Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Emitere bon fiscal si vanzare catre persoane fizice. Cand utilizam obligatoriu casa de marcat?

18-Iul-2016
20796

In analiza urmatoare, vom vedea care este diferenta intre comertul cu ridicata si comertul cu amanuntul, precum si care dintre acestea doua permite vanzarea produselor catre persoane fizice si incasarea de la persoane fizice cu chitanta.

Vom raspunde, totodata, si urmatoarelor intrebari, facand referire la un caz concret: "La comertul cu ridicata (en-gros) se poate vinde doar persoanelor juridice si utilizatorilor profesionali si colectivi, nu si persoanelor fizice? In cazul comertului cu amanuntul (en-detail) se poate vinde catre persoane fizice doar cu bon fiscal, fara a emite factura cu chitanta? Societatea are si activitate pe cod CAEN 0812 "Extractia pietrisului si nisipului", vinde nisip si catre persoane fizice, a facturat si a incasat cu chitanta, fiind amendata cu 9.000 lei".

 

Codul CAEN 0812 se intituleaza " Extractia pietrisului si nisipului; extractia argilei si caolinului".
Acest cod CAEN desemneaza o activitate de productie, din care, prin desfasurarea unor activitati specifice, intre care si extractia, rezulta produse finite, si anume piteris, nisip, argila, caolin etc.
Deci, specific acestui cod CAEN este realizarea unor bunuri. Evident, dvs. realizati aceste bunuri pentru a le vinde diversilor clienti, care pot fi persoane juridice sau persoane fizice.

Asadar, o activitate de productie - cum este si cea din speta de fata - presupune ca societatea realizeaza ea insasi bunurile pe care doreste sa le vanda, din care obtine venituri.


Activitatea de comert, insa, este o activitate in care societatea vinde bunuri care nu sunt produse de ea insasi, ci de alte societati. Societatea comercianta cumpara bunurile si le revinde ca atare, fara sa aduca vreo modificare bunurilor respective.

Comertul este impartit in doua ramuri, a caror definitie este prevazuta in OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata - Republicare:

- comertul cu ridicata (en gross) - activitatea desfasurata de comerciantii care cumpara produse in cantitati mari in scopul revanzarii acestora in cantitati mai mici altor comercianti sau utilizatori profesionali si colectivi;
- comert cu amanuntul/de detail - activitatea desfasurata de comerciantii care vand produse, de regula, direct consumatorilor pentru uzul personal al acestora.

Din cele doua definitii, reiese caracteristica esentiala a comertului, indiferent de natura sa: cumpararea si vanzarea unor produse. Nu apar deloc notiunile de productie, produs.
Deci, si din definitiile legale, rezulta ca activitatea de comert - cu ridicata si cu amanuntul -, asa cum am mentionat, presupune doar cumpararea si vanzarea unor produse.

Asadar, avem de-a face cu doua activitati distincte: activitatea de productie - care presupune realizarea produselor ce vor fi vandute de catre societatea insasi - si comertul - care presupune achizitia produselor si vanzarea lor ca atare.

De altfel, si din punct de vedere contabil avem diferentiere in ceea ce priveste activitatile respective.
Astfel, in Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014 avem urmatoarele diferentieri:
- marfurile sunt bunurile pe care entitatea le cumpara in vederea revanzarii sau produsele predate spre vanzare magazinelor proprii (aceste elemente de stoc se evidentiaza contabil cu ajutorul contului 371);
- produsele finite sunt produsele care au parcurs in intregime fazele procesului de fabricatie si nu mai au nevoie de prelucrari ulterioare in cadrul entitatii, putand fi depozitate in vederea livrarii sau expediate direct clientilor (aceste elemente de stoc se evidentiaza contabil cu ajutorul contului 345).

Dar si veniturile obtinute sunt diferentiate, in functie de activitatea desfasurata de catre societate:
- daca se obtin venituri din vanzarea marfurilor (adica din cumpararea si revanzarea bunburilor), contul de venit aferent este 707;
- daca se obtin venituri din vanzarea produselor finite (adica din vanzarea bunurilor realizate de societate), contul de venit este 7015.

Asadar, activitatea corespunzatoare codului CAEN 0812 este o activitate de productie, in care, pentru obtinerea de venituri, produsele vandute sunt realizate de catre societate.
Aceasta activitate nu are legatura cu o activitate de comert, sunt doua activitati distincte.

Vanzarea produselor realizate de societate (nisip, pietris etc) sunt vandute atat catre persoane juridice, cat si catre persoane fizice. Aceasta activitate nu este limitata la a vinde doar unor tipuri de clienti.
Limitarea se face doar in cadrul activitatii de comert:
- daca este vorba de un comert cu ridicata - societatea nu are voie sa vanda decat persoanelor juridice;
- daca este vorba de comert cu amanuntul - societatea nu are voie sa vanda decat persoanelor fizice (consumatorilor finali, care nu achizitioneaza bunurile pentru a le revinde, la randul lor).

Acum sa analizam ce document trebuie sa emita societatea, atunci cand isi vinde propriile produse.
La art. 1 alin. (1) din OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale - republicata, cu modificarile si completarile ulterioare - se arata:
"(1) Operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale."

La alin. (2) se arata:
"(2) Operatorii economici prevazuti la alin. (1), denumiti in continuare utilizatori, au obligatia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale si sa le inmaneze clientilor. La solicitarea clientilor, utilizatorii vor elibera acestora si factura."

Expresia "cu amanuntul" utilizata la alin. (1) desemneaza orice vanzare a bunurilor catre populatie (catre persoane fizice), incasata cu numerar, card sau substitute de numerar. Pentru vanzarea bunurilor catre populatie si incasarea in numerar, card sau substitutelor de numerar, societatea vanzatoare - indiferent ca este comerciant cu amanuntul sau isi vinde propriile produse - trebuie sa detina casa de marcat fiscalizata la locul de desfasurare a activitatii (a vanzarii) si sa emita si sa inmaneze bon fiscal clientilor persoane fizice.

Asadar, dvs, la locul de livare a nisipului catre persoane fizice, trebuie sa aveti casa de marcat si sa emiteti bon fiscal, nu chitanta. In cazul in care clientul solicita, acestuia i se va elibera si factura, pe care se mentioneaza "incasata cu bon fiscal nr... din data de...."

Fapta savarsita de societate care constituie contraventie si amenda aplicata de catre organul de control trebuie justificate, in procesul verbal, prin temei legal (reglementare, articol, alineat).

Faptele care constituie contraventie, in sensul OUG 28/1999, sunt prevazute la art. 10, iar sanctiunile aplicate sunt prezentate la art. 11.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Emitere bon fiscal si vanzare catre persoane fizice. Cand utilizam obligatoriu casa de marcat?":
Rating:

Nota: 4.5 din 16 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Ordonantele privind somajul tehnic se MODIFICA (ministrul Muncii)
    • Ministrul Muncii, Violeta Alexandru anunta ca pregateste completari la Ordonantele pentru “somaj tehnic”. Una dintre modificari prevede ca si avocatii a caror activitate a fost afectata de starea de urgenta sa primeasca ajutor de la stat. O alta modificare consta in faptul ca PFA-urile care nu au decat conturi personale vor putea comunica exclusiv electronic cu bancile ale caror clienti sunt, pentru a-si putea deschide si conturi pentru persoana fizica autorizata. "Am...» citeste mai departe aici

  • Obligatii fiscale de plata si declarative aferente indemnizatiilor de somaj tehnic. Depunerea Declaratiei 112
    • Consultantul nostru fiscal ne vorbeste despre obligatiile fiscale de plata si declarative aferente indemnizatiilor de somaj tehnic si modul in care trebuie completata Declaratia 112. In formularea explicatiilor oferite, plecam de la urmatoarea situatie: O societate trimite in somaj tehnic o parte din salariati, in perioada 23-31.03.2020. Ordonanta 30/2020 cu modificarile ulterioare, arata la art.XI (7) ca "termenul de plata si declarea obligatiilor fiscale cf.alin (5) este data de 25,...» citeste mai departe aici

  • Angajatorii risca amenzi enorme daca nu respecta contractele de somaj tehnic
    • Inspectoratul Teritorial de Munca Braila a publicat recent un comunicat de presa prin care informeaza ca angajatorii pot risca amenzi enorme in cazul in care salariatii lor continua sa presteze munca daca au fost deja trimisi in somaj tehnic. Angajatorii ce si-au intrerupt sau redus total sau partial activitatea, trimitându-si angajatii in somaj tehnic, risca amenzi serioase daca ii pun pe cei din urma sa munceasca atât timp cât se afla intr-o asemenea situatie. „Practic,...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Economiei: Luam in calcul mai multe scenarii privind salariatii bugetari
    • Salariatii bugetari ar putea si ei sa beneficieze de anumite masuri fiscale din partea statului, potrivit declaratiilor facute de ministrul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, Virgil Popescu. Acesta a declarat, duminica seara, ca in Guvern sunt discutii in care se iau in calcul mai multe scenarii privind salariatii bugetari. "Avem discutii in Guvern si evident ca luam in calcul mai multe scenarii referitoare si la personalul bugetar. In primul rand ar trebui sa stiti ca un bugetar cand...» citeste mai departe aici

  • Se modifica Ordinul nr. 147/2020: Notificarea privind depunerea Formularul 230 va fi intarziata(Proiect de Ordin)
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a pus in dezbatere publica un nou proiect de Ordin pentru aprobarea procedurii privind stabilirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a modelului si continutului unor formulare, dar si pentru suspendarea aplicarii unor dispozitii din Ordinul presedintelui ANAF nr.147/2020, cu modificarile ulterioare - publicat in data de 03.04.2020. Actul normativ prevede modificarea Ordinului...» citeste mai departe aici

  • IMM-urile si microinteprinderile vor beneficia de granturi pentru plata dobanzilor si comisioanelor
    • Ministerul Finantelor Publice anunta ca firmele mici si mijlocii, precum si microintreprinderile care vor accesa linii de credite si imprumuturi pentru investitii cu garantii de stat vor beneficia de granturi pentru plata dobanzilor si comisioanelor de administrare si risc pe urmatorii 1-3 ani in limita a 800.000 de euro pentru fiecare intreprindere. Bugetul schemei de ajutor de stat este de 781 milioane lei (161 milioane euro), iar plafonul maxim de garantare este de 15 miliarde lei,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016