poate fi 24% sau 20%. De exemplu, suma TVA care trebuie ajustata este de 700 lei (3.500 lei x 20% = 720 lei) , daca valoarea stocului in suma de 6.000 lei la data de 05.05.2016 are urmatoarea structura:
- cost de achizitie: 3.500 lei
- adaos comercial: 1.500 lei
- TVA neexigibila: 1.000 lei;

Daca ajustarea se efectueaza pana la depunerea ultimului decont de TVA cod 300, suma de 720 lei se evidentiaza, cu semnul minus in jurnalul pentru cumparari si se raporteaza, cu semnul minus, prin decont, la randul 30 “Regularizari taxa dedusa”.

D.p.d.v. contabil, se efectueaza inregistrarea 635 = 4426 pentru suma de 720 lei.

Daca ajustarea se efectueaza dupa anularea codului de TVA, pentru suma TVA ajustata, inregistrata in evidenta contabila prin formula 635 = 446 (analitic distinct TVA), societatea respectiva trebuie sa depuna formularul cod 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea/corectia ajustarilor/regularizarea taxei pe valoarea adaugata". In perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu, societatea respectiva nu trebuie sa utilizeze conturile de TVA 4426, 4427, 4423 si 4424.

Valoarea bunurilor vandute este reprezentata de suma negociata intre vanzator si cumparator si poate fi, inclusiv TVA, sau exclusiv TVA. Astfel, factura se emite in functie de aceste prevederi, caz in care:
1) daca valoarea de vanzare este "inclusiv TVA", factura se emite pentru aceasta valoare, cu inscrierea mentiunii "TVA inclusa" si a bazei legale "art. 11 alin. (8) din Legea nr. 227/2015";

De exemplu, o factura in valoare totala de 3.600 lei (din care baza de impozitare 3.000 lei si TVA 600 lei), fara evidentierea distincta a sumei TVA colectate, se inregistreaza in evidenta contabila dupa cum urmeaza:
- valoarea facturii emise:
4111 = 701 3.600 lei
"Clienti" "Venituri din vanzarea produselor finite"

- obligatia de plata a sumei TVA colectate din valoarea totala a facturii emise:
635 = 446 600 lei
"Cheltuieli cu alte impozite, "Alte impozite, taxe si varsaminte
taxe si varsaminte asimilate" asimilate"
(analitic distinct) (analitic distinct)

2) daca valoarea facturii este exclusiv TVA, dar se recupereaza de la client, fara a fi suportata de catre vanzator, cele doua elemente ale valorii totale a bunurilor (baza de impozitare TVA si TVA colectata), se inscriu distinct in factura emisa, cu mentiunea "art. 11 alin. (8) din Legea nr. 227/2015", caz in care se efectueaza inregistrarea contabila:

- valoarea facturii emise:
4111 = 701 3.000 lei
"Clienti" "Venituri din vanzarea produselor finite"

- obligatia de plata a sumei TVA colectate:
4111 = 462 600 lei
"Clienti" "Creditori"/(analitic distinct)

concomitent cu evidentierea obligatiei de plata a TVA:
462 = 446 600 lei
"Creditori" "Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate"

In functie de pretul negociat si modul de emitere a facturii, baza de calcul a impozitului pe venituri microintreprinderi este suma din rulajul contului de venituri din activitatea de exploatare, respectiv 701 din inregistrarile contabile prezentate, de exemplu:
- 108 lei, daca veniturile sunt in suma de 3.600 lei (3.600 x 3% = 108);
- 90 lei, daca veniturile sunt in suma de 3.000 lei (3.000 x 3% = 90).

Astfel, trebuie retinut faptul ca in legislatia privind TVA, dar nici in legislatia contabila nu exista reglementari exprese privind modul de emitere a facturilor in perioada in care o persoana impozabila are codul de TVA anulat din oficiu, dar nici baza de calcul a sumei TVA care trebuie colectata.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Efecte fiscale negative la anularea codului de TVA. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 5 din 4 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Articole similare

Revista Romana de Fiscalitate nr. 37, Martie 2010
Mai multe articole despre efecte fiscale




Subiectele saptamanii

  • Guvernul va schimba impozitarea PFA si plata CAS! Vine si cu nou proiect pentru Codul penal
    • Guvernul continua programul de aplicare a unor masuri care vizeaza taxele si impozitele din Romania. Daca unele taxe se reduc (precum conditia unui capital minim social de 200 lei la infiintarea unei firme, reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%), exista si masuri care impoziteaza suplimentar veniturile bugetare. Cititi si ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani! Ar urma astfel sa se elimine impozitul pe dividende, dar sa se reduca si cota...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani
    • In urma unor intalniri cu premierul Grindeanu si oficiali ANAF, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a anuntat mai multe masuri care vizeaza, pe de o parte, o mai buna relatie intre autoritatile fiscale si contribuabil si, pe de alta parte, cresterea colectarilor de taxe la bugetul de stat. In perioada urmatoare, ANAF ar putea incepe sa trimita decizii de plata pentru asigurarile de sanatate neachitate in ultimii patru ani tot din lipsa de eficienta in comunicare intre mai multe institutii...» citeste mai departe aici

  • Cum se impoziteaza in 2017 bunurile sau serviciile acordate gratuit asociatilor
    • Pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit cheltuielile facute in favoarea actionarilor sau asociatilor, altele decat cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile prestate contribuabilului, la pretul de piata pentru aceste bunuri sau servicii, sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal. Printre altele, sunt considerate cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau asociatilor: - bunurile, marfurile si serviciile acordate actionarilor sau...» citeste mai departe aici

  • Buletin ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 20-16 martie 2017
    • Va tinem la curent cu noutatile publicate de ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili. Noile acte normative sunt incluse perioada 20-16 martie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2017 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.43/2013 privind unele masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare al fermierilor, pentru completarea art. 51 din Legea nr.329/2009 privind reorganizarea...» citeste mai departe aici

  • Anulare repartizare profit si impozit dividende. Procedura explicata in detaliu
    • Procedura de mai jos, de natura juridica si de guvernanta corporativa, este explicata in detaliu prin cele de mai jos, cu privire la anularea repartizarii profitului: Avem astfel urmatoarele date date: "In anul 2015 o societate a repartizat la dividende suma de 75.000 lei din profitul anului 2014. Dividendele nu au fost ridicate si nu s-a declarat si platit impozitul pana la 25 ianuarie 2016. In anul 2016 societatea repartizeaza din nou la dividende suma de 130.000 lei din profitul anului 2015...» citeste mai departe aici

  • Cum identificam operatiunile scutite de TVA? Furnizarea unui serviciu informatii prin sms
    • Situatiile in care anumite servicii sunt scutite de TVA se supun unui regim distinct. Prevederile in vigoare, consultate si explicate in mod corect, previn situatiile in care se fac confuzii cu privire la operatiunile scutite. Avem astfel urmatorul caz: "O societate bancara doreste furnizarea unui serviciu de transmitere informatii prin SMS si va percepe un comision per SMS incasabil la momentul furnizarii fiecarui SMS. Valoarea acestuia este mai mare decat cea cu care achizitioneaza acest...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.