Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Este OFICIAL! Inregistrarea bacsisului, reglementata prin lege! Obligatia depunerii Declaratiei Unice (proiect MFP)

21-Oct-2019
3520
UPDATE, 20 oct. 2019

Proiectul privind impozitarea bacsisului incasat de la clienti in cazul serviciilor de restaurant, baruri si alte activitati de servire a bauturilor a primit RAPORT FAVORABIL de la Comisia de buget a Senatului.

Proiectul de act normativ prevede completarea OUG 28/1999, privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, cu un nou articol.

Senatorul Eugen Teodorovici a la inceputul lunii septembrie, la Senat, proiectul de lege privind impozitarea bacsisului incasat de la clienti in cazul serviciilor de restaurant, baruri si alte activitati de servire a bauturilor.

Proiectul a fost inregistrai in procedura de urgenta.

Senatul este prim for legislativ sesizat, for decizionat in acest caz fiind Camera Deputatilor.

Articol initial 15 aug. 2019
 
Dupa nenumarate discutii privind inregistrarea bacsisului, iata ca masura este la un pas de a deveni realitate! Ministerul Finantelor Publice, la solicitarea industriei de profil, legifereaza continutul economic al bacsisului in domeniul restaurantelor si al barurilor si stabileste regulile fiscale si contabile de inregistrare a acestuia.
 
“Este o masura care a fost ceruta de industria HoReCa si nu numai. Asa cum am obisnuit reprezentantii patronatelor, eu sunt un partener onest, deschis si de buna credinta fata de propunerile venite din partea celor care activeaza in economia reala. Obiectivul nu este de a suprataxa ceva, ci doar de a avea un cadru legal simplu si clar, asa cum exista in numeroase alte tari. Este, totodata, si o promisiune indeplinita, o promisiune pe care nu am facut-o de ieri, de azi, ci de mult timp. Vom continua sa cream cadrul legal care sa ne permita sa-i ajutam pe cei care activeaza in economia reala”, a declarat ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici, citat intr-un comunicat remis presei.
Proiectul de act normativ, pus in Transparenta decizionala miercuri, 14 august, cuprinde urmatoarele reglementari:
 
» definirea bacsisului in vederea evidentierii acestor sume pe bonul fiscal, cu scopul delimitarii clare a acestora de veniturile incasate de operatorii economici pentru livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor direct catre populatie si asigurarii fiscalizarii bacsisului potrivit Codului fiscal;
» instituirea obligatiei de evidentiere pe bonul fiscal a bacsisului incasat de la clienti, in cazul serviciilor de restaurant, baruri si alte activitati de servire a bauturilor, indiferent de modalitatea de plata a acestuia (card/numerar/substitute de numerar);
» evidentierea bacsisului pe bonul fiscal nu este obligatorie pentru livrarile la domiciliu;
» se interzice conditionarea, sub orice forma, a livrarilor de bunuri sau a prestarilor de servicii de acordarea bacsisului;
» se instituie obligatia operatorului economic de a inmana clientului o nota de plata, in prealabil emiterii bonului fiscal. Nota de plata va contine rubrici destinate alegerii de catre client, a nivelului bacsisului pe care acesta doreste sa il ofere. Nivelul bacsisului oferit de client poate varia intre 0% si 15%;
» se instituie obligatia operatorului economic de a distribui sumele provenite din incasarea bacsisului, integral salariatilor, potrivit unui regulament intern si de a le inregistra in contabilitate pe seama conturilor de datorii/analitic distinct;
» in situatia in care plata contravalorii consumatiei se face prin ordin de plata si se emite factura, bacsisul se evidentiaza distinct pe aceasta;
» se lasa la optiunea operatorului economic, posibilitatea marcarii bacsisului pe acelasi bon fiscal cu bunurile livrate/serviciile prestate sau pe un bon fiscal distinct, in functie de situatia de fapt, respectiv de momentul in care valoarea bacsisului este cunoscuta de catre emitentul bonului fiscal;
» bacsisul se introduce in baza de date a aparatelor de marcat electronice fiscale sub forma de articol, cu denumirea „bacsis”.
 
Pentru salariat, sumele provenite din bacsis sunt calificate ca venituri din alte surse, fiind supuse impunerii prin retinere la sursa la momentul acordarii veniturilor de catre platitorii de venituri.
 
Astfel, veniturile nu se cuprind in baza de calcul a contributiei de asigurari sociale.
 
Proiectul de act normativ este publicat de site-ul MFP la rubrica Transparenta decizionala.
Pentru contributiile sociale obligatorii sunt aplicabile prevederile referitoare la veniturile din alte surse din Titlul V – Contributii sociale obligatorii, din Codul fiscal:
 
– nu se cuprind in baza de calcul a contributiei de asigurari sociale, 
 
– din punct de vedere al contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS), veniturile se iau in considerare la calculul plafonului de 12 salarii minime brute pe tara, peste care se datoreaza CASS. Astfel, se datoreaza CASS pentru veniturile realizate sub forma bacsisului, doar daca impreuna cu celelalte categorii de venituri cum ar fi cele din activitati independente, agricultura, silvicultura, piscicultura, cedarea folosintei bunurilor, investitii sau alte surse, insumeaza mai mult de 12 salarii minime brute pe tara pe an. In aceasta situatie, beneficiarul veniturilor depune „Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice”, pana la data de 15 martie a anului urmator celui in care au fost realizate veniturile, in care se declara depasirea plafonului anual, se calculeaza si se declara CASS. Contributia se calculeaza ca procent de 10% din 12 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza,
 
– sumele provenite din bacsis nu se cuprind in sfera TVA, intrucat acesta nu reprezinta si nu este asimilat unei livrari de bunuri sau unei prestari de servicii. 
 
Pentru alte activitati economice decat cele expres prevazute (cod CAEN: 5610 si cod CAEN 5630), aplicarea acestor prevederi este optionala, dar in cazul in care operatorul economic opteaza pentru aplicare, aceste prevederi se aplica in integralitatea lor. 
 
Consulta AICI Proiectul de ordonanta COMPLET >>
 
In prezent, in Romania, cifra de afaceri a sectorului economic vizat este semnificativa la nivelul economiei nationale, circa 15 miliarde lei, ceea ce inseamna ca si valoarea bacsisului incasat in acest sector este semnificativ, MFP estimand ca valoarea acestuia este cuprinsa intre 750 milioane lei si 1,5 miliarde lei. Aceste venituri ale angajatilor din sector sunt nefiscalizate. 
 
Principalele caracteristici ale situatiei actuale, asa cum sunt ele amintite in Nota de fundamentare, sunt urmatoarele:
• pe bonul fiscal nu sunt evidentiate sumele incasate de la clienti, in plus, cu titlu de bacsis, 
• beneficiarii veniturilor incasate sub forma de bacsis nu pot face dovada unei bonitati corespunzatoare pentru obtinerea de credite bancare, cu toate ca veniturilor lor reale le-ar asigura aceasta bonitate,
• aceste sume de bani incasate, de natura veniturilor, nu sunt fiscalizate, 
• sumele de bani incasate sub forma bacsisului, nu se inregistreaza contabil nici de catre client, nici de catre furnizor/prestator, 
• in cazul platii contravalorii consumatiei si implicit a bacsisului de catre o persoana juridica, PFA sau alte forme de organizare, sumele platite drept bacsis nu pot fi decontate legal pentru ca nu este emis niciun document justificativ pentru incasare a acestuia,
• plata cu cardul a cunoscut o evolutie semnificativa in ultimii ani, clientul neavand insa posibilitatea de a plati bacsis prin aceasta modalitate,
• au existat solicitari din partea reprezentantilor din domeniul HORECA, privind reglementarea bacsisul in acest domeniu, 
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Este OFICIAL! Inregistrarea bacsisului, reglementata prin lege! Obligatia depunerii Declaratiei Unice (proiect MFP)":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • PFA - Centrul intereselor vitale si sediul permanent
    • "Un PFA (platitor TVA) desfasoara activitati de arhitectura (proiectare structura) pentru o firma din Belgia in perioada 2015-2017. PFA este o persoana care are domiciliul stabil in Romania, deci am considerat ca este persoana impozabila romana. Insa in urma unui audit efectuat la clientul din Belgia, autoritatile fiscale din Belgia au extins controlul si catre PFA din cauza faptului ca PFA are centrul intereselor sale in Belgia. Considera ca PFA datoreaza contributii si impozite statului...» citeste mai departe aici

  • Documente obligatorii din Legislatia Muncii si Salarizare
    • Orice control de la ITM cuprinde, invariabil, verificarea unor acte, documente, hartii. Vorbim de acte foarte importante, care, poate, uneori, ar putea parea neinsemnate. Intre acestea amintim: contracte de munca, decizii de incetare CIM, acte aditional la CIM, preavize de concediere individuala, note de lichidare, decizie de concediere, Statul de salarii, Formularul 230, Formularul 710 „Declaratie rectificativa”, Declaratia 112 etc. Asadar, credeti ca stiti sa intocmiti CORECT...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016