
Raportul Special
realizat de specialisti
Firmele din Romania cu venituri sub un milion de euro ar putea plati din 2018 un impozit pe cifra de afaceri de 1%, alaturi de obligatia de a majora, din prima zi a anului, salariul minim pe economie de la 1.450 lei cat este in prezent pana la 1.900 lei. La polul opus, o majorare care ar fi putut fi sustinuta de la bugetul de stat este una infima: indemnizatia minima pentru cresterea copilului ar urma sa se majoreze de la 1.233 la 1.250 de lei., cu doar 17 lei.
Iancu Guda, presedintele Asociatiei Analistilor Financiar-Bancari din Romania (AAFBR) si lector la Institutul Bancar Roman (IBR), considera ca firmele cu venituri sub 1 milion de euro vor anula majoritatea contractelor de munca, dupa masurile anuntate de Guvern si daca acestea vor intra in vigoare. Se estimeaza ca schimbarile vor avea un impact direct asupra a 90% dintre companiile active in Romania.
"Firmele cu venituri intre 0-500.000 euro, care inregistreaza zero angajati, vor fi influentate pozitiv, deoarece acestea platesc astazi un impozit de 3% din cifra de afaceri, care urmeaza sa fie redus la 1% prin noile reglementari. 104.097 de firme se regasesc in aceasta situatie. Considerand noile reglementari fiscale propuse, aceste companii vor plati un impozit pe cifra de afaceri de trei ori mai mic, scaderea estimata (bazata pe veniturile inregistrate in anul 2016) fiind de la 342 milioane lei (aferent impozitului actual) la 114 milioane lei (estimarile privind impozitul nou)", arata Guda, citat de Agerpres.

Nu vor fi afectate nici firmele cu cel putin un angajat, deoarece acestea au si in prezent un impozit de 1% pe cifra de afaceri (291.937 de firme sunt in aceasta situatie).
Iata insa si efectele negative ale aplicarii unui impozit de 1% pe cifra de afaceri pentru companiile cu venituri sub 1 milion de euro:
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Cartea verde a contabilitatii - Editie revizuita Stick USB
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita stick USB
Presedintele AAFBR a explicat, citat de aceeasi sursa, ca firmele cu venituri intre 500.000 si 1.000.000 de euro platesc in conditiile actuale un impozit de 16% aplicat profitului brut.
"Astfel, trecerea la impozitul de 1% pe cifra de afaceri va avea un impact diferentiat in functie de profitabilitatea acestora. Firmele care inregistreaza pierderi vor inregistra costuri fiscale mai mari, deoarece in momentul de fata acestea nu platesc impozit pe profit. Un numar de 2.177 de companii se regasesc in aceasta situatie si vor plati un impozit suplimentar de 68 milioane lei incepand cu anul 2018.
Firmele care inregistreaza o margine a profitului brut intre 0% - 6,25% vor inregistra costuri fiscale mai mari, deoarece impozitul de 16% aplicat profitului brut este inferior impozitului de 1% aplicat cifrei de afaceri. Un numar de 8.239 de companii se regasesc in aceasta situatie, acestea inregistrand costuri fiscale in crestere de la 110 milioane lei (aferente activitatii desfasurate in anul 2016) la 260 milioane lei (aferente estimarilor pe acelasi venit si profit brut, dar considerand noul nivel de impozit)".
Totodata, acesta atrage atentia ca firmele care inregistreaza o margine a profitului brut peste 6,25% vor inregistra costuri fiscale mai mici, deoarece impozitul de 16% aplicat profitului brut este superior impozitului de 1% aplicat cifrei de afaceri. Un numar total de 9.247 companii se regasesc in aceasta situatie (4.853 inregistrand un profit brut intre 6,25% - 15% si 4.394 un profit brut peste 15%). Aceste companii vor plati un impozit estimat de 292 milioane lei, comparativ cu 915 milioane lei in momentul de fata.
"Astfel, din totalul celor 415.698 companii cu venituri sub 1 milion de euro, aproximativ 70% vor plati un impozit identic cu cel actual, 27% vor inregistra un impozit inferior si doar 3% vor plati un impozit mai mare. Mai exact, impozitul total platit de toate companiile care inregistreaza o cifra de afaceri sub 1 milion euro urmeaza sa scada de la 2,476 miliarde lei (aferent activitatii desfasurate in anul 2016) la 1,845 miliarde lei (conform estimarilor realizate in baza noului impozit), impactul bugetar negativ asupra incasarilor impozitului asupra acestor companii fiind de 631 milioane lei", a explicat presedintele AAFBR, pentru Agerpres.
In plus, Iancu Guda atrage atentia ca respectiva cota unica de impozitare a cifrei de afaceri cu 1% pentru toate companiile care inregistreaza venituri sub pragul de 1 milion euro poate reprezenta o pierdere a motivarii fiscale privind politica de angajare pentru companiile care inregistrau un singur angajat.
"Astfel, in baza Codului fiscal valabil in momentul de fata, companiile cu venituri sub 500.000 de euro platesc impozit pe cifra de afaceri in valoare de 1% daca au cel putin un angajat. Exista 112.153 de companii in aceasta situatie, care prefera sa inregistreze un angajat (probabil, de cele mai multe ori, acesta fiind actionarul companiei platit la nivelul salariului minim pe economie), deoarece costurile suplimentare cu cei 112.153 angajati (211 milioane lei estimate la nivelul salariului minim pe economie actual) sunt acoperite de impozitul inferior de 1% comparativ cu 3% daca nu ar avea nici un angajat (optimizarea fiscala fiind de la 481 milioane lei la 160 milioane lei, deci 321 milioane lei taxe mai mici). In noul context, in care impozitul pe cifra de afaceri este de 1% pentru toate companiile cu venituri sub 1 milioane euro (indiferent de numarul de angajati) si salariul minim brut pe economie creste la 1.900 lei, probabil aceste companii vor anula majoritatea contractelor de munca cu personalul respectiv", se arata in studiul intocmit de Iancu Guda si citat de aceeasi sursa.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple

Articole similare
Isarescu: IMPOZITUL PE CIFRA DE AFACERI merge la o firma mica, un restaurant, un birtGuvernul ar trebui sa modifice din nou Codul fiscal saptamana viitoare, spune TeodoroviciChestionar privind IMPOZITUL PE CIFRA DE AFACERINoile masuri fiscale - incertitudinea care nu s-a mai vazut de dinaintea intrarii Romaniei in UECodul fiscal 2011 - Titlul VI (partea I)Ultimele articole
Din 1 ianuarie 2024 va fi aplicat un impozit de 1% pe cifra de afaceri. Peste 1.000 de companii vor fi afectateGuvernul ar putea renunta la impozitul de 1% pe cifra de afaceri pentru unele firmeScrisoare deschisa a profesionistilor independenti privind impozitarea drepturilor de autor si a activitatilor independente din 201810 masuri nefaste pentru Romania, date intr-un an de zileCodul fiscal se modifica. Taxa de solidaritate, forma ascunsa si majorataArticole similare
Specialistii avertizeaza: Distribuirea trimestriala a dividendelor, un pericol pentru economie!Presedintele AAFBR: Raportat la cifra de afaceri, firmele mici platesc impozite duble fata de cele mari5 semne clare care anunta o noua criza financiara in RomaniaInsolventele sunt la nivel minim, dar pierderile aduse creditorilor sunt la nivelul maxim din ultimii 10 aniArticole similare
Primaria Capitalei a publicat bugetul pentru anul 2019: Aproape jumatate din banii de la infrastructura alocati pentru subventia STBIMM-urile pot primi finantare de pana la 1.000.000 de euroNoutati Legislatie Fiscala 07-13 iulie 2008Firmele pot opta pentru plata impozitului pe profit din 2023 chiar daca indeplinesc conditiile microintreprinderilorCe conditii trebuie sa indeplineasca firmele din 2023 pentru a plati impozit micro, conform OG 16/2022Ultimele articole
Speta zilei. Firmele cu cod CAEN 5630 care depasesc plafonul de 500.000 euro sunt obligate sa treaca la impozit pe profit?Declaratia 112 in 2023: Anumite firme NU vor mai depune formularul pana pe 25 februarie 2023. Care este noul termen limita?Firme cu cifra de afaceri sub 1 milion de euro. Pot sa ramana platitoare de impozit pe profit in 2023?IMM-urile care activeaza in comertul cu ridicata sau cu amanuntul pot obtine garantii de stat prin Programul InnovationFinantare investitii cu impact major in economie. Finantele prelungesc la 60 de zile termenul de analiza a cererilorArticole similare
A fost actualizata Declaratia 101 privind impozitul pe profitSchimbare statut microintreprindere la platitoare de IMPOZIT PE PROFIT. Care e regimul fiscal?Codul Fiscal, modificat din nou de Finante. Proiectul aduce o serie de amendamente la Legea 227/2015 si la OG 16/2022OG nr. 2 din 2012 modifica OUG nr. 92. Vezi ce se schimbaCum tratam facturile si bonurile fiscale care nu sunt aferente activitatii?Ultimele articole
Impozitul pe profit. Mai pot fi deduse din impozit sponsorizarile in anul 2025?Neconcordante intre D300 si D101. De ce apar si cum sa le rezolvatiImpozitul pe profit. Poti declara in D100 impozit zero?IMPOZIT PE PROFIT. Declari impozit pe trim. III in D100 sau D101 daca estimezi pierdere la finalul anuluiImpozitul pe dividende in 2025. EXEMPLU pentru repartizare dividende, CASS si IMPOZIT PE PROFITSfaturi de la experti
Tratament fiscal organizare conferinta
Intrebare: Societate paltitoare de TVA organizeaza evenimente de tip conferinta in domeniul transportatorilor, in cadrul acestor conferinte se ofera cazare, mancare, bautura, muzica, prezentari. 1. Societatea poate aplica marja de profit...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: O societate cumpara si revinde marfa, constand in produse pentru izolatii in constructii, cod CAEN 4683. Este platitor lunar de TVA si platitor de impozit pe profit. 1. Cum poate dona sau sponsoriza marfa si in ce cuantum? 2. Ce...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Arhivarea documentelor. Exceptii de la perioada standard de arhivare de 5 ani
[MODEL] Proces verbal compensare datorii reciproce si aspecte cheie
Impozit dividende: 10% sau 16%? Ce cota se aplica profitului din perioada octombrie-decembrie 2025
Vouchere eMAG primite de la persoane fizice. Tratament fiscal si contabil
Depunere declaratii ANAF. Calendar obligatii fiscale NOIEMBRIE 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA