Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Emitere bon fiscal si vanzare catre persoane fizice. Cand utilizam obligatoriu casa de marcat?

18-Iul-2016
8293

In analiza urmatoare, vom vedea care este diferenta intre comertul cu ridicata si comertul cu amanuntul, precum si care dintre acestea doua permite vanzarea produselor catre persoane fizice si incasarea de la persoane fizice cu chitanta.

Vom raspunde, totodata, si urmatoarelor intrebari, facand referire la un caz concret: "La comertul cu ridicata (en-gros) se poate vinde doar persoanelor juridice si utilizatorilor profesionali si colectivi, nu si persoanelor fizice? In cazul comertului cu amanuntul (en-detail) se poate vinde catre persoane fizice doar cu bon fiscal, fara a emite factura cu chitanta? Societatea are si activitate pe cod CAEN 0812 "Extractia pietrisului si nisipului", vinde nisip si catre persoane fizice, a facturat si a incasat cu chitanta, fiind amendata cu 9.000 lei".

 

Codul CAEN 0812 se intituleaza " Extractia pietrisului si nisipului; extractia argilei si caolinului".
Acest cod CAEN desemneaza o activitate de productie, din care, prin desfasurarea unor activitati specifice, intre care si extractia, rezulta produse finite, si anume piteris, nisip, argila, caolin etc.
Deci, specific acestui cod CAEN este realizarea unor bunuri. Evident, dvs. realizati aceste bunuri pentru a le vinde diversilor clienti, care pot fi persoane juridice sau persoane fizice.

Asadar, o activitate de productie - cum este si cea din speta de fata - presupune ca societatea realizeaza ea insasi bunurile pe care doreste sa le vanda, din care obtine venituri.

Activitatea de comert, insa, este o activitate in care societatea vinde bunuri care nu sunt produse de ea insasi, ci de alte societati. Societatea comercianta cumpara bunurile si le revinde ca atare, fara sa aduca vreo modificare bunurilor respective.

Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii

Comertul este impartit in doua ramuri, a caror definitie este prevazuta in OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata - Republicare:

- comertul cu ridicata (en gross) - activitatea desfasurata de comerciantii care cumpara produse in cantitati mari in scopul revanzarii acestora in cantitati mai mici altor comercianti sau utilizatori profesionali si colectivi;
- comert cu amanuntul/de detail - activitatea desfasurata de comerciantii care vand produse, de regula, direct consumatorilor pentru uzul personal al acestora.

Din cele doua definitii, reiese caracteristica esentiala a comertului, indiferent de natura sa: cumpararea si vanzarea unor produse. Nu apar deloc notiunile de productie, produs.
Deci, si din definitiile legale, rezulta ca activitatea de comert - cu ridicata si cu amanuntul -, asa cum am mentionat, presupune doar cumpararea si vanzarea unor produse.

Asadar, avem de-a face cu doua activitati distincte: activitatea de productie - care presupune realizarea produselor ce vor fi vandute de catre societatea insasi - si comertul - care presupune achizitia produselor si vanzarea lor ca atare.

De altfel, si din punct de vedere contabil avem diferentiere in ceea ce priveste activitatile respective.
Astfel, in Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014 avem urmatoarele diferentieri:
- marfurile sunt bunurile pe care entitatea le cumpara in vederea revanzarii sau produsele predate spre vanzare magazinelor proprii (aceste elemente de stoc se evidentiaza contabil cu ajutorul contului 371);
- produsele finite sunt produsele care au parcurs in intregime fazele procesului de fabricatie si nu mai au nevoie de prelucrari ulterioare in cadrul entitatii, putand fi depozitate in vederea livrarii sau expediate direct clientilor (aceste elemente de stoc se evidentiaza contabil cu ajutorul contului 345).

Dar si veniturile obtinute sunt diferentiate, in functie de activitatea desfasurata de catre societate:
- daca se obtin venituri din vanzarea marfurilor (adica din cumpararea si revanzarea bunburilor), contul de venit aferent este 707;
- daca se obtin venituri din vanzarea produselor finite (adica din vanzarea bunurilor realizate de societate), contul de venit este 7015.

Asadar, activitatea corespunzatoare codului CAEN 0812 este o activitate de productie, in care, pentru obtinerea de venituri, produsele vandute sunt realizate de catre societate.
Aceasta activitate nu are legatura cu o activitate de comert, sunt doua activitati distincte.

Vanzarea produselor realizate de societate (nisip, pietris etc) sunt vandute atat catre persoane juridice, cat si catre persoane fizice. Aceasta activitate nu este limitata la a vinde doar unor tipuri de clienti.
Limitarea se face doar in cadrul activitatii de comert:
- daca este vorba de un comert cu ridicata - societatea nu are voie sa vanda decat persoanelor juridice;
- daca este vorba de comert cu amanuntul - societatea nu are voie sa vanda decat persoanelor fizice (consumatorilor finali, care nu achizitioneaza bunurile pentru a le revinde, la randul lor).

Acum sa analizam ce document trebuie sa emita societatea, atunci cand isi vinde propriile produse.
La art. 1 alin. (1) din OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale - republicata, cu modificarile si completarile ulterioare - se arata:
"(1) Operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale."

La alin. (2) se arata:
"(2) Operatorii economici prevazuti la alin. (1), denumiti in continuare utilizatori, au obligatia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale si sa le inmaneze clientilor. La solicitarea clientilor, utilizatorii vor elibera acestora si factura."

Expresia "cu amanuntul" utilizata la alin. (1) desemneaza orice vanzare a bunurilor catre populatie (catre persoane fizice), incasata cu numerar, card sau substitute de numerar. Pentru vanzarea bunurilor catre populatie si incasarea in numerar, card sau substitutelor de numerar, societatea vanzatoare - indiferent ca este comerciant cu amanuntul sau isi vinde propriile produse - trebuie sa detina casa de marcat fiscalizata la locul de desfasurare a activitatii (a vanzarii) si sa emita si sa inmaneze bon fiscal clientilor persoane fizice.

Asadar, dvs, la locul de livare a nisipului catre persoane fizice, trebuie sa aveti casa de marcat si sa emiteti bon fiscal, nu chitanta. In cazul in care clientul solicita, acestuia i se va elibera si factura, pe care se mentioneaza "incasata cu bon fiscal nr... din data de...."

Fapta savarsita de societate care constituie contraventie si amenda aplicata de catre organul de control trebuie justificate, in procesul verbal, prin temei legal (reglementare, articol, alineat).

Faptele care constituie contraventie, in sensul OUG 28/1999, sunt prevazute la art. 10, iar sanctiunile aplicate sunt prezentate la art. 11.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Emitere bon fiscal si vanzare catre persoane fizice. Cand utilizam obligatoriu casa de marcat?":
Rating:

Nota: 4.27 din 11 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • E oficial! Majorarea plafonului TVA pentru intreprinderi mici : 300.000 lei
    • Regasiti mai jos Decizia Comisiei Europene privind plafonul special al intreprinderilor mici pentru perioada 1 ianuarie 2018 pana la 31 decembrie 2020. Astfel, conform art. 1, prin derogare de la articolul 287 punctul 18 din Directiva 2006/112/CE, Romania este autorizata sa acorde o scutire de la plata TVA persoanelor impozabile a caror cifra de afaceri anuala nu depaseste echivalentul in moneda nationala a 88.500 EUR la cursul de schimb din ziua aderarii sale. Articolul 2 Prezenta decizie...» citeste mai departe aici

  • Procedura de inregistrare in scopuri de TVA va fi corelata cu modificarile din Codul Fiscal
    • Printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, Agentia Nationala de Administrare Fiscala coreleaza prevederile "Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de TVA", cu modificarile recente ale Codului Fiscal. Astfel, din cuprinsul actualei proceduri si din continutul unor formulare va fi eliminata sintagma "nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica". De asemenea, este necesara stabilirea unei proceduri prin care sa se asigure exercitarea, de catre...» citeste mai departe aici

  • Revine impozitul pe bacsis!
    • O masura controversata, din nou in atentia autoritatilor: impozitul pe bacsis revine, iar dovada consta in faptul ca reprezentanti ai domeniului HORECA au in lucru, impreuna cu Ministerul de Finante, un proiect prin care este prevazuta impozitarea bacsisului cu 16%. Se fiscalizeaza astfel bacsisul pe care il primesc ospatarii si, considera autoritatile, masura va aduce si bani la buget. "Pe notele de plata din restaurante va aparea o rubrica noua: bacsisul pe care un client vrea il lase...» citeste mai departe aici

  • Noile criterii ANAF, inainte de respingerea codului TVA
    • Recent au fost aduse modificari in ce priveste reinregistrarea firmelor in scopuri de TVA. Prin Legea nr.177/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.3/2017, a fost eliminata din Codul fiscal prevederea conform careia firmele pot fi reinregistrate in scopuri de TVA doar daca justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, indiferent de motivul pentru care li se anulase inregistrarea in scopuri de TVA. Asadar, firmele nu trebuie sa isi mai justifice nici...» citeste mai departe aici

  • OANAF 2927/2017: Explicatii privind procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
    • Prin OANAF 2.927/2017 publicat in MOF nr. 813 din 13 octombrie 2017 a aprobata Procedura de transfer a sumelor din contul de TVA. Concret, este vorba de transferul urmatoarelor sume din contul de TVA in contul curent al persoanei impozabile: 1. sume rezultate ca urmare a unor corectii in urma unor erori materiale in procesul de plata, pentru care restituirea se efectueaza intr-un alt cont decat un cont de TVA; 2. sume rezultate ca urmare a corectarii facturilor sau ca urmare a ajustarii bazei de...» citeste mai departe aici

  • Cele mai multe firme din Romania gasesc cu greutate candidati valorosi
    • In functie si de cerintele companiei, dar si de felul in care universitatile isi pregatesc absolventii, pe piata fortei de munca nu intarzie sa apara o criza in ce priveste cererea si oferta. Conform unui studiu recent intocmit de Ejobs, circa 86% dintre respondenti, majoritatea afaceri mici si mijlocii, se confrunta cu o lipsa acuta de candidati valorosi atunci cand recruteaza. Printre motive se numara "competivitatea ridicata", dar si "accesul la candidati specializati" ingreunat...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"